Forfatter Emne: Drejebænk  (Læst 6160 gange)

Tommy

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1794
Drejebænk
« Dato: Februar 28, 2022, 20:56:33 »
Jeg skal som udgangspunkt ikke skifte drejebænk, men så dukkede denne her op sådan næsten i nabolaget.

Den er lidt mindre end Emcoen i både sving, drejelængde og gennemboring - men den ligner unægtelig en, som kan arbejde lidt hårdere. Sælger siger, at der ikke er synligt eller mærkbart slid på den.

Den er også fransk, og det giver normalt ingen plusser hos mig. Men inden jeg løber risikoen og kører over og kikker på den, er der så nogen, som har en mening om sådan en i hænderne på en amatør?
Medfødte fejl og svagheder, noget der skal kikkes særligt efter - eller er det bare en "Citroen", som jeg skal holde pølserne fra?
I Vestjylland kan prisen altid forhandles.

https://www.dba.dk/drejebaenk/id-506385617/

Edit: Den hedder AC 280 og jeg kan ikke finde noget om den. Der er intet tilbehør med.

« Senest Redigeret: Februar 28, 2022, 21:05:42 af Tommy »
Mvh. Tommy
Der skriver, som kvinder taler- Lidt hurtigere end hjernen kan følge med til. ;-)

System i rodet er bedre end rod i systemet.

RH

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1377
Sv: Drejebænk
« Svar #1 Dato: Februar 28, 2022, 21:05:03 »
Nu kører jeg Citroen, og har kørt fransk i mange år.
Desværre ikke maskiner, for det kan de også lave

Denne er jo en drejebænk, og ikke legetøj som du ellers har ()


Ernault - Batignolles
Cazevenue
Huron - Huré
RAMO
Gambin

- Er alle franske mærker som er særdeles gode. Faktisk vil mange mene bedre end mange andre

Cazevenue er for mange en Rolls Royce.
Og en Huron fræser noget af det bedste/kraftigste i de størrelser.
Super stærke maskiner.

Vi har en RAMO på mit arbejde.  Den mindste maskine vi har. Slidt og mishandlet.
Men den kører stadig rigtig godt.  Ekstremt tung og stiv af sin størrelse. Og så kan den trække som ingen anden maskine i den størrelse jeg har prøvet.



Jeg ville klart køre ud og se den.
Det koster normalt ikke noget.

Vh

Sendt fra min Redmi Note 9 Pro med Tapatalk
« Senest Redigeret: Februar 28, 2022, 21:06:47 af RH »

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2615
Sv: Drejebænk
« Svar #2 Dato: Februar 28, 2022, 22:33:24 »
Udover den skrækkelige blå farve, er det da en super maskine.
Jeg har i mine knap 25 år på maskinfabrik, stået ved sådan en Ernault - Batignolles  det meste af tiden, dog i de større udgaver.
Men såvidt jeg lige kunne google, vejer den 900 kg, så der er da noget gods i den  :D



Ulemper den sikkert starter direkte op, så undersøg hvor stor motoren er.
Reservedele er nok ikke til at fremskaffe..
« Senest Redigeret: Februar 28, 2022, 22:40:20 af jens »
Husk altid at skille tingene ad.

JensOC

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 440
Sv: Drejebænk
« Svar #3 Dato: Februar 28, 2022, 22:53:28 »
21000 + moms farven er uden betydning men 20mm boring var det ikke i 1889 det var standard
og 1/2 meter drejelængde, det vil jeg ikke give over30000 for men den er sikkert god.
Mvh JensOC
PS: Det undrer mig at den ikke er Tonys side.
      Den fåes i alle mulige tøsefarver.
« Senest Redigeret: Februar 28, 2022, 23:05:06 af JensOC »
Læs hodjasblog.one på Nettet

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2615
Sv: Drejebænk
« Svar #4 Dato: Februar 28, 2022, 23:03:08 »
Ov hade da ikke lige luret det var + moms  >:(
Ja gennemboringen er ikke prangende, så maskinen har nok nogle år på bagen.

Da jeg arbejdede på fabrik havde vi en i samme størrelse, som jeg husker var boringen 35-40 mm, den var fra 1962
Så det skulle ikke undre mig at den er noget ældre, dem fra 1962  havde heller ikke norton gear til tilspænding/gevind.
Husk altid at skille tingene ad.

