Forfatter Emne: Hurtigskift.  (Læst 30380 gange)

Tommy

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1794
Hurtigskift.
« Dato: August 30, 2014, 23:15:38 »
Min nye fræser er snart installeret, og så skal jeg jo finde på et startprojekt.

Jeg har ingen hurtigskift på min drejebænk, og faldt over den viste type.

Den hedder vist "Norman" og ser ud til at være rimelig enkel at lave, men er ikke meget brugt.

Er der nogen grund til, at systemet ikke skulle være OK i en eller anden udførelse, som passer til min bænk?
Mvh. Tommy
Der skriver, som kvinder taler- Lidt hurtigere end hjernen kan følge med til. ;-)

System i rodet er bedre end rod i systemet.

Tommy

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1794
Sv: Hurtigskift.
« Svar #1 Dato: August 31, 2014, 04:28:56 »
Jeg fandt lige en youtube video af hvordan den kan laves og kan se ud.


       

           
       


Der er lidt mere jern i hver enkelt holder end i Multifix, Dickson o.l. men systemet virker meget funktionelt (og enkelt ;D). Ingen svalehale fræsning og ingen indvendige, bevægelige dele.

Mvh. Tommy
Mvh. Tommy
Der skriver, som kvinder taler- Lidt hurtigere end hjernen kan følge med til. ;-)

System i rodet er bedre end rod i systemet.

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2610
Sv: Hurtigskift.
« Svar #2 Dato: August 31, 2014, 10:08:45 »
Ja det ser jo nemt ud, eneste bekymring jeg kunne have, er at stålholderen nemt kan dreje sig, hvis stålet hugger i eller lignende. Alle andre systemer jeg har set, er jo sikret imod det, men man kunne jo lave den med en not.
Husk altid at skille tingene ad.

Tommy

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1794
Sv: Hurtigskift.
« Svar #3 Dato: August 31, 2014, 10:58:03 »

Hmmm! Egentlig var min første tanke, om postens bæreflade er stor nok. Den kan blive ca. Ø 32 mm hvis proportionerne i holderens materiale skal holdes nogenlunde fornuftige.

Men jeg kan godt se hvad du mener! – Det er måske derfor de eksempler man kan finde, kun er til små drejebænke.
Min er en Emco Maximat Super 11, så det er jo heller ingen kæmpebænk. Fortsætterslæden er 69 mm bred og 24 mm under center. Den originale 4 ståls holder er til 12 mm stål, men jeg regnede nu godt nok med at lave holderne, så de kunne tage 16 mm.

Hvis man indsætter en not går det jo ud over fleksibiliteten, fordi holderen så ikke kan anbringes i valgfri vinkel uden også at løsne ”posten”. Det var sådan set en af de fordele, jeg kunne se ved systemet. Man kunne endda afmærke en gradskala på posten – det kunne nogen gange ”spare øjemålet”. ;)

Tak for svaret -Det er nok klogest at forsøge med en enkelt prototype, inden jeg gør for meget ud af det.

Mvh. Tommy
Mvh. Tommy
Der skriver, som kvinder taler- Lidt hurtigere end hjernen kan følge med til. ;-)

System i rodet er bedre end rod i systemet.

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2610
Sv: Hurtigskift.
« Svar #4 Dato: August 31, 2014, 12:08:07 »
Ja det er jo smart at den kan drejes frit rundt, og med en gradskala ville det jo være nemt.
Det var nok en fordel, hvis en af delene var hærdede, eller et andet materiale, for  bruger man ens materialer, får man nemt rivninger.
Jeg har selv en Boxford drejebænk, her har jeg fræset op, så jeg kan bruge stål med 16mm skaft, det giver flere muligheder, især savnede jeg at kunne bruge lidt kraftigere udborestål, med de 12 mm den var født til at kunne håndtere. (jeg satte en HM endefræser op i trekloen, da holderen er hærdet, men det gik nu meget nemt)
Jeg har sådan en firkantholder, der kan drejes i 8 pos. den er rimelig nøjagtig, og nem at dreje, bare at løsne håndtaget og dreje,  der er kugler der går i indgreb, og sikre den ikke drejer sig.


På mit tidligere arbejde have vi hurtigskift, som på det sidste billede, her kan holderen drejes i hak a.15 gr. a og hele vejen rundt, et meget flexibelt system.
Husk altid at skille tingene ad.

j håndstad

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 461
Sv: Hurtigskift.
« Svar #5 Dato: August 31, 2014, 14:17:12 »
Hvorfor vil du lave en stålholder til 1 stål hvis du har en til 4 stål ? Eller har jeg misforstået noget  ???

Tommy

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1794
Sv: Hurtigskift.
« Svar #6 Dato: August 31, 2014, 16:28:56 »
Hvorfor vil du lave en stålholder til 1 stål hvis du har en til 4 stål ? Eller har jeg misforstået noget  ???
Det ved jeg ikke om du har ;) Jeg vil lave et sæt "hurtigskift" som sidder på masser af drejebænke, med de fordele det nu giver. Det findes i mange udgaver, men det system jeg har fundet er enkelt at lave. Det er bare ikke så meget brugt, så jeg lurede på om det har nogle svagheder, som jeg ikke var opmærksom på.

