Forfatter Emne: Jeg skal have mig en drejebænk  (Læst 16798 gange)

Kenneth

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 648
Jeg skal have mig en drejebænk
« Dato: December 15, 2021, 22:21:45 »
Hejsa,

Som overskriften svagt antyder så skal jeg udvide maskinparken  8)

Jeg skal have en drejebænk i en størrelse hvor den af to mand kan bæres ned i en kælder. Dette siger jeg bare for at forklare at maskiner i 500kg’s klassen er udelukket.

Som udgangspunkt søger jeg en moderne drejebænk. Ny eller brugt der ikke skal renoveres inden brug.

Jeg har ikke brug for at kunne lave voldsomt store emner, og digital sætter jeg selv på senere, da jeg vil have det samme som jeg har på fræseren.

Derudover er der flere herinde der taler varmt for tilspænding på tværslæden, så det må jeg hellere lytte til.
Jeg tænker også kulløs motor med variabel hastighed.

Budgettet er OP TIL 20T inkl moms., men gerne meget mindre  :)

Men udover forslag til konkrete maskiner så vil jeg også gerne have forslag til hvad jeg bør købe bænken med - som fx tilspændingen jeg nævnte.

Med venlig hilsen
Kenneth

RH

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1377
Sv: Jeg skal have mig en drejebænk
« Svar #1 Dato: December 15, 2021, 23:06:02 »
En kulløs motor vil jeg mene er et must.
Alt andet er legetøj
Køb noget med en 'rigtig' (asykron) motor, og måske endda en 400v.




Hvad med denne danske Vesuv til 15.000kr.

Den kan pilles af underskabet og bæres ned af 2 mænd.
Eller én mand, hvor den så stilles på en plade med en talje/reb i modsatte ende..

Vælg en med så lange vanger som muligt, og så stor pinolhøjde som muligt.
Førstnævnte primært da man altid mangler plads, især hvis man bruger en 'stor' borepatron+et bor osv. Så kan det hurtigt fylde meget.

En form for gearkasse er i min optik er must, da en mekanisk gearing er 100x bedre end blot en elektronisk styret/variabel omdr.
Mulighed for at slå gevind, evt med en form for Norton gearkasse.  Gerne både metrisk og tomme.
Og så ellers en spindelnæse som det er let at købe nye patroner/bagplader til.


Hvis ikke du skal lave ret store emner, så er tilspænding på tværslæden måske ikke væsentligt...

Har du kigget på den danske sr80?

Personligt ville jeg kigge efter noget i Vesuv Prince/Boxford klassen som minimum.
Helst større/tungere.
Men det er nok grundet erfaring, da meget kan komme ned i en kælder hvis bare man vil det nok



Vh




Sendt fra min Redmi Note 9 Pro med Tapatalk

« Senest Redigeret: December 15, 2021, 23:09:09 af RH »

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2615
Sv: Jeg skal have mig en drejebænk
« Svar #2 Dato: December 15, 2021, 23:34:05 »
Husk at tilbehøret til en drejebænk også er ret dyrt, så kan du finde en lettere brugt med masser af udstyr kan der være penge at spare.
Kikker du efter brugt på dba og lignende, så vær hurtig til at bestemme dig, de gode tilbud er som regel hurtig solgt.
Husk altid at skille tingene ad.

Søren

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1366
    • Frylunds Maskinforum
Sv: Jeg skal have mig en drejebænk
« Svar #3 Dato: December 16, 2021, 07:48:07 »
Selvfølgelig skal du have dig en drejebænk.. :) Det mindes jeg vi har sagt til dig før.. ;)

Og med det budget burde du kunne finde dig en ok brugt bænk..
Det du kan købe nyt til de penge er jeg bange for vil volde dig mange problemer.
Måske jeg er farvet ved at have arbejdet på proff maskiner i mange år, men jeg vil mene at RH's bud er MEGET bedre end end ny kineser til 5-15000 kr.
Den lidt "billigere" række som EMCO, Vesuv, Boxford, Myford etc. fra før i tiden, er stadig milevidt bedre maskiner end de helt billige nye er i dag. Men det er self min egen mening.

Og som Jens skriver, og du allerede har fundet ud af med din fræser... Tilbehøret er mange gange dyrere end selve maskinen, så en brugt pakke med meget tilbehør er billigst.
Mvh Søren

Roder med (alt alt - ALT for) meget. :) Til gengæld så keder jeg mig heller aldrig. :D

Kenneth

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 648
Sv: Jeg skal have mig en drejebænk
« Svar #4 Dato: December 16, 2021, 08:25:44 »
Tak som altid for jeres input.

Jeg kigger OGSÅ på maskiner som dem I nævner. SR80, Vesuv(som vist lige er solgt). osv.

Jeg har også overvejer Weiss modellerne som fx fx har hos VCfyn. Ved godt at det er kinabænke. Samme med optimum.

En ting jeg ikke fik nævnt er at det er VIGTIGT at den støjer mindst muligt - det udelukker vel tandhjul? Men selvfølgelig ikke en rem

Hilsen Kenneth


RH

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1377
Sv: Jeg skal have mig en drejebænk
« Svar #5 Dato: December 16, 2021, 08:41:28 »
De fleste drejebænke støjer når du kører med dem.
På feks en boxford, South bend og sr80 som jeg har, eller har haft, der kan man slå gevind delen fra. (Hedder det ikke en rokker)?

Nå men den gør også at man kan køre ledeskruen baglæns, og så slå links gevind, eller køre med tilspænding 'baglæns'

Men en stor del af tiden slår jeg den fra, da jeg alligevel bare kører slæderne med hænderne.
Og så er der tæt på intet støj.

Omvendt så støjer den når den kobles til, og jo hurtigere spindlen snurrer, jo mere støjer den.

