Forfatter Emne: Måling, tolerancer og måleteknik  (Læst 21412 gange)

Dr. Metallic

  • Gæst
Sv: Måling, tolerancer og måleteknik
« Svar #15 Dato: April 21, 2009, 22:03:57 »
Det var nu ikke ondt ment, men jeg har altid ment at der var en lille krig de to faggrupper imellem. Ofte har jeg oplevet og deltaget i lidt godmodigt drilleri på arbejdpladsen, hvor især lærlingene har fået at hvis de dumpede til svendeprøven til maskinarbejder, så kunne de kalde sig smed. Jeg har hørt lignende fra smede om maskinarbejdere, så den går begge veje. Og ovenstående bemærkning til målingen med skydelæret, er i samme stil, og altså ikke ondt ment.

Gordon

  • Gæst
Sv: Måling, tolerancer og måleteknik
« Svar #16 Dato: April 21, 2009, 22:49:54 »
Og så var der den om de to overlæger som gik forbi to murer (med hver en bajer i hånden) som var ved at lave murerarbejde på hospitalet.
Man burde have været murer sagde den ene overlæge til den anden.
Jo, siger den ene murer, så kunne du jo bare have læst videre!

ulf

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 164
Sv: Måling, tolerancer og måleteknik
« Svar #17 Dato: April 22, 2009, 20:57:30 »
jamen det er jo altid rart at have ret Gordon
jeg ved dog ikke helt i hvad i denne sag?
følger lige lidt opsummering

vi er enige om at Abes princip er godtaget l
at digitalmåling er mest præcis

men- du kan iøvrigt selv efterprøve dokumentation på Abes princip:

2 måleklodser/parallel klodser placeres ovenpå hinanden forskudte
og sammenholdes/spændes
du anvender din gode skydelære der kan måle på fire sider- de store kæbes side og de små kæbers side - og bunden, og toppen
toppen udskydes så den berører bundfladen og samtidig presses
skydelæren ind mod den oprette parallelklods- når nu skyderen
skubbes nedad vil målet være nøjagtigt (efter Abes princip)
om du trykker skyderen ned med 200 gram eller 2 kilo
den viser det samme mål- der er ingen skæv måling som ved de store kæber- skydelæren med de store kæber kan derfor bedst give korrekt resultat dersom man med fingrene presser kæberne sammen om et emne-
der er da ingen skæv måling-

fjedertrykket på din skydelære kan nok give samme skæve gentagelsesmålinger
det er nævnt at mikrometer skruen er efter Abes princip- kun såfremt at metal buen mellem målefladerne ikke giver sig-
men det gør buen det er det som er årsagen til at det er umuligt at lave en  perfekt måling -den sammenspænding af mikrometerskruen er af en forholdsvis stor kraft-(vi ved at en skrue har en stor momentoverførsel- mikrorometerskruen og kan jo anvendes som spændeværktøj ??

min ide er:
den fjeder som er indlagt bagest på skydelæren- burde indsættes
foran mikrometerskruens gevind- så ville et ensartet tryk kunne
opretholdes- men de digitale mikrometerskruer, hvor målingen sidder foran skruen er ideel efter min mening
 

Frylund

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 573
Sv: Måling, tolerancer og måleteknik
« Svar #18 Dato: April 22, 2009, 22:39:29 »
Har lidt svært ved at følge dig

mikrometer skruen er efter Abes princip- kun såfremt at metal buen mellem målefladerne ikke giver sig-
men det gør buen det er det som er årsagen til at det er umuligt at lave en  perfekt måling -den sammenspænding af mikrometerskruen er af en forholdsvis stor kraft-(vi ved at en skrue har en stor momentoverførsel- mikrorometerskruen og kan jo anvendes som spændeværktøj ??

Rigtig kalibreret skal måletrykket ligge mellem 5 - 10N når man bruger  friktionsskrallen. Bøjlens udbøjning må for en 0-25 mm mikrometerskrue højest være 0.002 mm ved 10N
/Frylund
Svineheld slår selv den bedste planlægning!

Gordon

  • Gæst
Sv: Måling, tolerancer og måleteknik
« Svar #19 Dato: April 22, 2009, 23:30:15 »
Ulf, jeg har det som Frylund og kan ikke helt følge dig. Hvis du bruger 2 kg. (20N) måletryk med en skydelære er det vold. Selve måletrykket bør ALDRIG være over max. 8N. Større skydelærer (over 600 mm) har brug for et del tryk bare for at flytte den bevægelige kæbe, men selve måletrykket skulle alligvel ikke være over 8N. Den skydelære trykanordning jeg har, går op til 8N men da den bevægelige kæbe’s friktion tages med er selve måletrykket altid nærmere 4 – 5N som middelværdi.

Ved at kalibrere de indvendige kæber vil jeg helst altid brug en prøvering – og helst omkring Ø5 mm.

Skralden i en micrometer giver altid den samme målekraft da den lille flad fjeder ”knækker” over ved for meget tryk. Nøjagtig den samme som ved en momentnøgle ved hjulskift. Møtrikken kan ikke overspændes.

