Forfatter Emne: Hjælp til køb af metalfræser  (Læst 19596 gange)

Rim

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 143
Sv: Hjælp til køb af metalfræser
« Svar #15 Dato: December 28, 2010, 19:55:03 »
Hej Lars.
Den er ikke til salg  ;D, på billedet er en maskinskruestik og et rundbord det var ikke med til prisen , har vel brugt næsten det samme på værktøj skrustik, rundbord, holdetænger fra 3 til 32mm, platter, fik nogle fræsejern med som det eneste resten har jeg måtte anskaffe. Der står muligvis en tilsvarende i Kerteminde, en jeg fik tilbudt om den er der endnu kan jeg da høre efter, det var en meget tilsvarende i udseene bare en kineser tror jeg til et par tusind, skal nok sættes lidt i stand til den pris.
Send din email på en PM så skal jeg sende yderligere detaljer.
Claus. 
Livet er for kort til små værksteder, Aboga 823 , Mondiale

Lars Mikkelsen

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 51
Sv: Hjælp til køb af metalfræser
« Svar #16 Dato: December 28, 2010, 21:36:41 »
Jeg har sendt dig en PM

Torkild

  • Gæst
Sv: Hjælp til køb af metalfræser
« Svar #17 Dato: December 29, 2010, 20:39:26 »
Du kunne også kigge lidt på en metaldrænk her www.industribasen.dk/drejebaenk der er et fint udvalg af drejebænke til salg. Der er også andre ting til salg til værkstedet. www.industribasen.dk/industri så som industrimaskiner og værktøj

Ellers ville jeg kigge i den blå avis.

Godt nytår.

Mvh
Torkild Svendsen

ibot

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 227
Sv: Hjælp til køb af metalfræser
« Svar #18 Dato: December 30, 2010, 11:00:32 »
Bare for en ordens skyld:
Optimum maskiner er også produceret i Kina.

Dr. Metallic

  • Gæst
Sv: Hjælp til køb af metalfræser
« Svar #19 Dato: December 30, 2010, 11:14:46 »
Bare for en ordens skyld:
Optimum maskiner er også produceret i Kina.


Tak... Jeg er glad for ikke at være den eneste med den viden, for det er squ synd når folk tror de har købt maskineri med tyske aner. Jeg vil generelt ikke udtale mig om kvaliteten på Optimum, men opbygningen på deres maskiner de kalder fræser, er meget svag, og jeg tvivler på at de kan ret meget. Jeg vil til hver en tid istedet råde folk til at se efter en brugt værktøjsfræser a la Maho eller Deckel, de er til at få til små penge. En kammerat gjorde et kup på min foranledning for et par år siden, da jeg fandt en Maho til 7500 kr, og så pressede han ham til 5000 kr i bedste jydenærrig stil.

Max

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 573
    • Sandcastle
Sv: Hjælp til køb af metalfræser
« Svar #20 Dato: December 30, 2010, 12:14:34 »
Problematikken er nok at disse maskiner der sælges som fræsere egentlig er boremaskiner der er forsynet med et krydsbord. Vi kaldte dem radialfræsere og selv om den vi havde på mit lærested, en Rambaudi, var temlig stor, ja så manglede den en "rigtig" fræsers stabilitet. Men den var jo fantastisk fleksibel og hurtig at stille op på. I min verden er en "rigtig" fræser sådan en her:



Desværre er de ikke nemme at finde til rimelige hobby priser, finder man en der er til at betale, ja så er de som regel så forknoklede at de ikke er til at bruge til finmekanik som hobbyfolket jo meget ofte er ude efer at lave.

Min drøm er at få en Schaublin 53 igen at arbejde på, en fantastisk lækker præcisionsmaskine, men det får vente til jeg bliver millionær :)



Max

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 573
    • Sandcastle
Sv: Hjælp til køb af metalfræser
« Svar #21 Dato: December 30, 2010, 12:40:23 »
Vi kaldte dem radialfræsere

Naturligvis kaldte vi den IKKE radialfræsere, de hed jo "vertikalfræsere". Vi havde radial boremaskiner, men det var en helt anden ting, men de udmærkede sig forøvrigt også ved stor fleksibilitet og ringe stabilitet.

