Forfatter Emne: 3d print  (Læst 7639 gange)

Søren

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1363
    • Frylunds Maskinforum
Sv: 3d print
« Svar #15 Dato: Januar 06, 2022, 07:19:37 »
Når der kommer en stemmestyret 3D printer med direkte adgang til Google, så vil jeg være med.

Ordre: "Du skal lave en model i 1 til 20 af en Ford Cortina A model fra 1966."  ;D

Det var min første bil. ;)

https://3dmdb.com/en/3d-models/cortina%20ford/

:)
Mvh Søren

Roder med (alt alt - ALT for) meget. :) Til gengæld så keder jeg mig heller aldrig. :D

Neubert

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 435
Sv: 3d print
« Svar #16 Dato: Januar 06, 2022, 08:38:52 »
Når der kommer en stemmestyret 3D printer med direkte adgang til Google, så vil jeg være med.

Ordre: "Du skal lave en model i 1 til 20 af en Ford Cortina A model fra 1966."  ;D

Det var min første bil. ;)
Den ide kan jeg lide, jeg er vild med ideen om at have en 3d printer, men det kniber noget når det kommer til at skulle lave tegningerne  :o
cand. næsten alt. med specialt i det der lige falder mig ind.

Kenneth

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 647
Sv: 3d print
« Svar #17 Dato: Januar 06, 2022, 09:55:55 »
Når der kommer en stemmestyret 3D printer med direkte adgang til Google, så vil jeg være med.

Ordre: "Du skal lave en model i 1 til 20 af en Ford Cortina A model fra 1966."  ;D

Det var min første bil. ;)
Den ide kan jeg lide, jeg er vild med ideen om at have en 3d printer, men det kniber noget når det kommer til at skulle lave tegningerne  :o

Det er altid problemet. En del gange kan man dog downloade et færdigt design.

Tommy

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1794
Sv: 3d print
« Svar #18 Dato: Januar 06, 2022, 11:58:30 »
Det store sæt tandhjul i Sørens link, ligner stort set det, jeg burde lave til Emcoen.
Men jeg nægter altså at sætte lyserøde plasttandhjul i min drejebænk. :D :D :D

Spøg til side. Det er helt sikkert fremtiden og også fremtidens hobby for rigtig mange, men jeg tror ikke, det bliver en fremtid, jeg kommer til at deltage i. Jeg kommer nok aldrig til at mene, at håndværk er noget, man laver ved at trykke på taster.

Men nu har jeg også lige fået titel af folkepensionist, så det bliver ikke et stort tab for Verden. :D :D :D
Mvh. Tommy
Der skriver, som kvinder taler- Lidt hurtigere end hjernen kan følge med til. ;-)

System i rodet er bedre end rod i systemet.

Søren

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1363
    • Frylunds Maskinforum
Sv: 3d print
« Svar #19 Dato: Januar 06, 2022, 12:13:50 »
Så må du have sønnerne igang.. :)
Mon ikke de kan finde en mere appelerende farve til dig? :D

Tillykke med titlen!
Mvh Søren

Roder med (alt alt - ALT for) meget. :) Til gengæld så keder jeg mig heller aldrig. :D

Tommy

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1794
Sv: 3d print
« Svar #20 Dato: Januar 06, 2022, 12:25:16 »
Så må du have sønnerne igang.. :)
Mon ikke de kan finde en mere appelerende farve til dig? :D

Tillykke med titlen!

Jeg tror, at jeg holder mig til traditionerne og får lidt øvelse i at bruge et delehoved.  ;)

Hmm. Ikke så meget at ønske tillykke med. Det er i særklasse den dyreste titel jeg nogen sinde har haft. >:(
Mvh. Tommy
Der skriver, som kvinder taler- Lidt hurtigere end hjernen kan følge med til. ;-)

System i rodet er bedre end rod i systemet.