@ Jens: Jeg synes let stålene kommer i vejen, hvis man har mere end højst 2 i sådan en firkantholder, og ja! Multifix er dejligt - men hundedyrt >:(
"Opskriften" på Norman systemet foreskriver at posten skal være rustfri for at undgå rivning. Jeg har nogle gamle (meget hårde) matricer fra en industripresse, og et par af dem er meget lette at dreje til en post på 32 mm. Så det prøver jeg nok på prototypen.
På billedet herunder har posten en fod, som giver en større støtteflade. Men jeg er begrænset af de 24 mm. til center, så hvis jeg vil bruge 16 mm stål, er der dårligt plads til det. Den nederste "læbe" på holderne skal vel helst have en vis tykkelse - især når holderen ikke bliver lavet i noget hærdet.

Mvh. Tommy
« Senest Redigeret: August 31, 2014, 16:41:18 af Tommy »
Mvh. Tommy
Der skriver, som kvinder taler- Lidt hurtigere end hjernen kan følge med til. ;-)

System i rodet er bedre end rod i systemet.

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2610
Sv: Hurtigskift.
« Svar #7 Dato: August 31, 2014, 18:54:38 »
Ja som regel er "kun" plads til 2 stål, i min stålholderen, men det fungere nu meget godt, jeg har ikke så meget imod, at skifte stål.

Det ville jo stabilisere en del, hvis den midterste "post" havde en større fod, og skruen til højdejustering har et plant underlag at køre rundt på.
Men er der ikke plads, må man jo gå lidt på kompromis, skal den sidde i et t-spor, kan du jo evt lave den bredere, i den del der sidder under niveau i t-sporet.
Husk altid at skille tingene ad.

j håndstad

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 461
Sv: Hurtigskift.
« Svar #8 Dato: August 31, 2014, 19:46:24 »
Da jeg slet ikke kender denne stålholder og dens funktion er jeg nu meget klogere. Jeg ville nok have en højdejusterings skrue med fod i begge sider pga. faren for nedbøjning ved store spånder. Og så som du selv er inde på en tykkere læbe under stålet. Min bænk er iøvrigt også en Maximat super 11.
Jeg syntes iøvrigt ikke en toolpost er rasende dyr ca. 1000 Kr. med 3 holdere.
« Senest Redigeret: August 31, 2014, 19:56:50 af j håndstad »

Tommy

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1794
Sv: Hurtigskift.
« Svar #9 Dato: August 31, 2014, 22:18:23 »

Hvis du vil have Multifix og helst en holder til hvert enkelt stål (det kunne se flot ud på væggen) så når du ikke langt med en tusse ;D

Det er selvfølgelig mere ”gejl” end et egentligt behov, for jeg tager bestemt ingen skade af at skifte stål. 
Men det er en god måde at komme i gang med fræseren til noget anvendeligt. og hvis ellers systemet kommer til at fungere ordentligt, så synes jeg i grunden, at det er både fikst og mere fleksibelt end de fleste andre typer. OG så kan jeg få det i lige den størrelse, som jeg gerne vil have.

Min fortsætter er en flad plade med en bolt nede fra, så der er ingen T-spor til at gemme noget i. Til gengæld får den støtte under hele fladen, og højdejusteringen får automatisk et jævnt underlag.

Jeg tager lige en runde mere med tænkehat og tegnepapir. 8)

Mvh. Tommy

PS. Håber du er lige så glad for din Super 11, som jeg er for min. ;D
Mvh. Tommy
Der skriver, som kvinder taler- Lidt hurtigere end hjernen kan følge med til. ;-)

System i rodet er bedre end rod i systemet.

j håndstad

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 461
Sv: Hurtigskift.
« Svar #10 Dato: September 01, 2014, 00:40:48 »
Ja jeg er meget glad for min Emco. Min toolpost er en Toolfix nr.0.  67x67x43. Jeg kan se at RGD har 70x70x51  til ca 1000 Kr.

Tommy

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1794
Sv: Hurtigskift.
« Svar #11 Dato: September 01, 2014, 09:08:21 »
Jo! Jeg har skam set den ;) Det er helt sikkert et godt og gennemprøvet system, meen med f.eks. 10 - 12 holdere løber den nu også op. (Som sagt er hele projektet lidt "gejl" ;D men når det nu skal være 8))

Desuden er problemet min fortsætterslæde, som jo nok er magen til din (se tegning) Hvis jeg sætter en blok på 70 x 70 på den, kommer praktisk tage hele holderen til at "hænge udenfor" og det vil give større påvirkninger af slæden. Jeg ved ikke om det er et problem, men jeg vil helst undgå det - når det nu skal være. ;)
Endelig - når det nu skal være - så vil jeg gerne have den fleksibilitet, at kunne sætte holderen i helt valgfri vinkel, uden at skulle løsne mere end et sted.

