Forfatter Emne: Hvilket stål er de bedste.....  (Læst 12059 gange)

sbjensen

  • Jr. Member
  • **
  • Indlæg: 23
Hvilket stål er de bedste.....
« Dato: December 03, 2008, 11:38:20 »
Hejsa

Jeg har købt en minidrejebænk der har en 12mm stål skaft.

Jeg syntes ikke de medfølgende stål er særlig gode og har ret kort levetid.

Jeg har skiftet stålholderen ud til hurtig skift og har mulighed for at gå op i 16mm skafte - er det at foretrække ?

Jeg skal bruge stålplatter til alm. jern, alu og 316 RF - kan man finde en stålplatte der kan klare alle materialer og uden kølevand ?

Ligeledes skal jeg bruge et nyt stikstål - der også kan arbejde uden kølevand - er det muligt ?

Hilsen

Svend

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2615
Sv: Hvilket stål er de bedste.....
« Svar #1 Dato: December 03, 2008, 21:35:42 »
Hej
Jeg har på min lille drejebænk (boxford), haft rigtig god erfaring med Mitsubishi platter, af typen DCMT11T30(4) Kvalitet NX2525 det er ikke hårdmetal, men noget allucarbid, så vidt jeg ved.
Den er rigtig velskærende, den fungere fint i diverse jernkvaliteter,også ved lave skærehastigheder, og med et lille spåntryk, dessuden er den eminent til allu., messing, og plast.
Så er den billig, og passer både R/L, så samme platte til udvendig og indvendig.
Dog har jeg den i mindre størrelser til de små udborestål.

Det fungere godt uden køling!

Hårdmetal stikstål, kan være lidt svært i en lille bænk, og dyr i platter.
Jeg bruger nogle fra Sandvik, som er 3mm brede det fungere tilfredsstillende.

mvh jens
Husk altid at skille tingene ad.

sbjensen

  • Jr. Member
  • **
  • Indlæg: 23
Sv: Hvilket stål er de bedste.....
« Svar #2 Dato: December 03, 2008, 23:27:06 »
Hej Jens

Tak for info og modelbetegnelse på Mitsubishi platterne - det tror jeg lige jeg prøver.

Hårdmetal stikstål, kan være lidt svært i en lille bænk, og dyr i platter.
Jeg bruger nogle fra Sandvik, som er 3mm brede det fungere tilfredsstillende.


Hvad bruger du her - og hvorfor mener du at det er dyr i platter ..... - de platter jeg bruger nu er 4 mm brede og i bløde metaller er der ingen problemer - men i jern og RF duer det ikke.

mvh
Svend

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2615
Sv: Hvilket stål er de bedste.....
« Svar #3 Dato: December 04, 2008, 16:41:34 »
Hej
Ja det er i stål/rustfri det kan gå lidt ud over stikplatterne, jeg har brugt 3mm platter på min gamle lille drejebænk.
Jeg har nu købt en Boxford drejebænk også af de mindre, en ældre sag, den kan godt stikke med en 4 mm platte i stål/rustfri med forsigtighed.
Til nylon bruger jeg et toolbits stikstål, det synes jeg er optimalt.
Jeg så først nu du også arbejder i rustfri, der er platterne fra Mitsubishi som jeg refererede til ikke optimale, men til sletdrejning eller lille spåndybde går det fint.Til skrubdrejning er de ikke velegnede især ikke uden køling.
Her er en belagt hårdmetal platte langt at foretrække, jeg har gode erfaringer med Sandvik/Seco i samme platte størrelse som de Mitsubishi jeg også bruger.

Min erfaring med rustfaste materialer, på små drejebænke uden, eller med begrænset køling, er kør ikke med alt forhøj skærehastighed, men gerne en grov tilspænding, og en god spåndybde.

mvh jens
Husk altid at skille tingene ad.

Dr. Metallic

  • Gæst
Sv: Hvilket stål er de bedste.....
« Svar #4 Dato: December 05, 2008, 13:43:12 »
Svend

Du får et alt for stort spåntryk med en 4mm stikstålsplatte, med sådan en lille bænk ville jeg vælge 1,5-2mm Maks.

Frylund

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 573
Sv: Hvilket stål er de bedste.....
« Svar #5 Dato: December 05, 2008, 17:27:32 »
Ligeledes skal jeg bruge et nyt stikstål - der også kan arbejde uden kølevand - er det muligt ?

Hilsen

Svend

Hvorfor vil du ikke bruge kølevand?
/Frylund
Svineheld slår selv den bedste planlægning!

sbjensen

  • Jr. Member
  • **
  • Indlæg: 23
Sv: Hvilket stål er de bedste.....
« Svar #6 Dato: December 09, 2008, 07:23:35 »
-Hvorfor vil du ikke bruge kølevand? -

Drejebænken er ikke monteret med kølevandssystem, men det kan selvfølgelig eftermonteres.

