Forfatter Emne: luft versus vand  (Læst 10458 gange)

ErlingSj

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 762
luft versus vand
« Dato: Marts 08, 2011, 17:22:33 »
DMI havde lovet tøvejr i dag, så jeg havde glædet mig til at kunne få lidt liv i min bundfrosne fræser.
Hældte kølevand med en sjat sprit i tanken, men der er tilsyneladende en isklump derinde, som ikke sådan giver sig.
I mangel af vandkøling brugte jeg så kompressoren til at køle med, og det syntes jeg egentligt gik fint nok. Spånerne blev ikke blå, der stod ikke røg op fra emnet, faktisk blev det kun håndlunt.

Nu er mit spørgsmål, om det kun er når luften er omkring nul grader, at den er effektiv nok til at køle, eller om man generelt kan bruge luft i stedet for kølevand, når man fræser eller drejer i stål?

møffe

  • Gæst
Sv: luft versus vand
« Svar #1 Dato: Marts 08, 2011, 17:42:15 »
jeg har en kammarat der arbejder som smed. de har luft/olie køling på alle deres save og boremaskiner. det ser ud til at virke ganske godt.

dog forventer jeg selv at bruge kølevand til det jeg skal have lavet.

Palle

  • Gæst
Sv: luft versus vand
« Svar #2 Dato: Marts 08, 2011, 20:47:36 »
Der er nu ikke meget smøring i luft.
Man har brugt forstøvet sæbevand i mange år; men luft er ikke nok.
Jeg tror iøvrigt at man sagtens kan hælde frostvæske i tanken?

Frylund

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 573
Sv: luft versus vand
« Svar #3 Dato: Marts 08, 2011, 21:16:10 »
Om man kan nøjes med luftkøling ved spåntagende bearbejdning - tja med den rigtige skærehastighed kan det sagtens lade sig gøre.
I gamle dage (60erne) høvlede vi store 1500x1500 mm presseplaner med toolbit uden køling men da havde vi også oceaner af tid.
Køling med vand på HM er en vanskelig sag, hvis den ikke er 100% effektiv som på cnc maskiner er det bedre at undlade at bruge kølevand. Jeg brugte aldrig kølevand i min tid som drejer ved konventionelle maskiner.
« Senest Redigeret: Marts 08, 2011, 21:23:45 af Frylund »
/Frylund