Forfatter Emne: Gammel svensk fræser  (Læst 33190 gange)

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2615
Sv: Gammel svensk fræser
« Svar #45 Dato: Februar 03, 2019, 13:24:21 »
Er det en  Bridgeport eller en klon, kan hovedet jo nemt drejes, så kan du snildt få den ind af porten..
Husk altid at skille tingene ad.

Spsmed

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 106
Sv: Gammel svensk fræser
« Svar #46 Dato: Februar 03, 2019, 13:25:58 »
En Varnamo er en rigtig fin maskine, virkelig kvalitet, betydelig bedre en Pedersen..
Det er jo en gammel svend, men virker den som den skal ville jeg ikke betænke mig hvis prisen er rigtig.
Ps tjek lige ud hvor mange o/m den kan køre, kan være et problem på gamle maskiner, at de ikke kan køre så stærkt.

Jeg var ude og checke den omtalte Varnamo i torsdags hos Sandfeld maskiner og vi fræste med en alm slet 20 mm endfræser i alm stål 37 fladjern 30 mm tyk og den tog nemt 3 mm spun og det var jeg godt tilfreds med, men én af teknikerne sagde der er lidt slør i spindlen men det kunne jursteres væk, men det har jeg jo ikke forstand på, og kender ej heller nogen lige umidelbart der gør...Og desuden var bunden/soklen af maskinen godt snasket til med olie og snask, og det skyldes pga. maskine er utæt for olie, jeg kunne se en stor frisk dråbe olie løbe på undersiden ad en sidedæksel, men kunne ikke se hvor utætheden kom fra, men ellers synes jeg godt om maskinen...Tilspændnings håndtag sidder lige under bordet og meget nemt og komme til/betjene og ildgang på begge akser er glimrende og bruge..Men skal man holde sig fra sån en maskine der er utæt og med slør i spindlen, den koster 14.000 kr + moms trods alt..Og kunne de gå maskinen igenne for disse ting vil den jo stige i pris :-[
« Senest Redigeret: Februar 03, 2019, 13:28:51 af Spsmed »

Spsmed

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 106
Sv: Gammel svensk fræser
« Svar #47 Dato: Februar 03, 2019, 13:32:18 »
Er det en  Bridgeport eller en klon, kan hovedet jo nemt drejes, så kan du snildt få den ind af porten..

Okey det har jeg så ikke lige tænkt på, men igen jeg har ikke det vilde forstand på disse maskiner, men man lærer jo noget hver dag takket være forrummet her [th] Mangler så lige total højden med hovedet rejst :) hvad med hastigheds skift med remskift er det træls/bøvlet sammenlignet med gearskift...?

Tommy

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1794
Sv: Gammel svensk fræser
« Svar #48 Dato: Februar 03, 2019, 13:54:26 »

Der findes jo mange Deckel FP1 kloner. RH har en Promojaskavasksakaja (ca. ;)) og så Thiel, Maho, Macmon og sikkert flere. De er meget ens alle sammen.


Føler mig udsat for gruppepres. ;D ;D ;D ;D ;D

Ja Ja!  Mon ikke det er lidt ligesom med kvinder for 40 år siden. Det er pokkers let at blive forelsket, men når man vågner ved siden af dem næste morgen (og ser en reol med 50 par stilletter til et par tusind pr par ;)) så tænker man på hvad Faen det lige er man har gang i. ;)
Det er helt sikkert en fin fræser, meeen jeg skal nu lige sove et par nætter på, om plads og behov er til stede. 8)
Mvh. Tommy
Der skriver, som kvinder taler- Lidt hurtigere end hjernen kan følge med til. ;-)

System i rodet er bedre end rod i systemet.

Spsmed

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 106
Sv: Gammel svensk fræser
« Svar #49 Dato: Februar 03, 2019, 13:59:57 »

Der findes jo mange Deckel FP1 kloner. RH har en Promojaskavasksakaja (ca. ;)) og så Thiel, Maho, Macmon og sikkert flere. De er meget ens alle sammen.


Føler mig udsat for gruppepres. ;D ;D ;D ;D ;D

Ja Ja!  Mon ikke det er lidt ligesom med kvinder for 40 år siden. Det er pokkers let at blive forelsket, men når man vågner ved siden af dem næste morgen (og ser en reol med 50 par stilletter til et par tusind pr par ;)) så tænker man på hvad Faen det lige er man har gang i. ;)


Det er helt sikkert en fin fræser, meeen jeg skal nu lige sove et par nætter på, om plads og behov er til stede. 8)

Kender du / i nogen der har sådan en Deckel FP 1 eller klon til salg...?  der er mekanisk i orden  ;)


Tommy

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1794
Sv: Gammel svensk fræser
« Svar #50 Dato: Februar 03, 2019, 14:16:23 »
Ja jeg kunne jo købe den for skruestikkens skyld. ;D

Andre steder kan man se, at de tre kontakter har symboler for motor, kølevand og bord, så mon ikke der er noget indbygget X tilspænding plus det påmonterede på Y. - Sammen med 2 akset digital.
Hvis altså noget af det virker [quest] :-\

Jeg synes jo netop, at den ser mere klejn ud end en Bridgeport, så mon ikke det er en større model, du nævner. Hvilken spindel er tængerne til? R8 eller [quest]

Du skal ikke betale told eller andet fra et EU land, men som jeg skrev, er der jo mange identiske Deckelkloner, og de dukker da også af og til op herhjemme.