Rim

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 143
Sv: Hjælp til køb af metalfræser
« Svar #22 Dato: December 30, 2010, 13:41:07 »
 :( nå den er lavet i Kina, bare der er Tysk "ordnung must sine" bagved, så går det nok, uanset så er jeg rimelig tilfreds med den, den er til at tumle puttede, den ind bag i en C3 Picasso , kan flytte med den uden en kran og den gør sådanset et udmærket job syntes egentlig den er fornuftig stabil til det jeg udsætter den for og så prisen den var ikke dyrer end den søjleboremaskine jeg kiggede på i første omgang, men ja jeg vil da gerne ha en "rigrtig" fræser det kommer måske også en gang, mit behov var en boremaskine og nu har jeg en boremaskine og fræser, at jeg så er kommet til at bruge fræseren meget mere end jeg havde regnet med er så noget andet. Har et par gange haft behov for at vinkle hovedet men så vinkler jeg bare emnet i stedet for. Kommer der en "rigtig" fræser forbi til prisen så kan det da godt være jeg hopper på den  ::) ::) man kan jo ikke lade være, skal nødig gå ned på udstyr :D
Claus.
Livet er for kort til små værksteder, Aboga 823 , Mondiale

Max

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 573
    • Sandcastle
Sv: Hjælp til køb af metalfræser
« Svar #23 Dato: December 30, 2010, 19:24:01 »
Det der mad at man kommer til at bruge fræseren mere end man regner med er vidst meget normalt, mange af de gamle kollegaer snakker jo ofte om at få en drejebænk hjemme i garagen, men jeg siger til dem, skaf dig en fræser, den har du oftere brug for end en drejebænk som hobbyfusker. Og en vertikalfræser kan klare rigtig mange af de fræseopgaver man kommer ud for, og den kan som nævnt også fungere som boremaskine. Der er jo meget fleksibel og på grund af at man kan vippe hovedet på skrå er den jo meget nem at bore skrå huller med. Og man er jo også en dårlig håndværker hvis man giver maskinen skylden for ikke at kunne lave et stykke arbejde. Maskinen kan såmændt nok hvis man tilpasser opgaven til maskinens formåen. Jeg har da selv en meget lille vertikalfræser, og har lært at leve med dens begrænsninger. men falder jeg over en "rigtig" fræser på et tidspunkt hvor jeg har penge på lommen, ja så køber jeg den nok. Jeg har en Rothwerk EFM 150, fik den til omkring 2000 kr. men jeg vil ikke anbefale den til nogen der skal lave særlig kraftige opgaver med en fræser.

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2615
Sv: Hjælp til køb af metalfræser
« Svar #24 Dato: December 30, 2010, 23:40:31 »
Horisontial fræseren, er jo også ganske anvendelig som drejebænk, når man opspænder en centrer patron i spindlen.
Og en stålholder på planet....

Jeg har bla. drejet bremseskiver på min fræser (dog opspændt på dorn), da min drejebænk ikke kunne tage så store emner.
Enda med ganske godt resultat, selvfølgelig blev begge sider drejet samtidigt, så er man sikker på paraliteten, er 100 % ok, da det jo er ganske vigtig.


mvh jens
Husk altid at skille tingene ad.

Dr. Metallic

  • Gæst
Sv: Hjælp til køb af metalfræser
« Svar #25 Dato: December 31, 2010, 00:20:18 »
Horisontial fræseren, er jo også ganske anvendelig som drejebænk, når man opspænder en centrer patron i spindlen.
Og en stålholder på planet....

Jeg har bla. drejet bremseskiver på min fræser (dog opspændt på dorn), da min drejebænk ikke kunne tage så store emner.
Enda med ganske godt resultat, selvfølgelig blev begge sider drejet samtidigt, så er man sikker på paraliteten, er 100 % ok, da det jo er ganske vigtig.


mvh jens

Nød lærer nøgen Jens at dreje.... :D

Palle

  • Gæst
Sv: Hjælp til køb af metalfræser
« Svar #26 Dato: Januar 18, 2011, 20:10:26 »
Men det er da vist en vittighed, at ovenviste fræser kan klare 16mm med 350W?
Lad gå med 6mm i nogenlunde blødt materiale.