Forfatter Emne: Gevindskæring, på drejebænk, med tap og bakke.  (Læst 11624 gange)

Fridolin

  • Gæst
Gevindskæring, på drejebænk, med tap og bakke.
« Dato: April 02, 2011, 22:56:12 »
Hej.
Jeg skal nu, og fremover, lave gevind på drejebænken, men er da noget betænkelig ved bare at skære det med en firkant bakke klup og vindejern " i hånden".
En kollega sagde at de, i sin tid, bare lagde klup / vindejern an på et stykke rundstål, der var spændt i stålholderen, og som bagtil var styret af pinol spids til tap eller det åbne pinolrør til bakke.
Er der ikke en bedre, mere sikker måde og gode teknikker, at skære gevind på i bænk?
Tænker nu på at lave at rør der kan vandre på den fastlåste pinol,via en konus forøger, (MK3-4) med holde/tværtap og langhul i det vandrende rør, og med Thurmer bakke holder svejst på det glidende rør, til at holde bakker, og med indv. firkant "bakke" til at holde tappen, når det er den der skal bruges.
Jag tænker gevind op til M 16 og måske oss M20-24.
Håber i kan hjælpe med gode ideer og triks :)
Mvh Frido...



Max

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 573
    • Sandcastle
Sv: Gevindskæring, på drejebænk, med tap og bakke.
« Svar #1 Dato: April 02, 2011, 23:34:15 »
En god måde at lave det på er en klubholder man montere på stålholderen, og så indstiller man tilspændingen så den passer med gevindstigningen. Klubholderen laver man således at den er lidt selvcentrerende og kan give sig lidt.

Max

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 573
    • Sandcastle
Sv: Gevindskæring, på drejebænk, med tap og bakke.
« Svar #2 Dato: April 02, 2011, 23:36:33 »
Og så husk at man mindsker skærekræfterne rigtig meget ved at dreje akslen under mål, specielt på gevind fra M10 og op. Der sker intet ved at gå en 2-3 tiendedele under med akselmålet.

ErlingSj

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 762
Sv: Gevindskæring, på drejebænk, med tap og bakke.
« Svar #3 Dato: April 03, 2011, 00:45:22 »
Styring af gevindtap:
http://www.projectsinmetal.com/free-project-plan-spring-center-metal-lathe-mill/
Jeg har to, en med lige, 13mm hals der er egnet til søjleboremaskinen, og en med MK2 som passer i min pinol.

Holder til gevindbakke (runde):
http://www.projectsinmetal.com/?dl_id=49
Den har jeg ikke lavet endnu - jeg har skåret gevindet til tæt ved endeligt mål, og har så kun skulle tage resten med bakken.

Fridolin

  • Gæst
Sv: Gevindskæring, på drejebænk, med tap og bakke.
« Svar #4 Dato: April 03, 2011, 09:19:42 »
Den er fin med klubholderen man montere på stålholderen, men hvordan så lige med tappen?
Og det med at lave akslen 2 til 3 tiendedele under, gælder det oss ved gevindskæring med platte eller HSS stål?

Princippet med den fjedrende pinolspids er oss lidt derhenad som jeg havde tænkt.
Er dine meget i brug?
Og syntes ikke lige at jeg kan få linket: Holder til gevindbakke (runde): til at virke???

Og vedlægger lige en simpel princip tegning af hvad jeg havde i tankerne.
Og vindejernet vil kunne spændes op i firkant bakke holderen oss, med et par passende stykker påsvejste stål, så yder Dim. er som en bakke.

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2615
Sv: Gevindskæring, på drejebænk, med tap og bakke.
« Svar #5 Dato: April 03, 2011, 10:04:39 »
Hvis drejebænken ikke er så stor, kan man udmærket opspænde bak og tap i pinoldokken, når den ikke er låst til vangerne, trækker den fint med.
Det bruger jeg til min Boxford, det fungere uden problemer.

Türmers bakkeholder til firkantede bakker, som opspændes i stålholder har de her.
http://rtf.dk/basket.php?action=dosearch&q=maskinbakkeholder&searchTerms=tekst

En hjemmelavet bakkeholder med en glideanordning, har det med at kile sig fast, en kombination af det vrid der forekommer, sammen med den axiale bevægelse, er lidt trixi.
Der findes en udmærket udgave, til runde bakker og tapper her, dog ikke billig.
http://www.kj.dk/soegning/?id=Search&submit=S%F8g&exclude=&words=vbk&submit=S%F8g
Der er der 4 stålkugler, der udgør låsen, til glide funktionen.

mvh jens



Husk altid at skille tingene ad.

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2615
Sv: Gevindskæring, på drejebænk, med tap og bakke.
« Svar #6 Dato: April 03, 2011, 10:46:20 »
Jeg har lavet bakholderen sådan her (har en til de store bakker også) der er en dyb udboring, så der kan skæres et pænt lang gevind.
Til gevindtappene bruger jeg en klemmebøsning, med konus, den passer så firkanten på tappen så den sikres mod at dreje rundt.
mvh jens
« Senest Redigeret: April 03, 2011, 10:50:32 af jens »
Husk altid at skille tingene ad.

ErlingSj

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 762
Sv: Gevindskæring, på drejebænk, med tap og bakke.
« Svar #7 Dato: April 03, 2011, 11:17:12 »
Princippet med den fjedrende pinolspids er oss lidt derhenad som jeg havde tænkt.
Er dine meget i brug?
Hver gang jeg skal have gevind i et hul.
Citér
Og syntes ikke lige at jeg kan få linket: Holder til gevindbakke (runde): til at virke???
Linket er til en .pdf-fil, så måske har du allerede fået den ned. Siden er:
http://www.projectsinmetal.com/new-project-plans-for-a-mt3-die-holder-for-1-and-1-5-dies/

Bj@rne

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 360
Sv: Gevindskæring, på drejebænk, med tap og bakke.
« Svar #8 Dato: April 03, 2011, 11:20:14 »
Hvor jeg stod i lære havde vi en holder der passede ud over pinol røret, og styrede med en pinolskrue op i sporet der er i pinolrøret, den kunne så glide frit over pinolrøret, og den var gennemboret således at vi kunne skære lange gevind, til snittappe brugte jeg altid bare en rullepinol til at skubbe på tappen med (vi havde tappe med pinolhul i enden, og jeg skar altid med drejebænken i frigear og drejede med håndkraft, når først der er skåret 5-10 mm dybt skal man være et usædvaneligt fjols for at kunne trække den skæv.

Jeg har lavet en lille tegning af den, beklager kvaliteten idet jeg kun har Paint og tegne den med   :-\


     

Fridolin

  • Gæst
Sv: Gevindskæring, på drejebænk, med tap og bakke.
« Svar #9 Dato: April 05, 2011, 17:55:36 »
Tak for gode svar og info :)
Der bliver arbejdet på værktøj  til gevindskæring på bænken, og giver en tilbagemelding om hvordan det bliver..
Mvh Frido...

Fridolin

  • Gæst
Sv: Gevindskæring, på drejebænk, med tap og bakke.
« Svar #10 Dato: April 07, 2011, 20:13:55 »
Nå, så er der lavet værktøj til tap og bakke gevind på bænk.
Og det virker :)
Og helt korrekt Jens, mht. til at der er en tendens til at den skulle ville kile, ved vrid og fremtrækning, så valgte et Ø 12 bolthul, (i stedet for langhuller) og der er så nu 20 mm vandring og jeg løsner så pinoldokken når den er på halv vej, og lader den trække.
Her et par billeder af M 12 * 60 i RS.
Mvh F.....