Forfatter Emne: Små slibesten  (Læst 4127 gange)

Hans Ingvorsen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1357
Små slibesten
« Dato: Februar 01, 2014, 16:03:34 »
Jeg har en lille hurtig sliber, hvis 25000 omdr. Der vil jeg lave sådan at jeg kan spænde den op i stålholderen og så slibe på en aksel som løber langsom rundt i  fastspændt i tre kloen. Jeg skal bruge nogen små slibesten på 40  -50 mm og med 6 mm skaft . Hvor køber man den og er det nogen bestemte som til forskelig materiale

PS jeg ved godt at det ikke er det bedste for drejebænken, men regner med at dække af med plast så godt jeg kan. og det er måske minder end en gang om året det skal bruge så det går nok
Hans

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2615
Sv: Små slibesten
« Svar #1 Dato: Februar 01, 2014, 18:08:38 »
Ofte kaldes de for slibestifter, jeg har brugt nogle fra Tyrolit i røde og hvide , jeg synes de hvide sliber pænest.
Pas på med de billige fra byggemarkederne, ofte er de ikke beregnet til så mange o/m, og kan eksplodere hvis de kommer til at køre 25000 o/m
Jeg synes det er bedst med en smal sten, og i en diameter på 30-50 mm (er stenen for bred, bliver det nemt ustabilt)
Det er en fordel hvis man har en afretter diamant, spændt fast man kan rette stenen af med.

Brug en støvsuger, når du sliber, så slipper du for det meste slibestøv.

De har dem her, og mange andre steder.
www.rtf.dk/basket.php?action=list&category_id=0409010000
Husk altid at skille tingene ad.

Hans Ingvorsen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1357
Sv: Små slibesten
« Svar #2 Dato: Februar 02, 2014, 11:23:04 »
Jeg siger tak for svar og så må jeg en tur til Randers og se hvad man kan få af slibestifter
Hans

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2615
Sv: Små slibesten
« Svar #3 Dato: Februar 02, 2014, 13:58:00 »
Du kan da lige ringe til dem først, så du ikke køre forgæves, jeg ved ikke hvor meget de har på lager.
Husk altid at skille tingene ad.