Forfatter Emne: Plasmaskære vogn  (Læst 4995 gange)

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2610
Plasmaskære vogn
« Dato: Juni 26, 2022, 20:06:03 »
Så blev jeg klar til at teste, en ny version af plasmaskærevogn, det gik ok men der skal lidt småjusteringer til.
Havde egentlig tænkt at lave en kort model, men valgte så alligevel at lave den med en skærelængde på ca 800mm.
Jeg har brugt en 12mm rustfri gevindstang som spindel, og med en messingmøtrik, føringerne er 25 mm hårdforkromet stempelstænger, og slæden køre på bronzebøsninger.
Jeg starter med at bruge en tilspændings enhed vistnok beregnet til en bridgeport fræser, med et vinkeldrev fra en vinkelsliber.
Første test i 12mm plade tyder på den køre for langsomt, så den skal nok speedes lidt op.
Max hastighed er pt 500 mm pr minut, men nu skal jeg lige have prøvet noget tykkere materiale først.
(fjerner jeg vinkeldrevet, ender den oppe på ca 1500mm pr minut)
Testen er med min nye 60 ampere Stahlwerk plasma skære på 60 ampere.
Der er ikke fjernet slagge kanter på billederne.
prøvede med 330 mm pr minut, og med 500 mm pr minut, højeste hastighed gav det pæneste snit, og mindst slagge kant.
Prøvede lidt forskellige hastigheder, hvor der er mest slagge på bagsiden, var skæredyssen lige tæt nok på pladen.
Har lavet så det er muligt at dreje brænderen til begge sider, så der kan laves skrå snit, til svejseskærpninger ol.
« Senest Redigeret: Juni 26, 2022, 20:11:54 af jens »
Husk altid at skille tingene ad.

Kenneth

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 647
Sv: Plasmaskære vogn
« Svar #1 Dato: Juni 27, 2022, 11:04:48 »
Nu er min viden om plasmaskærere ret begrænset, men synes da det ser flot ud på billede 2? Mangler du justeringsmuligheder på hastigheden, eller skal du bare lige have prøvet dig ferm til den du synes er perfekt?

Hvis du alligevel vælger at skifte tilspændingsenheden ud, så kunne en enhed med  stepmotor være helt perfekt - så får du 100% samme hastighed hver gang, kan lave display med valgt hastighed og hvad du nu ellers lyster :)

Lækkert værktøj du har fået lavet  [th]

Hilsen Kenneth
« Senest Redigeret: Juni 27, 2022, 11:06:58 af Kenneth »

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2610
Sv: Plasmaskære vogn
« Svar #2 Dato: Juni 27, 2022, 13:10:52 »
Nu er min viden om plasmaskærere ret begrænset, men synes da det ser flot ud på billede 2? Mangler du justeringsmuligheder på hastigheden, eller skal du bare lige have prøvet dig ferm til den du synes er perfekt?

Hvis du alligevel vælger at skifte tilspændingsenheden ud, så kunne en enhed med  stepmotor være helt perfekt - så får du 100% samme hastighed hver gang, kan lave display med valgt hastighed og hvad du nu ellers lyster :)

Lækkert værktøj du har fået lavet  [th]

Hilsen Kenneth
Jeg har brug for at køre hurtigere, især hvis jeg skal skære tynd plade, men har ikke prøvet at sænke strømmen på plasmaskæren, det kunne jo også være en mulighed.
Som er nu kan jeg justere trinløst fra næsten nul, til 330 mm pr minut, så har den en ilgangs knap så køre den 500 mm pr minut. Hvis jeg fjerner vinkelgearet skulle den kunne køre 1 meter pr minut trinløst og 1,5 meter på ilgangen.
Men jeg skal lige have testet den med max tykkelse for at se hvilke hastigheder det kræver.
Jeg prøver måske også med en 18 volt Dewalt boremaskine.

Det lyder spændende med en stepmotor, men bliver det ikke en dyr løsning ? og vil den kunne køre fra ca 10 o/m til 1000 o/m. og yder den rimelig trækkraft ved lave omdrejninger.
 
