Forfatter Emne: Fremstilling af gearaksel  (Læst 6977 gange)

krudt

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 147
Fremstilling af gearaksel
« Dato: August 05, 2017, 21:52:55 »
Hej
Jeg faldt over denne youtube ( der er tre inden akselen er færdig) Men jeg måtte se alle tre. Kraftigt værktøj og lige på mål. Fantastisk hvordan han vender emnet og bearbejder fra begge ænder.
 
       

           
       

Jørgen
Jørgen Neess

RH

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1377
Sv: Fremstilling af gearaksel
« Svar #1 Dato: August 06, 2017, 09:50:30 »
Det er fine videoer han laver ham Adam.
Men ja lige på mål? Det burde en hver maskinarbejder med lidt respekt for sig selv kunne klare.
Du må tænke på, at akslen er forholdsvis støbt pænt rundt, bagefter drejet helt lige, og alt løber.  Det er straks værre at rette noget gammelt rustent, asymmetrisk emne op.

Jeg misunder dog hans boreværk. Jeg har tit kunne bruge at bore større ting op, mens de ligger vandret.

Jeg deler lige et billede af en 1900kg aksel, vendt af flere omgange, mest pga dens start diam var noget større end at tværslæden kunne komme under.
Ps. Start Pinolhullet er boret med en håndboremaskine


krudt

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 147
Sv: Fremstilling af gearaksel
« Svar #2 Dato: August 09, 2017, 20:50:06 »
Ja en maskinarbejder kan jo det, men en selvlært er det ikke selvfølgeligt. Jeg er selvlært og det har kostet nogle brokker. Hvis jeg havde været gennem et lærlingeforløb og efterfølgende erfaring, havde det været mindre brok.
Jørgen Neess

Tommy

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1794
Sv: Fremstilling af gearaksel
« Svar #3 Dato: August 09, 2017, 22:38:41 »
Ja en maskinarbejder kan jo det, men en selvlært er det ikke selvfølgeligt. Jeg er selvlært og det har kostet nogle brokker. Hvis jeg havde været gennem et lærlingeforløb og efterfølgende erfaring, havde det været mindre brok.

Du er ikke alene Jørgen [th] Skal vi lave en klub [quest] ;D
Mvh. Tommy
Der skriver, som kvinder taler- Lidt hurtigere end hjernen kan følge med til. ;-)

System i rodet er bedre end rod i systemet.