Forfatter Emne: Danish Machine Company  (Læst 9206 gange)

Lars Dolleris

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 50
Danish Machine Company
« Dato: November 21, 2012, 19:44:09 »
Hej,

Er der nogen, der har erfaring med at justere koblingen, på en Small America fra Danish Machine Company?
Jeg har googlet efter typen, men umildbart uden resultat...

Hilsen
Lars Dolleris

Lars Dolleris

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 50
Sv: Danish Machine Company
« Svar #1 Dato: Januar 27, 2013, 21:20:58 »
Hmmm, jeg har nu åbnet indtil koblingen, men jeg kan umillbart ikke gennemskue, hvordan den skal justeres...



Er der nogen der kender denne type kobling?

Hilsen
Lars Dolleris

Palle

  • Gæst
Sv: Danish Machine Company
« Svar #2 Dato: Januar 28, 2013, 00:07:31 »
Du skriver ikke noget om, hvad problemet er.
Fedter den, eller vil den ikke slippe?
Bliver den aktiveret af akslen, når denne forskydes sideværts?
Har du brugt den rigtige olie? Det er sikkert meget vigtigt!

Lars Dolleris

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 50
Sv: Danish Machine Company
« Svar #3 Dato: Januar 31, 2013, 09:58:36 »
Ja Palle, det var vidst en lidt mangelfuld beskrivelse  :-\

Når drejebænken er tændt, drejer patronen langsomt med, forskelligt hvilken vej og hastighed. Jeg kan dog bremse patronen med hånden...

Ja, koblingen aktiveres, når akslen (midt i billedet) forskydes til højre hhv. venstre.
Jeg har ikke kunne finde oplysninger om olie type og mængde.


Dr. Metallic

  • Gæst
Sv: Danish Machine Company
« Svar #4 Dato: Januar 31, 2013, 10:03:30 »
Jeg havde en god bekendt på besøg et par dage i denne uge, han er ekspert i maskiner og teknikken bag. Da min Meuser lider af samme sygdom spurgte jeg naturligvis til det, og efter lidt fiflen kom han frem til at den bliver motioneret for lidt :o Når man har kørt lidt frem og bak i et par minutter så holden op med det. Er det det samme med din?

Hans Ingvorsen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1357
Sv: Danish Machine Company
« Svar #5 Dato: Januar 31, 2013, 11:04:17 »
Jeg tror at i er nogle kludderhoveder. Der er nogen som tror at hvis man bare pøser noget olie på så  køre det i olie, og jo tykkere des jo beder, men sådan er det ikke. Mår jeg ser det foto så ligner det noget som er smurt ind i konsistensfedt og det dur ikke. Med 40 års erfaring med biler og automatgear har jeg en anden opfattelse. 
Som jeg forstår det, så er det en gearkasse med udveksling og kobling som kan vende omløbsretning på spindlen. I bunden af gearkassen er der en olie sump og evt. en pumpe som sender det hele rundt under tryk. Sådan er det ved min.
Hvis du skal have det til at funger så gør du følgende!
Køb 5 l dieselolie og så vasker du det hele af så det er helt rent. ( Brug ikke andre opløsningsmidler så som benzin og fortynder)
Når det hele er rengjort så køber du ATV olie til automatgear og fylder på. Det er rød og tynd som vand. I en bil holder der en ½ mil km. Så jeg tror ikke at du nogensinde får behov for at skifte det, kun hvis der løber noget ud
Hans

Finn Gevind

  • Gæst
Sv: Danish Machine Company
« Svar #6 Dato: Februar 02, 2013, 09:20:20 »
Hej Lars

Da jeg stod i lære for mange år siden, arbejdede jeg meget på en HURON drejebænk fra 1939. Den er også fabrikeret på Danish Machine Compagny i Aarhus.

Koblingen i den maskine var nøjagtig magen til den du har afbilledet. Jeg justerede med jævne mellemrum koblingen især bak, da vi brugte bak"gearet" til at bremse spindelen med.

Du har 3 unbrako skruer på hver kobling, dem justerer du indad, så der bliver mere pres på koblingspladen. Men giv kun ca. 1/6 del omdrejning på hver skrue ad gangen, de må nemlig heller ikke få for meget, da koblingen så hopper ud igen. Det er lidt en sag med gefyll.

Med hensyn til olie, kan jeg faktisk ikke huske hvad vi hældte i gearkassen, men mener at det var en alm. 30´er  olie.

Håber du får fundet ud af problemet, det er en rigtig god og solid maskine du der har.

