Forfatter Emne: Tandhjulsfræsning  (Læst 14686 gange)

mhh

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 200
Sv: Tandhjulsfræsning
« Svar #15 Dato: Marts 10, 2011, 22:51:43 »
Mjaeh tror nu jeg fortsætter med at køre modfræsning på manuelle maskiner, det er nok lærdom fra min gamle underviser som aldrig forlader mig  ;D
Men ja render jeg i en maskine hvor sløret kan justeres (og ER justeret) så er medfræsning selvfølgelig førstevalget!

Har luret lidt på at købe en ny maskine med kuglespindel  ;D

STANKO

  • Gæst
Sv: Tandhjulsfræsning
« Svar #16 Dato: Marts 10, 2011, 23:23:28 »
med en 100 mm fræser og 45 omdr, er du nede på 14 skære meter på det yderste skær
det inderste er så langt mindre

35 mm i min i F gir 0,77 mm pr omdr. ved 45 omdr pr min

divider det med tandantal og du har F pr tand

sæt dine omdrejninger op til lige under 100 , 100 gir 30 skære meter på det yderste skær

men behold din tilspænding , så tror jeg den vil summe roligt derudaf
læg en hånd på bommen og føl hvor roligt det går
et andet tip
Ta en skruetrækker , press håndtagets ende ind i dit øre, (med måde  ;D) så placer spidsen på bommen eller emnet elller ,,,,
så kan du høre de mærkeligste ting
 bla, om en tand hakker mere end de andre osv 

ErlingSj

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 762
Sv: Tandhjulsfræsning
« Svar #17 Dato: Marts 11, 2011, 03:37:09 »
Sådan som jeg liiiige husker det så kan der vist ikke justeres lige på den model jeg har, (en ældre vpu0'er) men skal alligevel snart ha pillet bordet af igen så mon ikke jeg skulle kigge lidt på at få lavet noget så det kan lade sig gøre.
Jeg vil være meget interesseret i at se billeder, hvis du en dag skiller bordet. Har ikke lige mod på at begynde at skille min ad, men det kunne jeg måske få.

mhh

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 200
Sv: Tandhjulsfræsning
« Svar #18 Dato: Marts 11, 2011, 12:37:48 »
Jeg siger tak til Stanko og prøver at hæve omdrejninger! Den med skruettrækkeren var nyfor mig! Plejer bare at lægge panden på og lytte efter ekkoet i hjernen!  ;D


Erling:
skal nok prøve at huske at tage nogle billeder, regner med en total renovering af gearkassen, tilspændingen og så måske en gang maling!   ;D

Sidste gang fandt jeg ud af at det er en smal sag at pille bordet af ene mand...... Men på derimod... heh men i bund og grund er det ikke noget problem at skille en pedersen ad, den er så simpel som noget kan være!  :)

STANKO

  • Gæst
Sv: Tandhjulsfræsning
« Svar #19 Dato: Marts 11, 2011, 14:07:45 »
Jeg siger tak til Stanko og prøver at hæve omdrejninger! Den med skruettrækkeren var nyfor mig! Plejer bare at lægge panden på og lytte efter ekkoet i hjernen!  ;D


Erling:
skal nok prøve at huske at tage nogle billeder, regner med en total renovering af gearkassen, tilspændingen og så måske en gang maling!   ;D

Sidste gang fandt jeg ud af at det er en smal sag at pille bordet af ene mand...... Men på derimod... heh men i bund og grund er det ikke noget problem at skille en pedersen ad, den er så simpel som noget kan være!  :)


ha ha lægge panden på  :D

tjah.. læs lige din egen signatur linje  ;D

Palle

  • Gæst
Sv: Tandhjulsfræsning
« Svar #20 Dato: Marts 11, 2011, 17:12:26 »
Jeg ville nu aldrig bare prøve medfræsning på sådan en maskine, det har den ikke engang kunnet klare fra ny.
Måske sidste sletspån for at få pæn overflade.

Noget helt andet er, at den har en kæmpefejl, hvis det er en af de modeller jeg tænker på.
Er der kardanaksel på tilspændingen, så vil der altid være varierende hastighed. Jo større forskel på højden
mellem ind- og udgående aksel, desto værre bliver det. Hvis man kører planet helt i bund, så kan man tydeligt se,
at tilspændingen kører i ryk.
Hvis jeg havde sådan en, kunne det kun gå for langsomt med at skifte til nogle moderne CV led fra en bil, de er billige!

