Forfatter Emne: Gevindbestemmelse???  (Læst 5648 gange)

Fridolin

  • Gæst
Gevindbestemmelse???
« Dato: Februar 27, 2011, 18:16:26 »
Hej.
Måske der er nogen der kan hjælpe.
Jeg står med min tool post i hånden, til min engelske Colchester student 6'' 1964 og tænker at jeg vil have den hævet med 10mm, så jeg kan indskyde en plade, hvor der så kan laves huller til låse split fra tool post, så det ikke kun er center bolten der holder og styrer.
Den eksisterende bolt bliver derved for kort, og tænkte at jeg så "bare" laver et stykke rundstål med møtrækkens gevind og svejste den på en ny bundplade, som derefter blev drejet plan, men jeg kan ikke bestemme gevindet ???
Mit gevindmål siger 16G 3/8''... De 16G pr tomme passer, men gevindakslen måler 13,80mm skåret på rundstål Ø13,89.
Hvad er det for et gevind?????
Har en ide om at den skrevne gevindstigning på bænken og lavet på bænk, er uafhængigt af emnets dia. men så er der jo ikke noget der ligger fast, mht til stigning og dia ???
Håber på lidt hjælp.
Ku sagtens lave det i mm gev. men syns ikke at man bare skal skrotte fortiden :)
Og et par billeder er vedlagt.
Mvh Fridolin
 

Palle

  • Gæst
Sv: Gevindbestemmelse???
« Svar #1 Dato: Februar 27, 2011, 19:09:51 »
Det lyder som et 9/16" BSF. Bemærk at W & BSF har 55 grader spidsning.
ISO & metrisk er 60 grader.
Den engelske industri ( mc + auto) gik over til ISO i 1969.
ISO bliver normalt kaldt UNC og UNF, når det er i tommemål.

Dr. Metallic

  • Gæst
Sv: Gevindbestemmelse???
« Svar #2 Dato: Februar 27, 2011, 19:20:24 »
Er det muligt at den ikke er original og er skiftet over til 14mm gevind? (det var ikke en tilståelse  :D)

ErlingSj

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 762
Sv: Gevindbestemmelse???
« Svar #3 Dato: Februar 27, 2011, 19:54:22 »
Det ser ud til at din lodrette bolt kører i et T-spor.
Hvorfor ikke lave en T-møtrik der passer i bredde og højde samt en bolt, der passer i længden. På den måde ville du helt undgå at skulle svejtse, og du kan vælge mellem en bolt med almindeligt hoved eller indvendig hex til at spænde værktøjsholderen fast.
Laver du en ny løsning, kan du jo let vende tilbage til den originale løsning, hvis der viser sig problemer du ikke havde forudset.

Fridolin

  • Gæst
Sv: Gevindbestemmelse???
« Svar #4 Dato: Februar 27, 2011, 21:53:49 »
Hej

Palle:
9/16'' BSF, den er noteret :) og bliver fulgt op.
Rart at høre om gevind.
Jeg har kørt på og arbejder til tider i, triumph'er fra 50'erne og kører nu en Harley fra 54,
og der er tommerne jo ikke det samme, og når du skriver at:
Den engelske industri ( mc + auto) gik over til ISO i 1969,
skal det så forstås sådan, at USA Gevind, UNC og UNF, efter 1969, er det samme som det engelske gevind efter 1969?
Eller er USA gevind ISO?
Eller, er der efter, etv. ISO standard, stadig UK og USA gevind?

Dr. M...
Og den med de 14 mm, er det ikke.
Har 14 mm gevind liggende, og den er grovere, men det var da min første tanke at lave det med 14 mm, men det med skærebakken, er ikke lige så let (den har vi ikke lige liggende på arb) og vil egentlig helst, gerne holde den lidt finere stigning.

Erling:
Og den med at vende tingene på hovedet, ku måske oss være en god løsning, og den med HEX tiltaler lidt, for så ville jeg fint kunne gå op i 16 mm. uden at nøglen kommer i kontakt med juster skruerne til stålholderne.
Tænker bare lige lidt om det ikke ville være en stivere konstruktion, med sammensat
aksel og "bundplade" og har da heller ikke lige en fræser stående til lav af spor i T møtrækken, så ville nok ende op med at skulle svejse plade på plade alligevel :)
så om akslen blev TIG'et på, stopper ikke ideen.
Men kan godt lide den med M16 og HEX, oven ned :) og når den smalle del i T'et / T møtrækken, bliver fyldt ud, er der pludselig ca 20 mm gods, så det ku være løsningen :)

Tak for info :)
MVH







Palle

  • Gæst
Sv: Gevindbestemmelse???
« Svar #5 Dato: Februar 27, 2011, 22:51:56 »
Næh Fridolin,
du skal vende det om! Amerikanerne gad ikke at se på de "mærkelige" engelske gevind længere!
I tresserne blev der solgt en hulens masse MCer i staterne, hovedsageligt Triumph og BSA.
De havde alle "engelske" gevind, som slet ikke passede med US-gevind. Derfor krævede importørerne,
at englænderne gik over til ISO-standard. Det gjorde de så i `69, sådan lidt hen ad vejen, for jeg har været
ude for eksemplarer, der var lidt blandet.
De tidligste japanere i Europa havde JIS gevind, og der var nogle der ikke passede sammen med almindeligt
M gevind.
I dag er der ikke så meget diskussion længere. Alt er ISO-standard. Det meste af verden bruger metrisk system,
(som er fransk), USA bruger engelske tommer (som er fra UK tihi).
Meget sjovt er det, at næsten alle rørgevind er efter engelsk standard.
Næsten alle normale cykelgevind er efter BSA-standard.

ErlingSj

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 762
Sv: Gevindbestemmelse???
« Svar #6 Dato: Februar 27, 2011, 23:58:54 »

... og har da heller ikke lige en fræser stående til lav af spor i T møtrækken
De hjørner, der skal væk, burde du kunne slibe dig ud af med en kopsten i en søjleboremaskine.
Ellers så er en drejebænk jo bare en fræser, der ligger vandret, så spænder du en bore-fræser i bænken vil du kunne køre emnet forbi den v.h.a. slæden. Meget små spåner, mange gange frem og tilbage, lang tids hygge - det burde kunne lade sig gøre.


Fridolin

  • Gæst
Sv: Gevindbestemmelse???
« Svar #7 Dato: Februar 28, 2011, 20:18:31 »
Super med info omkring gevind :)
Det er en tekst der vil blive læst og forstået.
Go info.
Tak

Og netop, drejebænk som fræser, er et af mine "næste".
Skal have mig en vertikal slæde, men dem der er/ jeg har set,
virker mig noget små.
Jeg har lavet en hurtig "indskuds" 10mm pl. som bærer låsehullet, men den er kun fast til 90 grader, og den med fræs i bænken, er næste mål.
Tak for info :)
Mvh F......