Forfatter Emne: Ny tværslæde  (Læst 14309 gange)

ErlingSj

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 762
Ny tværslæde
« Dato: Juni 16, 2011, 19:25:53 »
Jeg har knoklet T-sporene i stykker på min tværslæde, og selv om jeg bare kunne vende den og bruge den anden halvdel, så vil jeg gerne have lavet mig en ny, inden den originale er helt kaput.

Materialet:
Jeg har fået fat i et stykke stålplade 30*160*280mm (originalen er 25*150*270 mm) . Maskinværkstedet kaldte det noget med 37.2 stål (ordet "skøjtejern" blev også nævnt).
Er det mere eller mindre egnet end det støbejern den originale er lavet af?
Hvis jeg slipper godt fra at forme den, vil det så være en god eller dårlig ide at sende den til et prof. hærderi og få den pulver-hærdet?

T-Spor:
Til at lave T-sporene har jeg bestilt en 3mm høj, Ø 10.5mm fræser. Halsen i T-sporet skal være 12 mm bred. Er det korrekt, at det letteste er at lave en side af gangen i T-sporene. Jeg har ikke kunnet finde en, der var de originale 18mm i bredden.
Hvor originalens T-spor var 8.2mm højt i den brede del, og kun 4.7 mm i den smalle, har jeg tænkt mig at øge højden på den smalle del til 6 mm og 7 i den brede bund. Er det en god ide? (Ikke alene var de kanter man spænder op imod kun 4.7 mm høje, der var en affasning i toppen.)

Svalehalen:
Svalehalen skal være højere, end jeg har kunnet finde en fræser til. Kan man fræse den i flere omgange, eller er den ide dødfødt?



mhh

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 200
Sv: Ny tværslæde
« Svar #1 Dato: Juni 16, 2011, 20:19:19 »
Hvad for en maskine er det til og hvordan bliver den brugt?

For at få den bedste overflade med en t spors fræser vil jeg sige at den først skal køres i midten og derefter til hver side.

Det med at hærde den vil jeg være lidt forsigtig med da det der 37.2 stål har det med at vride en del når det bliver indsats hærdet så hvis det bliver tilfældet vil jeg foreslå at den bliver slebet bagefter, men optimalt vil jeg mene at du skulle lave en messing skinne som sliddel. (evt. lime plastik baner på)

Hvis der er bøvl med svalehalesporet kan det jo altid shapes ud. Ellers kan du få fat i en skivefræser(helst en god solid en med skær på siderne) som så skal stilles i grader (eller også skal emnet stilles i grader) Det virker rigtig godt og var det ikke fordi jeg havde en shaper og sliber ville jeg gøre det på den måde!  ;D

Håber det hjælper og hvis der er noget, så spørg løs!  :)

Palle

  • Gæst
Sv: Ny tværslæde
« Svar #2 Dato: Juni 16, 2011, 20:52:32 »
Efter min mening er St 37 en ualmindelig dårlig løsning. Det eneste rigtige er støbejern. Det er det i dag, og det var det for flere hundrede år siden.
Støbejern er slidstærkt og meget stift, og det holder formen, i modsætning til næsten alle andre materialer.
Man kan faktisk købe støbejern som råemner efter ønskede ca. mål. Billigt er det ikke.

Alternativ løsning hvis der er gods nok, ville efter min mening være, at fræse toppen af slæden, og skrue en passende plade på med Loctite 638, og derefter
fræse spor i denne, så slipper du også for at lave svalehalen.

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2615
Sv: Ny tværslæde
« Svar #3 Dato: Juni 16, 2011, 21:21:37 »
Ja det er nødt til at være støbejern.
Er det ikke en Boxford, drejebænk du har?
Så hvis det er en Boxford burde det være muligt, at finde en ny, eller brugt i UK.

mvh jens
Husk altid at skille tingene ad.

ErlingSj

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 762
Sv: Ny tværslæde
« Svar #4 Dato: Juni 16, 2011, 21:27:16 »
Hvad for en maskine er det til og hvordan bliver den brugt?
En Weiss WM 280 VF http://ajengros.dk/shop/weiss-metaldrejebaenk-1520p.html, og den anvendes kun til hobbybrug (men det kan jo også være så meget)

Citér
For at få den bedste overflade med en t spors fræser vil jeg sige at den først skal køres i midten og derefter til hver side.
Fint. Den får midtens 12mm fræset med en endefræser, og så er en 10.5 mm nok et godt valg.

