Forfatter Emne: Spørgsmål til jer der har sat VFD på drejebænken.  (Læst 6899 gange)

Søren

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1374
    • Frylunds Maskinforum
Sv: Spørgsmål til jer der har sat VFD på drejebænken.
« Svar #15 Dato: Januar 27, 2022, 17:41:13 »
Jeg satte engang en 5kw frekvens omformer til , midt under der var Desperate Housewives i fjernsynet. KLAP, så knaldede HFI relæet godt nok. :)
Snak om en desperat husmor, da hele huset slukkede midt i hendes yndlingsserie. :D
Uden jord kildede det godt nok lidt.. ;)
« Senest Redigeret: Januar 27, 2022, 17:50:29 af Søren »
Mvh Søren

Roder med (alt alt - ALT for) meget. :) Til gengæld så keder jeg mig heller aldrig. :D

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2615
Sv: Spørgsmål til jer der har sat VFD på drejebænken.
« Svar #16 Dato: Januar 27, 2022, 17:50:08 »
Jeg har jordforbunden maskinerne uden om frekvensomformerne, så kilder det ikke i fingrene, og hpfi slår ikke fra.
(Jeg har 2 hpfi relæer, og den værkstedet køre på, har ikke indflydelse på husfreden  :D  )
Husk altid at skille tingene ad.

Tommy

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1794
Sv: Spørgsmål til jer der har sat VFD på drejebænken.
« Svar #17 Dato: Januar 28, 2022, 01:49:25 »
Ja ja da. Så får I lov at se, hvad den gamle elektriker har fordrevet tiden med, men Sørens treklo ligger og hygger sig i dieselbadet.
Mange elektrikeres installationer har det nok lidt, som smedens hest og skomagerens børn har det med fodtøj. ;) Fordi man laver en smule om ind i mellem, er der jo ingen der siger, at det lige skal gøres færdigt NU, inde i skabet hvor ingen alligevel kan se det eller pille ved.
Og så (som det kan ses) udvikler det sig jo, som årene går. :o
Billede 1 og 2 er før og efter, og mit spritnye type B relæ foran kraften i garagen kan ses ude til højre på billede 3. ]jul[

Der er efterhånden så mange (nok med små hjemmeladere til elbiler) der vil have de 1 til 3 fasede omformere, der er på Den Blå, at de er blevet bøvlede at få fat på.

Det er ikke fordi jeg er bange for kildren i fingrene eller på grund af love og paragraffer. Det er i øvrigt heller ikke for at spille "hellig", for jeg laver sgu selv meget fusk.???
Men mine børnebørn er fra 1 til ti år, og har både næsen og fingrene i ALT.;D  Et par tusind kr. er i min verden en billig forsikring imod et "mættet" relæ, den dag de stikker fingrene i en fatning.
« Senest Redigeret: Januar 28, 2022, 02:15:29 af Tommy »
Mvh. Tommy
Der skriver, som kvinder taler- Lidt hurtigere end hjernen kan følge med til. ;-)

System i rodet er bedre end rod i systemet.

Kenneth

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 650
Sv: Spørgsmål til jer der har sat VFD på drejebænken.
« Svar #18 Dato: Januar 28, 2022, 08:22:26 »
Jeg har heldigvis mine maskiner i et nedlagt møntvaskeri, så der er ingen pilfingre, og masser af dejlige Ampere at tage af  :o

Hilsen Kenneth

Tommy

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1794
Sv: Spørgsmål til jer der har sat VFD på drejebænken.
« Svar #19 Dato: Januar 28, 2022, 09:15:47 »
Jeg har heldigvis mine maskiner i et nedlagt møntvaskeri, så der er ingen pilfingre, og masser af dejlige Ampere at tage af  :o

Hilsen Kenneth
Så har du jo kun brug for tre søm til at putte i sikringshovederne. ;D
Mvh. Tommy
Der skriver, som kvinder taler- Lidt hurtigere end hjernen kan følge med til. ;-)

System i rodet er bedre end rod i systemet.

Kenneth

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 650
Sv: Spørgsmål til jer der har sat VFD på drejebænken.
« Svar #20 Dato: Januar 28, 2022, 11:12:27 »
Ja selvfølgelig Tommy :)

Nej, jeg har almindelig 220V til "alt muligt" og 380V 16 amp som er ubrugt når jeg begynder at bruge min VFD.

Min kone er keramiker(i samme elinstallation) og har 3X 380V 16 AMP og 1X380V 25A + det løse :)