Kan jeg undgå det - så er det det bedste.

Svend

sbjensen

  • Jr. Member
  • **
  • Indlæg: 23
Sv: Hvilket stål er de bedste.....
« Svar #7 Dato: December 09, 2008, 07:26:07 »
Svend

Du får et alt for stort spåntryk med en 4mm stikstålsplatte, med sådan en lille bænk ville jeg vælge 1,5-2mm Maks.

Det er nok også min erfaring.

Jeg får besøg af en konsulent fra Sandvik idag - så må han sælge mig det optimale stål sæt til mine opgaver.

Svend

Frylund

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 573
Sv: Hvilket stål er de bedste.....
« Svar #8 Dato: December 09, 2008, 08:15:24 »
Det er min erfaring at blot nogle få dråber kølevand (evt. fra en smørekande) giver et meget bedre spånafløb og en pænere overflade.
/Frylund
Svineheld slår selv den bedste planlægning!

Gordon

  • Gæst
Sv: Hvilket stål er de bedste.....
« Svar #9 Dato: December 09, 2008, 14:14:02 »
sbjensen,

Vil du bor et hul i stål uden kølevand? Sådan noget er kun noget der gøres i et nødstilfælde. Lidt er meget bedre end ingenting.

sbjensen

  • Jr. Member
  • **
  • Indlæg: 23
Sv: Hvilket stål er de bedste.....
« Svar #10 Dato: December 09, 2008, 21:30:36 »
sbjensen,

Vil du bor et hul i stål uden kølevand? Sådan noget er kun noget der gøres i et nødstilfælde. Lidt er meget bedre end ingenting.

Jeg laver lige en tester i morgen - når jeg har talt om kølevand - har jeg ment kølevand som på afkorter saven - men selvfølgelig er lidt bedre end intet.

Jeg tester det lige.

Tak for hjælpen

Frylund

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 573
Sv: Hvilket stål er de bedste.....
« Svar #11 Dato: December 09, 2008, 22:48:05 »
Mit forslag med lidt kølevand gælder kun ved stikning.

Generelt er det en dårlig ide at bruge kølevand på HM platter.
Ved bearbejdning med HM er man interesseret i en passende høj temperatur så spånen flyder ( der opstår en zone mellem spån og platte hvor spånen næsten smelter og derved virker som smøring).
/Frylund
Svineheld slår selv den bedste planlægning!

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2615
Sv: Hvilket stål er de bedste.....
« Svar #12 Dato: December 09, 2008, 23:19:35 »
Hej
Ja afstikning i stål/rustfast med HM stikstål kræver køling, min erfaring jo mere jo bedre.
Lidt skære olie/pasta kan gøre underværker, men rent miljø mæssigt er det ikke at anbefale.

Min erfaring med køling ved alm. drejning med HM, enten køler man ikke, eller også skal man køle meget kraftigt.
Dog kan man ved udboring, hvor det kniber med at slippe af med spånerne, med fordel "sjatkøle" det minsker risikoen for rivning pga. fastklemte spåner.

De Mitsubishi platter af allucarbid typen jeg henviste til fungere tilgengæld godt med en "sjat" køling. (jeg vil betegne dem som en mellemting mellem toolbits og belagte HM platter)

mvh jens
Husk altid at skille tingene ad.

Frylund

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 573
Sv: Hvilket stål er de bedste.....
« Svar #13 Dato: December 09, 2008, 23:28:31 »
Der kan være mange grunde til at bruge køling på HM.
Man skal blot være opmærksom på at kraftig køling vil få HM platter til at opfører sig næsten som et HS stål, platten vil forsøge at skære spånen af i stedet for at skubbe den af. En platte med positiv skær vil kunne lave en ok overflade medens en platte med negativ skær laver en dårlig overflade.
/Frylund
Svineheld slår selv den bedste planlægning!

Dr. Metallic

  • Gæst
Sv: Hvilket stål er de bedste.....
« Svar #14 Dato: December 10, 2008, 11:06:07 »
Der kan være mange grunde til at bruge køling på HM.
Man skal blot være opmærksom på at kraftig køling vil få HM platter til at opfører sig næsten som et HS stål, platten vil forsøge at skære spånen af i stedet for at skubbe den af. En platte med positiv skær vil kunne lave en ok overflade medens en platte med negativ skær laver en dårlig overflade.

Frylund - Du lyder næsten som min gamle lærer Jørgen Arrildsøe fra Hillerød Tekniske skole tilbage i midt halvfemserne  :)  Og jeg er helt enig i dine betragtninger.

Mht kølevandsanlæg, er de til at finde for rimelige penge idag og kan fungere som eksterne anlæg, så man også kan koble den til feks en søjleboremaskine hvis man ikke vil ofre en til hver maskine i værkstedet. Jeg har dog sikret mig  en til hver maskine ;)