Forfatter Emne: Slibning af værktøjsstål  (Læst 391 gange)

Joris

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 28
  • Lokation: København
Slibning af værktøjsstål
« Dato: Oktober 05, 2021, 17:27:21 »
Hej.
Jeg har brug for nogle værktøjsstål til Boxforden.
Jeg har læst de mange indlæg her på sitet om platter og en enkelt om slibning(Jens)
Youtuberen BlondieHack anbefaler at man sliber sine stål selv (HSS). De egner sig fint til hobbyformål og fuldt ud tilstrækkeligt til messing, alu og mild steel. Og så er det billigere.
Den idè har jeg tænkt mig at følge. Jeg har fundet et sæt formstål på Amazon.(59 Euro) Dem vil jeg bruge som modeller. Lægge dem op på landet på bænksliberen og strege vinkler op og så slibe mine blanke stål efter det. Værktøjsholderen passer omtrent til10x10mm.
Jeg er meget interesseret i jeres kommentarer og indvendinger. Jeg har arbejdet med platter, men det er også lidt af en jungle at finde frem til det rigtige. Og billigt er det ikke at tage fejl for mange gange.
mvh
Jørgen


« Senest Redigeret: Oktober 05, 2021, 17:37:12 af Joris »

mhh

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 196
  • Lokation: Them
Sv: Slibning af værktøjsstål
« Svar #1 Dato: Oktober 05, 2021, 21:11:30 »
Ikke de store indvendinger herfra  :D
HSS er helt perfekt til hobbybrug! en god hvæssesten er 'nødvendig' både til lige at finpudse skæret efter slibning, lave næseradius og for at skærpe det efter brug.

Hvis du skulle blive træt af at stå og slibe stål på et tidspunkt så send en mail eller ring til Steen fra net2l.dk han kan hjælpe dig med at finde de platteværktøjer du skal bruge
(jeg synes personligt at det er afslappende at bruge en halv til en hel time på at stå og slibe stål og bor :) )

Held og lykke med det!

RH

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1153
Sv: Slibning af værktøjsstål
« Svar #2 Dato: Oktober 06, 2021, 17:39:23 »
Nu er jeg typen der ikke bryder mig om feks blondihacks.  Fordi at hun siger ting som ikke altid er det 'rigtige'

Feks i hendes sidste video.  Der drejer hun aluminium. Hun drejer så der ligger en kæmpe fuglerede tilbage på gulvet. Og siger, at sådan ser det altid ud når man drejer aluminium.

Og det er selvfølgelig fuldstændig forkert
Måske med hendes maskine, eller hendes udstyr

Men du har en Boxford. Og det er en lidt anden maskine.
Især i aluminium vil du kunne tage nogle fine spåner, som vil sprøjte ud i små stykker, og ikke ende som lange tråde ( som samtidig er meget farlige )

Personligt anbefaler jeg kun tpmr16 platten. Jeg kan ikke huske hvad holderen hedder til alm langsdrejning, men det ved Google.

Men det er den platte jeg bruger til det meste, og den er let skærende.

Jeg vil kun anbefale folk at bruge platter når vi snakker almindelig drejning, - du skal ikke bruge tid på at slibe. Du får det samme gode resultat hver gang. Du skal ikke ændre på pinolhøjde i tide og utide.



Sendt fra min Redmi Note 9 Pro med Tapatalk


jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2279
  • Lokation: Randers
Sv: Slibning af værktøjsstål
« Svar #3 Dato: Oktober 06, 2021, 20:09:23 »
Der er mange forskellige legeringer i aluminium, nogle er supernemme at bearbejde, andre er meget mere udfordrende.

Ikke lige svar på det med toolbits.
Jeg har jo også en Boxford, og bruger  forskellige platter til alu (samt nylon og messing)

Men jeg bruger ofte en mitsubishi  dcmt i aluminiumscarbid (ikke hårdmetal)
Bruger også nogle Seco med slebne spånbryder
Samt de platter med meget dyb spånbryder.
« Senest Redigeret: Oktober 06, 2021, 20:12:38 af jens »
Husk altid at skille tingene ad.

