Forfatter Emne: Mystik  (Læst 8059 gange)

j håndstad

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 461
Mystik
« Dato: Juni 13, 2009, 19:43:39 »
Jeg har i dag oplevet at min digitale skydelære går helt amok når den kommer ind under neonlampen på min drejebænk,tallene farer op og ned til 800mm på en 150mm skydelære. Mon det er den globale opvarmning, eller har andre oplevet det samme.
Mvh. Jørgen. :o

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2615
Sv: Mystik
« Svar #1 Dato: Juni 13, 2009, 21:13:09 »
Nej det har jeg ikke oplevet, men hvis batteriet er ved at være brugt op, kan de godt lave lidt sjove ting.

mvh jens
Husk altid at skille tingene ad.

Gordon

  • Gæst
Sv: Mystik
« Svar #2 Dato: Juni 13, 2009, 21:14:47 »
Prøv at trykke på RESET knappen, evt. skift batteriet.
Digitale skydelære har en max. min. grænse for arbejdstemperatur - intet at gøre med global opvarming  ;D

j håndstad

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 461
Sv: Mystik
« Svar #3 Dato: Juni 14, 2009, 02:24:57 »
Jeg ved godt at der sker sjove ting når batteriet er færdigt, det er det sikkert i dette tilfælde MEN den måler normalt bare jeg ikke måler under lampen, det er det jeg syntes er mærkeligt. Det kan naturligvis være frekvensen fra lampens trafo der går i skydelærens elektronik, så jeg skifter batteriet.
Tror heller ikke selv det er den globale opvarmning, vi har da fyret i brændeovnen de sidste dage.
Mvh. Jørgen.

j håndstad

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 461
Sv: Mystik
« Svar #4 Dato: Juli 03, 2009, 00:19:11 »
Nu er batterierne skiftet 2 gange og det er stadig det samme, den går amok når jeg måler et emne i drejebænken. ???

Gordon

  • Gæst
Sv: Mystik
« Svar #5 Dato: Juli 03, 2009, 23:27:22 »
Jeg har kun to forslag/bemærkninger.
En digital skydelære har en max min arbejdstemeratur or har du trykt på RESET knappen efter batteri skift?

Bortset fra det, hvilken fabrikat er din skydelære - jeg er nysgerrig fra et professionelt synspunkt  :)

Gordon

  • Gæst
Sv: Mystik
« Svar #6 Dato: Juli 04, 2009, 07:41:58 »
Jeg var træt og er på ferie så en gang til  ;D

Jeg har kun to forslag/bemærkninger.
En digital skydelære har en max. og min. arbejdstemperatur or har du trykt på RESET knappen efter batteri skift?

Bortset fra det, hvilken fabrikat er din skydelære????? og hvor gammel er den??? - jeg er nysgerrig fra et professionelt synspunkt.

j håndstad

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 461
Sv: Mystik
« Svar #7 Dato: Juli 04, 2009, 14:01:04 »
Hej Gordon.  Der er ikke tale om hverken for høj eller for lav temparatur. Det er kun når jeg måler et emne i drejebænken så skydelæren er inde under neonlampen i ca.20-30 cm. afstand.
Skydelæren er en no name men der er et mærke som er næsten en cirkel med et kors i.
Egentlig er det jo ligegyltig da jeg bare kan bruge min Etalon men var bare nysgerrig om andre havde oplevet det samme.
Mvh Jørgen.

Gordon

  • Gæst
Sv: Mystik
« Svar #8 Dato: Juli 04, 2009, 15:06:18 »
Hej Jørgen,

.... og tak fordi du svarede. Når det er en "no name" men jeg vil tro det er en af de virkelige billige. I hvert fald når importøren køber. Du vil ikke en gang tro mig hvis jeg fortalte dig hvor meget en "no name" skydelære kan købes for i Kina  ;D Jeg tror næppe en fabrikant eller importør vil være bange for at sætte sit navn på et produkt hvis de var stolt af det.

Vi er desværre tilbage til "Hvis du er heldig får du det du betaler for - det er sjælden du får mere"  :D

Til alle som køber en digital skydelære, tage lige et par minuter og checke en måleklods og en provering (helst max. Ø8 mm) med den. Op til 100 mm skal den passe inden for 0,02 mm udv. og inden for 0,04 indv.  85% af alle nye skydelære bør være nøjagtig til det halve.

