Forfatter Emne: HSS vs HM fræsere  (Læst 5747 gange)

Kenneth

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 647
HSS vs HM fræsere
« Dato: Februar 22, 2022, 12:48:40 »
Hej,

Jeg ved godt at jeg er nybegynder og kvajer mig jævnligt, men jeg har på samme dag knækket både en 5MM og en 6MM HM fræser. Jeg løste så opgaven med en kombination af en 8MM HM fræser og en 4MM HSS fræser.

Jeg ved godt at HM knækker nemmere end HSS, men er forskellen så stor at det i de små størrelser faktisk er bedst at holde sig til HSS?

Gode råd - også til bestemte mærker i fræsere - er velkommen  :)

Hilsen Kenneth

Tommy

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1794
Sv: HSS vs HM fræsere
« Svar #1 Dato: Februar 22, 2022, 13:21:12 »
Hvor stærkt kører du [quest]  HM fræsere i de størrelser skal altså have fart på, hvis ikke man skal være ekstremt forsigtig.
Mvh. Tommy
Der skriver, som kvinder taler- Lidt hurtigere end hjernen kan følge med til. ;-)

System i rodet er bedre end rod i systemet.

Hans Ingvorsen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1357
Sv: HSS vs HM fræsere
« Svar #2 Dato: Februar 22, 2022, 14:16:50 »
Du tager en spån dybe på max en ½ mm og lille tilspænding så kan det ikke gå helt galt

Kenneth

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 647
Sv: HSS vs HM fræsere
« Svar #3 Dato: Februar 22, 2022, 14:49:37 »
Tak begge to.

Med HM kører jeg maks. hastighed - ca 2500 omd. Jeg tager normalt ikke så meget materiale - jeg tror det er tilspændingen der har været problemet(og det var i A2 stål).

Jeg har ikke fået lavet min automatiske tilspænding endnu og det er jo også en fejlkilde da man nemmere kan komme til at køre for hurtigt(eller for langsomt i rustfrit) eller i "ryk".

Hvis jeres anbefaling stadigvæk er HM så holder jeg mig til det og håber det går bedre når jeg er endnu mere forsigtig.

Hilsen Kenneth

Hans Ingvorsen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1357
Sv: HSS vs HM fræsere
« Svar #4 Dato: Februar 22, 2022, 15:23:33 »