Forfatter Emne: Morse Konus & Vertikalhoved  (Læst 27703 gange)

ksor

  • Gæst
Sv: Morse Konus & Vertikalhoved
« Svar #45 Dato: Oktober 27, 2011, 07:56:36 »
Mht. smøring så er der vist ikke noget af dette gamle VP-udstyr, der er til FEDT-smøring - VP-eksperten i Gråsten, får i hvert fald en ubændig trang til at skrue FEDT-nipler af, hver gang han ser en på VPF- og VPU-udstyr.

>>Palle
Uanset den oprindelige pris på disse vidundere, så er det i hvert fald et faktum, at når vi i dag "blander" fabrikaterne sammen - MK-standard eller ej - så opstår der altså nogle "mandags-tilpasninger" som ... ja, nok mere skyldes netop "sammenblandingerne" end det, at VP-udstyret er en "mandagsudgave". Tilbage i 50-60'erne var man nok også mere "tro" mod leverandøren, og så fik man udstyr, som passede sammen. Der var sikkert slet ikke det udbud af "no name"-, "kineser"-, eller lavpris-udstyr, som findes i dag - og vi køber jo det skidt, så vi er vel i en eller anden grad selv ude om det.


kimjo

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 108
Sv: Morse Konus & Vertikalhoved
« Svar #46 Dato: Oktober 27, 2011, 08:36:11 »
Hovedet er det eneste på maskinen der har fedt nipler. Resten har olie nipler.
Om det er rigtigt at det skal have fedt, ved jeg ikke...

Jeg kunne i øvrigt godt tænke mig et andet hoved på sigt, hvis jeg falder over et der kan købes for penge. Gerne et med lidt mere frihøjde...

kimjo

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 108
Sv: Morse Konus & Vertikalhoved
« Svar #47 Dato: Oktober 27, 2011, 08:39:44 »
Og undskyld, men sprogrøgteren kom op i mig igen. En "fly cutter" hedder svingstål på dansk, (nogle siger slagstål)!
En sprogrøgter bliver også kaldt en purist, og det er godt det samme.
Det jeg gerne vil opnå, er at man taler nogenlunde samme sprog.

Jo, men nu har en klog mand i et tidligere indlæg, insisteret på at man ikke må oversætte engelske ord til dansk, hvis man ikke kender det korrekte danske ord. Og jeg vidste ikke at det hed et svingstål. Det gør jeg nu og det sker ikke igen...

j håndstad

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 461
Sv: Morse Konus & Vertikalhoved
« Svar #48 Dato: Oktober 27, 2011, 19:42:46 »
Hvis en sprogrøgter også må blive kaldt en purist,hvorfor må et svingstål så ikke blive kaldt en flycutter  :)
Mvh Jørgen.

Dr. Metallic

  • Gæst
Sv: Morse Konus & Vertikalhoved
« Svar #49 Dato: Oktober 27, 2011, 20:10:40 »
Hvis en sprogrøgter også må blive kaldt en purist,hvorfor må et svingstål så ikke blive kaldt en flycutter  :)
Mvh Jørgen.

 ;D :D

mhh

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 200
Sv: Morse Konus & Vertikalhoved
« Svar #50 Dato: Oktober 27, 2011, 20:31:52 »
Jeg tror at min ser ud præcis som din tegning.

Hvordan får du stiften ud af tandhjulet ?

Kim



Du skruer bare de to omløbere af i den tynde ende og banker den stille og roligt ud. der er ikke andet der holder den.

Hvis du drejer den ud kan det være at du risikerer at skulle fræse/dreje lidt af det stykke med firkanten for at kunne bruge nogle konusser.
« Senest Redigeret: Oktober 27, 2011, 20:33:57 af mhh »

kimjo

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 108
Sv: Morse Konus & Vertikalhoved
« Svar #51 Dato: Oktober 27, 2011, 20:34:26 »
Ja, det er jo næsten for nemt...

Tak :)

mhh

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 200
Sv: Morse Konus & Vertikalhoved
« Svar #52 Dato: Oktober 27, 2011, 20:49:50 »
Jeg spekulerede lidt på en anden løsning som godtnot komme til at begrænse hovedet lidt.

Tag en reducerdorn fra 3 til 2, skær enden af så den passer op i spindelen, køb så mk2 værktøj og få lavet en M10 trækstang.
På den måde slipper du for at lave noget om på spindelen og du kan stadig bruge mk3 bor og være sikker på at de ikke skrider rundt og ødelægger den indvendige konus.

Bare et forslag

kimjo

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 108
Sv: Morse Konus & Vertikalhoved
« Svar #53 Dato: Oktober 27, 2011, 21:01:40 »
Ja, jeg er også lidt imod at pille ved spindlen. Så jeg må lige i tænkeboksen...

Hvordan kan jeg bruge MK3 bor ? Der er ikke tap i spindlen... (måske spørger jeg dumt, er jo kun lige ved at lære llidt om det)

mhh

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 200
Sv: Morse Konus & Vertikalhoved
« Svar #54 Dato: Oktober 27, 2011, 21:05:20 »
Ja, jeg er også lidt imod at pille ved spindlen. Så jeg må lige i tænkeboksen...

Hvordan kan jeg bruge MK3 bor ? Der er ikke tap i spindlen... (måske spørger jeg dumt, er jo kun lige ved at lære llidt om det)


Er du sikker på det? I min spindel er der nemlig fræst ud til tap? prøv at tag en lommelygte og lys ind i spindelen. Det kan godt være at din spindel alligevel er lidt anderledes end min  :)

kimjo

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 108
Sv: Morse Konus & Vertikalhoved
« Svar #55 Dato: Oktober 27, 2011, 21:12:15 »
Ja, jeg er også lidt imod at pille ved spindlen. Så jeg må lige i tænkeboksen...

Hvordan kan jeg bruge MK3 bor ? Der er ikke tap i spindlen... (måske spørger jeg dumt, er jo kun lige ved at lære llidt om det)


Er du sikker på det? I min spindel er der nemlig fræst ud til tap? prøv at tag en lommelygte og lys ind i spindelen. Det kan godt være at din spindel alligevel er lidt anderledes end min  :)

Den virker ret rund...


mhh

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 200
Sv: Morse Konus & Vertikalhoved
« Svar #56 Dato: Oktober 27, 2011, 21:13:39 »
Det må jeg give dig helt ret i!  ;D Ja så er det nok ikke den helt samme spindel! Hehe Gad vide om der er fræst ud i min senere?

kimjo

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 108
Sv: Morse Konus & Vertikalhoved
« Svar #57 Dato: Oktober 27, 2011, 21:26:34 »
Ja, der kan jo være sket lidt i de årtier den har løbet rundt...

mhh

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 200
Sv: Morse Konus & Vertikalhoved
« Svar #58 Dato: Oktober 27, 2011, 21:27:31 »
Gider du tage et billede af den når du har fået den ud? bare af ren og skær nysgerrighed

Dr. Metallic

  • Gæst
Sv: Morse Konus & Vertikalhoved
« Svar #59 Dato: Oktober 27, 2011, 22:01:28 »
Er du sikker på at det ikke er en ikrympet/iskruet ring der er i bunden af konussen?