Frylund har også ret med hensyn til bøjlen’s udbøjning på en micrometer. Det som DIN 862 er til skydelærere er DIN 863 til mikrometere.

Ulf, er du forenværende bryder eller vægtløfter med alle de krafter du ser ud til at have? Dr. Metallic vil måske tro du er smede.  ;D

Gordon

  • Gæst
Sv: Måling, tolerancer og måleteknik
« Svar #20 Dato: April 22, 2009, 23:37:26 »
Ulf, hvis du kigger på link f-m-s vil du kunne se (udover gevind information) en del om skydelære specikationer og momentanordninger.

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2615
Sv: Måling, tolerancer og måleteknik
« Svar #21 Dato: April 23, 2009, 12:18:10 »
I mine næsten 25 år på maskinfabrik, har jeg set rigtig mange mishandlede skydelære, de være sig af maskinarbejder og smede. (spidserne til indvendig måling er ofte hårdest ramt, og kan tit ikke klare en calibrering)
Bare det at futte rundt med skydelæren i lommen, er efter min mening et skråplan, når den ikke bruges bør den opbevares i den kasse/itui som den blev leveret i.
 
Husk altid at skille tingene ad.

Gordon

  • Gæst
Sv: Måling, tolerancer og måleteknik
« Svar #22 Dato: April 23, 2009, 13:46:23 »
Gi' Jens en guldmedalje - og jeg er ikke sarkastisk  :D

Nogle passer på deres sager, andre er ligeglad. Det begynder nok når de var børn. For engangs skyld ikke samfundet men forældrenes fejl ;D

Jeg er en af dem som sjælden smider noget væk - man ved aldrig hvornår der er brug for den!

Frylund

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 573
Sv: Måling, tolerancer og måleteknik
« Svar #23 Dato: April 23, 2009, 19:10:19 »
Uha man skulle næsten tro at skydelæren var en del af kronjuvelerne.
Når alt kommer til alt er det bare et billig måleværktøj

Jeg gik altid med en skydelære i lommen, den blev brugt til mange ting, bl.a måle på rå jern, måle om et bor var 6 eller 6.5mm til ridsespids som øloplukker og til at tage en spån ud af træskoen med.
Så vis nogen har set mig bruge min lommeskydelære havde de nok kaldt mig en rigtig "smed".
MEN ved min drejebænk havde jeg en anden skydelære, opbevaret i sin kasse og kun brugt til at måle på bearbejdede emner.
/Frylund
Svineheld slår selv den bedste planlægning!

Gordon

  • Gæst
Sv: Måling, tolerancer og måleteknik
« Svar #24 Dato: April 23, 2009, 22:22:55 »
Frylund,
Da du havde to skydelære var en "bare" til det grov, mens den anden en var til at måle med. Jeg har også en meget gammel en til lommen (nonius),når jeg skal bare måle til en mm. Den er ca. 35 år gammel - måske mere. Jeg har også en (digital) til knap Kr. 3.000, som kan måle i 0,001 mm og er ligeså nøjagtig som en mikrometer. Vil du gå med den i lommen eller behandle det som et "billigt" stykke måleværktøj? Næppe.
De fornuftige bruger skridtbeskytter når "kronjuveler" skal beskyttes  ;D Du passer på den "gode" skydelære.
Jeg vil nok ikke passe på en Kr. 100 skydelære fra Harald Nyborg som jeg vil en til knap Kr. 1.000 som er det en god skydelære koster. Jeg vil nok heller ikke brug dem til de samme tinge.
Der findes gode digitale sydelærer fra Kr. 400 og opefter, hvis man ved hvad man skal kigge efter.

P.S. Hvis nogen synes knap Kr. 3.000 er meget for en digital skydelære, selv om den kan måle i 0,001 mm, så husk lige, at den også kan måle indvendige og dybder med samme nøjagtighed  ;)

ulf

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 164
Sv: Måling, tolerancer og måleteknik
« Svar #25 Dato: April 24, 2009, 12:49:51 »
jamen jeg har det da også sådan at jeg knap tør røre ved mit måleværktøj
-og ryger det på gulvet-uha-
jov jeg har også arbejdet  i smede faget i mange år

og uden at diskrimenere vil jeg nok foretrække smedefaget
som kollegaer-
større armbevægelser  - "ikke så megen tisken i krogene"
som måske stillestående arb. ved maskinen (opmuntrer til)
det var blot en arb. plads vurdering-
men ikke dermed sagt at nogle mennesker er bedre end andre,

men mine
anførsler angående måling:
som ofte fremhæves det som kan misforstås-


Altså jeg påstår blot at måling med en skydelære kun ved top og bund
må siges at leve op til Abbes krav  og altså for at skære dette ud i pap
er der nævnt nogle teoretiske måletryk for at fremhæve at det er fysisk umuligt at måle forkert efter Abbes princip-

