Forfatter Emne: HSS vs HM fræsere  (Læst 5747 gange)

Kenneth

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 647
HSS vs HM fræsere
« Dato: Februar 22, 2022, 12:48:40 »
Hej,

Jeg ved godt at jeg er nybegynder og kvajer mig jævnligt, men jeg har på samme dag knækket både en 5MM og en 6MM HM fræser. Jeg løste så opgaven med en kombination af en 8MM HM fræser og en 4MM HSS fræser.

Jeg ved godt at HM knækker nemmere end HSS, men er forskellen så stor at det i de små størrelser faktisk er bedst at holde sig til HSS?

Gode råd - også til bestemte mærker i fræsere - er velkommen  :)

Hilsen Kenneth

Tommy

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1794
Sv: HSS vs HM fræsere
« Svar #1 Dato: Februar 22, 2022, 13:21:12 »
Hvor stærkt kører du [quest]  HM fræsere i de størrelser skal altså have fart på, hvis ikke man skal være ekstremt forsigtig.
Mvh. Tommy
Der skriver, som kvinder taler- Lidt hurtigere end hjernen kan følge med til. ;-)

System i rodet er bedre end rod i systemet.

Hans Ingvorsen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1357
Sv: HSS vs HM fræsere
« Svar #2 Dato: Februar 22, 2022, 14:16:50 »
Du tager en spån dybe på max en ½ mm og lille tilspænding så kan det ikke gå helt galt

Kenneth

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 647
Sv: HSS vs HM fræsere
« Svar #3 Dato: Februar 22, 2022, 14:49:37 »
Tak begge to.

Med HM kører jeg maks. hastighed - ca 2500 omd. Jeg tager normalt ikke så meget materiale - jeg tror det er tilspændingen der har været problemet(og det var i A2 stål).

Jeg har ikke fået lavet min automatiske tilspænding endnu og det er jo også en fejlkilde da man nemmere kan komme til at køre for hurtigt(eller for langsomt i rustfrit) eller i "ryk".

Hvis jeres anbefaling stadigvæk er HM så holder jeg mig til det og håber det går bedre når jeg er endnu mere forsigtig.

Hilsen Kenneth

Hans Ingvorsen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1357
Sv: HSS vs HM fræsere
« Svar #4 Dato: Februar 22, 2022, 15:23:33 »
Det er nok det at tilspænding kommer i ryk. Og de spåner som ligger i sporet skal væk, Dem må du ikke kører oven i og det gør du med trykluft og plæse pistol , og det køler også 

Kenneth

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 647
Sv: HSS vs HM fræsere
« Svar #5 Dato: Februar 22, 2022, 15:39:51 »
Det er nok det at tilspænding kommer i ryk. Og de spåner som ligger i sporet skal væk, Dem må du ikke kører oven i og det gør du med trykluft og plæse pistol , og det køler også

Tak det prøver jeg  [th]

Hilsen Kenneth

RH

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1377
Sv: HSS vs HM fræsere
« Svar #6 Dato: Februar 22, 2022, 22:33:39 »
Nu ved jeg ikke hvilken type bearbejdning du har lavet. At få spånerne væk er primært et 'problem' hvis du fræser i en lomme, eller i et spor. Feks notgange.
Men ikke noget der overhovedet burde kunne resultere i en knækket fræser. (Med mindre at du bare har moset på)

Jeg kører tit selv med hånden, og synes da at man kan lave en rimelig ensartet spån.

Men, HM er som på en drejebænk 'normalt' forbeholdt maskiner og bearbejdning i et vist segment.
Det har bestemt sine fordele.
Men til visse ting, og visse maskiner vil en HSS fræser kører væsentligt bedre og være lettere skærende.
Jeg kører primært med HSS af samme grund. Det samme på mit arbejde.  De gamle maskiner egner sig overhovedet ikke til HM fræsere.  - Andet end hvis det er noget meget hårdt materiale

Der skal helst en vis hastighed og spåntryk på før HM rigtig kører godt
(Og før man reelt har nød af at have HM)



Mvh

Sendt fra min Redmi Note 9 Pro med Tapatalk

Kenneth

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 647
Sv: HSS vs HM fræsere
« Svar #7 Dato: Februar 23, 2022, 08:32:02 »
Det her var netop et spor - det der skulle holde mit drejestål i mit svingstål. Som nævnt var det også i rustfrit - det gør det jo ikke nemmere :)

Jeg skal måske satse på HSS i de mindre størrelser - specielt til de mere vanskelige opgaver.