Søren

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1034
  • Lokation: Almind, Viborg
    • Frylunds Maskinforum
Sv: Slibning af værktøjsstål
« Svar #4 Dato: Oktober 06, 2021, 20:27:28 »
Toolbits er ganske udmærkede til nogle ting.
Men 99.99 af tiden bruger jeg dog platter.
Mit stikstål er et lille hss blad.
Toolbits havde jo deres berettigelse dengang maskinerne kørte meget langsommere, der har platter det knapt så godt.

Mvh Søren

Roder med (alt alt - ALT for) meget. :) Til gengæld så keder jeg mig heller aldrig. :D

Kenneth

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 199
  • Lokation: København
Sv: Slibning af værktøjsstål
« Svar #5 Dato: Oktober 07, 2021, 09:19:16 »
Med min MEGET begrænsede erfaring så blev jeg overrasket over at med platter så blev resultatet bedre jo højere jeg gik op i hastighed (vi taler her om planfræsning). Ved max omdrejninger(ca 2500) fik jeg det bedste resultat.

Det virker som en helt anden verden(altså forskellene mellem HSS og platter).

Hilsen Kenneth


RH

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1153
Sv: Slibning af værktøjsstål
« Svar #6 Dato: Oktober 07, 2021, 09:56:45 »
Ja HSS kan ikke tåle for høje omdr. Så brænder skæret.
Du kan sammenligne det med er spiralbor. Det er også let at 'brænde af'

Det samme kan man også med HM skær. Men det kommer an på stål kvaliteten. Er stålet I den lave ende(s355 og under), så vil høje omdr være nødvendigt for at få en blank overflade.
Jo højere jo bedre næsten



Og selvfølgelig er der et hav af legeringer i aluminium.  Men jeg tænker at dem de fleste kommer i besiddelse af i hjemme værkstedet alle er nogle som er forholdsvis lette at bearbejde i.  Men uanset hvilket, så har jeg sjældent oplevet at et toolbit klarede opgaven bedre end et HM skær.


Sendt fra min Redmi Note 9 Pro med Tapatalk


Joris

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 28
  • Lokation: København
Sv: Slibning af værktøjsstål
« Svar #7 Dato: Oktober 07, 2021, 19:53:52 »
Tak for de mange gode råd med henvisninger og erfaringer.

Det satte mig jo lidt på arbejde med at få truffet nogle beslutninger. Jeg fik en god snak med Steen net21.dk. og fik stykket en samling sammen inspireret af de indlæg I har lagt op. Meget rimelige priser.
RH har henvist til en platte TPMR som har været rigtig god til de fleste opgaver. Holderen er desværre udgået så derfor har Steen anbefalet en TCMT platte om det er 16 eller 11 i den efterfølgende nummerering ved jeg ikke hvilken betydning har.(Holder med platte vist nedenfor og  jeg skal have både en højre og en venstre.
 Jeg forstår også at der er flere der både bruge toolbits og platter som det nu falder for. Derfor vil jeg købe et sæt toolbits til mine formål og til dels bruge dem som forlæg til slibning af blanke HSS.
Alu platter venter jeg lidt med.
mvh
Jørgen

« Senest Redigeret: Oktober 07, 2021, 20:09:10 af Joris »

Søren

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1034
  • Lokation: Almind, Viborg
    • Frylunds Maskinforum
Sv: Slibning af værktøjsstål
« Svar #8 Dato: Oktober 07, 2021, 20:55:42 »
Nummeret du er i tvivl om er størrelsen på den. Mener den måler 16 mm ca. på skærets længde. :)

http://www.fagteori.dk/drejebaenken/drejebaenkens-vaerktoej/hm-platter.aspx

Sendt fra min SM-G780F med Tapatalk

« Senest Redigeret: Oktober 07, 2021, 20:58:51 af Søren »
Mvh Søren

Roder med (alt alt - ALT for) meget. :) Til gengæld så keder jeg mig heller aldrig. :D

RH

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1153
Sv: Slibning af værktøjsstål
« Svar #9 Dato: Oktober 07, 2021, 23:19:47 »
Godt i har fundet ud af noget.