Skrive ALDRIG dit navn eller initialler med en elektronisk skriver på skydelæren. Hvis du vil kunne genkende din skydelære igen notere serie nummeret - alle skydelære har et unikt nr. på skaften.

Gordon

  • Gæst
Sv: Mystik
« Svar #9 Dato: Juli 04, 2009, 15:14:52 »
Hmmmm jeg tager fejl. Jeg har lige kiggede på et par billige digitale skydelære jeg har og som jeg bruger til forsøg og eksperimenter. De har ingen serie nr. Hold dig væk fra den slags, medmindre du vil kun brug den som tommestok!  ;D
Den skydelære jeg selv har som viser 0,005 mm er garanteret fra fabrikanten til at være dobbelt så nøjagtig som en normal digital skydelære og den jeg har som viser i 0,001 mm er garanteret lige så nøjagtig som en almindelig mikrometer. Nok den største fordel med begge er, at de kan også måle indv.  ;D

j håndstad

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 461
Sv: Mystik
« Svar #10 Dato: Juli 05, 2009, 00:42:02 »
Hej Gordon.
Dette kan vi tærske meget langhalm på,jeg er ikke uenig med dig ang, kvaliteten men spørgsmålet var hvorfor den begynder at flippe ud nu, det har den aldrig gjort før. Hvorfor måle 1000 dele med en skydelære når man har en mikrometer.
Hvorfor siger du at fordelen er at de kan måle indvendig,det kan alle skydelærer til en vis grænse.
Der er jo et firmalogo på skydelæren men ved ikke hvad firmaet hedder.
Syntes ikke min skydelære (Etalon) er bedre at måle med selv om den var væsentlig dyrere.
Mvh Jørgen.

Gordon

  • Gæst
Sv: Mystik
« Svar #11 Dato: Juli 05, 2009, 11:34:47 »
"Hvorfor måle 1000 dele med en skydelære når man har en mikrometer"?

Jeg vil overlade langhalm til bonderne  ;D
Korte bemærkninger:
En 0,001 mm 150 mm skydelære erstatter 6 mikrometere.
En indv. mikrometer findes ikke som kan måle indv. fra nul - og der skal flere end 6 stks. til at komme op på 150 mm.
Som så meget andet - smag og behag.

Tag min næste bemærkning med en smil, men jeg vil væddepå at, du vil foretrække en PC frem for en gammeldags skrivemaskin - ik'!

De "gode gamle dage" var ikke altid gode  ;D Som jeg husker det, var sommer altid solskin og vinter altid med 3 m ren sne  :o

Frylund

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 573
Sv: Mystik
« Svar #12 Dato: Juli 05, 2009, 12:37:56 »
Hvis man sælger æbler vil man da benytte enhver lejlighed til at fremhæve æblets fortræffelighed frem for pærens, det er jo i ens egen interesse.
/Frylund
Svineheld slår selv den bedste planlægning!

Gordon

  • Gæst
Sv: Mystik
« Svar #13 Dato: Juli 05, 2009, 17:29:54 »
Og her gik jeg og troede fagteori var også til for at infomere om nye tinge og produkter inden for maskinbranchen. Henvisninger til hjemmesider hvor man kan købe værktøjer og lign. er vist nok OK  ;) og vi er nok nogle stykker som sætter pris på denne information.
Skydelære (og gevind) er noget jeg ved noget om så derfor - og kun derfor.

Man kun har et valg, hvis man ved alternativer findes.

Frylund

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 573
Sv: Mystik
« Svar #14 Dato: Juli 05, 2009, 19:21:05 »
Det er mit indtryk at vi er mange der sætter pris på dine indlæg, ikke mindst om gevind og skydelærer.
Jeg syntes blot det høre med til historien at du har en  personlig (økonomisk) interesseren i digitale skydelærer.
Om det farver dine indlæg eller ej må folk selv tage stilling til, men det kan de kun hvis de har alle oplysninger.
Derfor indlæget om æbler og pærer.
/Frylund
Svineheld slår selv den bedste planlægning!