Mvh Finn

Lars Dolleris

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 50
Sv: Danish Machine Company
« Svar #7 Dato: Februar 06, 2013, 11:48:23 »
Jeg tror at i er nogle kludderhoveder. Der er nogen som tror at hvis man bare pøser noget olie på så  køre det i olie, og jo tykkere des jo beder, men sådan er det ikke. Mår jeg ser det foto så ligner det noget som er smurt ind i konsistensfedt og det dur ikke. Med 40 års erfaring med biler og automatgear har jeg en anden opfattelse. 
Som jeg forstår det, så er det en gearkasse med udveksling og kobling som kan vende omløbsretning på spindlen. I bunden af gearkassen er der en olie sump og evt. en pumpe som sender det hele rundt under tryk. Sådan er det ved min.
Hvis du skal have det til at funger så gør du følgende!
Køb 5 l dieselolie og så vasker du det hele af så det er helt rent. ( Brug ikke andre opløsningsmidler så som benzin og fortynder)
Når det hele er rengjort så køber du ATV olie til automatgear og fylder på. Det er rød og tynd som vand. I en bil holder der en ½ mil km. Så jeg tror ikke at du nogensinde får behov for at skifte det, kun hvis der løber noget ud
Hans


Det er første gang, jeg er blevet kaldt et kludrehoved...

Lars Dolleris

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 50
Sv: Danish Machine Company
« Svar #8 Dato: Februar 06, 2013, 11:53:09 »
Hej Lars

Da jeg stod i lære for mange år siden, arbejdede jeg meget på en HURON drejebænk fra 1939. Den er også fabrikeret på Danish Machine Compagny i Aarhus.

Koblingen i den maskine var nøjagtig magen til den du har afbilledet. Jeg justerede med jævne mellemrum koblingen især bak, da vi brugte bak"gearet" til at bremse spindelen med.

Du har 3 unbrako skruer på hver kobling, dem justerer du indad, så der bliver mere pres på koblingspladen. Men giv kun ca. 1/6 del omdrejning på hver skrue ad gangen, de må nemlig heller ikke få for meget, da koblingen så hopper ud igen. Det er lidt en sag med gefyll.

Med hensyn til olie, kan jeg faktisk ikke huske hvad vi hældte i gearkassen, men mener at det var en alm. 30´er  olie.

Håber du får fundet ud af problemet, det er en rigtig god og solid maskine du der har.

Mvh Finn

Tak for vejledningen Finn, justere lige meget på koblinger?


Frylund

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 575
Sv: Danish Machine Company
« Svar #9 Dato: Februar 08, 2013, 18:14:41 »
Det er første gang, jeg er blevet kaldt et kludrehoved...

Og det bliver også sidste gang, her i forum, hvis det står til mig.
/Frylund
Svineheld slår selv den bedste planlægning!

Finn Gevind

  • Gæst
Sv: Danish Machine Company
« Svar #10 Dato: Februar 08, 2013, 18:22:10 »
Hej Lars

Jeg forstår ikke helt hvad du mener med justere lige meget på koblinger. Men jeg prøver, du skal selvfølgelig justere hver kobling for sig.

Med venlig hilsen

Finn

STANKO

  • Gæst
Sv: Danish Machine Company
« Svar #11 Dato: Februar 10, 2013, 16:17:36 »
Jeg tror han menr hver skrue på den enkelte kobling

således at skiven ikke presses skævt mod koblingspladen /kun har kiontakt på et lille punkt

hvis det er tilfældet
og man ikke ved om den allerede ER skæv , så kunne man skrue alle skruer helt i bund , og så bakke dem ud af igen , seføli lige meget . så skulle man ha rettet en evt fejl

Finn Gevind

  • Gæst
Sv: Danish Machine Company
« Svar #12 Dato: Februar 12, 2013, 18:27:56 »
Hej Stanko

OK, det tror jeg du har ret i. Mente ellers at jeg havde beskrevet hvordan han skal gøre, men jeg har åbenbart taget ting for givet, som jeg skulle have forklaret bedre.

Mvh Finn

Lars Dolleris

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 50
Sv: Danish Machine Company
« Svar #13 Dato: Februar 13, 2013, 11:36:02 »
Hej Lars

Jeg forstår ikke helt hvad du mener med justere lige meget på koblinger. Men jeg prøver, du skal selvfølgelig justere hver kobling for sig.

Med venlig hilsen

Finn

Hej Finn,

Jeg tænkte bare, om du justerede lige meget på begge koblinger, eller kun på frem eller bak (hver forsig afhængig hvilken der er mest slidt...) Men ovenstående indlæg, besvarer jo mit spørgsmål.

Hilsen
Lars