FRylund CITAT:
Rigtig kalibreret skal måletrykket ligge mellem 5 - 10N når man bruger  friktionsskrallen. Bøjlens udbøjning må for en 0-25 mm mikrometerskrue højest være 0.002 mm ved 10N

min ide med måletrykket med mikrometer skruen er at den kunne forbedres
dersom friktionsskalden eller afglidningen, eller blot en fjeder (der ved visning kunne ses i positionen) var placeret i forbindelse med målingen og aftastningen af målingen før skruen- fordi selve skraldens afglidning har et moment interval med fejl
(vi kender vist dette med at gentage en måling med forskellig hastighed
af skralden, eller nogle kyndige foretrækker derfor endog at rotere tromlen
uden at anvende skralden) skrue momentet - skruen (tromlen med eller uden skralde) er istand til at rotere ganske lidt en sammenpresning af de glidende dele mof hverandre , målingen vil nu vises incl.
dette og en evt. udbøjning- derfor anføres tolerancens størrelse også nødvendigvis til et interval
men tak for tolerancerne dem havde jeg ikke helt styr på
mvh
Ulf

Gordon

  • Gæst
Sv: Måling, tolerancer og måleteknik
« Svar #26 Dato: April 24, 2009, 14:19:12 »
Det meste af det som efterhånden skrives i forbindelse med måleværktøj er langt fra hvad jeg havde forestillet mig  ::)

Ulf, der er tider hvor din teori bekymrer mig ikke så lidt. Hvordan har du det med, at en humlebi kan flyve?

"Altså jeg påstår blot at måling med en skydelære kun ved top og bund må siges at leve op til Abbes krav  og altså for at skære dette ud i pap er der nævnt nogle teoretiske måletryk for at fremhæve at det er fysisk umuligt at måle forkert efter Abbes princip"

En skydelære, mikrometer m.v. vil alle kunne udbøje og måle forkert, og gør det, når måletrykket er uansvarligt. Selv et måleure spindel vil bøje, hvis man trykker den ovenfra i stedet for at lade fjederen klare opgaven. Prøv med et 0,001 mm måleure på en solid målestand og øve vold på stangen. Du vil blive forbaset over hvor nemt det er, at flytte visningen nogle 0,001 mm.

"Min ide med måletrykket med mikrometer skruen er at den kunne forbedres dersom friktionsskalden eller afglidningen, eller blot en fjeder (der ved visning kunne ses i positionen) var placeret i forbindelse med målingen og aftastningen af målingen før skruen- fordi selve skraldens afglidning har et moment interval med fejl (vi kender vist dette med at gentage en måling med forskellig hastighed af skralden, eller nogle kyndige foretrækker derfor endog at rotere tromlen
uden at anvende skralden) skrue momentet - skruen (tromlen med eller uden skralde) er istand til at rotere ganske lidt en sammenpresning af de glidende dele mof hverandre , målingen vil nu vises incl. dette og en evt. udbøjning- derfor anføres tolerancens størrelse også nødvendigvis til et interval men tak for tolerancerne dem havde jeg ikke helt styr på
"


Personligt mener jeg, at en bruger, som tror de måler med en mikrometer mere nøjagtig ved selv at bestemme trykket med tromlen fremfor skralden, er udenfor pædagokisk rækkevidde. Jeg bruger tromlen når jeg skal hurtig frem og tilbage, men når jeg måler bruger jeg skralden. Hvordan vil to (eller flere) menneske måle end hvis de hver især tror deres "måletryk" via tromlem er korrekt?

Jeg siger blot - et ensartede og passende måletryk er alfa omega ved ALLE målinger som kræver måletryk, hvis man vil kunne stole på resultatet.

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2615
Sv: Måling, tolerancer og måleteknik
« Svar #27 Dato: April 24, 2009, 17:17:24 »
Når vi nu er ned i at tale afbøjning på 0,001 mm
Så burde vi også nævne, at måleværktøjet, skal kontroleres over hele måleområdet.
Mekaniske måleure har ofte fejl her, det samme gælder stort set alt mekanisk måleværktøj.
(micrometerskruer,snelltaster,trepunktsmålere, osv.)


Jeg har ikke rigtig erfaring med det digitale, på det område.
Men det nytter jo ikke, at eks. den digitale skydelære viser korekt ved 5,0 mm, men ikke passer på eks. 150,0 mm
Husk altid at skille tingene ad.

ulf

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 164
Sv: Måling, tolerancer og måleteknik
« Svar #28 Dato: April 24, 2009, 21:16:06 »
at presse om skydelæren med 2 fingre på kæberne ved målingen
af emner
at mikrometerskruen kan forbedres som anført

og at den mest præcise måling i overensstemmelse med Abbes princip
også kan udføres med skydelæren når toppen af denne udskydes

disse 3 punkter er ikke kommenteret
vi ser nok i fremtiden endnu en version af mikrometer skruen
jeg er da også blevet klogere- i min tiltro til den digitale måling

hvordan kan du Gordon stole på en måling i tusindedele med din skydelære ??

Frylund

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 573
Sv: Måling, tolerancer og måleteknik
« Svar #29 Dato: April 24, 2009, 22:41:30 »
Når vi taler måling i 0.001mm området må måleværktøjet overholde Abbes princip, alt andet vil være behæftet med for store fejl.
/Frylund
Svineheld slår selv den bedste planlægning!