Søren

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1363
    • Frylunds Maskinforum
Sv: 3d print
« Svar #21 Dato: Januar 06, 2022, 12:26:28 »
Dem der tryller med en CNC maskine er også håndværkere i min optik. Jeg har selv kørt, opstillet og lavet alle programmerne i 5-6 år, og når du har gang i 48 nulpunkter og måske 40 forskellige værktøjer, så kræver det føling med tingene.
Måske det ikke kræver alverden kundskab at trykke på den grønne knap, men bagved ligger der godt nok meget viden.
En anden slags viden end hvis man kun kan køre med en manuel maskine. Men jeg anser mig selv som en af dem der kan begge dele.
Mvh Søren

Roder med (alt alt - ALT for) meget. :) Til gengæld så keder jeg mig heller aldrig. :D

Tommy

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1794
Sv: 3d print
« Svar #22 Dato: Januar 06, 2022, 13:34:11 »
Dem der tryller med en CNC maskine er også håndværkere i min optik. Jeg har selv kørt, opstillet og lavet alle programmerne i 5-6 år, og når du har gang i 48 nulpunkter og måske 40 forskellige værktøjer, så kræver det føling med tingene.
Måske det ikke kræver alverden kundskab at trykke på den grønne knap, men bagved ligger der godt nok meget viden.
En anden slags viden end hvis man kun kan køre med en manuel maskine. Men jeg anser mig selv som en af dem der kan begge dele.

Det var bestemt heller ikke for at virke nedladende.;D  Det er en videreudvikling af dit fag, så det forstår jeg ganske udmærket.
Hvis jeg siger, at håndværk er at se noget vokse frem mellem hænderne, så kan man jo også spørge, om det er opfyldt, når man "bare" drejer på nogle håndhjul på en fræser eller drejebænk. [quest]
Det er helt sikkert også fremtiden, og som hobby er det vel som alt andet. Kun den enkelte ved, hvad og på hvilket plan han synes er sjovt.

Mvh. Tommy
Der skriver, som kvinder taler- Lidt hurtigere end hjernen kan følge med til. ;-)

System i rodet er bedre end rod i systemet.

Neubert

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 435
Sv: 3d print
« Svar #23 Dato: Januar 06, 2022, 14:05:04 »
Når der kommer en stemmestyret 3D printer med direkte adgang til Google, så vil jeg være med.

Ordre: "Du skal lave en model i 1 til 20 af en Ford Cortina A model fra 1966."  ;D

Det var min første bil. ;)
Den ide kan jeg lide, jeg er vild med ideen om at have en 3d printer, men det kniber noget når det kommer til at skulle lave tegningerne  :o

Det er altid problemet. En del gange kan man dog downloade et færdigt design.
Det kan man dog ja, men for mit vedkommende vil der nok ikkegå langt tid før end det der ligger tilgængeligt ikke længere er nok.
Håber dog stadig at jeg på et tidspunkt får lært at bruge de nødvendige programmer  :)
cand. næsten alt. med specialt i det der lige falder mig ind.

Kenneth

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 647
Sv: 3d print
« Svar #24 Dato: Januar 06, 2022, 14:07:12 »
Da jeg købte min fræser var det klart med det formål at den på sigt skulle ombygges til CNC, men jeg er ikke længere så sikker.

Ét er at jeg faktisk godt kan lide at 'dreje på håndtagene' men noget andet er at CNC, som Søren nævner, faktisk er ret komplekst, og ikke "bare" er noget man lige gør. Derudover er der også mange af de småting jeg laver der ville tage længere tid at lave hvis jeg skulle tegne det først, sætte op i Mach 3 osv.

Men noget jeg her kig på er ELS4 til drejebænken, som rent faktisk er "mini CNC", hvor man fx kan definere et gevind der skal laves, man definerer et nulpunkt og trykker på knappen, og så laver den gevindet. Den kan også lave rundinger og meget andet.

Og tak for linket til ELS4 til Neubert (https://www.rocketronics.de/en/els/)

Hvis der er andre der skal købe sig fattige i sådan et system så lad os købe ind sammen og forhåbentlig spare nogle penge :)

Hilsen Kenneth

Kenneth

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 647
Sv: 3d print
« Svar #25 Dato: Januar 06, 2022, 14:08:29 »
Når der kommer en stemmestyret 3D printer med direkte adgang til Google, så vil jeg være med.

