Forfatter Emne: Afbalangserings fixtur til plæneklipperkniv.  (Læst 4161 gange)

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2610
Afbalangserings fixtur til plæneklipperkniv.
« Dato: Maj 28, 2022, 23:20:39 »
Lavede lige dette lille fixtur til at afbalancere knivene til havetraktoren, fjernede tætningerne i lejerne, undtagen den ene i det yderste leje, vaskede alt fedt ud, og smurte op med tynd olie, så lejerne løber let, samt de er limet i en løs pasning, for ikke at presse lejerne.
Da den ene kniv var i balance, prøvede jeg med en lille magnet der vejer 2 gram, at sætte den på foruden, så drejer enden med magneten så den vender nedad.
Kan så også måle ind til et fast punkt på vægen om de er lige..
Knivene er ret tunge de er 6,35 mm tykke og 76 mm brede, og ca 530mm lange.
« Senest Redigeret: Maj 29, 2022, 00:20:56 af jens »
Husk altid at skille tingene ad.

Chrismark

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 85
« Senest Redigeret: Maj 29, 2022, 14:59:45 af Chrismark »

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2610
Sv: Afbalangserings fixtur til plæneklipperkniv.
« Svar #2 Dato: Maj 29, 2022, 16:46:12 »
Din hjulafbalangsere, er jo samme princip, som man bruger til slibesten. [th]

(jeg har også brugt en skruetrækker med tynd rund klinge, lagt på tværs mellem skruestikkens kæber, så kniven balancere på klingen, det virker også, kræver en kniv med et rundt hul)

På mit tidligere arbejde havde vi sådan en, det var udgangspunktet, for den jeg lavede, jeg vil gerne kunne måle om klingen er lige.




Husk altid at skille tingene ad.

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2610
Sv: Afbalangserings fixtur til plæneklipperkniv.
« Svar #3 Dato: Maj 30, 2022, 17:41:30 »
Lige en sidste opdatering, skar læben af den sidste tætning der var tilbage, så nu snurre den super let rund.
Så nu kan jeg også lave en vertikal balancering, som godt kan være ude af balance selv om den er i ligevægt horisontalt
(mener også der er derfor der er balanceklodser både ug og indvendig på bilhjul)
Husk altid at skille tingene ad.

Villy

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 422
Sv: Afbalangserings fixtur til plæneklipperkniv.
« Svar #4 Dato: Maj 31, 2022, 04:30:48 »
Fint arb jens..Og ja korrekt med din hjul teori...Kan dog tilføje at det hedder statisk og dynamisk afbalancering..( i gamle dage )

Den statiske indvendig og dynamiske udvendig.....