Forfatter Emne: ang. konstruktions spørgsmål (nitte samling)  (Læst 10679 gange)

ulf

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 164
ang. konstruktions spørgsmål (nitte samling)
« Dato: April 25, 2010, 22:02:27 »
Jeg har funderet på dette med træk, tryk kræfter
vi kender styrken stivheden ved limtræ, er det mon det samme med jern:

eksempel: min dobbelt carport gyngede sidevers i åbningen når jeg skubbede til den (4x4 tommer tømmer anvendt)
en tømrer udtalte at jeg måtte tilføre skråstivere
(i forvejen var der masser af krydsbånd)

jeg udfandt at en exstra bjælke skruet ind i på siden af den midterste bjælke
gav den ønskede stivhed nu total ubevægelig

tømren udtalte at tryk og træk kræfter ophævede hinanden

vil vi opnå det samme med jern afstivning (i stedet for tømmer carport)
skulle de 2 dele så nittes sammen for svejsning , ville vel blot virke som en massiv
bjælke.. tænk på den gamle lillebælts broen nittet sammen urørlig

j håndstad

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 461
Sv: ang. konstruktions spørgsmål (nitte samling)
« Svar #1 Dato: April 25, 2010, 23:32:42 »
Nitning er en udemærket metode til sammenføjning af metaller,bla. jagerfly er nittet sammen.

ErlingSj

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 762
Sv: ang. konstruktions spørgsmål (nitte samling)
« Svar #2 Dato: April 26, 2010, 06:04:52 »
Et 1m langt rør lavet af 1 kg jern er stærkere end en 1 m lang stang lavet af 1 kg jern.
4 stykker 1mm finer limet sammen med årerne på kryds er stærkere end et 4 mm tykt stykke træ af samme træsort.

Du kan ikke sammenligne stivheden i det enkelte element med stivheden i en samling af elementer.

ulf

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 164
Sv: ang. konstruktions spørgsmål (nitte samling)
« Svar #3 Dato: April 26, 2010, 21:42:09 »
Lige en præcisering: Hvis den bedste stivhed af en jern bjælke ønskes:

bør den så være halveret på langs med efterfølgende sammennitning ?
eller måske hæfte svejses ?

jeg antager at en massiv bjælke vil være af ringeste stivhed

jeg ved godt at forskellig profilering giver forskellige egenskaber
af jernbjælker, og at rør profilet er den mest stive hvad angår vridning

mener du at i dit eksempel at ordet stærkere kan udskiftes med bøjning
også ?

i dit eksempel, hvis vi antager at røret er 2 m. i diameter og 1 m. langt
så er det vel ikke stærkere end 1 m. massiv stang ? eller misforstår jeg noget




ErlingSj

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 762
Sv: ang. konstruktions spørgsmål (nitte samling)
« Svar #4 Dato: April 27, 2010, 06:23:23 »
Et rør på 1 m med en diameter på 2 m giver ikke mening for mig i denne sammenhæng.

Som jeg læser dit oprindelige indlæg, så har du nu en carport med en 4x8" bjælke stående lodret i midten. Er det korrekt?

Krydsbånd virker kun i forhold til træk, med mindre du laver dem af et rør eller en eller anden profil.
Et bånd fra øverste venstre hjørne ned til nederste højre hjørne vil forhindre carporten i at vakle ud til venstre, men ikke i at vakle mod højre.

En skråstiver af træ virker kun omvendt. Her vil en lægte fra øverske venstre til nederste højre hjørne forhindre carporten i at vakle mod højre, mens en bevægelse mod venstre blot vil trække sømmene ud.

Nu skriver du at det er i åbningen, at carporten vakler, så et kryds på det sted vil jo nok blive en smule upraktisk i det daglige. Hvad med at købe fire kraftige vinkler, og skrue dem på på indersiden i toppen, eller ligefrem sømbeslag, beregnet til netop det en hjørnesamling?

Jeg har lidt svært ved at se en jernbjælke i det spil.

