Forfatter Emne: Hvordan ser man forskel på stål?  (Læst 26624 gange)

Max

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 573
    • Sandcastle
Sv: Hvordan ser man forskel på stål?
« Svar #30 Dato: Januar 24, 2011, 16:31:22 »
og der er det lidt lettere, men er du klar over priserne? Det der blev kaldt fodstål/meterstål før i tiden, tysk silberstahl, eng. silversteel, det koster 2-300 .- kiloet.
Jeg ved ikke hvor mange hærderier, der i DK, men der er i KBH. og Århus.
Hej Palle

Min lokale leverandør, som forøvrig også hedder Palle, ja han leverede 12 mm fod/meterstål til mig for nylig til 80 kr/kg.

Med hensyn til hærderier, ja så er der Hærderiet http://www.haerderiet.dk/456-5-hrderiet.php
ved Stilling. De laver f.eks. indsatshærdning og gasnitrering til rimelige priser. Og de har opsamling i jylland og fyn.

ErlingSj

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 762
Sv: Hvordan ser man forskel på stål?
« Svar #31 Dato: Januar 26, 2011, 14:55:13 »
Min lokale leverandør, som forøvrig også hedder Palle, ja han leverede 12 mm fod/meterstål til mig for nylig til 80 kr/kg.
Jeg har fundet frem til meterstål fra Sanistål: http://www.sanistaal.dk/da/produkter/produktkatalog.html
2m lange stænger. 10 mm : 106 kr, 25mm: ca 660 kr (80 - 85 kr/kg). Begge priser sikkert + moms - noget skal staten jo tjene på.
Bestilles og forudbetales i den lokale Sanistål forretning, afhentes næste dag i butikken.
Lemvig-Müller har ikke længere meterstål.
Så vidt jeg har forstået er det til at hærde direkte i vandbad.

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2615
Sv: Hvordan ser man forskel på stål?
« Svar #32 Dato: Januar 27, 2011, 16:45:31 »
Såvidt jeg husker, kan meterstål bare afkøles i vand, men har en tendens til at blive glashård.
Hvis du køler i olie, vil det måske blive bedre.(jeg har kun prøvet et par gange, for en del år siden, og kun vandkøling.)

Jeg har mest erfaring i at hærde UHB11, det er utrolig nemt at hærde, når emnet er varmt, kan man eftervarme, med gasoverskud i flammen, det synes jeg giver bedst resultat, jeg køler i vand.(desværre er lageret af UHB11, opbrugt, og vist uhyrligt dyrt, så jeg håber på nogle gode tilbagemeldinger, om hærdning af meterstål)


Gad vide om et IR termometer, kan måle så høje temperatuere?

Jeg har bla. lavet denne fræser i UHB11, og hærdet den.


mvh jens

« Senest Redigeret: Januar 27, 2011, 16:52:37 af jens »
Husk altid at skille tingene ad.

ErlingSj

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 762
Sv: Hvordan ser man forskel på stål?
« Svar #33 Dato: Januar 27, 2011, 18:30:58 »
Såvidt jeg husker, kan meterstål bare afkøles i vand...
Gad vide om et IR termometer, kan måle så høje temperatuere?
Jeg har bla. lavet denne fræser i UHB11, og hærdet den.
Jeg har også fået at vide, at det bare skal vandkøles og anløbes.
Jeg opvarmer i en lille smeltedigel med digital temperaturstyring, så en eller anden føler kan jo klare op til 1200°.
Hvad din fræser angår er jeg bare så misundelig - men jeg skal nu nok komme efter det. Har du et mål på bredden af tænder/riller, eller er det bare egen standard? Jeg har ikke helt gennemskuet hvad de forskellige modulnumre på tandhjulsfræsere er udtryk for.

« Senest Redigeret: Januar 27, 2011, 18:41:04 af ErlingSj »

Palle

  • Gæst
Sv: Hvordan ser man forskel på stål?
« Svar #34 Dato: Januar 27, 2011, 19:07:34 »
Uddeholm kalder deres 11 for "ulegeret stål", og ser man på databladene, som findes på nettet, så er det kun lige akkurat hærdbart.
Afhængigt af leverandør, så er "fodstål" et langt bedre materiale, da det udover at have mere end det dobbelte kulstofindhold, også
har en del krom og vanadium og bliver betegnet som "egnet til skærende værktøjer", hvad UHB 11 ikke gør.

