Forfatter Emne: Tandhjulsfræsning  (Læst 14685 gange)

mhh

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 200
Tandhjulsfræsning
« Dato: Marts 09, 2011, 21:01:42 »
Står i den lykkelige situation at jeg skal til at fræse et tandhjul eller 5  :D Men kom til at spekulere på  hvor stor spåndybde og og tilspænding der skal til? fræser med en HSS modulfræser.. der skal laves lidt forskellige størrelser og moduler så er der nogle tommelfingerregler?

Max

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 573
    • Sandcastle
Sv: Tandhjulsfræsning
« Svar #1 Dato: Marts 09, 2011, 21:35:05 »
Det kan man afgøre når man kender maskinen, opstillingen og kravet til de færdige emner.

Men prøv dig frem, så lære du det.

Og en anden nævnte nogle vise ord om fræsning, nemlig heller køre med små omdrejninger og store spåner end det omvendte.

Palle

  • Gæst
Sv: Tandhjulsfræsning
« Svar #2 Dato: Marts 09, 2011, 22:45:38 »
Og så koster modulfræsere en bondegård, så lad være med at knokle på.

STANKO

  • Gæst
Sv: Tandhjulsfræsning
« Svar #3 Dato: Marts 09, 2011, 22:47:58 »
hvad maskineri har du at gøre godt med ?

hvis opstilling er stabil , og du har vand , så skulle du kunne køre fuld dybde =en gang pr tand

vel og mærke hvis du har tilspænding

og det vil jo nok være rart , da du skal fræse mange tænder

tilspænding er der lige nu en tråd om , med link osv

det er bare at slå det op , du kender tandantal og diameter og (forhåbentligt  :D) hvilket materiale du skal skære i

smid al info du har. ind,, og vi hjælper dig
 
« Senest Redigeret: Marts 09, 2011, 22:49:42 af STANKO »

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2615
Sv: Tandhjulsfræsning
« Svar #4 Dato: Marts 09, 2011, 22:48:44 »
Hvilket materiale skal du fræse i?
Og hvilket modul?

Husk at sådan en tandhjulsfræser, kun dækker et begrænset antal tænder, mener der er 6 forskellige størrelser, i hvert modul.

Men ellers som foreslået forsøg dig lidt frem, en skærehastighed på omkring 20 meter, vil jeg mene passer til stål.

mvh jens
Husk altid at skille tingene ad.

mhh

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 200
Sv: Tandhjulsfræsning
« Svar #5 Dato: Marts 10, 2011, 13:55:04 »
Materiale: stål (regner med at få det enten indsatshærdet eller niteret bagefter)
Maskine: Pedersen, langdorn, delehovede og pinol
Modul: pt. 2.5, 3.5, 5 ,6 har prøvet mig lidt frem med modul 6 og jeg fandt da ud af at fuld dybde IKKE var lykken der !:D)

Hvad angår prisen på modul fræsere så hjælper det en del hvis man snakker med den gode Steen fra net2l.dk og derudover selv er i stand til at slibe dem op igen! :D

Har styr på det med de forskellige fræser som jeg lige husker det er der 8 fræsere hvor nr.8 bla. er til tandstænger og tandhjul med over 135tænder har efterhånden googlet og læst så meget om tandhjul at samtlige formler sidder fast i skallen på mig hehe.

Det eneste der halter er godtnok tilspændingen.

Men indtil videre er jeg da blevet lidt klogere.

STANKO

  • Gæst
Sv: Tandhjulsfræsning
« Svar #6 Dato: Marts 10, 2011, 21:36:45 »
Hvad er diameteren på dine modul fræsere

hvilke omdrejninger og tilspændinger kørte du ,da det ikke var lykken  :D

husk at det er den yderste diameter der bestemmer hvor hurtigt du KAN køre , før det brænder af
men den inderste skærende der bestemmer hvor hårdt du kan arbejde , da det er den der kører langsomst

hvor hårdt er dit stål ?? er det sådan noget forhærdet  ;) kan du skære i det med en lomme kniv

kører du med vand eller anden smøring

og øh , med eller mod fræsning

mhh

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 200
Sv: Tandhjulsfræsning
« Svar #7 Dato: Marts 10, 2011, 21:47:58 »
Diameteren på 6'er fræseren er 100mm og kørte vel ca. 45omdr.  og eeeeh 25 eller 35 i tilspænding, stålet er bare noget alm. stål 37 og jeg kørte modfræsning.

Har dog fundet en af fejelene: Fik lige justeret noget slør i en støttebuk på fræseren og det hjalp gevaldigt!

Max

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 573
    • Sandcastle
Sv: Tandhjulsfræsning
« Svar #8 Dato: Marts 10, 2011, 22:12:29 »
Du skulle prøve med medfræsning, det skåner dit værktøj. Men du skal være 100% sikker på at din opstilling er stabil og at dit plan er slørfrit. Det er utroligt hvor stor spånvolume sådan en skivefræser kan fjerne når den køres optimal.

Men Pas På, man kan flå både maskine, værktøj og emner fra hinanden hvis man ikke har styr på det.

mhh

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 200
Sv: Tandhjulsfræsning
« Svar #9 Dato: Marts 10, 2011, 22:21:23 »
Som sagt så er det en Pedersen hehe, så slør er der rigeligt af! kører som hovedregel ALTID modfræsning på ældre manuelle maskiner hvilket er resultatet af netop en skivefræser som lige rykkede i emnet og eksploderede, altid en hyggelig oplevelse! Har også lidt overvejet at smide det i en CNC fræser ude på arbejdet... meeeeen det jo godtnok lidt sjovere at lave herhjemme :)

Max

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 573
    • Sandcastle
Sv: Tandhjulsfræsning
« Svar #10 Dato: Marts 10, 2011, 22:29:25 »
Har sådan en Petersen ikke mulighed for at fjerne slør på møtrikken ?

Og var det ikke en spån der gik i klemme der fik fræseren til at eksplodere ?

mhh

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 200
Sv: Tandhjulsfræsning
« Svar #11 Dato: Marts 10, 2011, 22:34:57 »
Sådan som jeg liiiige husker det så kan der vist ikke justeres lige på den model jeg har, (en ældre vpu0'er) men skal alligevel snart ha pillet bordet af igen så mon ikke jeg skulle kigge lidt på at få lavet noget så det kan lade sig gøre.

Da den fræser eksploderede var der så meget slør i slæden at den simpelthen rykkede ca.5 mm og det var altså for meget for den fræser. Det var en relativt stor skivefræser på omkring 112x12.

Max

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 573
    • Sandcastle
Sv: Tandhjulsfræsning
« Svar #12 Dato: Marts 10, 2011, 22:37:07 »
Er du sikker på at du kørte modfræsning så ?

mhh

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 200
Sv: Tandhjulsfræsning
« Svar #13 Dato: Marts 10, 2011, 22:43:27 »
Jeg tror vist jeg fik formuleret mig lidt forkert.
Dengang fræseren eksploderede kørte jeg medfræsning! (Adskillige år siden på teknisk skole)

Det jeg forsøgte at skrive tidligere var, at netop fordi jeg kørte medfræsning dengang har jeg kørt modfræsning lige siden!
 :)

Max

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 573
    • Sandcastle
Sv: Tandhjulsfræsning
« Svar #14 Dato: Marts 10, 2011, 22:47:19 »
Ja, nu passer det hele :)

Ja, den eneste grund til at køre modfræsning er jo ustabile opstillinger og slør.

Så du må have kikket på den møtrik i din fræser.