ErlingSj

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 762
Sv: Tandhjulsfræsning
« Svar #21 Dato: Marts 11, 2011, 18:25:13 »
Er der kardanaksel på tilspændingen, så vil der altid være varierende hastighed. Jo større forskel på højden
mellem ind- og udgående aksel, desto værre bliver det. Hvis man kører planet helt i bund, så kan man tydeligt se,
at tilspændingen kører i ryk.
Jeg forstår ikke rigtigt det du skriver.
Billedet viser kardanakslen til fremtrækket på min Pedersen VFU0.
I hver ende sidder akslen i et fast hus, og når vinklen ændres justres afstanden til slæden ved at den venstre halvdel af akslen kører ind og ud af den højre.
Så vidt jeg kan mærke er der ikke slør i nogle af de to kardanled.
Mener du, at kardanleddene vil køre rykvis, når de kører i en skarpere vinkel?



Palle

  • Gæst
Sv: Tandhjulsfræsning
« Svar #22 Dato: Marts 11, 2011, 18:56:41 »
Ja, kun hvis ind- og udgående aksel er linie, så vil de køre jævnt, i alle andre stillinger kører de i "ryk".
Helt gamle biler med forhjulstræk kunne være slemme at styre, når man drejede skarpt. Rattet rykkede
af h.. til.
Derfor begyndte man at bruge CV led, som bare betyder "constant velocity", altså konstant fart.
Automekanikere kalder dem nu stadig for "kryds".
Der findes snart et hav af forskellige udformninger med mærkelige navne, derfor tror jeg nok at den tekniske
betegnelse er CV-led.
Man kan sikkert finde et eller andet brugbart hos en hugger.

Max

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 573
    • Sandcastle
Sv: Tandhjulsfræsning
« Svar #23 Dato: Marts 11, 2011, 20:03:41 »
Hej Erling

Som jeg husker det sidder der en split i dit kardanled der knækker ved overbelastning, husk at den skal skiftes med en original og ALDRIG en hærdet stift.

mhh

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 200
Sv: Tandhjulsfræsning
« Svar #24 Dato: Marts 12, 2011, 07:02:43 »
Ja, kun hvis ind- og udgående aksel er linie, så vil de køre jævnt, i alle andre stillinger kører de i "ryk".
Helt gamle biler med forhjulstræk kunne være slemme at styre, når man drejede skarpt. Rattet rykkede
af h.. til.
Derfor begyndte man at bruge CV led, som bare betyder "constant velocity", altså konstant fart.
Automekanikere kalder dem nu stadig for "kryds".
Der findes snart et hav af forskellige udformninger med mærkelige navne, derfor tror jeg nok at den tekniske
betegnelse er CV-led.
Man kan sikkert finde et eller andet brugbart hos en hugger.

Og her gik man og tabte håret over at den rykker når bordet er helt nede! Endnu en ting der skal sættes på listen!  :)

mhh

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 200
Sv: Tandhjulsfræsning
« Svar #25 Dato: Marts 13, 2011, 08:02:47 »
ARGH! Ja når man så endelig skal igang med at fræse tandhjul så finder jeg jo så ud af at det er den deleskive jeg ikke har som skal bruges!... Ind på arbejde og lave en! Kommer hjem, kigger efter den der 27mm langdorn som jeg egentlig godt vidste manglede møtrikken til.... den der satans møtrik som skal være i tommer! LINKS! der er ikke noget der kan forvirre mig om når jeg skal slå links gevind på en drejebænk! Såeh ingen tandhjul igår! Må se om det hele ikke går lidt bedre idag

STANKO

  • Gæst
Sv: Tandhjulsfræsning
« Svar #26 Dato: Marts 13, 2011, 18:28:30 »
Hvilke hulrækker havde du
og hvad skulle du bruge ?

huskede du at reducere brøken  ;)

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2615
Sv: Tandhjulsfræsning
« Svar #27 Dato: Marts 13, 2011, 19:16:43 »
Jeg har sat mine deleskiver/delinger, ind i et regneark, så er det bare at taste den ønskede deling ind.
Så kommer alle mulighederne frem (hvis der er nogle)
mvh jens
Husk altid at skille tingene ad.

mhh

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 200
Sv: Tandhjulsfræsning
« Svar #28 Dato: Marts 15, 2011, 20:37:00 »
Ens bedste ven når man står med et delehovede er Texas' TI-30XB Multiview!  ;D Så jeg fik det ret hurtigt til 1omgang og 7huller i 13hulrække... hvilket så måtte blive til 1omgang 49huller i 91hulrække. (det er en deling på 26) Men det var jo så den skive med 91huller.

ErlingSj

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 762
Sv: Tandhjulsfræsning
« Svar #29 Dato: Marts 15, 2011, 20:55:16 »
Jeg har sat mine deleskiver/delinger, ind i et regneark, så er det bare at taste den ønskede deling ind.
Så kommer alle mulighederne frem (hvis der er nogle)
mvh jens
Hvorfor ikke vedhæfte det :)