Noget helt andet, det er usmart at bruge en acetylenflamme til at hærde med. Hvis man bare har en lille smule for meget ilt på, så forsvinder
kulstoffet i overfladen, og emnet bliver hårdt indeni, men ikke i overfladen.

Og vi kunne da godt starte en ny tråd om hærdning?

Max

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 573
    • Sandcastle
Sv: Hvordan ser man forskel på stål?
« Svar #35 Dato: Januar 27, 2011, 19:22:29 »
Såvidt jeg husker, kan meterstål bare afkøles i vand...
Gad vide om et IR termometer, kan måle så høje temperatuere?
Jeg har bla. lavet denne fræser i UHB11, og hærdet den.
Jeg har også fået at vide, at det bare skal vandkøles og anløbes.
Jeg opvarmer i en lille smeltedigel med digital temperaturstyring, så en eller anden føler kan jo klare op til 1200°.
Hvad din fræser angår er jeg bare så misundelig - men jeg skal nu nok komme efter det. Har du et mål på bredden af tænder/riller, eller er det bare egen standard? Jeg har ikke helt gennemskuet hvad de forskellige modulnumre på tandhjulsfræsere er udtryk for.

Hej Erling

Prøv at kikke her http://www.kaltechgear.dk/index.php?id=29

Palle

  • Gæst
Sv: Hvordan ser man forskel på stål?
« Svar #36 Dato: Januar 27, 2011, 19:38:12 »
Man starter med at tænde ovnen i køkkenet, sæt den på ca. 160 grader.
Dernæst går man i værkstedet, og varmer emnet op med en gasflamme, indtil det er godt og vel rødglødende.
Man holder temperaturen i et stykke tid, og når man bliver træt af det, så smider man emnet ned i en spand vand.
Det bliver lynhurtigt koldt, det fiskes op af vandet, og man pudser emnet op. Dernæst går man ud og lægger emnet
i ovnen i en times tid. Det skal helst have skiftet kulør i mellemtiden til lidt brunt.
Det kræver lidt erfaring.

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2615
Sv: Hvordan ser man forskel på stål?
« Svar #37 Dato: Januar 27, 2011, 19:40:12 »
Palle hvor har du da ret, med uhb11 ikke er særlig velegnet til hærdning.

Det er vist forlænge siden,jeg har roden med materialet. (så var lige ude at tjekke, det rigtige navn)

Der var derimod Sverker 21 jeg har brugt, og ikke uhb  ;D
mvh jens
« Senest Redigeret: Januar 27, 2011, 19:44:12 af jens »
Husk altid at skille tingene ad.

Palle

  • Gæst
Sv: Hvordan ser man forskel på stål?
« Svar #38 Dato: Januar 27, 2011, 19:48:50 »
Ok, selvom jeg ikke bor i Helsingør eller lignende steder, så forbinder jeg  "Sverker" med "svenskerstiv". Det er bare kvali. Og hulens dyrt.

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2615
Sv: Hvordan ser man forskel på stål?
« Svar #39 Dato: Januar 27, 2011, 20:06:49 »
Ja det er nok ikke helt billigt, men da jeg arbejdede på maskinfabrik, med egen værktøjsafdeling, som fremstillede snit og stanseværktøj, faldt der jo lidt rester af ;D
Desværre har jeg kun ganske lidt tilbage, af sverker-

Her er en lille film, om hærdning af Silversteel, som er det samme som meterstål.

       

           
       


mvh jens
Husk altid at skille tingene ad.

Dr. Metallic

  • Gæst
Sv: Hvordan ser man forskel på stål?
« Svar #40 Dato: Januar 27, 2011, 20:56:57 »
UHB 11 skal helst vandkøles ved hærdning som en af få ståltyper, og som alt andet anløbes. Meter/fod stål er det samme som Arne og skal oliekøles.

