Forfatter Emne: maskinsko boxford  (Læst 8694 gange)

RH

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1377
Sv: maskinsko boxford
« Svar #30 Dato: Marts 31, 2022, 06:01:07 »
Fedt så fandt jeg lidt litteratur som underbygger min påstand..... [th] Det er en gammel bog, men alle ved jo at i gamle dage var alting jo bedre...... ]kr[ ]kr[
Altså den påstand som blev nævnt allerede i indlæg #4

Der er jo ingen der på noget tidspunkt har ment at det ikke var det rigtige at bolte den fast.
Men derimod alternativerne til dette.

Jeg husker dit første svar som = "Maskiner skal stå på noget beton eller lignende dødt underlag, og gerne med maskinfødder eller noget lignende imellem".

Så nej, 'gerne med maskinfødder imellem' er jo så, efter bogen, direkte forkert
Gummi fjerner ikke nødvendigvis vibrationer, det kan også forstærke dem





Sendt fra min Redmi Note 9 Pro med Tapatalk
« Senest Redigeret: Marts 31, 2022, 06:07:48 af RH »

Hans Ingvorsen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1357
Sv: maskinsko boxford
« Svar #31 Dato: Marts 31, 2022, 11:23:19 »
På baggrund af denne debat vi har her og nu så prøvede jeg her til morgen at kontroller min drejebænk med et
maskinevatterpas. Både på langs og på tværs. Der er ikke noget at komme efter. Det er nok måske 5 år siden jeg har gjort det sidst, så må hermed at konstatere at den har ikke flytte sig.   

Kenneth

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 650
Sv: maskinsko boxford
« Svar #32 Dato: Marts 31, 2022, 12:41:03 »
Jeg har INGEN anelse om, om min Super 7 står i vatter. Er ikke sikker på at den overhovedet er tung nok til at vride sig i vangerne.

Hilsen Kenneth

RH

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1377
Sv: maskinsko boxford
« Svar #33 Dato: Marts 31, 2022, 13:07:52 »
På baggrund af denne debat vi har her og nu så prøvede jeg her til morgen at kontroller min drejebænk med et
maskinevatterpas. Både på langs og på tværs. Der er ikke noget at komme efter. Det er nok måske 5 år siden jeg har gjort det sidst, så må hermed at konstatere at den har ikke flytte sig.   
Det gjorde min heller ikke, med egetræs opklodsning.

Men min Prvomajska fræser, og et par bænke på mit arbejde har sat sig i gummiet.


Sendt fra min Redmi Note 9 Pro med Tapatalk


Harry

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 69
Sv: maskinsko boxford
« Svar #34 Dato: Marts 31, 2022, 14:47:08 »
Jeg kan ikke holde til mere, en drejebænk behøver absolut ikke at stå i vatter, bare man sørger for at vangerne ikke vrider. Hvis man vil være absolut sikker på det sidste skal maskinen boltes forsvarlig fast til solidt underlag og justeres ind med de til formålet monterede stilleskruer.

MVH.
Harry

Villy

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 422
Sv: maskinsko boxford
« Svar #35 Dato: Marts 31, 2022, 15:35:55 »
Ork jo harry du kan holde til meget mere...... [th] Tror da ikke man kan gradbøje lige [th] Lige er lig med vatter.... ]flub[

RH

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1377
Sv: maskinsko boxford
« Svar #36 Dato: Marts 31, 2022, 15:42:35 »
Når noget er lige på en drejebænk, så menes der parallelt. Og ikke vandret med jorden.

Så jo, en drejebænk kan dreje super nøjagtigt selvom den står 10° ude af vatter. Bare slæde, spindel og vanger står på lige linje.
Men for lethedens skyld, så retter man som udgangspunkt normalt op efter '0/nul'

Jeg har haft nævnt det før, tidligere.
Og en af dem jeg kører med på arbejdet, kan dreje inden for 0.02mm på +2000mm, - selvom vangerne ikke står i 'vatter' efter et maskinvaterpas med 0.02mm nøjagtig på 1000mm.  SÅ, - vatter er ikke lig med en præcis maskine.  Som Harry også nævner.

Bare et sidespring.

