Forfatter Emne: Lidt hjælp til en rillet overflade ved drejning.  (Læst 8006 gange)

Fridolin

  • Gæst
Lidt hjælp til en rillet overflade ved drejning.
« Dato: Marts 27, 2011, 21:57:28 »
Hej.
Jeg er ved at dreje lidt af en underlægsplade der skal danne base med splithuller til toolposten, og har nu fået drejet fra 12 mm til de 8 mm pladetykkelse jeg ønsker.
Problemet er så at set ser forfærdeligt ud, med riller og er grovt??? Se vedlagte billeder.
Jeg har prøvet med en platte til RS og en til jern, som pladen er lavet af.
Prøvede undervejs at køre lidt op og ned i tilsp. og omdr, men er i tvivl om, om det er en god ide med "høje" omdr. med en firklo monteret og et skævt centreret emne.
Den sidste spån jeg tog var 0,25mm, meget lille tilspænding og ikke for høje omdr/ca 300.
Det letteste havde været, bare at få den fræst på arb, men det ka jo lade sig gøre i en bænk.
Håber i ka hjælpe.


Max

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 573
    • Sandcastle
Sv: Lidt hjælp til en rillet overflade ved drejning.
« Svar #1 Dato: Marts 27, 2011, 22:09:14 »
For det første, er det nødvendigt at em net sidder skaævt med ubalance til følge ?

For det næste, ja så tror jeg du skal op med det hele, op med hastigheden, op med spåndybden og op med tilspændingen.

Eller også skal du køre langsomt og så bruge et HSS stål og god smørring.

Palle

  • Gæst
Sv: Lidt hjælp til en rillet overflade ved drejning.
« Svar #2 Dato: Marts 27, 2011, 22:28:24 »
Jeg ville nu også ligesom Max foreslå toolbit med de rigtige vinkler og rigtige hastigheder + skæreolie, ikke sæbevand.
Tror at pladen kommer i svingninger, nå den så tynd, og det bliver kun værre med platter.

Fridolin

  • Gæst
Sv: Lidt hjælp til en rillet overflade ved drejning.
« Svar #3 Dato: Marts 27, 2011, 23:08:53 »
Ja, der mangler jeg erfaring :) jeg føler mig frem og træder varsomt, men bliver forhåbentlig da klogere, som tiden går.
Jeg har ikke lige i øjeblikket, HSS stål liggende, så det må komme på næste bestillingsliste.
Og emnet er måske ikke så skævt i kloen endda, kan bare ikke centrere om hullet, da den ene klo så vil komme faretruende tæt på slæden, så det er nok nærmere kun hullet Ø14,5 der er centerforskudt ca 15 mm, så det er nok ikke det store det har at sige.

Jeg vil prøve at gå op i omdr. og tilspænding, men kan ikke tage for stor spån (max 0.5) da jeg ellers kommer noget under mit mål 8 mm pladetykk, og som en hurtig udvej og sidste spån, er der måske en god kollega der kan fuldføre overfladen for mig, på fræser.
Pladen skulle helst ikke blive for tynd da den skal tjene som holdeplade for toolpost låsetappen.
Jeg har max. kørt 400 omdr. ville 800 eller mere være passende? Emnet er ca 60 gange 100 mm.
Syntes oss at de sidste spåner var meget tynde og havde en stor tendens til at ville krølle sig op om platten og emnet, og måske det vil gøre det, med større spån.
Tror jeg gik den forkerte vej/ned i alt, i forsøget på at få en fin overflade.
Har da i øvrigt drejet fine flader på RS, så derfor undrer det mig, at det nu ligner en pløjemark :)

ErlingSj

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 762
Sv: Lidt hjælp til en rillet overflade ved drejning.
« Svar #4 Dato: Marts 27, 2011, 23:51:33 »
For mig at se, er platten drejet meget fladt i forhold til overfladen. Måske Max eller Palle kan sige noget klogt om det - jeg ville sætte den mere vinkelret på, og så køre flere gange hen over skiftevis ind mod midten og ude igen.
Kunne det være en ide at skifte til en platte, der er som en ligesidet trekant. Min erfaring er, at den type giver en mere glat overflade.
Men bemærk, det er (næsten) rent gætteri, jeg er begynder som du.

j håndstad

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 461
Sv: Lidt hjælp til en rillet overflade ved drejning.
« Svar #5 Dato: Marts 28, 2011, 00:30:13 »
Det kan godt være det ligner en pløjemark, men er det en pløjemark, måske et stykke smergellærred kunne gøre underværker da den sidste spån jo kun var 0,25 mm.

Palle

  • Gæst
Sv: Lidt hjælp til en rillet overflade ved drejning.
« Svar #6 Dato: Marts 28, 2011, 00:35:32 »
Jeg er slet ikke vild med det projekt. Jeg tror det er umuligt at holde en ensartet tykkelse på emnet.
Det vil nok være tyndest tæt på kløerne. Det kan være svært at måle, hvis du ikke har en mikrometer?
Når det så bliver spændt ud af kløerne, så kan det være, at det er vind og skævt.
Men jeg kan ikke rigtig anbefale andet end toolbit, hvis du vil dreje plant, og det skal være med mindste
tilspænding. Omdrejningstallet skal være under 80, så du kan roligt knappe en bajer op.