Denne maskine du viser her, ham har jeg kontaktet og han vil måle højden, men han siger at hastigheds skift foregår ved remskifte, og det jeg ikke så vild med, vil mene det tager for lang tid, dog uden og vide det på denne maskine...Jeg har 190 cm og gøre med op tll garage porten, og den skal den jo ind ad..Til loftet har jeg 207 cm....Er blevet forelsket i en Deckel FP1 metalfræser, den har lige det jeg søger med performans og ydere mål, men der er ingen til salg i Danmark, men findes i Tyskland. Men er det bøvlet og købe i tyskland mht. told og skat samtevt andre gebyre, nogen der har erfaringer med det...?
Mvh. Tommy
Der skriver, som kvinder taler- Lidt hurtigere end hjernen kan følge med til. ;-)

System i rodet er bedre end rod i systemet.

Tommy

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1794
Sv: Gammel svensk fræser
« Svar #51 Dato: Februar 03, 2019, 14:23:05 »
Det blev sgu da vist noget rod, jeg fik lavet der ;D

Nej jeg kender ingen, og kan heller ikke lige finde en nu, men de er der af og til. Og som skrevet - midt i rodet :D - ingen told eller andet fra Tyskland eller andre EU lande. Men den kan jo ikke lige sendes som pakke med GLS. ;D
Mvh. Tommy
Der skriver, som kvinder taler- Lidt hurtigere end hjernen kan følge med til. ;-)

System i rodet er bedre end rod i systemet.

Spsmed

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 106
Sv: Gammel svensk fræser
« Svar #52 Dato: Februar 03, 2019, 14:27:55 »
He he Nej GLS sender nok ikke så store pakker...Mon ikke et tysk transport firma kan klare opgaven 8)

Spsmed

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 106
Sv: Gammel svensk fræser
« Svar #53 Dato: Februar 03, 2019, 14:32:06 »
Fandt lige denne her på nettet, men prisen er dælme hamper :(

https://www.machineseeker.com/s-Macmon-M100E/i-3837661

Betegnelsen Vat er det tysk moms...?

Tommy

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1794
Sv: Gammel svensk fræser
« Svar #54 Dato: Februar 03, 2019, 15:33:55 »
Fandt lige denne her på nettet, men prisen er dælme hamper :(

https://www.machineseeker.com/s-Macmon-M100E/i-3837661

Betegnelsen Vat er det tysk moms...?

Den er da et stykke væk, hvis du vil en tur ned og kikke. ;D
Men ja. det er tysk moms. 19% mener jeg.

Mon ikke de også kan findes fine herhjemme noget billigere [quest] med lidt tålmodighed. Den sidste jeg så solgt på FB var til 1300, Godt nok uden tilbehør og digital, men pæn og 100 % i orden (skrev han)

Edit. ikke 1300 men 13000 dkr.
« Senest Redigeret: Februar 03, 2019, 15:36:12 af Tommy »
Mvh. Tommy
Der skriver, som kvinder taler- Lidt hurtigere end hjernen kan følge med til. ;-)

System i rodet er bedre end rod i systemet.

Tommy

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1794
Sv: Gammel svensk fræser
« Svar #55 Dato: Februar 03, 2019, 17:05:42 »
Du kan også få Lagun med variator (trinløs hastighedsregulering) i stedet for remskift, så hedder den bare FTV

Der står en i Hvidovre.

https://www.maschinensucher.de/mss/lagun+ftv+2

Mvh. Tommy
Der skriver, som kvinder taler- Lidt hurtigere end hjernen kan følge med til. ;-)

System i rodet er bedre end rod i systemet.

RH

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1377
Sv: Gammel svensk fræser
« Svar #56 Dato: Februar 03, 2019, 17:40:47 »
Den spån du skriver i har taget. Altså, 3mm ? Det er altså ingenting
Det kunne min arboga søjleboremaskine med krydsbord.
De må kunne vise dig hvad den rigtig kan. Det andet er jo på grænsen til at være til grin.

Her kan du se hvordan en Bridgeport kan pakkes sammen. Også denne måde de anbefaler under transport, da tyngdepunktet kommer betydeligt ned.

Ja jeg har en deckel fp1 klon.
En jugoslavisk prvomajska alg100.
Super lille fræser.  Jeg bruger den bare aldrig.
Den er altid for lille.  Altså enten vandring eller afstand mellem værktøj og plan.

