Forfatter Emne: Induktionshærdning.  (Læst 3817 gange)

Tommy

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1794
Induktionshærdning.
« Dato: December 02, 2021, 13:14:12 »
Pyt med kniven, vi skal ikke i krig. ;)

Men er der nogen, som har leget med induktionsvarme til hærdning af småting [quest]

Der er mange forskellige løsninger på Youtube, men egentlig er det jo bare en dypkoger. Findes der nogle lette/enkle genveje?

https://www.facebook.com/watch/?v=886196928759405
Mvh. Tommy
Der skriver, som kvinder taler- Lidt hurtigere end hjernen kan følge med til. ;-)

System i rodet er bedre end rod i systemet.

Søren

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1366
    • Frylunds Maskinforum
Mvh Søren

Roder med (alt alt - ALT for) meget. :) Til gengæld så keder jeg mig heller aldrig. :D

kleinsmeden

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 61
Sv: Induktionshærdning.
« Svar #2 Dato: December 02, 2021, 14:17:33 »
hvad mener du med dypkoger.
Smed af guds nåde

Søren

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1366
    • Frylunds Maskinforum
Sv: Induktionshærdning.
« Svar #3 Dato: December 02, 2021, 14:33:42 »
Induktionsvarmer og en dyppekoger er altså 2 forskellige ting Tommy. :) En dyppekoger har varmeelementer i spiralen, ligesom din brødrister. En induktionsvarmer virker ved hjælp af magnetisme. Så det du vil hærde skal altså være magnetisk. Det er vandet i te-koppen jo ikke. ;)
Mvh Søren

Roder med (alt alt - ALT for) meget. :) Til gengæld så keder jeg mig heller aldrig. :D

Villy

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 422
Sv: Induktionshærdning.
« Svar #4 Dato: December 02, 2021, 16:54:17 »
Ja de virker jo vist desværre ikke på RF stål.......Ellers et fedt stykke værktøj.. ]jul[ ]jul[

Tommy

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1794
Sv: Induktionshærdning.
« Svar #5 Dato: December 02, 2021, 17:59:19 »
Induktionsvarmer og en dyppekoger er altså 2 forskellige ting Tommy. :) En dyppekoger har varmeelementer i spiralen, ligesom din brødrister. En induktionsvarmer virker ved hjælp af magnetisme. Så det du vil hærde skal altså være magnetisk. Det er vandet i te-koppen jo ikke. ;)

Det var nu faconen, jeg hentydede til ;) ikke at man kunne bruge en tekoger fra Brugsen. ;D Men mon ikke nok du kunne få kogt dit vand, med den strøm, der løber gennem "dypkogeren" på filmen. ;)

Jeg kan ikke rigtigt finde ud af, om den lyd den giver, passer med, at den kun er tændt, når han har anbragt jernet i den som "kerne", til at optage induktionsvarme. Jeg forestiller mig, at spiralen ville smelte, hvis den ikke kunne komme af med energien - så ville det jo netop være dypkoger.;-)
Mvh. Tommy
Der skriver, som kvinder taler- Lidt hurtigere end hjernen kan følge med til. ;-)

System i rodet er bedre end rod i systemet.

Søren

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1366
    • Frylunds Maskinforum
Sv: Induktionshærdning.
« Svar #6 Dato: December 02, 2021, 18:27:13 »
Bare rolig, sådan en fætter er vandkølet. Det er blot et tomt rør der kører rundt.
Mvh Søren

Roder med (alt alt - ALT for) meget. :) Til gengæld så keder jeg mig heller aldrig. :D

JensOC

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 440
Sv: Induktionshærdning.
« Svar #7 Dato: December 02, 2021, 19:31:14 »
Hej i banditter.
En dyppekoger bruger ligmeget effekt om den er i vand eller luft.
En induktionsvarmer bruger maget lidt hvis der ikke er noget at afsætte effekten i
det regulerer sig selv efter det emne man putter i.
Klogesen  v JensOC
Ps: Jeg har forresten in dyppekoger den er nok på 1-2 Kw har ikke målt det,
den er til at varme mælk til kalve,for nu lige at udvide emne området.
Noget helt andet og dog, jeg har en drejebænk hvor vangerne er ultralyds hærdet
det har jeg ikke kunne finde noget om??????????????????????
« Senest Redigeret: December 02, 2021, 19:45:54 af JensOC »
Læs hodjasblog.one på Nettet

Tommy

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1794
Sv: Induktionshærdning.
« Svar #8 Dato: December 02, 2021, 19:45:02 »
Det var sådan set derfor, jeg spurgte om en genvej. 8)

Kú man f.eks forestille sig at bruge en svejsetrafo eller lignende, og så kun give "dypkogeren" strøm med en fodpedal, når man have et emne (kerne) inde i den. [quest] [quest]

JensOC - Du plejer at være frisk med "spændende" løsninger, selv om de (teoretisk naturligvis) ikke er fuldstændig ufarlige. :D :D :D
Mvh. Tommy
Der skriver, som kvinder taler- Lidt hurtigere end hjernen kan følge med til. ;-)

System i rodet er bedre end rod i systemet.