De 16 står rigtigt nok for længden på hvert 'hjørne' så dvs teoretisk kan platten tage 16mm i spåndybde. Altså 32mm på diameter.
Her kan du se den tage 25mm
https://youtube.com/shorts/FYVbfejz1Bs?feature=share

Den fåes også i 12mm, som du også er blevet oplyst.
Men forstår ikke at han ikke kan skaffe den mere. For udgået er den ikke, endnu.  Det var jeg hørt vores sælger sige i alle de år jeg har været i faget "det er en gammel platte, som snart udgår" alligevel køber vi af og til nyt stål, og selvfølgelig mange platter til dem
Det er i 04 og 08 næseradius.

Men, bare du får noget du kan bruge.
Det er det vigtigste


I denne video kan du se dem mod en type som mange bruger. Især de billige fra Kina er mange hobby folk glade for.
De holder forbavsende godt til prisen. Men, de kan altså ikke være med de andre.
- Til størstedelen af hjemme drejerne vil de dog være alt rigelige

Sendt fra min Redmi Note 9 Pro med Tapatalk
« Senest Redigeret: Oktober 07, 2021, 23:25:17 af RH »

Joris

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 28
  • Lokation: København
Sv: Slibning af værktøjsstål
« Svar #10 Dato: Oktober 08, 2021, 08:41:59 »
hej RH
Tak for svar og uddybning af emnet.
Steen fortæller at platterne TPMR16 stadig kan skaffes og mange bruger dem. Men holderen til dem er udgået. Så vi der ikke har holderen i forvejen skal se os om efter platter med hul i til holdere der passer. :D

Kenneth

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 199
  • Lokation: København
Sv: Slibning af værktøjsstål
« Svar #11 Dato: Oktober 08, 2021, 08:51:22 »
Vild video RH  ;)

Hvor længe holder en platte til den belastning?

Hilsen Kenneth

Tommy

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1485
  • Lokation: Nykøbing Mors
Sv: Slibning af værktøjsstål
« Svar #12 Dato: Oktober 08, 2021, 12:15:54 »
Nu skal I dælme passe på, at I ikke forveksler spåntykkelser med Viagra.  8)

Sorry ;) Ku´ ikke lade være.  ;D ]jul[ ;D
Mvh. Tommy
Der skriver, som kvinder taler- Lidt hurtigere end hjernen kan følge med til. ;-)

System i rodet er bedre end rod i systemet.

RH

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1153
Sv: Slibning af værktøjsstål
« Svar #13 Dato: Oktober 08, 2021, 12:24:52 »
Nu skal I dælme passe på, at I ikke forveksler spåntykkelser med Viagra.  8)

Sorry ;) Ku´ ikke lade være.  ;D ]jul[ ;D
Jeg ventede såmænd også bare på hvornår den kom

Jeg ved ikke hvorfor du tror det er for at måle penis længder.
Jeg synes nu bare det er sjovt når spånerne flyver af

Sendt fra min Redmi Note 9 Pro med Tapatalk


RH

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1153
Sv: Slibning af værktøjsstål
« Svar #14 Dato: Oktober 08, 2021, 12:27:47 »
Vild video RH  ;)

Hvor længe holder en platte til den belastning?

Hilsen Kenneth
Som i videoen, så ca 15 minutter.
Afhængig af stål typen.
Platten er ikke den stærkeste mht slid, når der skrubbes hårdt.






Denne aksel blev skrubbet på ét skær, og slettet på ét skær.
Med de hastigheder vi kører med på manuelle maskiner, der holder de forbavsende længe.


Sendt fra min Redmi Note 9 Pro med Tapatalk
« Senest Redigeret: Oktober 08, 2021, 12:30:45 af RH »