Ordre: "Du skal lave en model i 1 til 20 af en Ford Cortina A model fra 1966."  ;D

Det var min første bil. ;)
Den ide kan jeg lide, jeg er vild med ideen om at have en 3d printer, men det kniber noget når det kommer til at skulle lave tegningerne  :o

Det er altid problemet. En del gange kan man dog downloade et færdigt design.
Det kan man dog ja, men for mit vedkommende vil der nok ikkegå langt tid før end det der ligger tilgængeligt ikke længere er nok.
Håber dog stadig at jeg på et tidspunkt får lært at bruge de nødvendige programmer  :)

Det er "kun" tegneprogrammet der er svært. Slicer der laver g-koden ud fra en STL fil er ret nemt.

Hilsen Kenneth

Chrismark

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 85
Sv: 3d print
« Svar #26 Dato: Januar 06, 2022, 14:20:16 »

"
Det er "kun" tegneprogrammet der er svært. Slicer der laver g-koden ud fra en STL fil er ret nemt.
"

På denne præsentation ser det overkommelig ud;
Lyd mangler !


       

           
       


Neubert

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 435
Sv: 3d print
« Svar #27 Dato: Januar 06, 2022, 14:22:21 »
Når der kommer en stemmestyret 3D printer med direkte adgang til Google, så vil jeg være med.

Ordre: "Du skal lave en model i 1 til 20 af en Ford Cortina A model fra 1966."  ;D

Det var min første bil. ;)
Den ide kan jeg lide, jeg er vild med ideen om at have en 3d printer, men det kniber noget når det kommer til at skulle lave tegningerne  :o

Det er altid problemet. En del gange kan man dog downloade et færdigt design.
Det kan man dog ja, men for mit vedkommende vil der nok ikkegå langt tid før end det der ligger tilgængeligt ikke længere er nok.
Håber dog stadig at jeg på et tidspunkt får lært at bruge de nødvendige programmer  :)

Det er "kun" tegneprogrammet der er svært. Slicer der laver g-koden ud fra en STL fil er ret nemt.

Hilsen Kenneth
Jeg er dog kommet så langt som til at have installeret tegneprogrammet, har sågar haft det åbnet en del gange, og resten håber jeg så kommer en gang ud i fremtiden  :)
cand. næsten alt. med specialt i det der lige falder mig ind.

Tommy

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1794
Sv: 3d print
« Svar #28 Dato: Januar 06, 2022, 15:12:06 »
Jeg er dog kommet så langt som til at have installeret tegneprogrammet, har sågar haft det åbnet en del gange, og resten håber jeg så kommer en gang ud i fremtiden  :)

Det var det, jeg brugte 2-3 ugers koncentreret fritid på med Fusion 360 - inden det gik op for mig, at jeg nok hellere skulle starte med at lære at bruge min Iphone. >:(
Det sidste er stadig under overvejelse. ;D
Mvh. Tommy
Der skriver, som kvinder taler- Lidt hurtigere end hjernen kan følge med til. ;-)

System i rodet er bedre end rod i systemet.

Søren

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1363
    • Frylunds Maskinforum
Sv: 3d print
« Svar #29 Dato: Januar 06, 2022, 15:32:03 »
Ah, Tommy. Du kan da læse en MMS nu med billeder i,  det er da et stort fremskridt.  Så skal du bare huske at tage den med ind fra bilen.  :D  :D

Og bare rolig. Du har ikke trådt på mig, eller nedgjort mig. :)
Men ligesom dem der mente at platter var en modelune i 70'erne må vi jo sande at der bliver flere og flere CNC industriteknikere som det forøvrigt hedder nu, og færre og færre manuelle folk. Så kan man jo mene om udviklingen hvad man vil, rækkerne af manuelle drejebænke og fræsere  med en mand ved hver, som der var i min læretid, kommer aldrig tilbage igen...
Mvh Søren

Roder med (alt alt - ALT for) meget. :) Til gengæld så keder jeg mig heller aldrig. :D