Forfatter Emne: Måling, tolerancer og måleteknik  (Læst 21414 gange)

Gordon

  • Gæst
Sv: Måling, tolerancer og måleteknik
« Svar #30 Dato: April 24, 2009, 22:57:18 »
Jens, du er inde på noget af det rigtige.

Heldigvis kender jeg lidt til nøjagtighedsspecifikationer for skydelærer og mikrometre. Der ligger meget mere om skydelærer på min hjemmeside, men nok om det.

Vi tager skydelærene først.

Efter min mening er den bedste standard DIN 862. Hver type skydelære har sin tolerancegrænse inden for specifikke længdemål, indvendige mål og dybdemål. En nonius skydelære fx skal være nøjagtig ved udvendige målinger indenfor 0,05 mm op til 399 mm. En digital skydelære skal være nøjagtig ved udvendige målinger indenfor 0,02 mm op til 99 mm og indenfor 0,03 mm op til 699 mm. Læse normen (eller spørg mig), hvis du (I) vil vide mere.

FVM (Foreningen for Værkstedsteknisk Metrologi) har nogle udmærkede vejledninger og retninglinier for skydelære. En om Kalibrerings – Information, en Kalibrerings – Instruktion og en Check – Instruktion. Det siger sig selv, at den om kalibrering er den mest detaljerede. Der er en forskel på daglig check og nøjagtighedsmåling. En 150 mm fx skydelære bør kalibreres ved  følgende intervaller (afstande) 0 - 12,9 – 22,8 – 41,4 – 55,1 – 67,6 – 75 – 90,3 – 107,7 – 120,2 – 142,5 og 150.

Det største kritik jeg har med FVM (og DIN) er, at de skriverer (flere gange), at kalibrering skal foregå med ”en passende” målekraft. Hverken DIN normen eller FVM derimod specificerer, hvad et ”passende” måletryk er for en skydelære. 1 N eller 1.000 kg.? Dog nok mere den første end den sidste  ;D

Din 863 gælder for mikrometre. En almindelig mikrometer på 0 – 25 mm og 25 – 50 mm skal være nøjagtig indenfor 0,004 mm, 50 – 75 indenfor 0,005 mm o.s.v.

Som ved en skydelære, kalibrering af en mikrometer foregår ved bestemte måleintervaller. Fx 0 – 2,5 – 5,1 – 7,7 – 10,3 – 12,9 – 15 – 17,6 – 20,2 – 22,8 – 25. Der SKAL bruges skralden!

Pas på dit måleværktøj og det vil holde næsten evigt. Hvis det er noget billigt kram, skift med passende mellemrum. God kvalitet koster – ellers kørte vi alle rundt i en Trabi.

hvordan kan du Gordon stole på en måling i tusindedele med din skydelære” ??

Ulf, fordi jeg har kalibreret (afprøvet) den på måleklodser (samt prøveringe) – og den passer. Det vil sige, at som specificeret, er den lige så nøjgagtig som en mikrometer jfr. DIN 863. Tro du virkelig jeg vil have sådan en, uden at se og prøve om den passede? Jeg bruger også en tryanordning, for at jeg kan være sikker på andre også får de samme måleresultater som mig. Jeg har også en 150 mm digital skydelære som viser og måler i 0,005 mm – den er DOBBEL så nøjagtig som en standard digital skydelære. Den kan blot returneres, hvis ikke den er dobbel så nøjagtig som en standard digital skydelære! (jfr. DIN 862).  ;)

Frylund

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 573
Sv: Måling, tolerancer og måleteknik
« Svar #31 Dato: April 25, 2009, 07:47:47 »
Der er noget om kalibrering og kontrol her:
http://www.fagteori.dk/maaling/kontrol--kalibrering.aspx
/Frylund
Svineheld slår selv den bedste planlægning!

Gordon

  • Gæst
Sv: Måling, tolerancer og måleteknik
« Svar #32 Dato: April 27, 2009, 22:16:50 »
Noget om ....  ;) Jeg vil sige at linket fortæller er en hel del om!
Det dækker i hvert fald de tre mest anvendte måle- og kontrolværktøjer anvendt i de fleste maskinfabrikker.

Når man ser forskellen (fremstillings- og slidtolerancer) på dorne, og det gælder også for glatringe, gevinddorne og -ringe, kan man bedre se hvorfor der kan opstå problemer når både fremstilleren og modtageren bruger faste kontrolværktøjer. Det er farligt at ligge op ad tolerancegrænsen.

Gordon

  • Gæst
Sv: Måling, tolerancer og måleteknik
« Svar #33 Dato: April 28, 2009, 15:13:19 »
Ulf,

"hvordan kan du Gordon stole på en måling i tusindedele med din skydelære" ??

Om det her er et godt svar eller ej, vides ikke men,
"Tillid er godt, kontrol er bedre".

