Forfatter Emne: Colchester triumph 2000  (Læst 6740 gange)

Fridolin

  • Gæst
Colchester triumph 2000
« Dato: Januar 22, 2011, 23:16:39 »
Hej
Er der nogen der har erfaring med Colchester triumph 2000 ca år 1975.
Er det en mask. der er værd at gå efter?
Har fundet en der kosmetisk ikke er for køn, og mekanisk er der ved første øjekast en del der skal laves, har treklo, men ellers er den er strippet for alt løst, der medfølger dog to brilller.
Med min beskedne viden om bænke, ser det ud som om at længde tilspændingen på et tidspunkt ikke er stoppet, da den nåede stoppet, og det har medført ( min teori) at stopgevindstang er lettere bøjet, indstøbt del på slæden til overførsel af kraften fra stopgevindstang og op, er knækket af, og tilspænding frem virker ikke/ en tidligere bruger har sat en fingertyk fjeder på et håndtag=træk op, for at holde håndtag i neutral poss. vil jeg tro, og det samme håndtag, et det, der aktiverer tilspænding bagud som virker, og det gør tvær tilsp. oss.
Prisen på maskinen er 11000.
Og spørgsmålet er så, om der er ide i at købe den, om der er nogen der kender til hvad den manglende tilspænding frem kunne skyldes, og er det i det hele taget en bænk der er værd at renovere, eller er det bedre at hoste op med flere knapper, og få en bænk der bare virker?. Mvh F.......


 

Dr. Metallic

  • Gæst
Sv: Colchester triumph 2000
« Svar #1 Dato: Januar 22, 2011, 23:38:22 »
Er maskinen pæn og i orden, så koster den omkring ca 20000 kr, men med min erfaring for stumper for den slags, så skal du lede på de engelske auktioner, hvis de skal handles til en rimelig pris. Og skal du renovere en del og gå den godt efter, ja så kan du ligeså godt købe en i bedre stand.

Ser den mishandlet ud - Ja så er den det altså også.

Max

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 573
    • Sandcastle
Sv: Colchester triumph 2000
« Svar #2 Dato: Januar 22, 2011, 23:39:56 »
Hej

Sådan en har jeg arbejdet meget på, og det er en rimelig drejebænk.
Den har så vidt jeg husker ikke den store kraft på spindlen, men det har man jo nok heller ikke brug for til hobbyformål.
Jeg har også haft den tvivlsomme fornøjelse at smadre netop de dele du taler om på sådan en maskine. Det var i starten af min læretid, ingen havde lige fortalt mig at man skulle slå gevindspindlen fra når man ikke brugte den, så istedet for at sætte længdetilspændingen på, ja så satte jeg den igang med at skære gevind, og da jeg kørte vel en 1200 omdrejninger, ja så røg hovedslæden fremad i en vældig fart og ødelagde en del før den stoppede med stålholderen godt begravet i trekloen, og så vidt jeg husker ødelagde den også lige kopidrejefunktionen også. Surt show. Der kører rigtig mange af dem i DK, de har jo bl.a. været brugt på tekniske skoler sammen med Stanko så det burde være muligt at skaffe reservedele til den uden de behøver koste en bondegård.

Palle

  • Gæst
Sv: Colchester triumph 2000
« Svar #3 Dato: Januar 22, 2011, 23:46:09 »
Colchester er velrennomeret og en god maskine, men i den forfatning ville jeg ikke røre den. Den er øjensynligt mishandlet, men er det flere steder, end du kan se?

sneseretorp

  • Gæst
Sv: Colchester triumph 2000
« Svar #4 Dato: Januar 23, 2011, 01:25:54 »

Dr. Metallic

  • Gæst
Sv: Colchester triumph 2000
« Svar #5 Dato: Januar 23, 2011, 08:17:15 »
Hej

Sådan en har jeg arbejdet meget på, og det er en rimelig drejebænk.
Den har så vidt jeg husker ikke den store kraft på spindlen, men det har man jo nok heller ikke brug for til hobbyformål.
Jeg har også haft den tvivlsomme fornøjelse at smadre netop de dele du taler om på sådan en maskine. Det var i starten af min læretid, ingen havde lige fortalt mig at man skulle slå gevindspindlen fra når man ikke brugte den, så istedet for at sætte længdetilspændingen på, ja så satte jeg den igang med at skære gevind, og da jeg kørte vel en 1200 omdrejninger, ja så røg hovedslæden fremad i en vældig fart og ødelagde en del før den stoppede med stålholderen godt begravet i trekloen, og så vidt jeg husker ødelagde den også lige kopidrejefunktionen også. Surt show. Der kører rigtig mange af dem i DK, de har jo bl.a. været brugt på tekniske skoler sammen med Stanko så det burde være muligt at skaffe reservedele til den uden de behøver koste en bondegård.


Lige præcis det nummer lavede jeg også i min læretid, og det blev aldrig den samme maskine igen, den knurrede og hylede på trods af gentagne forsøg på reperation. Skulle jeg på udkig efter endnu en drejebænk, så ville jeg holde mig langt fra maskiner der har kollideret.

Max

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 573
    • Sandcastle
Sv: Colchester triumph 2000
« Svar #6 Dato: Januar 23, 2011, 10:00:49 »
Hej

Rart at man ikke er allene om den slags. Den jeg havarerede med blev nu lavet og kørte rigtig fint i 30 år, så blev den solgt og mon ikke den køre endnu. Den var forøvrigt forsynet med revolverstop og kopifunktion, disse to ting kom aldrig igang igen.

Fridolin

  • Gæst
Sv: Colchester triumph 2000
« Svar #7 Dato: Januar 23, 2011, 17:13:46 »
Tak for jeres svar. jeg slipper den til 11K, og søger videre.
Rart at høre de gamle i faget og dem som ved :)
Fridolin.

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2615
Sv: Colchester triumph 2000
« Svar #8 Dato: Januar 24, 2011, 16:30:38 »
Hvor stor drejebænk har du behov for?
Der er en Weiler tilsalg her, det er et godt og anerkendt mærke.
Prisen burde kunne forhandles lidt ned....
http://www.dba.dk/drejebaenk-metal-weiler-ld-220/id-71302457/

mvh jens
Husk altid at skille tingene ad.

Fridolin

  • Gæst
Sv: Colchester triumph 2000
« Svar #9 Dato: Januar 25, 2011, 22:10:51 »
Hej Jens.
Har set den og den er vist lige lille nok til mig, men kigger da oss på Weiler eller lignende, syntes rigtig godt om bænke der har "charme".
Jeg havde egentlig noget med minimun Ø30 i gennemboring, og to gange tilspænding, og den skulle gerne kunne dreje et emne på min. ca Ø 250 i tankerne.
Mvh F.......