Forfatter Emne: Valg af båndsavsklinge  (Læst 6713 gange)

ErlingSj

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 762
Valg af båndsavsklinge
« Dato: April 20, 2013, 19:32:21 »
Jeg skal have nogle nye klinger til min lille båndsav, og faldt over tre typer hos Fynsk Trykluft:
10/14, 6/10 og 8/12
Hvilken type er bedst egnet til hhv
Stål (typisk alm. fladjern)
Rustfast stål
Messing
Kobber.

jens.ews

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 126
Sv: Valg af båndsavsklinge
« Svar #1 Dato: April 20, 2013, 21:26:26 »
prøv og se dette link.

tandantal bestemmer hvor tykt materiale du saver i, 10/14 bruger jer selv, men prøv og lægge dine data ind under linket der kan du se hvad du kan save med forskellige tandantal.
http://www.saegeblatt-shop.de/rubrik_bandsaegeblaetter-25.html

Jens.ews

ErlingSj

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 762
Sv: Valg af båndsavsklinge
« Svar #2 Dato: April 20, 2013, 23:05:38 »
Jeg troede, at tandantallet havde noget med emnets hårdhed at gøre.
Tak for linket - 5 stk 6/10 TPI er bestilt.

Max

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 573
    • Sandcastle
Sv: Valg af båndsavsklinge
« Svar #3 Dato: April 20, 2013, 23:50:57 »
Tandantallet afgøres af vægtykkelsen på emnet, en tommelfingerregel er at man skal have mindst 3 tænder i indgreb når der saves, hårdheden på emnet afgør hvor stærkt klingen skal køre for at det er optimalt.

ErlingSj

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 762
Sv: Valg af båndsavsklinge
« Svar #4 Dato: April 21, 2013, 10:14:07 »
Det jeg saver er typisk fra 10 mm og op i tykkelse, så det passer fint med 6/10 TPI. Lige nu kæmper saven med at komme gennem en 70*80 mm klods af rustfast stål med en 10/14 TPI klinge. Det tager nogle dage med passende kølepauser lagt ind. Imens nipler jeg en olietank op i mindre stykker. Sjovt men ganske larmende værktøj at arbejde med, så mens ørerne hviler køler båndsaven og jeg laver svejseøvelser. Der trækkes hårdt på hobbytidsrationen i denne weekend ;)

Dr. Metallic

  • Gæst
Sv: Valg af båndsavsklinge
« Svar #5 Dato: April 21, 2013, 17:32:31 »
Du skal vist opgradere med en anden sav, min sav havde snittet den klods på 1,5 minut 
« Senest Redigeret: April 21, 2013, 19:42:52 af Dr. Metallic »

Max

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 573
    • Sandcastle
Sv: Valg af båndsavsklinge
« Svar #6 Dato: April 21, 2013, 20:10:18 »
Hvad med at bygge et smørreanlæg på den sav, majsolie er meget brugt til formålet.
Og så lyder det som om at du ville have gavn af et godt sæt høreværn.

Hans Ingvorsen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1357
Sv: Valg af båndsavsklinge
« Svar #7 Dato: April 21, 2013, 21:22:57 »
Det er da hvis en meget langsom sav du har. Få nu noget køling på og så få lidt mere omdrejninger på den sav. Min båndsav vil kunne gøre det på under 10 min
Hans

ErlingSj

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 762
Sv: Valg af båndsavsklinge
« Svar #8 Dato: April 21, 2013, 21:24:47 »
Dr. Metallic og Hans: Jeg har en koldsav, som sikkert også ville gennemsave den hurtigt, men klodsen er for kort til at spænde op i den.
Max: Selv med høreværn buldrer sådan en olietank godt igennem.
Når jeg får snittet plader ud er det planen at svejse en bakke sammen til at stille båndsaven på. Så kan den komme til at få kølevæske. Men det er nu mere motoren jeg er bekymret for. Det er når den bliver for varm, at jeg giver den en pause.
En større og bedre båndsav ville da være en god ting, men jeg har ikke mere ledig plads i kælderen.

Dr. Metallic

  • Gæst
Sv: Valg af båndsavsklinge
« Svar #9 Dato: April 21, 2013, 21:55:09 »
Hvorfor er klodsen for kort?, har du prøvet at lægge noget materiale i tilsvarende tykkelse, i modsatte side af skruestikken for at kompensere for skævt tilhold grundet at kæberne i skruestikket vrides. Det kan også hjælpe at lægge feks. et stykke fladjern med ud over emne og skruestik, som så saves over, men støtter undervejs.


Jeg har endnu aldrig oplevet ikke at kunne save et emne over uanset størrelse.

Hans Ingvorsen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1357
Sv: Valg af båndsavsklinge
« Svar #10 Dato: April 21, 2013, 23:37:56 »
Jeg har tit svejset et rør eller en stump fladjern på sådan en klods. Bare lige et par små CO2 klatter er nok til at holde det, de er nemme at brække fra hinanden igen
Hans

ErlingSj

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 762
Sv: Valg af båndsavsklinge
« Svar #11 Dato: April 21, 2013, 23:55:52 »
Hvorfor er klodsen for kort?
Det var den så heller ikke.
Den er 70 mm lang, og afstanden fra kanten af landet til klingen er 40 mm. Jeg spænder jævnligt op i båndsaven med en klods og et stykke fladjern, men havde ikke fået den ide at lægge en klods på hver side
Det virkede fint, operationen tog ca 10 min. og patienten overlevede.
Det blev så weekendens 3. gode tip og 3. succes for mig. Må nok hellere holde pause indtil midnat for ikke at ødelægge den fine score.

ErlingSj

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 762
Sv: Valg af båndsavsklinge
« Svar #12 Dato: April 21, 2013, 23:57:40 »
Jeg har tit svejset et rør eller en stump fladjern på sådan en klods. Bare lige et par små CO2 klatter er nok til at holde det, de er nemme at brække fra hinanden igen
Hans
1. Jeg er kun nået til at kunne tegne en sammenhængende streg med min elektrodesvejser.
2. Jeg har ikke en CO2
3. Kan man (elektrode) svejse på rustfast uden specielle elektroder?

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2615
Sv: Valg af båndsavsklinge
« Svar #13 Dato: April 22, 2013, 00:26:36 »
Ja du kan sagtens svejse på rustfast, med en alm. elektrode, men så er svejseområdet ikke rustfast mere, og en svejsning trænger jo lidt ned i materialet.

Elektroder til rustfast, er ikke svære at svejse med.

mvh jens
Husk altid at skille tingene ad.