Forfatter Emne: Slør i søjleboremaskine  (Læst 6053 gange)

ErlingSj

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 762
Slør i søjleboremaskine
« Dato: September 28, 2011, 12:52:06 »
Jeg har en Rexon RDM 100 søjleboremaskine.
Når jeg kører den ned, opstår der slør. Jo længere ned, jo mere slør. Max boredybde er ca 80 mm.
Det er selve det rør med tænder på bagsiden, der er slør i - ikke den aksel, der roterer - og der er ikke synlige bøsninger i maskinens krop, bare huller til røret.
Er det normalt for en søjleboremaskine, eller er hele maskinen til at skrotte?

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2615
Sv: Slør i søjleboremaskine
« Svar #1 Dato: September 28, 2011, 14:12:22 »
Nej der burde ikke være slør, har du prøvet at måle diameteren, på på røret med "tænderne" på, om den er cylinderisk.
Det kan jo også være, at sløret bare er mere mærkbart i yderstillingen.
Kan den ikke spændes lidt sammen?

mvh jens
Husk altid at skille tingene ad.

ErlingSj

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 762
Sv: Slør i søjleboremaskine
« Svar #2 Dato: September 28, 2011, 14:58:27 »
Jeg havde ikke lige tænkt på at måle røret. Det er 0,15 mm mindre i toppen målt med skydelære.
Noget tyder på, at jeg ikke så ordentligt efter da jeg købte den fra ny i 1995, jeg kan ikke forestille mig, at det skulle være blevet slidt på den måde.


Max

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 573
    • Sandcastle
Sv: Slør i søjleboremaskine
« Svar #3 Dato: September 28, 2011, 16:35:47 »
Alle søjleboremaskiner har jo slør omkring spindlen, det kan jo så være mere eller mindre. Om det er et problem at den har et slør på +/- 7,5 er nok en personlig sag, for mig vil det nok ikke betyde noget. Måske er der en mulighed for at save en slids i den nede ved det nederste styr og anbringe an spændering om styret og på den måde reducere det lidt.

ErlingSj

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 762
Sv: Slør i søjleboremaskine
« Svar #4 Dato: September 28, 2011, 17:17:10 »
Den passer i den nederste ende, det er den øverste, der er for lille.
Problemet er, at hvis jeg gerne vil bore et hul, og derefter skære gevind i det, så er jeg nødt til at bore fra lang afstand for bagefter at kunne få plads til en fjeder-holder til gevindtappen i borepatronen.
Når der bores fra lang afstand (40-60 mm) er der så meget slør i boret, så det ikke rigtigt rammer hvor det skal. 80 mm nede er der tale om godt +-1 mm.

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2615
Sv: Slør i søjleboremaskine
« Svar #5 Dato: September 28, 2011, 17:37:46 »
Det lyder voldsomt, med så meget slør.
Jeg har en gammel Ixion, jeg var lige ude at teste, der er ikke mærkbart slør overhovedet.
Dessuden er yderrøret slidset op, så man kan stramme den op, hvis det bliver nødvendigt.


Men mon ikke du kan lave lidt forbedringer, så du kan bruge den....
mvh jens
Husk altid at skille tingene ad.

ErlingSj

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 762
Sv: Slør i søjleboremaskine
« Svar #6 Dato: September 29, 2011, 10:44:08 »
Jens, jeg ved ikke, om jeg helt forstår hvad du mener med "slidset op".
På min er der fræset et spor i siden, forskudt 90° i forhold til tænderne på bagsiden af røret.
På siden af maskinen er der et lille gevindstykke med en lige kærv og to møtrikker.
Den ende af gevindet, der er inderst er slebet fladt på siderne, så det kan passe ned i sporet.
Den eneste effekt der er af at dreje på den "skrue" er, at det bliver lettere eller tungere at køre patronen ned, den har ingen betydning for, hvor meget slør der er, når den er kommet ned.
Skruen kan kun vippes ca 30° fra side til side, så den skal sidde inde inden røret sættes i nedefra.
Hvad er det, jeg ikke har forstået rigtigt?

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2615
Sv: Slør i søjleboremaskine
« Svar #7 Dato: September 29, 2011, 16:42:25 »
Sådan her ser det ud på min boremaskine.
mvh jens
« Senest Redigeret: September 29, 2011, 16:52:55 af jens »
Husk altid at skille tingene ad.

ErlingSj

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 762
Sv: Slør i søjleboremaskine
« Svar #8 Dato: September 29, 2011, 18:39:49 »
OK. Nu forstår jeg.
Min har bare et hul, og ingen mulighed for justering.

ErlingSj

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 762
Sv: Slør i søjleboremaskine
« Svar #9 Dato: Januar 20, 2012, 16:39:56 »
Det lykkedes mig at få lavet et gevind med omløber og en højdejusterings skive, og fræse kan den også.
Men det krydsbord jeg har, har meget slup i gevindet, så det vil ikke blive rigtigt godt, det jeg fræser.
Gevindet er dels varmet på, dels sikret med 3 pinolskruer.
I stedet er det blevet til en fræsersøjle til drejebænken http://www.yzec.cn/hkjx/HK%2020%20Vario.html. (Kun søjle og motor, ikke fod og krydsbord)
« Senest Redigeret: Januar 20, 2012, 16:47:23 af ErlingSj »