Forfatter Emne: Transport af maskiner.  (Læst 4656 gange)

Palle

  • Gæst
Transport af maskiner.
« Dato: November 04, 2012, 00:03:22 »
Der bliver indimellem handlet maskiner, og de skal vel flyttes rundt i landet på en eller anden måde.
Jeg har fået flyttet et par tons efterhånden, og jeg har rimeligt gode erfaringer med et par vognmænd, som ikke står først i telefonbogen.
Men hvad gør folk, når de har købt en drejebænk på 2 tons? Spænder den fast i Trabanten?

Jeg vil ikke reklamere for nogen lige her, men er der nogen, der har haft dårlige erfaringer med en eller anden vognmand?
Eller gode?

katapouser

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 7
Sv: Transport af maskiner.
« Svar #1 Dato: November 04, 2012, 16:32:35 »
De maskiner jeg har hentet det sidste stykke tid har været på en trailer og så der udaf... ligeså stille  ;) Når jeg så når hjem på matriklen har jeg bestukket den lokale entreprenør til at komme med en gummiged med gafler for at læsse af, det er gået lige så snildt.

Men tror du har helt ret i at man skal tænke lidt på hvem man har til at læsse/transportere guldet. Kender en der fik en chauffør fra det lokale byggemarked, efter fyraften  ;) ) som kun var vant til at krane lidt byggematerialer til at "hjælpe" ham. Chaufføren tabte så hans fine nyindkøb (drejebænk) pga af en lidt optimistisk opstropning, det syntes bænken sku ikke om. æv æv

Palle

  • Gæst
Sv: Transport af maskiner.
« Svar #2 Dato: November 04, 2012, 18:29:27 »
Lad hellere være med det.
Jeg læste forleden om en, der blev stoppet i Sønderjylland. Han blev forsigtigt eskorteret til nærmeste politistation, hvor han fik lov til at læsse bajere af til senere
afhentning. Han havde vist 768 kg på traileren, som var godkendt til 350 kg.
Og så en pæn bøde oveni.
Jeg kan ikke forestille mig, at det er sjovt at skille en drejebænk ad for at lette traileren.

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2615
Sv: Transport af maskiner.
« Svar #3 Dato: November 04, 2012, 19:09:13 »
Ja maskintransport kan gå galt.

På mit tidligere arbejde, skulle der flyttes en næsten ny excenterpresser, til et andet værksted.
Det gik fint med at få den bakset op på en truck, som så bakkede ud af porten.
Uheldigvis slæbte elkablet bagefter, og det var med opføringsrør til tilslutning i kanalskinne.
Vel ude af porten, som lukkede automatisk, så kom kablet i klemme, og pressen røg lige ned på det store svinghjul, så både aksel og svinghjul var skrottet ;D

mvh jens
Husk altid at skille tingene ad.

Dr. Metallic

  • Gæst
Sv: Transport af maskiner.
« Svar #4 Dato: November 04, 2012, 19:44:19 »
Jeg er 'in the mood' for at købe enten en lille ladbil, eller en varevogn og en stor trailer, for så at tilbyde maskintransport rundt i landet til lavere priser end ellers, eneste ting skulle så være at jeg kunne samle sammen til en samlet tur. Jeg har taget mange ture rundt i landet for at hente maskiner, hvor så jeg har lånt mig frem til et køretøj, og enkelte gange har jeg også betalt en nabo for at komme med containerlastbil og en minilæsser til at løfte med, men hold da kæft det bliver dyrt i længden.

Kunne jeg lave en tur hvor jeg har en maskine eller to med hver vej, så bliver økonomien altså pludseligt god.

Hans Ingvorsen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1357
Sv: Transport af maskiner.
« Svar #5 Dato: November 04, 2012, 23:27:15 »
Ja der kan jeg godt fortælle en historie fra det virkelig liv
I 1993 købte jeg min drejebænk. Jeg havde haft lyst til en sådan længe og havde været rundt i land og rige, men en bunke skrot var der nok af og det som var noget vær havde jeg ikke mulighed bor at betale.
Men en dag var der indrykket en annonce i den blå avis ( nu DBA ) ( Ps Vi havde ikke internet) Drejebænk 1 meter har kun været i privat eje og har aldrig været i prodiktion Pris 15000 og tlf. nr. Jeg tog nu en tur til Ringe  syd  Fyn.  Der mødte jeg en ælder mand, han var meget syg Kræft og havde en iltmaske og med sig havde han en lille vogn med en iltflaske. I en hjørne af værkstedet stod drejebænken, tildækket af et stort tæppe. Han var meget ør over sin bænk og jeg måtte ikke starte før end på hans anvisning havde givet en dråbe olie alle mulig steder. Prisen blev forhandlet ned til 13000 og da han ikke modtog check så måtte jeg tage turen til nærmeste bank og få vekslet til kontanter.
Nu skulle jeg så bare have de 1,5 ton jern flyttet til Grenaa. Jeg kendte et lille tømmer firma som havde en lastbil med en kran, og den lånte jeg, betingelser var 100 kr. til bil plus dieselolie og en kasse øl. Så gik turen til Ringe. Manden med iltflasken havde gjort det hele klar, lagt ruller / rør ud på gulvet og ved hjælp af brækjern / koben fik vi lagt ruller ind under maskinen og blev der efter trukket ud med bilens kran og løftede op på bilens lad. Løfte turen gik hen over et drivhus fyldt med tomatplanter. Der var jeg nok lidt nervøs, dels for drivhus og dels for drejebænk, for den halve kasse øl var drukken og jeg havde kun fået en. Turen gik nu hjem med 130 i timen og jeg bad nu om at få den sat af i min indkørsel, jeg skulle nok selv få den ind i mit værksted. For nu var resten af øllen drukken.
Næste dag kom den det sidste stykke ind i værkstedet vad lidt nabo hjælp og nogle 1½ tom rør som ruller og vores koner blev sat til at flytte rør fra den end ende til den anden.
2007 solgte jeg hus med værksted og en flytning var nu igen en reliktet. Det nye hus med værksted stod færdig i 2008 og nu blev den flytter med en gaffeltruck og det skete helt uden nogen problemer og nu står den på gulvvarme, ja fint skal det være, og nu bliver den nok ikke flyttet mere  for om jeg så bliver 100 år så tror jeg ikke at den kan slides op
Hans