Forfatter Emne: spåntagning med toolbits  (Læst 2928 gange)

Joris

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 50
spåntagning med toolbits
« Dato: November 04, 2021, 22:54:38 »
Jeg har orienteret mig i Frylunds fagteori.

Men brugen af HSS toolbits er ikke meget omtalt.

Der bliver gjort fint rede for brugen af platter.

Varmeudviklingen mellem værktøj og emne bringer metallet tæt ved flydende tilstand og virker som smøring. Det sker når skærehastigheden er høj nok spåndybden tilstrækkelig stor og tilspænding med tilstrækkelig fremdrift.

Noget lignende finder jeg ikke om hs toolbits.
Så derfor er jeg på jagt efter nogle tommelfingerregler og en større forståelse for brugen af toolbits, før jeg ødelægger for meget.

Skærehastigheden er ca. 4 gange lavere men hvilken betydning har det for processen. 30 mod 120

1. Skræller hs værktøjet nu et lag metal af men uden brug af varmeudvikling?

2. Skal spåndybden i samme grad reduceres og hvad med tilspændingen?

3. Skal der smøres/køles for at sikre værktøjet større levetid.

Håber nogen vil hjælpe med en afklaring
« Senest Redigeret: November 04, 2021, 22:58:55 af Joris »

Søren

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1363
    • Frylunds Maskinforum
Sv: spåntagning med toolbits
« Svar #1 Dato: November 05, 2021, 07:36:59 »
Det er mange spørgsmål. :)

1 : Der er altid varmeudvikling, men HSS er typisk meget skarpere end platter er.

2 : Ja, der kan ikke køres så hårdt på med HSS. Derfor er det jo næsten også gået helt ud.

3 : Ja, som tommelfinger regel, altid køles.

Før HSS kom frem brugte man jo kulstofstål. Jens Erik har beskrevet lidt om det her.

http://www.fagteori.dk/drejebaenken/drejebaenkens-vaerktoej/hss-staal.aspx

Mvh Søren

Roder med (alt alt - ALT for) meget. :) Til gengæld så keder jeg mig heller aldrig. :D

Tommy

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1794
Sv: spåntagning med toolbits
« Svar #2 Dato: November 05, 2021, 08:24:53 »

Det er "guf" for enhver amatør, så jeg lytter med, med ørerne på stilke. ;D 8)

Søren; Jeg ved, at du skrev "som tommelfingerregel", og jeg kan sagtens være forkert på den. Men i praksis hvor mange herinde bruger så anden køling end lidt olie på en pensel i andet end særlige situationer [quest]
Jeg satte himmel og jord i bevægelse for at lave og eksperimentere med køling, da jeg startede for fem år siden (jeg har vist stadig en køleslange liggende nede omkring Viborg ;D). I dag står der en oliebøtte med en pensel på både fræser og drejebænk, og det eneste der får kølevand, er saven ved store emner.
Men ok - mine maskiner vejer +/- 300 kg stykket ;)  Jeg har bare ikke indtryk af, at andre gør det meget anderledes. [quest]
Mvh. Tommy
Der skriver, som kvinder taler- Lidt hurtigere end hjernen kan følge med til. ;-)

System i rodet er bedre end rod i systemet.

Hans Ingvorsen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1357
Sv: spåntagning med toolbits
« Svar #3 Dato: November 05, 2021, 11:18:35 »
Hvis man sliber sit toollstål rigtig så kan det lave et fint stykke arbejde, især i bløde materialer som messing og alu. Man skal have den rigtig frigang og ikke stører end nødvendig, for ellers brander spidsen af. Man skal kører max 20 - 30 skæremeter og så lidt smørelse på. Jeg har sådan en sprøjte flaske med lidt vand og skærer olie . Mår jeg skal skærer gevind så bruger jeg næsten altid toollstål. tynde emner som kan bøje af der bruger jeg også toll stål 

Søren

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1363
    • Frylunds Maskinforum
Sv: spåntagning med toolbits
« Svar #4 Dato: November 05, 2021, 13:33:59 »
Olien både køler og smører jo, så jeg tænker ikke I gør noget forkert. :)
Jeg har kun et HSS gevindstål samt et stikstål. Begge dele får olie..



Mvh Søren

Roder med (alt alt - ALT for) meget. :) Til gengæld så keder jeg mig heller aldrig. :D

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2610
Sv: spåntagning med toolbits
« Svar #5 Dato: November 05, 2021, 16:40:38 »
Jeg bruger også af og til toolbits stikstål, samt toolbits fason stål, jeg bruger ofte  kølesmøremiddel fra en håndflaske, men det hænder da også at stikstålet får skærepasta i stedet for. :)

 
Husk altid at skille tingene ad.

Søren

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1363
    • Frylunds Maskinforum
Sv: spåntagning med toolbits
« Svar #6 Dato: November 05, 2021, 17:58:15 »

Det er "guf" for enhver amatør, så jeg lytter med, med ørerne på stilke. ;D 8)

Søren; Jeg ved, at du skrev "som tommelfingerregel", og jeg kan sagtens være forkert på den. Men i praksis hvor mange herinde bruger så anden køling end lidt olie på en pensel i andet end særlige situationer [quest]
Jeg satte himmel og jord i bevægelse for at lave og eksperimentere med køling, da jeg startede for fem år siden (jeg har vist stadig en køleslange liggende nede omkring Viborg ;D). I dag står der en oliebøtte med en pensel på både fræser og drejebænk, og det eneste der får kølevand, er saven ved store emner.
Men ok - mine maskiner vejer +/- 300 kg stykket ;)  Jeg har bare ikke indtryk af, at andre gør det meget anderledes. [quest]

Og ja.. Du har stadig en slange liggende. :)

Mvh Søren

Roder med (alt alt - ALT for) meget. :) Til gengæld så keder jeg mig heller aldrig. :D

Tommy

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1794
Sv: spåntagning med toolbits
« Svar #7 Dato: November 05, 2021, 19:27:18 »
Nå ja  pensel eller sprøjteflaske - det må så være et temperamentsspørgsmål.

Nå Joris snakker om at bruge køling/smøring, så tænker jeg på noget som det 15 liters anlæg, med en pumpe der kunne forsyne en middelstor landsby med drikkevand, som jeg på et tidspunkt købte og lavede flytbart mellem fræser og drejebænk. ;)
På et tidspunkt brugte jeg faktisk lampeolie i det. 8) Tror egentligt, at det virkede udmærket - der gik i hvert fald aldrig ild i det. ;D

Jeg tror aldrig, at jeg har set Stefan Gotteswinther (min Guru ;D) bruge andet end en oliepensel på nogle af hans utallige Youtube film.
Mvh. Tommy
Der skriver, som kvinder taler- Lidt hurtigere end hjernen kan følge med til. ;-)

System i rodet er bedre end rod i systemet.

Joris

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 50
Sv: spåntagning med toolbits
« Svar #8 Dato: November 07, 2021, 09:24:16 »
Tak for alle de gode råd og anvisninger.
Nu glæder jeg mig til at begå fejl på et oplyst grundlag.
Det vigtigste jeg tager med er nok kølingen. Jeg forstår at den foregår på mange måder lige fra Tommys 15 liters køleanlæg til sprøjteflasker og pensling med køle/smøremiddel. Hs stålet kan tåle varme op til ca. 600 grader, (Frylund) så det er bare at holde temperaturen nede. :)