Hvorfor har du tilsyneladene mindre tillid til (digitale) skydelærere end til andre måleværktøjer? Nonius skydelære og dem med ure, har stået stille i mange år, men de digitale (måleværktøjer) udvikles fortsat.

Det er ikke det samme som en bil speedometer - den viser (næsten) ALTID for meget. I hvert fald aldrig for lidt  ;D

ulf

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 164
Sv: Måling, tolerancer og måleteknik
« Svar #34 Dato: April 29, 2009, 18:17:24 »
Ulf,

"hvordan kan du Gordon stole på en måling i tusindedele med din skydelære" ??

okay, vi forudsætter så at du måler på det samme sted
som anvendt til kalibrering- for ifølge Abbes princip vil der være en skævhed jo
længere ud på kæben der måles

iøvrigt ku jeg da godt tænke mig en skydelære der kunne måle ned i lejepasningsområdet, så var man jo fri for mikrometerskruen
 

Hvorfor har du tilsyneladene mindre tillid til (digitale) skydelærere end til andre måleværktøjer?

i min tidlige barndom drejedes telefonen med håndsving, ligesom de bedre regnemaskiner, så digital er nyere viden- der også kan vise fejl, dog ved jeg ikke
under hvilke omstændigheder disse fejl kan opstå-
et eksempel: jeg har selv samlet noget batteridrevet digitalt måle udstyr akser til fræseren, og koblet dette sammen ved hjælp af indbygget modstande (idet der er 2 kredsløb 1,5 og 3 V)og istedet fundet forbindelserne så at en transformator ku trække dette- Diessella var interesseret  (jeg blev tilbudt en skydelære for det)og monteret dette sammen med skinner med videre på fræseren-  hjemmelavet) præcisionen er fin de 3 akser indenfor 1-2/100 og en  alt i alt kostede det mig i arbejdstid nok 3 gange mere end hvis jeg havde købt et færdigt sæt akser m. tilbehør-
Men: spænding fra fræseren ved start går af og til ind og forstyrrer den digitale aflæsning-

Gordon

  • Gæst
Sv: Måling, tolerancer og måleteknik
« Svar #35 Dato: April 29, 2009, 19:21:47 »
Ulf,

"okay, vi forudsætter så at du måler på det samme sted
som anvendt til kalibrering- for ifølge Abbes princip vil der være en skævhed jo
længere ud på kæben der måles
"

Kig på den link Frylund henvist til og du vil kunne se, at der kalibreres (måles) tæt på skydelæreskinnen, ca. halvejs fra og helt ud ved enden. Der bør ikke være mere end 0,01 mm forskel ellers er der enten for meget slør i den bevægelig kæbe, en eller begge kæber er slidt eller der anvendes for stor en målekraft.

"iøvrigt ku jeg da godt tænke mig en skydelære der kunne måle ned i lejepasningsområdet, så var man jo fri for mikrometerskruen"

Den skydelære findes, og der findes også standard tilbehør, som kan påmonteres en almindelig skydelære. Du bør kigge på min hjemmeside uden at du skal tro jeg prøver, at sælge dig noget.
 
"et eksempel: jeg har selv samlet noget batteridrevet digitalt måle udstyr akser til fræseren, og koblet dette sammen ved hjælp af indbygget modstande (idet der er 2 kredsløb 1,5 og 3 V)og istedet fundet forbindelserne så at en transformator ku trække dette- Diessella var interesseret  (jeg blev tilbudt en skydelære for det) og monteret dette sammen med skinner med videre på fræseren-  hjemmelavet) præcisionen er fin de 3 akser indenfor 1-2/100 og en  alt i alt kostede det mig i arbejdstid nok 3 gange mere end hvis jeg havde købt et færdigt sæt akser m. tilbehør-
Men: spænding fra fræseren ved start går af og til ind og forstyrrer den digitale aflæsning
-"

Jeg vil tro en eller anden derud vil vide hvordan man "undgår" spændingsforstyrelser.

ulf

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 164
Sv: Måling, tolerancer og måleteknik
« Svar #36 Dato: April 29, 2009, 22:23:33 »
Jeg vender tilbage med kig på skydelære siden

lad os se hvad kyndige siger om spændings forstyrrelser
-talte med en kyndig om det på en større virksomhed-
han udtalte at det var netop det de selv brugte en masse tid på
at prøve at finde ud af-
(mit eget gæt er at der går nogle millisekunder i relæet med spænding undervejs at relæet mekanisk slår fra),
mvh
Ulf 

Jan Stampe Nielsen

  • Gæst
Sv: Måling, tolerancer og måleteknik
« Svar #37 Dato: April 26, 2011, 13:56:41 »
Ved godt at det er en gammel tråd, men ville lige komplementere jeres gode indslag om måleteknik