Jeg har fra et tidligere arbejde et hærdeskema over de mest almindelige typer, men for at finde det, så er jeg bange for at jeg skal kigge grundigt i de gamle analer...Skemaet angiver hærdetemperatur og holdetid pr mm matriale, samt anløbningstemperatur og holdetid. Det er snart weekend, så skal jeg stå på hovedet efter skemaet og lægge det op herinde.

Palle

  • Gæst
Sv: Hvordan ser man forskel på stål?
« Svar #41 Dato: Januar 27, 2011, 21:13:10 »
Fodstål kan hærdes i både vand og olie, hvis det skal være rigtig hårdt, bruger man vand, og det skal anløbes.

ErlingSj

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 762
Sv: Hvordan ser man forskel på stål?
« Svar #42 Dato: Januar 27, 2011, 23:07:40 »
Prøv at kikke her http://www.kaltechgear.dk/index.php?id=29
I Frylunds fagteori om tandhjul (som jeg ikke har forstået endnu) står:
Modulsystemets grundlæggende størrelse er modulet, der betegnes m og angives i mm
Det læser jeg som 'I modul 1 er der en afstand (stigningen) på 1 mm mellem tændernes centrum målt på delecirklen d0.

mens dit link (som jeg tror jeg forstår) siger:
Et tandhjuls modul (m) er forholdet mellem stigningen (center afstanden mellem 2 tænder) til pi (3,14).
Dvs. har et tandhjul med modul 1 er stigning 3,14 mm

(skulle nok have været Dvs. at på et tandhjul ...)

Jeg går ud fra, at Frylunds tekst betyder det samme, som den i dit link, det er bare mig, der ikke helt fatter den.
Men det rejser jo så spørgsmålet igen: Hvor stor afstand skal der være mellem rillerne i hobben, og hvor brede skal de være i toppen, hvis man vil lave en hob til modul 1?

Jeg kan se fra dit link, at en tand i m1 skal være 2.5 mm høj, og fra Hobbynuts gearvideoer ved jeg, at vinklen på siderne skal være 20° (stålet skal have en 40° vinkel), men beregningen af, hvor stor afstand, der skal være mellem de enkelte tappe kan jeg ikke gennemskue - med mindre altså at den skal være 3.14 mm for at lave et m1 tandhjul, og dybden skal være 2.5 mm for samme m1, mens bredden på toppen er, som den nu en gang ender med at blive.


« Senest Redigeret: Januar 27, 2011, 23:14:35 af ErlingSj »

j håndstad

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 461
Sv: Hvordan ser man forskel på stål?
« Svar #43 Dato: Januar 28, 2011, 00:33:08 »
Hvis du søger på cft tandhjulsfabrik kan du under tandstænger se hvor mange tænder der er på 1 meter og derefter dividere tandantallet så har du afstanden mellem tænderne.

ErlingSj

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 762
Sv: Hvordan ser man forskel på stål?
« Svar #44 Dato: Januar 28, 2011, 01:43:54 »
Tak for the missing link.

Det passer meget godt med 3.14 mm mellem tænderne.
Den tabel de har lagt ud giver (afrundet til 1/000 dele):

Modul Afstand Dybde
0.5: 1.572 mm1.25 mm
1: 3.145 mm2.50 mm
1.5: 4.720 mm3.75 mm
2: 6.250 mm5.00 mm
2.5: 7.874 mm6.25 mm
3: 9.346 mm7.5 mm
3.5:11.111 mm8.75 mm
4:12.500 mm10.00 mm
4.5: 14.286 mm11.25 mm
5: 15.625 mm12.50 mm
6: 18.868 mm15.00 mm
8:25.000 mm20.00 mm

Målene omregnet til modul 1 skulle jo så egentlig give pi for alle størrelser, men her er der lidt slendrian i systemet:
0.5, 1, 1.5, 6 : 3.145 mm
2, 4, 5, 8: 3,125 mm
2.5: 3,150 mm
3: 3,115 mm
3.5, 4.5: 3,175 mm

Jeg tror, at jeg får travlt ved bænken i morgen  :)