Citér
Det med at hærde den vil jeg være lidt forsigtig med da det der 37.2 stål har det med at vride en del når det bliver indsats hærdet så hvis det bliver tilfældet vil jeg foreslå at den bliver slebet bagefter, men optimalt vil jeg mene at du skulle lave en messing skinne som sliddel. (evt. lime plastik baner på)
Jeg forstår ikke rigtigt hvad du mener. Fortsætterslæden skrues jo fast, så det eneste sted der slides er vel siderne i svalehalen. I den ene side ligger der en stang, som bruges til at justere slædens retning og gang, den side slides ikke.

Citér
Hvis der er bøvl med svalehalesporet kan det jo altid shapes ud. Ellers kan du få fat i en skivefræser(helst en god solid en med skær på siderne) som så skal stilles i grader (eller også skal emnet stilles i grader) Det virker rigtig godt og var det ikke fordi jeg havde en shaper og sliber ville jeg gøre det på den måde!  ;D
Jeg har ikke en shaper, og får det næppe heller.
Er en skivefræser ikke en ret tyk sag (8 mm og op). Findes den i 60°?
Jeg har en svalehalefræser med 2 11 mm platter, men sporet i den originale slæde er lige en anelse større/dybere.

Håber det hjælper og hvis der er noget, så spørg løs!  :)
[/quote]

mhh

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 200
Sv: Ny tværslæde
« Svar #5 Dato: Juni 16, 2011, 21:42:23 »
Aha! en weiss fra den fine herre i Tørring!  ;D Hvis du ringer og spørger ham er jeg rimelig sikker på at han faktisk kan skaffe en ny til dig.

Det jeg mener med sliddet er netop ved svalehalen  og den del der presser ned mod vangen, hvis du vil undgå at den slider på hovedslæden kan der sættes messingskinner på tværslæden, men det er bare et forslag (kører selv med pålimet og skrabet plastic på de steder)

En shaper er ellers en fantastisk maskine  kan bruge alt for lang tid på bare at stå og glo på at den kører! hehe  :)
Det jeg mener med at du kan bruge en skivefræser er at du kan spænde en alm. lige skivefræser op og så vinkle den i 60°, du får godtnok ikke et skarpt hjørne, men det har vel ikke alverden at sige? Jeg kan prøve at tegne det, så er det vist nemmere at forestille sig.



mhh

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 200
Sv: Ny tværslæde
« Svar #6 Dato: Juni 16, 2011, 21:52:32 »
Så er der tegnet noget. Håber det hjælper.  :)

ErlingSj

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 762
Sv: Ny tværslæde
« Svar #7 Dato: Juni 16, 2011, 23:04:23 »
Efter min mening er St 37 en ualmindelig dårlig løsning. Det eneste rigtige er støbejern.
Point taken. (Man skal jo ikke spørge, og så ikke lytte efter de svar man ikke kan lide at høre ;)
Citér
Alternativ løsning hvis der er gods nok, ville efter min mening være, at fræse toppen af slæden, og skrue en passende plade på med Loctite 638, og derefter
fræse spor i denne, så slipper du også for at lave svalehalen.
Siderne på slæden er 9 mm på det tyndeste sted (ud for bunden af T-sporet). Fræser jeg dem af, har jeg 12mm fra bunden af T-sporet til bunden af slæden. Det synes jeg ikke er så meget, hvis jeg skal fastgøre en ny side med skruer og lim.
Indersiden af T-Sporets top kunne nok godt blive erstattet fx. af en 6x15 mm liste, der var fastskruet og limet.
Problemet lige her og nu er så bare, at jeg med sikkerhed ville ødelægge slæden og kun med usikkerhed ville kunne reparere den.

Jeg vil gå videre med den klump jeg har fundet frem til, og - om ikke andet - få lært lidt om at fræse diverse typer spor og flader. Virker den, kan jeg jo i det mindste bruge den, mens jeg forsøger at reparere den originale.