Skal du have minimal støj, så skal du finde en der har gevind gearkassen trukket med en tandrem.




Her kan du høre min fars South Bend A9 køre. Eller, det kan du næsten ikke

       

           
       


I øvrigt en fantastisk lille drejebænk.



Sendt fra min Redmi Note 9 Pro med Tapatalk
« Senest Redigeret: December 16, 2021, 08:43:15 af RH »

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2615
Sv: Jeg skal have mig en drejebænk
« Svar #6 Dato: December 16, 2021, 08:58:54 »
Hørte engang en Myford, den var utrolig støjsvag, men om det er generelt for dem ved jeg ikke.

køber du en Myford, så vær sikker på den er med norton gearkasse..

« Senest Redigeret: December 16, 2021, 09:30:42 af jens »
Husk altid at skille tingene ad.

Niels Haldrup

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 107
Sv: Jeg skal have mig en drejebænk
« Svar #7 Dato: December 16, 2021, 10:04:45 »
Der var en gut i Hillerød, der havde en HELT NY / ubrugt Myford ML7 til salg for ikke så længe siden. Det var en overgemt, der aldrig var blevet åbnet siden den forlod fabrikken. Om den stadig findes til salg, ved jeg ikke...

EDIT: Hvis du vil have tilspænding på tværslæden på Myford, så skal du have en "Super", dvs. ML7 har _ikke_ tilspænding på tværslæden.
« Senest Redigeret: December 16, 2021, 10:06:28 af Niels Haldrup »

Niels Haldrup

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 107
Sv: Jeg skal have mig en drejebænk
« Svar #8 Dato: December 16, 2021, 10:08:03 »
Hvis du vil kigge på Myford, så kunne denne måske forhandles lidt ned i pris?
https://www.dba.dk/drejebaenk-myford-super-7/id-1085330402/

Kenneth

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 648
Sv: Jeg skal have mig en drejebænk
« Svar #9 Dato: December 16, 2021, 10:24:03 »
Mange tak Niels - det er en af dem jeg har kig på, selvom det er lidt et gedemarked at finde ud af  :o

Hilsen Kenneth

RH

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1377
Sv: Jeg skal have mig en drejebænk
« Svar #10 Dato: December 16, 2021, 10:24:30 »
Ja den myford var vist også til salg herinde.
Af en eller anden x.Håndstad

Mener den stod til 18.000kr

Sendt fra min Redmi Note 9 Pro med Tapatalk


Kenneth

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 648
Sv: Jeg skal have mig en drejebænk
« Svar #11 Dato: December 16, 2021, 10:30:06 »
Hvis du vil kigge på Myford, så kunne denne måske forhandles lidt ned i pris?
https://www.dba.dk/drejebaenk-myford-super-7/id-1085330402/

Når jeg tænker på den gennem renoverede Super 7 der var til salg for måske 8 måneder siden til 25T, med men masse udstyr så er denne dog til en noget høj pris

Hilsen Kenneth

Hans Ingvorsen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1357
Sv: Jeg skal have mig en drejebænk
« Svar #12 Dato: December 16, 2021, 12:48:41 »
Du skal have en drejebænk med gearkasse. alt andet skrammel dur ikke. Inden du køber skal du prøve den. 1 stk. 40 mm rustfrit stål skal du skærer over i et hug. Hvis drejebænken ligger på gulvet og er skilde ad så lad værer med at købe den

Tommy

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1794
Sv: Jeg skal have mig en drejebænk
« Svar #13 Dato: December 16, 2021, 12:54:02 »
Du skal tænke meget over, hvor meget gevind du vil slå og hvordan du vil gøre det. Bakker og tapper er jo også en løsning.

En af grundene til, at jeg er så glad for min Emco super 11, er at den kan lave alle de gevind jeg normalt har brug for, uden at skulle rode med tandhjul. Mig bekendt er det rimeligt svært at finde en ældre og/eller engelsk bænk med metrisk gearkasse, og så er det forskelligt, hvor mange der skal byttes rundt på og hvor besværligt det er. Under alle omstændigheder skal du sørge for at skiftehjulene er med, med mindre du gider lave dem selv. De er svære at finde, og koster en arm.
Jeg startede med en Myford, og havde alle hjulene, men det var så bøvlet, at jeg aldrig fik skåret et metrisk gevend på den. Kører du på Triumph eller Harley er den vældig rar. :D

Den lille Vesuv, RH linker til er lækker, jeg ved ikke, om den er metrisk. [quest]
En Emco V10 P som Søren har, kan findes til nogenlunde samme pris. Den ville jeg vælge.

Og ja! Uanset hvad, så ingenting uden tværtilspænding. 8)
Og var det mig, så købte jeg noget gearkasse på spindlen og en trefaset motor, så man selv kan supplere med en frekvensomformer



Mvh. Tommy
Der skriver, som kvinder taler- Lidt hurtigere end hjernen kan følge med til. ;-)

System i rodet er bedre end rod i systemet.

Søren

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1366
    • Frylunds Maskinforum
Sv: Jeg skal have mig en drejebænk
« Svar #14 Dato: December 16, 2021, 13:01:46 »
Fuldstændig rigtigt Tommy.
Emco V10P er en super handy størrelse.

Man kan godt sige at jeg nedgraderede da jeg gik fra en Schaublin 102 med det støbte understel og til Emco'en.
Kvaliteten og stivheden var ihvertfald meget højere på Schaublin'en. Vægten også 3 gange højere end min Emco.
Men INGEN tilspænding tabte altså til Emco'en. Det vil jeg aldrig undvære igen...

 
Mvh Søren

Roder med (alt alt - ALT for) meget. :) Til gengæld så keder jeg mig heller aldrig. :D