Tommy

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1794
Sv: Drejebænk
« Svar #5 Dato: Marts 01, 2022, 00:20:11 »
Alle dem jeg kan finde noget om, hedder Ernault Somua AC 280 (som den lumre pigekammerfarvede, JensOC viser ;)) og er tilsyneladende helt identiske - bortset fra Norton gearkassen, som Jens nævner. Hænger navn og alder sammen [quest]

Når man leger lidt med billederne, er den nu heller ikke noget skønmaleri. Nogen har haft travlt med en spraydåse, men har glemt sandpapir og grunding. ;) Det kunne jeg nu sagtens leve med, men den ser umiddelbart ikke "voldsomt" velholdt ud. - Skriften på skilte og håndtag er i øvrigt på dansk.

Prisen på 21.800 + det der grimme er vist "vejledende udsalgspris" ;) Men allerførst handler det jo om, om jeg har lyst til / tør købe den. ???  - - - Der skal trods alt noget helt særligt til, for at udkonkurrere en Emco super 11.  8) ;)

Er der nogen, som ved hvilken spindelnæse, der sidder på sådan en [quest]
« Senest Redigeret: Marts 01, 2022, 00:23:22 af Tommy »
Mvh. Tommy
Der skriver, som kvinder taler- Lidt hurtigere end hjernen kan følge med til. ;-)

System i rodet er bedre end rod i systemet.

Tommy

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1794
Sv: Drejebænk
« Svar #6 Dato: Marts 01, 2022, 00:54:00 »
Mit franske er ikke eksisterende, men det her kunne umiddelbart tyde på, at det er en ældre dame fra mellem 43 og 62. !!!!!

https://www.aab-cholet.fr/index.php?option=com_content&view=article&id=9&Itemid=146
« Senest Redigeret: Marts 01, 2022, 00:55:44 af Tommy »
Mvh. Tommy
Der skriver, som kvinder taler- Lidt hurtigere end hjernen kan følge med til. ;-)

System i rodet er bedre end rod i systemet.

Søren

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1365
    • Frylunds Maskinforum
Sv: Drejebænk
« Svar #7 Dato: Marts 01, 2022, 06:47:09 »
Masser af info : https://passion-usinages.forumgratuit.org/t997-ernault-somua-ac280

Som RH skriver, de er næsten uopslidelige.. Kyw kyw kyw...
Mvh Søren

Roder med (alt alt - ALT for) meget. :) Til gengæld så keder jeg mig heller aldrig. :D

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2615
Sv: Drejebænk
« Svar #8 Dato: Marts 01, 2022, 06:50:20 »
Spindelnæsen på de batignolles , som jeg har stået ved er af denne her type, hvor kloen bliver boltet fast med gennemgående bolte, fra front af kloen. (i de huller tættest på centrum)
Men ved ikke og det er nøjagtig denne her for dem jeg har haft med at gøre var boltene i mm, som jeg husker det.
« Senest Redigeret: Marts 01, 2022, 06:55:41 af jens »
Husk altid at skille tingene ad.

Søren

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1365
    • Frylunds Maskinforum
Sv: Drejebænk
« Svar #9 Dato: Marts 01, 2022, 06:53:49 »
I manualerne finder du det hele. :)
Det ser ud til at den kun bruger 3A i 3 faset udførsel...
Mvh Søren

Roder med (alt alt - ALT for) meget. :) Til gengæld så keder jeg mig heller aldrig. :D

Tommy

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1794
Sv: Drejebænk
« Svar #10 Dato: Marts 01, 2022, 10:03:52 »
Masser af info : https://passion-usinages.forumgratuit.org/t997-ernault-somua-ac280

Som RH skriver, de er næsten uopslidelige.. Kyw kyw kyw...

Tak ]tks[ Det ser ud til, at Somua, (som såvidt jeg kan tyde det er en nyere generation) også er lavet med det samme Norton gear.
Jeg ved ikke, om de kan slides op, men er den fra lige efter krigen og har kørt produktion i 70 år, så ved jeg trods alt, at jeg har en Emco, som ikke er slidt over hovedet. Lidt større og lige så præcis men lidt langsommere at arbejde med.
Emcoen har jo så desværre heller ikke samme ustyrligt mange direkte gear som i hvert fald Somuaen har. :-*
De har en 4HK motor, så vidt jeg kan se, så det er i hvert fald ikke noget problem
Mvh. Tommy
Der skriver, som kvinder taler- Lidt hurtigere end hjernen kan følge med til. ;-)

System i rodet er bedre end rod i systemet.

