Forfatter Emne: Rep af hydraulisk cylinder  (Læst 8013 gange)

LasseSVN

  • Gæst
Rep af hydraulisk cylinder
« Dato: April 26, 2011, 09:12:57 »
Kære fagfolk, jeg har brug for rådgivning.

Jeg står med en envejs hydraulisk cylinder ca. 1½ meter i plus, der har sat sig fast i yderste position(højst sandsynligt rust). Den bruges til en bordlignende lift, som ikke længere kan sænkes pga. af den fastsidende cylinder.
Mit spørgsmål er så: Kan det betale sig at reparere på den? Vi har haft meget svært ved at åbne den, og ved faktisk heller ikke engang hvad vi skal forvente at se inden i, når den først er åbnet.

Nogen der har erfaring med den slags?
tak for jeres tid
god dag

-Lasse

her er det bedste billede jeg kunne finde. Billedet er dog en 2 vejs cylinder, jeg står med en envejs.

LasseSVN

  • Gæst
Sv: Rep af hydraulisk cylinder
« Svar #1 Dato: April 26, 2011, 09:13:29 »

Frylund

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 573
Sv: Rep af hydraulisk cylinder
« Svar #2 Dato: April 26, 2011, 12:13:13 »
Hej LasseSVN

Om det kan betale sig at reparere den kan man først tage stilling til når man kender problemet, hvad får den til at sidde fast.

På tegningen kan du se hvad der er inden i en hydraulisk cylinder.
Problemet ligger nok mellem pakdåsen 3 og stempelstangen 2 eller mellem cylinderen 1 og stempelhovedet 4.

Du skal først skrue pakdåsen ud af cylinderen, så kan du sikkert se problemet.
/Frylund
Svineheld slår selv den bedste planlægning!

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2615
Sv: Rep af hydraulisk cylinder
« Svar #3 Dato: April 26, 2011, 12:36:31 »
Prøv at sætte et billede ind, af den aktuelle cylinder.

Når det er en envejs, kan den være samlet på forskellige måder.

Med et påskruet cylinderhoved, som på Frylunds tegning.

Eller cylinderhovedet kan være svejst fast, stemplet er så sikret mod, at kunne skydes ud af cylinderen, med en rund låsering, der skal frigøres gennem studsen til hy. tilslutningen.
(Der er en låserille i stempelstangen, og en dybere frigang, som låseringen kan ligge i, så den er under stempeldiameteren.)

mvh jens
Husk altid at skille tingene ad.

LasseSVN

  • Gæst
Sv: Rep af hydraulisk cylinder
« Svar #4 Dato: April 26, 2011, 13:46:37 »
tak for jeres svar.

Vi har efterfølgende prøvet at sætte den i en presse, og konstateret at vi ikke kan gøre mere. Den gav ikke efter.
Pakdåsen sidder fast med en låsering, som vist på billedet, og kan faktisk godt drejes rundt, men den sidder fast på stempelstangen.

målene lyder på 1200mm i plus, samlet længde.
stempelstand diameter 25mm
cylinder udvendig 70mm i diameter
kender i en evt. leverandør? så jeg kan bestille en ny? øjet ender det nok med vi selv svejser på.

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2615
Sv: Rep af hydraulisk cylinder
« Svar #5 Dato: April 26, 2011, 17:59:32 »
Prøv at skrue proppen ud, (eller pres den ud hvis der ikke er gevind)
Måske er den bare kørt fast, i endestoppet.
Så hvis du pudser og polere stempelstangen, og pudser evt rust væk i cylinderhovedet. Mon så ikke du er kørende igen, hvis den har været utæt så skift skrabering, og tætningsring også.

mvh jens
Husk altid at skille tingene ad.

Dr. Metallic

  • Gæst
Sv: Rep af hydraulisk cylinder
« Svar #6 Dato: April 26, 2011, 18:47:35 »
Bare en lille detalje...Er du helt sikker på at der ikke er tryk på (prop skruet i)

 ;)

Fridolin

  • Gæst
Sv: Rep af hydraulisk cylinder
« Svar #7 Dato: April 26, 2011, 19:10:04 »
Tænker mere tryk, er ikke i tvivl om at den kan trykkes retur hvor den kom fra, og at den så derefter kan adskilles og derefter skønnes om der skal arbejdes videre på den.
Lyder mærkeligt hvis den er urokkelig >:(
En portåbning og en flaskedonkraft, ku måske være problemløseren, hvis der ikke lige er en presse til rådighed, der kan rumme emnet.
Eller et skarpt slag med en TUNG hammer, med mellemlæg og afmont eller åben in/ex, og etv en aksel i øje, ville måske ku gøre det. Et velplaceret og planlagt slag er meget kraftfuldt= mange øjeblikkelige tons.
Og det self med tanke på, at jeg ikke ved hvilke tanker og forsøg der til nu er brugt :)
 

STANKO

  • Gæst
Sv: Rep af hydraulisk cylinder
« Svar #8 Dato: April 26, 2011, 19:52:46 »
Øh ,, nu har i vel tømt den for olie inden i prøvede at trykke den sammem  :D


j håndstad

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 461
Sv: Rep af hydraulisk cylinder
« Svar #9 Dato: April 26, 2011, 23:40:09 »
En god gang varme kunne måske gøre underværker til at løsne den indvendige møtrik.

Dr. Metallic

  • Gæst
Sv: Rep af hydraulisk cylinder
« Svar #10 Dato: April 27, 2011, 19:54:57 »
Hvad blev det til  ???