Husk altid at skille tingene ad.

Kenneth

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 647
Sv: Plasmaskære vogn
« Svar #3 Dato: Juni 27, 2022, 15:48:41 »
Momentet på en stepmotor er typisk halveret når du når op omkring 1000o/m. En integreret servomotor vil være en bedre løsning da den har ca samme moment op til 3000 o/m. Den er lige så nem at bruge.

Jeg ved ikke hvor stort moment du har brug for, men en integreret servomotor til den vil nok koste fra 700,- og op. Dertil skal lægges en mindre sum til elektronik, og det kan være fra "meget billigt", og op til nogle hundrede kr. afhængig af hvor smart det skal være, og om du har en strømforsyning du kan bruge til motoren.

Hilsen Kenneth


jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2610
Sv: Plasmaskære vogn
« Svar #4 Dato: Juni 27, 2022, 17:19:41 »
tak for svaret, det lyder rigtig interessant, nu prøver jeg lige først med det jeg har..

Bliver det ikke helt godt, kunne jeg godt tænke mig at prøve en stepmotor, så vender jeg tilbage, det lyder til du har helt styr på stepmotore og deres styring [th]
Husk altid at skille tingene ad.

Neubert

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 435
Sv: Plasmaskære vogn
« Svar #5 Dato: Juni 27, 2022, 23:08:19 »
Hvis det bliver aktuelt med stepper motor eller servo motor så har jeg en servo motor på lager, om den kan bruges ved jeg naturligvis ikke.
Udover det så spændende projekt du er i gang med der  [th] :)
cand. næsten alt. med specialt i det der lige falder mig ind.

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2610
Sv: Plasmaskære vogn
« Svar #6 Dato: Juni 28, 2022, 00:20:05 »
Hvis det bliver aktuelt med stepper motor eller servo motor så har jeg en servo motor på lager, om den kan bruges ved jeg naturligvis ikke.
Udover det så spændende projekt du er i gang med der  [th] :)
Det lyder godt [th]     prøver først lige med det jeg har..
Husk altid at skille tingene ad.

Neubert

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 435
Sv: Plasmaskære vogn
« Svar #7 Dato: Juni 28, 2022, 18:11:33 »
Hvis det bliver aktuelt med stepper motor eller servo motor så har jeg en servo motor på lager, om den kan bruges ved jeg naturligvis ikke.
Udover det så spændende projekt du er i gang med der  [th] :)
Det lyder godt [th]     prøver først lige med det jeg har..
Helt i orden, du giver bare lyd hvis det bliver relevant, den løber ingen steder  :)
cand. næsten alt. med specialt i det der lige falder mig ind.

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2610
Sv: Plasmaskære vogn
« Svar #8 Dato: August 03, 2022, 15:39:15 »
Så fik jeg lavet en opdatering på motoren, så nu kan den køre fra næsten nul - 2 meter pr minut.
Jeg købte en Dewalt boremaskine med 2 gear på DBA, den har en metalhals så den er nem at spænde fast.
Håndtaget blev savet af, så den ikke fylder så meget, jeg købte en DC/DC stepdown på ebay til at regulere hastigheden, og så en batteri adabter (ebay)så kan jeg bruge et af mine Makita batterier.
Prøvede lige at skære i noget 24mm stål her i dag, det gik fint, bare ikke med træklodser som opklodsning det gav lidt "røg i køkkenet"  :D
Husk altid at skille tingene ad.

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2610
Sv: Plasmaskære vogn
« Svar #9 Dato: August 03, 2022, 16:22:54 »
Lavede en video, hvor jeg skære 24mm stålplade, dog blev den ikke super god..
       
                   
Husk altid at skille tingene ad.

Neubert

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 435
Sv: Plasmaskære vogn
« Svar #10 Dato: August 03, 2022, 16:52:17 »
sådan, det ser da ud til at fungere ganske fint  [th] :)
cand. næsten alt. med specialt i det der lige falder mig ind.