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2615
Sv: Drejebænk
« Svar #11 Dato: Marts 01, 2022, 11:28:30 »
Da jeg arbejdede på maskinfabrik havde vi ca 15 stk batignolles i årgangen 1959 - 1962, maskinerne havde en del  af tiden kørt på 2 holdsskift.
De sidste af maskinerne røg ud i år 2000, stadig fuld funktionsdygtige, meget af tiden drejer man jo lige foran kloen, så der var de slidte, og drejede ikke helt lige.
Men rimelig nemme at rette op, man kunne dreje hele spindeldoggen..

Ting der blev slidte og udskiftet var typisk møtrikken i tværslæden, og somme tider spindlen også.
Så kunne remmene blive slidte, og besværlige at udskifte, da hovedspindelen skulle ud.
Så skete det en sjælden gang at indgangsakslen i gearkassen brækkede.

Ca i 1984 fik vi 2 sprit nye batignolles , supre lækre maskine, med ilgang på hoved og tværslæderne.
De blev boltet fast i gulvet, og rettet op, da de blev installeret.
Nok 3 år senere stod der en lærling og brokkede sig, over den møgmaskine for den drejede skævt mente han (det var nu, det opsvejste emnes skyld)
Vi smed så lige et stykke ø 100 mm rundstål op og lavede en drejeprøve, over 200 mm, der spidsede den 5 my.
(ved godt drejeprøven skal være over 400-450 mm)
Og vi havde ikke justeret på den siden den blev sat op..
Husk altid at skille tingene ad.

JensOC

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 440
Sv: Drejebænk
« Svar #12 Dato: Marts 01, 2022, 12:03:45 »
Hej Tommy............. Tilbage til vores lidt langvarige disput om konus 3 og 4, hvis du skifter
skal du til at lave Nr. 4 konusser kan jeg se på Sørens fine næse billede.
Nå du kommer nok til fornuft, en EMCO Super 11 er en meget fin maskine, men man har jo lov
at lege lidt med tanken. Jeg er i den heldige situation at have en 1m bænk presset ind, og der
kan ikke være noget større, skulle jeg få behovet står der store bænke en km. væk, som står
stille 99% af tiden, de skal bare være der hvis.

Mvh JensOC
Læs hodjasblog.one på Nettet

Tommy

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1794
Sv: Drejebænk
« Svar #13 Dato: Marts 01, 2022, 16:18:08 »
Hej Tommy............. Tilbage til vores lidt langvarige disput om konus 3 og 4, hvis du skifter
skal du til at lave Nr. 4 konusser kan jeg se på Sørens fine næse billede.
Nå du kommer nok til fornuft, en EMCO Super 11 er en meget fin maskine, men man har jo lov
at lege lidt med tanken. Jeg er i den heldige situation at have en 1m bænk presset ind, og der
kan ikke være noget større, skulle jeg få behovet står der store bænke en km. væk, som står
stille 99% af tiden, de skal bare være der hvis.

Mvh JensOC

JensOC..  ;D Hvis man skulle komme til fornuft, skulle man nok begynde at dyrke roser. 8)

Jeg bliver "træt i hovedet", hvis jeg skal lave noget, der er for stort til at putte i lommen, så de er begge rigeligt store til mig. Som jeg skrev, skal jeg som udgangspunkt heller ikke have ny bænk. Jeg er glad for Emcoen, men der er også noget charmerende ved sådan en lille massiv "kampvogn". Nu var den lige så tæt på, og jeg ved at sælgeren normalt er til at handle med og at han kan levere den uden for garageporten.
Jeg tænker, at den er for gammel til at jeg tør, men måske regulerer det sig selv. Han har ikke svaret på tlf.svarer siden i morges......
Mvh. Tommy
Der skriver, som kvinder taler- Lidt hurtigere end hjernen kan følge med til. ;-)

System i rodet er bedre end rod i systemet.

Hans Ingvorsen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1357
Sv: Drejebænk
« Svar #14 Dato: Marts 01, 2022, 22:56:37 »
Tommy jeg tror at der kan blive en fin drejebænk ud af den. Den skal barer gøres ren og meget kan justeres væk. Men er du i tvivl så lad være med at købe den. Jeg har selv tænkt at nu skulle min drejebænk udskiftes. Det næste er hvad vil du opnå med det, svaret er ingen ting