Forfatter Emne: pilot start på alm. cut 60  (Læst 4945 gange)

tk

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 109
pilot start på alm. cut 60
« Dato: Maj 27, 2022, 14:18:52 »
  Jeg så denne video på you tube. Det er jo en simpel operation, hvis det kan gøres.
 Selvom det koster et p80 håndsæt. Men jeg tænker på om ikke maskinen kan tage skade
 af denne behandling? Men det er der måske nogle her der kan svare på. [th] [quest] ]kr[ ]flub[

      Hilsen Teddy

       
                   


(har lige rettet indlægget, så videoen vises korrekt. :) Mvh Søren)

 
« Senest Redigeret: Maj 27, 2022, 17:40:24 af Søren »
teddy

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2610
Sv: pilot start på alm. cut 60
« Svar #1 Dato: Maj 27, 2022, 22:56:25 »
Jeg har en CUT 40, der lavede jeg et forsøg med at tage en 1,5mm2 ledning, og forbinde til kobberdysen der er under porselænskappen, og så den anden ende til stell klemmen, så laver den en fin pilotbue.

Men som dig med samme tanker om den kunne tage skade, så det blev ved forsøget, men den tog ingen skade under forsøget.
Men der nævnes jo også i kommentarerne til videoen at på maskiner med pilottænding, er der et relæ som slår pilotbuen fra igen.

Husk altid at skille tingene ad.

tk

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 109
Sv: pilot start på alm. cut 60
« Svar #2 Dato: Maj 28, 2022, 10:41:42 »
   Tak Søren. Jeg har aldrig rigtigt kunnet finde ud af det,  med at indsætte links!

  Jens. Det med tråden fra dysen,  og tilbage til returklemmen, har jeg også set.
 Men som du skriver. Er det bekymring om at, maskinen kører med start tænding
 under hele operationen. :( [quest]
   
   mvh. teddy 
teddy

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2610
Sv: pilot start på alm. cut 60
« Svar #3 Dato: Maj 28, 2022, 14:52:58 »
Man skulle jo så bygge en boks på med et tidsrelæ, så der var pilotbue i eks 5sec. det må jo kunne lade sig gøre.
Udover den cut 40, har jeg også en Stahlwerk 60, som jeg købte, da den køre på 400 volt, der fortryder jeg stadigt jeg ikke købte den med pilot.
Nu er det begrænset hvor meget jeg bruger plasmaskærene, og er der håndskæring synes jeg ikke problemet er så stort.
Her mit interimistiske setup med cut40, som bla indeholder motoren fra grillen  :D
Skære her en 12 mm plade, med omkring 35 ampere.
 
« Senest Redigeret: Maj 28, 2022, 14:57:43 af jens »
Husk altid at skille tingene ad.

tk

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 109
Sv: pilot start på alm. cut 60
« Svar #4 Dato: Maj 30, 2022, 08:43:42 »
    Du har ret med et relæ. Men den slags elektronik arbejde, kan mit syn ikke klare mere.
 Så det vil jeg overlade til andre og yngre folk.
    Den opstilling du viser på billedet, minder mig om de "skæregrise" vi havde til skærebrænderne, gad vide om de stadig bliver forhandlet?  De var gode når endelig
man fik det hele til at spille sammen.

   Hilsen Teddy
teddy

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2610
Sv: pilot start på alm. cut 60
« Svar #5 Dato: Maj 31, 2022, 21:33:36 »
Der er da somme tider en såkaldt skæregris til salg på dba og gg, men er det med elektronisk regulering, kan det godt være plasmaskæren udsender så meget støj, at det går ud over elektronikken.

Min første udgave af "skærevognen" brugte jeg trådmotor og regulering fra en gammel co2 svejser, det fungerede perfekt, indtil jeg startede plasmaskæren, så ristede den elektronikken ret hurtigt.

Hvis man laver med konstant pilotbue, gad vide om man så kan undvære HF tændingen, det er jo nok den der udsender det meste støj.
Husk altid at skille tingene ad.

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2610
Sv: pilot start på alm. cut 60
« Svar #6 Dato: Juni 06, 2022, 11:23:53 »
Jeg havde egentlig besluttet mig for at købe en slange/håndtag beregnet til pilot, og så bare bruge pilotbuen hele tiden, og se om maskinen kunne holde til det, jeg har også en 60 amperes som skulle bruges til det.
Jeg ville ikke bygge det gamle håndtag om, da jeg hader at få stød, og når der er HF indblandet er der måske en risiko.

