Forfatter Emne: Gammel svensk fræser  (Læst 31718 gange)

Spsmed

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 106
Gammel svensk fræser
« Dato: Januar 29, 2019, 21:56:20 »
Hej....Kikkede på denne gamme svensk fræser i dag, den er vist nok fra 60'erne...Er det en god hobby maskine, eller skal man holde sig langt fra sån en fætter...Alle gear virker, tilspænding og ildgang på begge axser virker også, en hel bunke værktøj samt mskineskruestik medfølger også....Hvad har i og fortælle om denne maskine..Jeg ved der maskine nørder herinde :D
« Senest Redigeret: Januar 29, 2019, 22:00:41 af Spsmed »

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2610
Sv: Gammel svensk fræser
« Svar #1 Dato: Januar 29, 2019, 23:09:47 »
En Varnamo er en rigtig fin maskine, virkelig kvalitet, betydelig bedre en Pedersen..
Det er jo en gammel svend, men virker den som den skal ville jeg ikke betænke mig hvis prisen er rigtig.
Ps tjek lige ud hvor mange o/m den kan køre, kan være et problem på gamle maskiner, at de ikke kan køre så stærkt.

Husk altid at skille tingene ad.

Hans Ingvorsen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1357
Sv: Gammel svensk fræser
« Svar #2 Dato: Januar 30, 2019, 00:09:35 »
Fin maskine hvis prisen er ok. Det med omdr. går jeg ikke så meget op i. Det må tage den tid som nødvendig, det er ikke der du skal tjene din dagløn

Søren

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1363
    • Frylunds Maskinforum
Sv: Gammel svensk fræser
« Svar #3 Dato: Januar 30, 2019, 05:42:15 »
Hvad snakker du om? Maskinnørder?? TSK TSK.   ;D :D
Mvh Søren

Roder med (alt alt - ALT for) meget. :) Til gengæld så keder jeg mig heller aldrig. :D

RH

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1377
Sv: Gammel svensk fræser
« Svar #4 Dato: Januar 30, 2019, 06:16:29 »
Vàrnamo er normalt et godt mærke. Så du skal ikke være bange for dét.
Den ser dog hjemmemalet ud, med den grønne hammerlak

Du bør bemærke at den er ældre, og ældre fræsere har tit et meget stort vertikalhovede. Der gør at afstand mellem værktøj og plan hurtigt bliver begrænset.
De er primært bygget som horisontal maskiner, til bom og støtteleje. 


Og nu har Jens lidt ret i det han siger.  Hans er blot autodidakt.
Det er meget rart at den kan snurre med nogle ok høje omdr.
Visse diametre på værktøj, og materialer kan godt lide høje omdr.  Især hvis det er HM værktøjer du vil benytte.
Men alt er jo relativt. Dog værd at bemærke.


jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2610
Sv: Gammel svensk fræser
« Svar #5 Dato: Januar 30, 2019, 07:29:49 »
Nu er det jo fine billeder der er sat ind, så zoomer man lidt ind, kan man se max omdr. er 1450, det synes jeg er ok.
Det havde jeg ikke lige tænkt på, det var mere hvis den lagde nede på omkring 8/900  o/m

Og vil da give ret i, at den grønne hammerlak ikke pynter, men igen er prisen rigtig, er det jo en god undskyldning for at rense alt den gamle maling af, og male den evt. i den originale grå farve.
Husk altid at skille tingene ad.

Kidde

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 96
Sv: Gammel svensk fræser
« Svar #6 Dato: Januar 30, 2019, 08:23:17 »
har også kun hørt godt om den.


Hvis du vil se lidt indmad osv, så har Fredrik fra den anden side af sundet en god lille youtube videoside hvor han gør sådan een klar til at tjene ham i værkstedet:


       

           
       


Mener der er 7 episoner ca. korte og let fordøjelige
“A common mistake that people make when trying to design something completely foolproof is to underestimate the ingenuity of complete fools.”