Fridolin

  • Gæst
Sv: Lidt hjælp til en rillet overflade ved drejning.
« Svar #7 Dato: Marts 28, 2011, 00:40:55 »
Ja, så endte jeg alligevel i værkstedet, for at tage spån.
Og ja, min tanke var oss som din Erling, et en anden angrebs vinkel måske var mere optimal, så satte et andet stål i, der lagde an 90 grader på emnet, satte den på 900 omdr. og øgede tilspændingen og der var mærkbar ændring, (og ku så oss mærke så småt, at emnet ikke var helt efvejet).
Så det er nærmest blevet acceptabelt nu, bortset fra at emnet nu huler på midten(På vedlagte billede kan man kan nok ane cirklen i midten, hvor den er lidt/ få 100 dele dybere).
Tænker at det er fordi emnet nu er nede på 7 mm og at den så flexer ved opspænding, og at måske den uens bagside oss har indflydelse, samt opspændings trykket, men fast skulle den sidde.
Så må denne gang nok overgive mig, og bede en kollega om hjælp, så jeg ikke kan give den/overfladen skylden, for etv.  efterfølgende problemer :o
I øvrigt sjovt med de langsgående linier man kan se i emnet.
Ka det være at der ikke er blevet rørt nok i gryden/ varme nok ved sammensmeltning, eller er det helt normale strækninger fra valsen på stålværket.
Men øvelse gør mester, og føler at jeg er blevet lidt klogere.
Tak
« Senest Redigeret: Marts 28, 2011, 08:11:10 af Frylund »

Fridolin

  • Gæst
Sv: Lidt hjælp til en rillet overflade ved drejning.
« Svar #8 Dato: Marts 28, 2011, 00:49:00 »
UPS!!!!!!!!!
Samme billede, indsat to gange, igen, beklager :)
Og brugte micrometer ved opsætning og emnet svingede i mål, da det blev taget ud af kløerne, målt i de fire hjørner, 3/100 (med skydelære).
Og faens oss, nu kommer det at koste mig øl, istedet for at jeg ku få en lille hygger med 80 omdr :)

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2615
Sv: Lidt hjælp til en rillet overflade ved drejning.
« Svar #9 Dato: Marts 28, 2011, 07:10:20 »
Din sidste forsøg, ser nu ikke helt umulig ud, kan du ikke klare resten med lidt smergellærred?

Hvilken næseradius har du brugt, måske er den for  stor til de små spåner du har taget.
Ujævnhederne kunne godt ligne, spånerne har siddet og kradset på emnet.

Forudsætningen for en pæn blank overflade, er en rimelig tykkelse spån, korrekt skæremeter, og en spånafgang, så spånerne kommer væk fra emnet.
Endelig kan et slidt skær, ikke give den finich, som et nyt kan.

mvh jens
Husk altid at skille tingene ad.

Frylund

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 573
Sv: Lidt hjælp til en rillet overflade ved drejning.
« Svar #10 Dato: Marts 28, 2011, 08:13:14 »
UPS!!!!!!!!!
Samme billede, indsat to gange, igen, beklager :)

Nu er der kun et :)
/Frylund
Svineheld slår selv den bedste planlægning!

Max

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 573
    • Sandcastle
Sv: Lidt hjælp til en rillet overflade ved drejning.
« Svar #11 Dato: Marts 28, 2011, 09:51:46 »
Og brugte micrometer ved opsætning og emnet svingede i mål, da det blev taget ud af kløerne, målt i de fire hjørner, 3/100 (med skydelære).

Husk også at plandrejning ofte er et problem fordi man jo har en variabel skærehastighed hele vejen ind. Det kan afhjælpes hvis man har en maskine med trinløs variabel hastighed, men det er jo ikke så almindeligt. Den opgave du er igang med ligner jo meget en fræseopgave, men hvis man ikke har sådan en, ja så er drejebænken jo en løsning.

Fridolin

  • Gæst
Sv: Lidt hjælp til en rillet overflade ved drejning.
« Svar #12 Dato: Marts 28, 2011, 20:26:11 »
Tak for gode råd og viden :)
Der er absolut mange ting at lære i det her, troede måske lidt at det "bare" var at sætte at emne i maskinen, og så klarede den resten, med et "plinggg" resultat, men det er på tydeligste vis, kendskab til håndværket og erfaring der giver de gode resultater.
Skal nu til, blandt meget andet. at lære om korrekt spåndybde, tilspændings hastighed, spånafgang, plattevalg, mm, og alle de ting der ikke lige står skrevet nogle steder.

Mvh Fridolin :)

Max

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 573
    • Sandcastle
Sv: Lidt hjælp til en rillet overflade ved drejning.
« Svar #13 Dato: Marts 28, 2011, 20:52:12 »
Ja, det er jo ikke for sjov skyld at man brugte flere år af sin ungdom, på sulteløn, på at få et stykke papir der fortalte at man var smede- og maskinarbejder :)

Og man kan læse nok så mange bøger, det er interessant nok, men man lære nu mange gange mere ved at prøve, og prøve, og prøve o.s.v.

Husk at erfaring er direkte proportional med mængden af ødelagt værktøj.

Fridolin

  • Gæst
Sv: Lidt hjælp til en rillet overflade ved drejning.
« Svar #14 Dato: April 07, 2011, 20:32:10 »
Bare for lige at "runde af".
Pladen endte i en fræser, så nu er den plan, med hjælp af en god kollega, og self en god kop øl :)
Vedlægger lige et par billeder.
Og nu mangler der kun lige huller i pladen til split fra stålholder.
Og så er der da oss lige et af mine to første gevind, slået på bænk, med platte:)
M 14 * 1,5, som ses og M 16 * 2 i T "møtræk".
PS. Og den første lille aksel med de to gevind, endte i skrotten, fordi
M 14 endte med at ligne savtænder, og det var selvfølgelig sidste spån, så satns oss og ud røg lang tids arb. og på den igen dagen efter, hvor det lykkedes :)
Mvh F....