ErlingSj

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 762
Sv: Ny tværslæde
« Svar #8 Dato: Juni 16, 2011, 23:22:52 »
Aha! en weiss fra den fine herre i Tørring!  ;D Hvis du ringer og spørger ham er jeg rimelig sikker på at han faktisk kan skaffe en ny til dig.
Ja da. Og hvis jeg vil vente til næste container fra Kina bliver fragten til at betale. Jeg har ikke spurgt ham om hvor meget den ville koste - men det er jo ikke den sjove løsning.
Citér
Det jeg mener med at du kan bruge en skivefræser er at du kan spænde en alm. lige skivefræser op og så vinkle den i 60°, du får godtnok ikke et skarpt hjørne, men det har vel ikke alverden at sige? Jeg kan prøve at tegne det, så er det vist nemmere at forestille sig.
OK. For at det skal kunne bruges skal fræseren ned på et par mm, ellers bliver hakket i bunden for voldsomt.

ErlingSj

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 762
Sv: Ny tværslæde
« Svar #9 Dato: Juni 17, 2011, 11:03:04 »
Ringede til Holbæk Jernstøberi. Laver jeg en træklods i størrelsen, vil de støbe den i gråjern for 1200 kr.
Den jeg talte med sagde straks gråjern, ikke på grund af slid, men på grund af vibrationer. Gråjern skulle være det mest døde, hvad angår vibrationer.
Så er spørgsmålet jo bare, om gråjern er til at arbejde i for en amatør som mig.

Frylund

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 575
Sv: Ny tværslæde
« Svar #10 Dato: Juni 17, 2011, 11:11:06 »
Det er ikke den store kunst at bearabejde grå støbejern, så bare klø på :)
/Frylund
Svineheld slår selv den bedste planlægning!

Max

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 573
    • Sandcastle
Sv: Ny tværslæde
« Svar #11 Dato: Juni 17, 2011, 12:32:41 »
Hej Erling

Hvis du skal igang med at lave svalehaleføringer, så er her en god ide til en billig måde at gøre det på.

http://mikesworkshop.weebly.com/dovetail-cutter.html

http://www.dogpatch.com/bobp/shop/dovetail.htm

ErlingSj

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 762
Sv: Ny tværslæde
« Svar #12 Dato: Juni 17, 2011, 13:01:14 »
Det er ikke den store kunst at bearabejde grå støbejern, så bare klø på :)
Fint. Nu har jeg investeret den fyrstelige sum af 100 kr i min jernklods, så jeg prøver at lave den færdig først. Udgiften kan jo så skrives på kontoen for lærepenge.

Palle

  • Gæst
Sv: Ny tværslæde
« Svar #13 Dato: Juni 17, 2011, 14:27:54 »
Du ender sgu nok med støbejern alligevel. Du vil nok erfare, at St 37 vrider sig i alle retninger, når det bliver bearbejdet, og man ender med en sørgelig klump.
Desuden kan materialet slet ikke køre sammen med støbejern, medmindre det hele sejler i olie.

Et godt tip: De 1200.- er jo nok mest betaling til former og mester, jernet er det  mindste, så når du laver modellen, så gør den godt og vel dobbelt så lang, som
nødvendigt. Så har du en i reserve næsten gratis.

Modellen bør være af krydsfiner, lidt for stor, godt med slipvinkel og pudset pænt glat. Det bliver formeren nok glad for, når han skal hive den ud af sandkassen. 

ErlingSj

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 762
Sv: Ny tværslæde
« Svar #14 Dato: Juni 17, 2011, 15:51:51 »
Et godt tip: De 1200.- er jo nok mest betaling til former og mester, jernet er det  mindste, så når du laver modellen, så gør den godt og vel dobbelt så lang, som
nødvendigt. Så har du en i reserve næsten gratis.
Det havde jeg ikke tænkt på - fin ide.
Lige nu er det hele gået lidt i stå på, at Pedersens vertikalhoved er løbet varmt. Jeg kan kun finde en smørekop i toppen af hovedet, så jeg ved lige nu ikke rigtigt hvordan jeg skal få smurt resten.
Årsagen er nok, at platterne er blevet slidt, så jeg starter med at vende dem en tak. Hækken må så lægge grene til en kølepause.