Hilsen Kenneth

Hans Ingvorsen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1357
Sv: HSS vs HM fræsere
« Svar #8 Dato: Februar 23, 2022, 09:49:06 »
Rustfrit er noget vanskelig noget at arbejde i. Det kræver noget erfaring, og det er ved drejning og fræsning. Hvis man har for lidt tilspænding så bliver der en hård skal foran skæret. hvis tilspænding er for stor så bliver der en grin overflade og med ressiko for knækkede stål / platter og fræser. Man skal prøve at se i vejledende tabeller og skær pr. meter ( omdr.) Sådan en ende fræser vil jeg tro at den skal kører lige som et bor alså 20- 25 meter  Og så er der mange stålkvaliteter også i rustfrit 316 er nok det mest brugte

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2610
Sv: HSS vs HM fræsere
« Svar #9 Dato: Februar 23, 2022, 10:02:32 »
Jeg plejer at bruge HSS fræsere når det er spor også til rustfri, skal jeg fræse meget sætter jeg kølevand på.
Når du bruger HSS fræsere mindsker du også risikoen for at det rustfri hærder i den bearbejdede overflade.
Jeg bruger en så stor fræser som muligt, en 3 mm fræser brækker noget nemmere end en 6 mm

Så er de billige Kineser endefræsere ikke så velegnet til rustfrit som mere anderkendte mærker. Jeg har nogle der hedder OSG de fungere ret godt også i rustfrit stål, men der er sikkert mange andre fabrikater der er lige så gode, eller bedre..
Husk altid at skille tingene ad.

RH

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1377
Sv: HSS vs HM fræsere
« Svar #10 Dato: Februar 23, 2022, 10:20:44 »
Af mærker bruger jeg, og kan anbefale :

Dormer Pramet
YG (tankpower er især god)
Stock
Gühring

Mvh

Sendt fra min Redmi Note 9 Pro med Tapatalk


Kenneth

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 647
Sv: HSS vs HM fræsere
« Svar #11 Dato: Februar 23, 2022, 11:07:28 »
Mange tak for svarene og jeres forslag  [th]

Hilsen Kenneth

Kenneth

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 647
Sv: HSS vs HM fræsere
« Svar #12 Dato: Februar 23, 2022, 12:02:54 »
Jeg plejer at bruge HSS fræsere når det er spor også til rustfri, skal jeg fræse meget sætter jeg kølevand på.
Når du bruger HSS fræsere mindsker du også risikoen for at det rustfri hærder i den bearbejdede overflade.
Jeg bruger en så stor fræser som muligt, en 3 mm fræser brækker noget nemmere end en 6 mm

Så er de billige Kineser endefræsere ikke så velegnet til rustfrit som mere anderkendte mærker. Jeg har nogle der hedder OSG de fungere ret godt også i rustfrit stål, men der er sikkert mange andre fabrikater der er lige så gode, eller bedre..

Et spørgsmål: Bruger du en fræser med samme bredde som sporet, eller en mindre?

Hilsen Kenneth

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2610
Sv: HSS vs HM fræsere
« Svar #13 Dato: Februar 23, 2022, 18:50:55 »

[/quote]

Et spørgsmål: Bruger du en fræser med samme bredde som sporet, eller en mindre?

Hilsen Kenneth
[/quote]

Skal det være nøjagtig bruger jeg en mindre fræser, og fræser næsten i bund, derefter fræser jeg en side af gangen, samtidig med jeg køre helt ned på dybden.
Husk altid at skille tingene ad.

Kenneth

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 647
Sv: HSS vs HM fræsere
« Svar #14 Dato: Februar 23, 2022, 19:26:04 »
Ok, tak Jens  [th]