Har du pladsen, så køb en større

Evt. En Tos fn 40. Det er en fræser i samme stil (værktøjsfræser) bare større, og billigere end en deckel.
Der har lige været en til salg for 15.000 inkl meget tilbehør. Skruestik, og delehoved.

Men hav is i maven. Så kommer det rigtige tilbud
 

Spsmed

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 106
Sv: Gammel svensk fræser
« Svar #57 Dato: Februar 03, 2019, 18:20:51 »
Den spån du skriver i har taget. Altså, 3mm ? Det er altså ingenting
Det kunne min arboga søjleboremaskine med krydsbord.
De må kunne vise dig hvad den rigtig kan. Det andet er jo på grænsen til at være til grin.

Her kan du se hvordan en Bridgeport kan pakkes sammen. Også denne måde de anbefaler under transport, da tyngdepunktet kommer betydeligt ned.

Ja jeg har en deckel fp1 klon.
En jugoslavisk prvomajska alg100.
Super lille fræser.  Jeg bruger den bare aldrig.
Den er altid for lille.  Altså enten vandring eller afstand mellem værktøj og plan.

Har du pladsen, så køb en større

Evt. En Tos fn 40. Det er en fræser i samme stil (værktøjsfræser) bare større, og billigere end en deckel.
Der har lige været en til salg for 15.000 inkl meget tilbehør. Skruestik, og delehoved.

Men hav is i maven. Så kommer det rigtige tilbud
 

Tja.. 3 mm er ren luxus når man er vant til den Optimum BF 20 fræser jeg har nu kun magter og da man en halv mm :D hvor meget magter din FP 1 klon?

Hans Ingvorsen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1357
Sv: Gammel svensk fræser
« Svar #58 Dato: Februar 03, 2019, 18:36:23 »
I kan lige så godt overgive jer. En god gammel Pedersen kommer i ikke uden om. Den køre bare, lige så længe der er strøm i kontakten, man skal lige huske ørepropper og lukke den øverste knap i skjorten, så tror jeg ikke at jeg har noget at klage over

RH

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1377
Sv: Gammel svensk fræser
« Svar #59 Dato: Februar 03, 2019, 18:55:33 »
Den spån du skriver i har taget. Altså, 3mm ? Det er altså ingenting
Det kunne min arboga søjleboremaskine med krydsbord.
De må kunne vise dig hvad den rigtig kan. Det andet er jo på grænsen til at være til grin.

Her kan du se hvordan en Bridgeport kan pakkes sammen. Også denne måde de anbefaler under transport, da tyngdepunktet kommer betydeligt ned.

Ja jeg har en deckel fp1 klon.
En jugoslavisk prvomajska alg100.
Super lille fræser.  Jeg bruger den bare aldrig.
Den er altid for lille.  Altså enten vandring eller afstand mellem værktøj og plan.

Har du pladsen, så køb en større

Evt. En Tos fn 40. Det er en fræser i samme stil (værktøjsfræser) bare større, og billigere end en deckel.
Der har lige været en til salg for 15.000 inkl meget tilbehør. Skruestik, og delehoved.

Men hav is i maven. Så kommer det rigtige tilbud
 

Tja.. 3 mm er ren luxus når man er vant til den Optimum BF 20 fræser jeg har nu kun magter og da man en halv mm :D hvor meget magter din FP 1 klon?
En ting er jo spåndybden. Noget andet er hvor hurtigt tilspændingen kører.
Men skal der bare ske lidt, (kan ikke huske hvilke skæremetre den kan køre som maks, mener 200)
Det er jo en ældre dame fra 1962, så den foretrækker HSS fræsere.
Til HM skær, kører tilspændingen ofte for langsomt.
Men feks en 16mm endefræser, der kan den nemt tage samme i dybden.
Men kører jeg med et knivhoved (planfræser med platter på) så er det maks et par mm  med et ø 50, i stål.

Men hvorimod en Pedersen som den Hans henviser til, kan tage ~5-8mm, og så med et dobbelt så stort hovede.

Problemet er bare tit. At de helt gamle pedersen er som den vàrnamo. At der mangler højde mellem spindel og plan.

Men kan du finde en Pedersen med eftermonteret motorbom, så får du noget mere plads. Og en super stille fræser.

Vi har en på jobbet, motoren er 7.5hk, tæt på lydløs. Og den kan trække nogle helt fine spåner.
Med de YG tankpower endefræsere vi har, der tager den nemt fuld skærhøjde på en 16mm.  Eller 20, eller 25.

Men ja, det er kun hobby.  Så alt er jo relativt.
Det er bare så dumt at købe for småt, og så begrænse sig. Køber du en god fra start, så er den også nemmere at sælge hvis du skal.

Du får lige et billede af vores, som vi er ved at flytte.  En VPU21, med variator og iso50 på horisontal spindel, og så iso40 på motorbom.  Fin gammel fræser, fra ~70, der trods voldtægter og mange lærlinge kører super endnu
Vægt, +2500kg
« Senest Redigeret: Februar 03, 2019, 18:58:44 af RH »