Så kikkede jeg priser hos Stahlwerk en ny slange til pilot, kostede 384 kr med porto.
Jeg kunne købe en ny 60 amperes maskine med pilot for 2657 kr med porto.

Så prøvede jeg at sætte min 60 amperes til salg på DBA & GG til 1900 kr, den blev solgt til prisen næsten omgående.

Så nu er en ny maskine med pilot bestilt  ;)

Så tak til il TK for at sætte tankerne i gang  [th]

Den jeg bestilte ser sådan her ud..

« Senest Redigeret: Juni 06, 2022, 11:27:04 af jens »
Husk altid at skille tingene ad.

tk

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 109
Sv: pilot start på alm. cut 60
« Svar #7 Dato: Juni 08, 2022, 08:51:23 »
 
  Hej Jens, jeg er da glad for at jeg har givet dig lyst til ny maskine. Faktisk var det Dit
  indkøb af 60eren, der satte mig i gang med plasma, i sin tid.
  Det bliver spændene at høre om Dine erfaringer med den ny maskine ]flub[

     Hilsen Teddy
teddy

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2610
Sv: pilot start på alm. cut 60
« Svar #8 Dato: Juni 09, 2022, 10:25:08 »
 
  Hej Jens, jeg er da glad for at jeg har givet dig lyst til ny maskine. Faktisk var det Dit
  indkøb af 60eren, der satte mig i gang med plasma, i sin tid.
  Det bliver spændene at høre om Dine erfaringer med den ny maskine ]flub[

     Hilsen Teddy

Så landede maskinen hjemme hos mig :)
Lavede lige et par test snit, super godt med pilot tændingen, det er en fornøjelse at bruge.
Der kan monteres en clips på porselænsdysen, det virker umiddelbart ret godt, og nem at køre efter en styreskinne.
Billedet er et stykke 12 mm fladjern..
Husk altid at skille tingene ad.

Torben

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 60
Sv: pilot start på alm. cut 60
« Svar #9 Dato: Juni 10, 2022, 09:44:11 »
Hej hvor har du købt den

tk

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 109
Sv: pilot start på alm. cut 60
« Svar #10 Dato: Juni 10, 2022, 11:18:20 »


     Det ser ud til at være godt værktøj!  Men jeg tror ikke at jeg vil skille mig af med
   min cut 60. Men det kan jo være at jeg anskaffer mig et håndtag- med slange, og så
   forsøger mig med pilot-start på cut 60eren. Jeg har kikket hos Stahlwerk, og prisen
   ligger på 600-800 dkr.  Måske kunne man bygge en kontakt på håndtaget, som skulle
   holde inde, når man starter, nærmest et ringe- tryk.

    Hilsen Teddy 
teddy

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2610
Sv: pilot start på alm. cut 60
« Svar #11 Dato: Juni 10, 2022, 12:06:54 »
Hej hvor har du købt den
Købte den i Tyskland hos Stahlwerk https://www.stahlwerk-schweissgeraete.de/plasmaschneider-cut-60
(husk at køb skæredyser, der er kun en med maskinen)

Den steg lige ca 20 euro inden jeg fik købt, så blev lift dyre en jeg skrev.. :-X
« Senest Redigeret: Juni 10, 2022, 12:20:04 af jens »
Husk altid at skille tingene ad.

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2610
Sv: pilot start på alm. cut 60
« Svar #12 Dato: Juni 10, 2022, 12:47:26 »


     Det ser ud til at være godt værktøj!  Men jeg tror ikke at jeg vil skille mig af med
   min cut 60. Men det kan jo være at jeg anskaffer mig et håndtag- med slange, og så
   forsøger mig med pilot-start på cut 60eren. Jeg har kikket hos Stahlwerk, og prisen
   ligger på 600-800 dkr.  Måske kunne man bygge en kontakt på håndtaget, som skulle
   holde inde, når man starter, nærmest et ringe- tryk.

    Hilsen Teddy

Ja det var da en fin ide med en kontakt..
Jeg havde egentlig også besluttet mig for at købe en ny slange til pilot, og så køre konstant pilot.
Men satte den så til salg og fik 1900 kr, så var der ikke så langt op til de 2852,92 som den nye kostede med fragt.
Når en slange til pilot koster ca 550 med fragt

Skar noget 20mm fladstål i dag, det gjorde den uden problemer..
Går og overvejer at lave en lille skærevogn, som er mere håndterlig en Storm P som jeg bruger på videoen. :D
Bare med en skærelængde på ca 600 mm, som vil dække det meste jeg skal skære.
Husk altid at skille tingene ad.