Spsmed

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 106
Sv: Gammel svensk fræser
« Svar #7 Dato: Januar 30, 2019, 13:23:34 »
Fin maskine hvis prisen er ok. Det med omdr. går jeg ikke så meget op i. Det må tage den tid som nødvendig, det er ikke der du skal tjene din dagløn

Prisen er 14000 kr plus moms det mente sælgeren selv er en skarp pris... Hvad mener i?

Spsmed

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 106
Sv: Gammel svensk fræser
« Svar #8 Dato: Januar 30, 2019, 14:07:05 »
Jeg så også denne her fræser sidste uge... Hvad har i og fortælle om den på godt og ondt .. Hvad mærke og model er det..jeg er på udkik efter en relativ lille med robust metalfræser og sonderer marked
« Senest Redigeret: Januar 30, 2019, 14:09:11 af Spsmed »

RH

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1377
Sv: Gammel svensk fræser
« Svar #9 Dato: Januar 30, 2019, 14:15:47 »
Hvad er dit budget?
Og hvad forventer du af den?
Altså, hvad skal du bruge den til?

Rive mange mm af på en stålklods, eller lave fine enkle emner?

Laver du huller, så kan en model med borende spindel være en fordel. Altså som en søjleboremaskine

Den fræser jeg bruger mest hjemme, og tit savner på jobbet, er en Bridgeport.

Det er ikke en super stærk skrub fræser. Men den kan alligevel godt fjerne materiale.
Men, den kan drejes og vinkles i alle tænkelige retninger, plus så har den borende spindel.  Perfekt til boring eller rodehoved.


Den kan noget de andre ikke kan .

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2610
Sv: Gammel svensk fræser
« Svar #10 Dato: Januar 30, 2019, 14:44:06 »
Ja en  Bridgeport er perfekt til hjemmeindustrien, men den kræver lidt højt til loftet...
Husk altid at skille tingene ad.

RH

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1377
Sv: Gammel svensk fræser
« Svar #11 Dato: Januar 30, 2019, 15:01:46 »
Ja den er 2080mm høj

Søren

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1363
    • Frylunds Maskinforum
Sv: Gammel svensk fræser
« Svar #12 Dato: Januar 30, 2019, 15:57:17 »
Den Thiel TH140 du viser er ihvertfald også sukkertøj. Så vidt jeg kan se har den også borende spindel. Den kan sammenlignes med en Deckel, ligner den også lidt. Tænker reservedele er ret sjældne og dermed nok også kostbare.
Bridgeport's er super flexible og kan alting. Det tager bare lidt længere tid. Dem findes der oceaner af reservedele til. R8 spændetangen som de fleste har er dog lidt en hæmsko i min verden. Bt30/40 ved man hvad er.

Sendt fra min SM-J510FN med Tapatalk

Mvh Søren

Roder med (alt alt - ALT for) meget. :) Til gengæld så keder jeg mig heller aldrig. :D

RH

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1377
Sv: Gammel svensk fræser
« Svar #13 Dato: Januar 30, 2019, 16:07:27 »
Ja det er jo en 'værktøjsfræser' type.
Så den er også meget alsidig.
Men de fleste har også for lille arbejdsområde. I hvert fald til mig.

Denne synes jeg også er vældig interessant. Prisen er dog en anelse for høj synes jeg.



R8 konus/spindel var jeg heller ikke meget for i starten. Men den virker nu godt nok til denne fræser.

Hvorfor mener du ikke den er sådan super da? ( har du dårlige erfaringer med den )

Søren

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1363
    • Frylunds Maskinforum
Sv: Gammel svensk fræser
« Svar #14 Dato: Januar 30, 2019, 16:10:56 »
Jeg syntes bare at R8 er for klejn. På job har vi en Johnford, en Bridgeport klon, den er med BT30. Det fungere bare bedre. Har også brugt R8 meget i originale Bridgeport. Men det er jo et spørgsmål om smag og behag.
Er bare svært glade for mine Er16, 25 og 32 spændetænger.

Sendt fra min SM-J510FN med Tapatalk

Mvh Søren

Roder med (alt alt - ALT for) meget. :) Til gengæld så keder jeg mig heller aldrig. :D