Dog står denne ikke på træ eller maskinfødder. Men boltet solidt ned i højstyrke beton, og rettet op af leverandøren.  (Uden gummi imellem bolte og beton )


Sendt fra min Redmi Note 9 Pro med Tapatalk


Kenneth

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 650
Sv: maskinsko boxford
« Svar #37 Dato: Marts 31, 2022, 15:54:54 »
Og jeg troede at JEG var en nørd (det er jeg så også  :D)

Hilsen Kenneth

Villy

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 422
Sv: maskinsko boxford
« Svar #38 Dato: Marts 31, 2022, 16:06:33 »
Nope RH....Når man hænger billeder op skal de jo hænge lige= vatter.... [th]  Vatter er vatter....

Jeg har dog på intet tidspunkt sagt at en drejebænk ikke kan dreje uden den er i vatter.... :) :) Jeg kender en som kan stå på hovedet og drikke øl....Ret vildt og ikke vatter ]flub[

RH

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1377
Sv: maskinsko boxford
« Svar #39 Dato: Marts 31, 2022, 16:22:30 »
Nope RH....Når man hænger billeder op skal de jo hænge lige= vatter.... [th]  Vatter er vatter....

Jeg har dog på intet tidspunkt sagt at en drejebænk ikke kan dreje uden den er i vatter.... :) :) Jeg kender en som kan stå på hovedet og drikke øl....Ret vildt og ikke vatter ]flub[
Jeg har netop heller ikke skrevet at vatter ikke er vatter.
Jeg ved godt hvad ordet betyder

Men en drejebænk skal ikke stå i vatter for at kunne dreje godt.
Selvom mange åbenbart tror det.

Sendt fra min Redmi Note 9 Pro med Tapatalk


jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2615
Sv: maskinsko boxford
« Svar #40 Dato: Marts 31, 2022, 18:07:59 »
Nope RH....Når man hænger billeder op skal de jo hænge lige= vatter.... [th]  Vatter er vatter....

Jeg har dog på intet tidspunkt sagt at en drejebænk ikke kan dreje uden den er i vatter.... :) :) Jeg kender en som kan stå på hovedet og drikke øl....Ret vildt og ikke vatter ]flub[
Jeg har netop heller ikke skrevet at vatter ikke er vatter.
Jeg ved godt hvad ordet betyder

Men en drejebænk skal ikke stå i vatter for at kunne dreje godt.
Selvom mange åbenbart tror det.

Sendt fra min Redmi Note 9 Pro med Tapatalk

Helt enig den må bare ikke vride i vangerne, på mit tidligere arbejde justerede vi den som regel så der var fald hen mod pinol doggen, så borevandet kunne løbe den vej. (det passede bedst på de maskiner)
Husk altid at skille tingene ad.

Villy

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 422
Sv: maskinsko boxford
« Svar #41 Dato: Marts 31, 2022, 19:15:58 »
Lige præcis....I teorien kan man jo hænge den op i loftet, så er det jo nemmere at støvsuge under den ]flub[ ]flub[

RH

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1377
Sv: maskinsko boxford
« Svar #42 Dato: Marts 31, 2022, 19:29:44 »
Ja, men man må for guds skyld bare ikke sætte den på egetræs stykker. Så vrider den sig så meget at den kun kan dreje stejlkonusser.
Dét er super træls når der sker. - og det sker

Sendt fra min Redmi Note 9 Pro med Tapatalk

Niels Haldrup

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 107
Sv: maskinsko boxford
« Svar #43 Dato: April 01, 2022, 08:34:00 »
Ja, men man må for guds skyld bare ikke sætte den på egetræs stykker. Så vrider den sig så meget at den kun kan dreje stejlkonusser.
Dét er super træls når der sker. - og det sker

Sendt fra min Redmi Note 9 Pro med Tapatalk

Uffff! Var det sarkasme der kom der?!  :D

Kenneth

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 650
Sv: maskinsko boxford
« Svar #44 Dato: April 01, 2022, 10:42:08 »
Ja, men man må for guds skyld bare ikke sætte den på egetræs stykker. Så vrider den sig så meget at den kun kan dreje stejlkonusser.
Dét er super træls når der sker. - og det sker

Sendt fra min Redmi Note 9 Pro med Tapatalk

Uffff! Var det sarkasme der kom der?!  :D

Ellers har jeg i hvert fald også misforstået den ;)