@ Jens: Jeg skal lige sikre mig, om vi snakker forbi hinanden. Mener du, at holderen kan dreje sig om posten, eller mener du at posten kan dreje sig på slæden?
Det sidste er jo nemt at klare med en not eller styretap.

« Senest Redigeret: September 01, 2014, 09:11:53 af Tommy »
Mvh. Tommy
Der skriver, som kvinder taler- Lidt hurtigere end hjernen kan følge med til. ;-)

System i rodet er bedre end rod i systemet.

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2610
Sv: Hurtigskift.
« Svar #12 Dato: September 01, 2014, 12:53:30 »
Det var om holderen kunne dreje sig på tappen jeg mente, men det vil da være en fin ide, at sætte en stift i tappen, så er den da sikret.
Nu skal vi jo heller ikke tage sorgerne på forskud, måske sidder holderen ganske fint, ellers kunne man jo, sætte en not, (eller en tap der går ned i bundpladen) til sidestålet, som jo nok er mest belastet.

Ja du skal lave så lidt udhæng som overhovedet, så du beholder stabiliteten. Køber man en fabriks hurtiskiftholder, er det ofte lidt en stor klump, hvis den skal kunne tage et 16mm stål.

Men en rigtig spændende projekt, så jeg vil da ikke afvise, at jeg lavet et sæt til min Boxford, det er især tiltalende, at man kan lave mange holdere, har man kun en 3-4 som der oftes følger med, går det meget ud over den flexibilitet, systemet jo gerne skulle give.
Til udborestål, er det rigtig godt med et rundt opslidset hul (som stålholderen du vil lave), i stedet for at bruge de traditionelle holdere.

Man kunne jo lave gevind, i den side hvor spændebolten har sit frihul, og sætte en pinolskrue i, så kan man presse holderen lidt fra hinanden, hvis den kommer til at gå lidt stramt. (kun som nødløsning, så man ikke river materialet) Men banker man en kile (læs skruetrækker ;D) i slidsen kan jo også gøre det.
(rød cirkel på billede)
« Senest Redigeret: September 01, 2014, 12:57:34 af jens »
Husk altid at skille tingene ad.

Hans Ingvorsen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1357
Sv: Hurtigskift.
« Svar #13 Dato: September 01, 2014, 13:01:27 »
Jeg har en toolfix str 2 på min dreje bænk se
http://forumfagteori.ef.dk/forum/index.php?topic=574.0
Det funger rigtig godt. Jeg kan dreje klumpen i midten ved at rykke en pind op, og jeg kan også dreje forsætter ved at løsne 4 bolter, jeg bruger mest det sidste
Jeg købte den for 20 år siden med 10 holder, pris næsten 10,000. Hvad sådan noget koster i dag tør jeg ikke at tænke på
Den består af lige lodrette og vanrette vinkler og lidt svalehale, med en god fræser kunne man godt lave en selv, også holder
Nu ved jeg ikke hvor stor din drejebænk er, men jeg tror at det du har gang i er for svag og vil give sig. En ting jeg tænker på er at boldten i midten skal have lings gevind for ikke at gå løs
Hans

Tommy

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1794
Sv: Hurtigskift.
« Svar #14 Dato: September 01, 2014, 14:29:43 »
@Hans: Ja kvalitet koster ;D Igen er det nok lidt et spørgsmål om forskellen på dit superprofessionelle maskinværksted og mit beskedne hobbyværksted.
Min Emco (foto fra internettet, men den er mage til) har en 1,4 hk motor, drejelængde på 650 mm. og sving over vangen på 170 mm. Så størrelsesmæssigt kommer den nok tættere på Jenses Boxford, og jeg kommer aldrig til at belaste den med noget, der bare ligner det, som du kan byde din.
Der er da ingen garanti for, at skifteren kan holde, men som sagt er det et overskueligt "pilotprojekt". Hvis det mislykkes er der mere til brokkassen, men hvis det lykkes er det en nem og billig måde at få mange holdere op at hænge på væggen. ;D

@Jens: Jeg tror i hvert fald så meget på det nu, at der skal laves en prototype. Holderen får 30 - 32 cm# spændflade mod posten, og jeg kan nok få plads til en 12 mm bolt til at spænde med, så mon ikke det går an - drejebænkens størrelse taget i betragtning.
Tak for ideen med "nødskruen", så bliver der da ingen mærker efter skruetrækkeren ;D.
Det glæder mig da, hvis alt mit spørgeri har været til så meget inspiration, at du laver noget lignende. :D

Mvh. Tommy

Edit p.gr.af regnefejl  ;D
Edit igen p.gr. af "tyrkfejl"  ;D
« Senest Redigeret: September 01, 2014, 15:09:09 af Tommy »
Mvh. Tommy
Der skriver, som kvinder taler- Lidt hurtigere end hjernen kan følge med til. ;-)

System i rodet er bedre end rod i systemet.