JensOC

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 440
Sv: Induktionshærdning.
« Svar #9 Dato: December 02, 2021, 19:49:43 »
Jamen Thommy jeg tror ikke det er et problem det regulerer sig selv.
Har ikke set videoen gør det nu. Fin kniv smedning og opvarmning.
Der er flere videoer om induktions varmere, forresten er det jo moderne i køkkener
med induktions komfurer, så du kan bare ligge kniven på kogepladen måske.
Et byggesæt til 1 Kw induktions varmer koster ikke ret meget på EBAY.
Jeg har en 300w enhed liggende den må du få til eksperimenter.
« Senest Redigeret: December 02, 2021, 20:02:54 af JensOC »
Læs hodjasblog.one på Nettet

Kenneth

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 648
Sv: Induktionshærdning.
« Svar #10 Dato: December 02, 2021, 20:27:35 »
Hvad med karbonisering - ved ikke lige hvad teknikken hedder. Dér hvor man opvarmer metal omgivet af kulholdigt pulver uden adgang til ilt.

Kunne det ikke være et alternativ til de dele der ikke er magnetiske?

Hilsen Kenneth

Tommy

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1794
Sv: Induktionshærdning.
« Svar #11 Dato: December 02, 2021, 21:09:49 »
Jamen Thommy jeg tror ikke det er et problem det regulerer sig selv.
Har ikke set videoen gør det nu. Fin kniv smedning og opvarmning.
Der er flere videoer om induktions varmere, forresten er det jo moderne i køkkener
med induktions komfurer, så du kan bare ligge kniven på kogepladen måske.
Et byggesæt til 1 Kw induktions varmer koster ikke ret meget på EBAY.
Jeg har en 300w enhed liggende den må du få til eksperimenter.

Tak [th] men jeg skal nu ikke til at smede knive eller eksperimentere. Jeg faldt bare over videoen og tænkte om der var en fiks måde, når man en gang imellem har brug for lige skulle skulle "husmandshærde" en eller anden lille dims. - Det er nok nemmere at fortsætte med gasbrænderen. 8)
Mvh. Tommy
Der skriver, som kvinder taler- Lidt hurtigere end hjernen kan følge med til. ;-)

System i rodet er bedre end rod i systemet.

Floyd

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 38
Sv: Induktionshærdning.
« Svar #12 Dato: December 06, 2021, 15:30:45 »
Jeg har faktisk sådan en fætter, købt på Aliexpress for et par år siden
https://www.aliexpress.com/item/1005003158065646.html?spm=a2g0o.productlist.0.0.44d137cdTrmzpK&algo_pvid=8d72bca6-dc1b-4e1f-a5c8-89e229409e84&algo_exp_id=8d72bca6-dc1b-4e1f-a5c8-89e229409e84-0&pdp_ext_f=%7B%22sku_id%22%3A%2212000024410541590%22%7D
-netop til at hærde spidsen på splituddrivere, jeg ville bruge som overførselsdorne (transferdorne) efter at jeg havde drejet spids på dem.
Den endte med at koste mig ca. 1800 kr incl. fragt, moms og Pestnord
Udmærket til genstridige møtrikker/bolte, sikkert også til lejer eller andet, der er eller skal krympes sammen

Hvis du vil lave noget selv, så har jeg set flere på YT, der laver punktsvejsere af trafoen fra en microovn. Mon ikke også man kunne lave en induktionsvarmer baseret på sådan en trafo?
God Jul ]jul[
If you can't fix it with a hammer, it's an electrical fault

JensOC

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 440
Sv: Induktionshærdning.
« Svar #13 Dato: December 06, 2021, 15:58:38 »
Strømforsyningen til disse induktions varmer er ret kritisk, der må ikke være nogen
langsom opstart så siger det bang, nye transistorer, det bedste er at bruge en kraftig
kontakt imellem strømforsyningen og induktions varmeren Feks. en gl LK 4 polet kontakt
hvor man paralel forbinder kontakterne så kan den nok holde 50- 100 Amp. de nyere
med en knasttromle der påvirker nogle kontaktfjedre kan ikke bruger til jævnstrøm.
Jeg roder lidt med 300watteren den bruger ved 12V  2 Amp i tomgang og mere end 45 Amp
ved Ø 30mm emne, men jeg fryser så det er gået istå .


Mvh JensOC
Læs hodjasblog.one på Nettet