Forfatter Emne: Så fik jeg mig en bænksliber  (Læst 4777 gange)

Niels Haldrup

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 107
Sv: Så fik jeg mig en bænksliber
« Svar #15 Dato: December 01, 2021, 08:34:28 »
Jeg tror også godt man kan støde på en "KEF" der er blå, det er fra den periode hvor de blev produceret ved Scantool i Brovst. Jeg tror de havde rettigehederne i en kort overgang...

RH

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1377
Sv: Så fik jeg mig en bænksliber
« Svar #16 Dato: December 01, 2021, 11:26:11 »
Scantool ejer KEF.
Og de laves der, - i Brovst.

Med navnet kef.

Selv 'orginale' kef har jeg set blå (vi har flere på mit arbejde)
Og ikke den grimme blå som scantool bruger, men den 'rigtige' blå/grå maskine farve



Sendt fra min Redmi Note 9 Pro med Tapatalk


Tommy

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1794
Sv: Så fik jeg mig en bænksliber
« Svar #17 Dato: December 01, 2021, 11:57:40 »
Scantool ejer KEF.
Og de laves der, - i Brovst.

Med navnet kef.

Selv 'orginale' kef har jeg set blå (vi har flere på mit arbejde)
Og ikke den grimme blå som scantool bruger, men den 'rigtige' blå/grå maskine farve

Netop ]flub[ og det betyder ikke, at en Scantool automatisk er en KEF. Står der Scantool på, så er den stadig lavet i Taiwan.
De er nu også ganske OK, men altså ikke "mærkevarer".
Mvh. Tommy
Der skriver, som kvinder taler- Lidt hurtigere end hjernen kan følge med til. ;-)

System i rodet er bedre end rod i systemet.

Villy

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 422
Sv: Så fik jeg mig en bænksliber
« Svar #18 Dato: December 01, 2021, 15:45:24 »
RH du er næsten for klog og for sej.. :) [th] ]flub[.........yep grå aldell kef....... [th] [th]
« Senest Redigeret: December 01, 2021, 16:09:28 af Villy »

Hans Ingvorsen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1357
Sv: Så fik jeg mig en bænksliber
« Svar #19 Dato: December 02, 2021, 00:49:09 »
Det her er også en KEF som jeg har lavet. Den er nok mindst 50 år gammel. Jeg fandt den på en skrotbunke, og der mangle flere ting. Den ene skærm har jeg lavet af en brandslukkerflaske og det ene plan er lavet af en brugt brandeovn plus det løse og så blev der købt nye sten. Så kom der en mand og bød 4000 kr. og det skulle jeg aldrig have gjort. De var meget brugt på tekniskskoler når de unge skulle lærer at slibe et tool stål, men det er der nok ikke nogen som lærer mere, nu bruger de platter   

Villy

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 422
Sv: Så fik jeg mig en bænksliber
« Svar #20 Dato: December 02, 2021, 04:53:53 »
Hold da kæft mand, flot arb...Og med slibe spor på land [th]

Ussel mammon kan gøre det særeste ved folk, vi må da håbe du lærer a dine fejl som de fleste jo gør.... :) :)

Tommy

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1794
Sv: Så fik jeg mig en bænksliber
« Svar #21 Dato: December 02, 2021, 12:41:37 »
Det er top-arbejde Hans. [th] [th] [th]

Det sædvanlige spørgsmål. ;) Hvad har du malet med, og hvad hedder farven [quest]
Den gængse "resedagrøn" skulle også være den min drejebænk har, men den varierer efter fabrikat. Den du har brugt ser ud til at ramme lige i øjet.

Mvh. Tommy
Der skriver, som kvinder taler- Lidt hurtigere end hjernen kan følge med til. ;-)

System i rodet er bedre end rod i systemet.

Thomas

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 64
Sv: Så fik jeg mig en bænksliber
« Svar #22 Dato: December 02, 2021, 13:16:59 »
Spændende streng vi har her. Gjorde faktist at jeg blev motiveret, og har brugt formiddagen på at få mine egne slibere lavet helt færdige.

Var så heldig at arve en KEF sliber fra 1980, dog rimeligt brugt, men ikke ødelagt.
Så igang med at svejse en konsol, så begge slibere kunne stå sammen. Ikke længere noget med at skulle afmontere en slibe sten når der skal poleres.

Efter forgæves at have søgt på nettet efter nye egnede start/stop kontakter, ringede jeg til KEF i det Nordjydske.
De havde de helt rigtige kontakter til kun 230,- (plus moms) Deres reservedels nummer :0962405
Min egen sliber fra 2008 havde et mærkeskilt, hvor alle numrene var røget af ved rengøring. Det vidste KEF godt havde været et problem. Så jeg fik nye skilte med gratis. Er der nogen der mangler, har jeg 2 stk i overskud. Bare sig til, så kommer de med snail mail 😃

Spurgte så også lige til farven. Ja Søren, Resada grøn RAL 6011 har været brugt i en del år (og den jeg har valgt) men nu har KEF tonet den lidt, og den hedder 0120-89186 Glans 80

Den gamle sliber fik også nye lejer, de trængte. Har monteret RS lejer istedet for ZZ.
Køle karet står løst, så det er nemt at skifte vandet.
Med venlig hilsen
Thomas

Søren

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1363
    • Frylunds Maskinforum
Sv: Så fik jeg mig en bænksliber
« Svar #23 Dato: December 02, 2021, 13:55:32 »
Du gør bare ikke noget halvt. Ligesom Hans. :)

Jeg bøjer mig i støvet, 'kæft I kan lave noget flot arbejde..
Mvh Søren

Roder med (alt alt - ALT for) meget. :) Til gengæld så keder jeg mig heller aldrig. :D

kleinsmeden

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 61
Sv: Så fik jeg mig en bænksliber
« Svar #24 Dato: December 02, 2021, 14:21:45 »
det er sku iorden det der.
Smed af guds nåde

Kenneth

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 647
Sv: Så fik jeg mig en bænksliber
« Svar #25 Dato: December 02, 2021, 15:36:16 »
Thomas nu må du stoppe med de billeder - det er jo fuldstændig umuligt at få lavet noget selv hvis det er det niveau man skal præstere på  ;)

Men flot det er det sgu [th] Det gælder som sædvanligt også det du har lavet Hans  :)

Hilsen Kenneth

Hans Ingvorsen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1357
Sv: Så fik jeg mig en bænksliber
« Svar #26 Dato: December 02, 2021, 16:25:59 »
Jeg går til min autolaker og medtager en det som ikke har været i lys. Det kan være inderside af skærm eller underside af fod. Så ved hjælp af et farve kort, så finder vi frem til den farve som passer til. En forskærm til en bil skal helst ligne resten, men en bænksliber, ja der er aldrig et øje som kan se en lille tolerance, så gør det så godt som man kan. Det jeg så bruger er 2K autolak og det er rimlige let at arbejde med og holder godt og skal helst sprøjtes på   

Villy

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 422
Sv: Så fik jeg mig en bænksliber
« Svar #27 Dato: December 02, 2021, 17:26:09 »
Dælme flor arb thomas.......Bare i orden.... [th] [th]