Forfatter Emne: Rivning i aluminium  (Læst 5208 gange)

GlForum

  • Gæst
Rivning i aluminium
« Dato: April 06, 2007, 11:29:33 »
Fra : Torben H. Pedersen (metal@huset-aarhus.dk)
Dato : 31-03-2007 20:57

Hej, da jeg en gang før har fået hjælp her, prøver jeg nu igen, hvor jeg er gået i stå med mit projekt.
Jeg er ved at lave en ovn, med et ovnkammer på (BxHxD) 20x20x190cm. Og for at den ikke skal fylde for meget når jegikke bruger den. Laver jeg den af to rør der kan skubbes ind i hinanden. Jeg har lavet rørene i aluminium, af hensyn til vægten. Men så er problemet, at rørene river hinanden, når de kører frem og tilbage. Jeg har så tænkt på at lægge noget imellem feks. messingfolie. Men jeg har ingen ide om det vil løse problemet, om ikke bare messingen river aluminiuet i stedet. Der findes selvfølgelig mange former for smøre/glide midler, men de sviner og er mere eller mindre (mest mere !) giftige.
Ovenen bliver ca. 200 grader C. varm.
Hvis der er nogle af jer der har en ide eller noget erfaring, med en lignende problemstilling, vil jeg blive meget glade for hjælp.
Hilsen Torben

GlForum

  • Gæst
Sv: Rivning i aluminium
« Svar #1 Dato: April 06, 2007, 11:30:21 »
Fra : Gordon Clarke (fms@forum.dk)
Dato : 02-04-2007 13:32

Hej Torben,
Jeg kan ikke hjælp m.h.t. rivning, men jeg har et forslag til en alternativ løsning.
Da plads hensyn er nok mere de 1900mm end de 200x200mm - (jeg kan ikke få mig selv til at skrive cm!) kunne du brug 2 stk på 200x200x975mm og skub dem sammen ved brug af en kort profil på (hvis godstykkelsen er fx 10mm) 220x220x100mm.
Når skilt af, vil "ovenen" kun fylde 200x400x1000mm.
Fordelene er at det bliver 2 ens lange profiler og, hvis behovet skulle opstå, kan den næmt forlænges.
Problemet med aluminium (og jeg er amatør) er at den udvider sig dobbelt så meget som stål med varme.
Gordon