Forfatter Emne: Vilh Pedersen VPF Konus  (Læst 7953 gange)

Frich

  • Jr. Member
  • **
  • Indlæg: 18
Vilh Pedersen VPF Konus
« Dato: August 17, 2016, 21:42:37 »
Hej

jeg er helt ny til både dette forum og til fræsere generelt, men jeg fik et tilbud på en gammel fræser jeg ikke kunne stå for.

det er en gammel vilh. pedersen fræser, og jeg ville gerne vide hvilken konus der er i sådan en.

der var en masse værktøj med, så når jeg får lidt mere styr på alle delene vil jeg nok gerne have lidt info om noget af det, for jeg kan se der er godt nok mange ting jeg ikke har nogen som helst anelse om hvordan skal bruges.

jeg har prøvet på at måle nogle af de konuser der var med, men jeg har ikke kunne få det til at passe med nogen af de tabeller jeg har fundet på nettet.
det nærmeste jeg har fundet er en morse konus 4

mål mm
stor ende 31,35
lille ende 26,13
længde 100,55

mål tommer
stor ende 1,234
lille ende 1,028
længde 3,958



RH

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1379
Sv: Vilh Pedersen VPF Konus
« Svar #1 Dato: August 17, 2016, 22:02:42 »
Hej

Tillykke med din nye maskine 😀

Læg gerne lidt billeder op af vidunderet.

Det ser umiddelbart ud til du har ret, det er en mk4 😀

Frich

  • Jr. Member
  • **
  • Indlæg: 18
Sv: Vilh Pedersen VPF Konus
« Svar #2 Dato: August 17, 2016, 22:27:49 »
Hej

Tillykke med din nye maskine 😀

Læg gerne lidt billeder op af vidunderet.

Det ser umiddelbart ud til du har ret, det er en mk4 😀

mange tak :)

billeder: https://www.dropbox.com/sh/9f3sl890g5uh0oq/AABx6eTp52rB1AIIZyFns1Zva?dl=0

der er ikke billeder af det hele men der er da en en del af det

fræseren virker til at være godt holdt (rigeligt med fedt og olie) og den skulle efter sigende ha været brugt helt op til at værkstedet lukkede.
den skal godt nok lige ha opdateret de elektriske dele med lidt jord forbindelser osv. :)

men til 1700 kunne jeg ikke så godt sige nej.

jeg skal lige he sænket gulvet i værkstedet så den komme lige til at stå på lager lidt

Søren

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1377
    • Frylunds Maskinforum
Sv: Vilh Pedersen VPF Konus
« Svar #3 Dato: August 18, 2016, 11:36:48 »
God handel, tillykke med den. :)
Bare værktøjerne er da mere end 1700 værd, så det går vist ikke helt galt. :D

Mvh
Søren
Mvh Søren

Roder med (alt alt - ALT for) meget. :) Til gengæld så keder jeg mig heller aldrig. :D

Hans Ingvorsen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1357
Sv: Vilh Pedersen VPF Konus
« Svar #4 Dato: August 18, 2016, 13:01:08 »
Jeg har en Pedersen næsten magen til, men der er med ISO 40 . Det er nok noget af det bedste køb jeg nogen sinde har gjort . Den laver et fint stykke arbejde
Hvis du vil vide mere så kunne du prøve at kontakte Matias i Gråsten 23626363. Han ved meget og har også et stort lager af dele og værktøj

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2615
Sv: Vilh Pedersen VPF Konus
« Svar #5 Dato: August 18, 2016, 18:05:11 »
Fin maskine, og så næsten gratis ;D
Det ligner der er et stikapparat med, et ikke helt almindeligt stykke værktøj, men en fin ting at have.
Husk altid at skille tingene ad.

RH

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1379
Sv: Vilh Pedersen VPF Konus
« Svar #6 Dato: August 18, 2016, 19:32:08 »
For pokker en fin handel du har gjort der.
Bare det Lista skuffeskab, tomt, er pengene værd 😀

Den skal du nok få meget glæde af. 
Forstod jeg rigtig, at du var helt ny foran en fræser, som i ingen erfaring?

Du ved det jo nok, men husk altid på at det er en stærk maskine. Og hav altid fingrene så langt væk fra roterende værktøjer som muligt 😀

Frich

  • Jr. Member
  • **
  • Indlæg: 18
Sv: Vilh Pedersen VPF Konus
« Svar #7 Dato: August 18, 2016, 20:22:48 »
Jeg har en Pedersen næsten magen til, men der er med ISO 40 . Det er nok noget af det bedste køb jeg nogen sinde har gjort . Den laver et fint stykke arbejde
Hvis du vil vide mere så kunne du prøve at kontakte Matias i Gråsten 23626363. Han ved meget og har også et stort lager af dele og værktøj

det nummer skriver jeg vist lige ned :)

Fin maskine, og så næsten gratis ;D
Det ligner der er et stikapparat med, et ikke helt almindeligt stykke værktøj, men en fin ting at have.

jeg tænkte nok det var noget i den stil (eftersom den kun kunne køre op og ned) hvad bruger man den til ?
sætter man bare et stål i og bruger den til at tage en smule af emnet mens man føder det ? er finish bedre end ved et roterende jern ?