Alt andet lige, vil en sammensvejsning give en helt stiv samling, mens en sammennitning vil kunne give en samling, der kan arbejde lidt.

ulf

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 164
Sv: ang. konstruktions spørgsmål (nitte samling)
« Svar #5 Dato: April 28, 2010, 19:53:48 »
ja mit spørgsmåls eksempel, skulle vist have været
et 200 mm diameter rør mere realistisk, for at forstå forskellen:

og i min carport er der 2 stk 4x4 bjælker skruet sammen 
på siden af hverandre set forfra carporten.. hvilket gav den øjeblikkelige totale stivhed for de 2 firkantede åbninger i carporten
(dette ku jeg da også dupere et par tømrere med)

det du oplyser om krydsbånd er vel ret indlysende
jeg har anvendt disse overalt jeg kunne, men jo ikke foran åbningerne i carporten for bilerne.. dette klarede jeg istedet med de 2 bjælker på midten sammenskruede hvorved tryk og træk kræfterne i bjælkerne ophævede hinanden.. jeg funderede så på om dette kunne opnås med jern bjælkers sammenføjning metode (nitning, svejsning)

du svarede ikke på:(jeg forlanger da ikke du kan..)

1)mener du at i dit eksempel at ordet stærkere kan udskiftes med bøjning
også ?

2)Hvis den bedste stivhed af en jern bjælke ønskes:

bør den så være halveret på langs med efterfølgende sammennitning ?
eller måske hæfte svejses ?

men du opridser nogle tilnærmede gode indfaldsvinkler


ErlingSj

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 762
Sv: ang. konstruktions spørgsmål (nitte samling)
« Svar #6 Dato: April 29, 2010, 01:10:20 »
Efter min bedste mening er du på et helt galt spor, når du ser på træk/tryk.

Sæt et bræt lodret, læg et andet bræt på tværs som et "T", og du har en vippe for små børn.
Sæt en 4x4" bjælke med et bræt på tværs af toppen, og du har en vippe for store børn (de små sidder bare uden at kunne vippe)
Sæt en 8x4" bjælke med samme bræt, og du har en bænk.

Det er naturligvis blot en tilnærmelse, men alligevel.

Det er afstanden mellem de to sider på din midterbjælke, der er bestemmende for, om den stabiliserer eller ej, ikke måden den er tildannet.
Hvis din ekstrabjælke var 1 cm for kort i hver ende, ville den ikke gøre nogen forskel for stabiliteten!
Hvis du kun limede en 20 cm lang klods op helt ude i hver ende af den oprindelige bjælke, ville du få samme stabilitet som du har opnået nu. (Skal det se pænt ud, kan du blot sætte en aflang trekant ind.)

Nu har du jo lavet en løsning, men hvor var det, at tingene vaklede før? Mit bud er, at det var i samlingerne tingene gav sig, og ikke at det var hele den lodrette bjælke der bøjede sig. Tørt fyrretræ i 4x4" brækker, det bøjer ikke.

Havde du svejtset skelettet til din carport sammen af firkantrør, ville dine samlinger have været stive, og du havde ikke haft nogen vaklen. Først når sidetrykket blev stort nok til at bøje rørene, ville konstruktionen give sig (og den ville ikke bare vakle tilbage på plads når trykket forsvandt, den ville blive ved med at være skæv).
 

ulf

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 164
Sv: ang. konstruktions spørgsmål (nitte samling)
« Svar #7 Dato: August 02, 2010, 19:45:06 »
ligesom limtræs bjælker er bedre end massive bjælker hvad angår
styrkeforhold, og stivhed
forholder det sig med de 2 bjælker jeg satte sammen.

lad nu ide stå frem som den gode ide det er,
(udtalt af ikke mindre end 2 erfarne arbejdende tømrere der har set det, det er ikke fantasi, men virker i praksis)

allerede da jeg med skruetvinger satte en exstra bjælke på der var lidt kortere i begge ender end den eksisterende bjælke
ved siden af den anden opstod den forbavsende  absolutte stivhed
 

på øverste del af toppen af den eksisterende bjælke var der 2 skråstivere
så den var aldeles urokkelig herfra og op, forneden stod den på en bjælkesko
efter min mening (og udtalt af tømrene) er der tale om tryk og trækkræfter der ophæver hinanden,
f.eks. et bræt der bøjes sammen til den ene side, vil trykkræfterne mase
brættet sammen (og søge at gøre det kortere, på bagsiden vil brædtet revne , fordi trækkræfterne søger at gøre brædtet længere, derfor når de 2
brædt sammensættes vil fladerne på det ene mod det andet henholdsvist være træk og tryk kræfter der modvirkes ved sammensætningen af de 2 brædt..
ellers har jeg ikke anden forklaring på virkningen, som jo dog i sig selv er det som der var ønsket
(iøvrigt er begge bjælker for en ordens skyld efterfølgende monteret i bjælkesko) men stivheden var der også forinden

de gamle som  kender  til nitning af metalplader, ved måske  hvorvidt
samme princip gør sig gældende her
..mvh
Ulf