For pokker en fin handel du har gjort der.
Bare det Lista skuffeskab, tomt, er pengene værd 😀

Den skal du nok få meget glæde af.  
Forstod jeg rigtig, at du var helt ny foran en fræser, som i ingen erfaring?

Du ved det jo nok, men husk altid på at det er en stærk maskine. Og hav altid fingrene så langt væk fra roterende værktøjer som muligt 😀

skuffeskabet købte jeg ved siden af for 1500, men med indhold (indeholdte en del måleudstyr primært mitutoyo samt div fræsere, gevind værktøj, bor og helicoils)

jeg har arbejdet med træ i mange år, på maskiner som rundsave og drejebænke, så jow jeg er godt klar over at man skal passe på nallerne :) men selv om jeg elsker at arbejde i træ, er jeg alt for tit kommet ud for at det bare ikke er stærkt nok til mange ting.

så må man jo lægge nye planer, men da det der værktøj jo er noget dyrt noget gælder det om at benytte sig af de gode tilbud der kommer engang imellem.

jeg havde desvære ikke mere plads på traileren da jeg hentede det hele (ved næstved og jeg er fra vestjylland) men der var mange ting jeg gerne ville ha haft med, incl koldsav, drejebænk og stor søjleboremaskine. (det hele blev bare kørt i skrot containeren)

det får mig egentlig til at tænke på om det er muligt at få et hoved til sådan en fræser så man også kan bore med den ? (min nuværende søjleboremaskine er ikke lige den bedste), eller om man kun kan bore ved at føre knæet op ? og i så fald er det noget man kan skære gevind med, eller skal man bare klare den i hånden ?

RH

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1379
Sv: Vilh Pedersen VPF Konus
« Svar #8 Dato: August 18, 2016, 21:05:38 »
Er alle de ting du nævner skrottet? Eller er der stadig håb? (Er interesseret) 😀

Et stikkehovede bruges bla til at lave nothange. 😀

Scrallar

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 85
Sv: Vilh Pedersen VPF Konus
« Svar #9 Dato: August 18, 2016, 21:12:05 »
Ville da også godt høre om han har skrottet resten, eller om der måske var mulighed for at kigge i hans "skrot container" om der var noget man kunne bruge/købe.

Bor kun 15min fra Næstved nemlig  :)

Frich

  • Jr. Member
  • **
  • Indlæg: 18
Sv: Vilh Pedersen VPF Konus
« Svar #10 Dato: August 18, 2016, 22:31:16 »
Er alle de ting du nævner skrottet? Eller er der stadig håb? (Er interesseret) 😀

Et stikkehovede bruges bla til at lave nothange. 😀

ja desvære

der var en online auktion, og mere eller mindre alt var købt af en skrot handler. de arbejdede 4 mand hele dagen mandag på at tømme det hele.
auktions kataloget er desvære væk nu men det kunne jo være der var noget interessant i nogle af de andre

http://www.damonline.dk/frontend




Scrallar

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 85
Sv: Vilh Pedersen VPF Konus
« Svar #11 Dato: August 19, 2016, 11:12:30 »
Underligt jeg ikke er faldet over den auktion. Sidder og kigger derinde 1-2 gange om ugen...

Frich

  • Jr. Member
  • **
  • Indlæg: 18
Sv: Vilh Pedersen VPF Konus
« Svar #12 Dato: August 19, 2016, 13:18:10 »
Underligt jeg ikke er faldet over den auktion. Sidder og kigger derinde 1-2 gange om ugen...

den hed noget i stil med "overskydende effekter fra juvita"

men de første par sider var en masse udstyr til at lave tapet, eller partier med tapet.


Tommy

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1794
Sv: Vilh Pedersen VPF Konus
« Svar #13 Dato: August 19, 2016, 15:30:42 »
Citat fra: Frich
det får mig egentlig til at tænke på om det er muligt at få et hoved til sådan en fræser så man også kan bore med den ? (min nuværende søjleboremaskine er ikke lige den bedste), eller om man kun kan bore ved at føre knæet op ? og i så fald er det noget man kan skære gevind med, eller skal man bare klare den i hånden ?

Sådan et hedder et borende vertikalhoved - lærte jeg for nylig herinde. ;D

De findes til Pedersen, men de er sjældne OG dyre. :(
Mvh. Tommy
Der skriver, som kvinder taler- Lidt hurtigere end hjernen kan følge med til. ;-)

System i rodet er bedre end rod i systemet.

Frich

  • Jr. Member
  • **
  • Indlæg: 18
Sv: Vilh Pedersen VPF Konus
« Svar #14 Dato: August 19, 2016, 18:36:52 »
Citat fra: Frich
det får mig egentlig til at tænke på om det er muligt at få et hoved til sådan en fræser så man også kan bore med den ? (min nuværende søjleboremaskine er ikke lige den bedste), eller om man kun kan bore ved at føre knæet op ? og i så fald er det noget man kan skære gevind med, eller skal man bare klare den i hånden ?

Sådan et hedder et borende vertikalhoved - lærte jeg for nylig herinde. ;D

De findes til Pedersen, men de er sjældne OG dyre. :(

så må man jo bare holde øjnene åbne :)