Forfatter Emne: Opretning af vertikalhoved, ny metode (for mig)  (Læst 6465 gange)

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2610
Opretning af vertikalhoved, ny metode (for mig)
« Dato: Oktober 28, 2021, 19:31:14 »
Har set på youtube at man kan bruge eks en kontrol ring, når man rettet vertikalhovedet op, så slipper man for at skulle passere T-sporene med måleuret, mit vertikalhoved har jeg selv bygget på, så jeg skal kontrollere, at det også sidder lige den anden vej, da jeg har en justerings mulighed der også, så ekstra nemt.

Jeg så en fin kontrolring på dba til rimelig pris, det yderste af de slebne endeflader måler 120mm hvilket passer fint til min lille fræser. Når jeg måler tykkelsen rundt med en mikrometerskrue, er der ingen forskel at måle, på ringen.
(Så har jeg også en kontrolring til et par store 3 punktsmålere jeg har.)

Har forøvrigt set MrPete222, bruge en ny bremseskive til samme formål

(undskylder på forhånd den rustne holder til måleuret, den blev hevet frem af rodekassen, og fik den ikke lige shinet op  :D  )
« Senest Redigeret: Oktober 28, 2021, 19:33:32 af jens »
Husk altid at skille tingene ad.

Tommy

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1794
Sv: Opretning af vertikalhoved, ny metode (for mig)
« Svar #1 Dato: Oktober 29, 2021, 08:46:49 »
Smart [th] Og "beroligende" at se, at ikke ALLE andre altid har alt grej liggende skinnende og nypudset lige ved højre hånd. Tak ;D

Hver gang jeg ser sådan et ur, tænker jeg at sådan et må jeg eje. Man falder bare aldrig lige over dem, og jeg ved ikke, hvad jeg skal søge på. :(  Hvad hedder sådan et [quest]
Mvh. Tommy
Der skriver, som kvinder taler- Lidt hurtigere end hjernen kan følge med til. ;-)

System i rodet er bedre end rod i systemet.

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2610
Sv: Opretning af vertikalhoved, ny metode (for mig)
« Svar #2 Dato: Oktober 29, 2021, 09:30:31 »
Hvis du søger på "BACK PLUNGER DIAL INDICATOR" dukker der en del op.
https://www.google.com/search?q=BACK+PLUNGER+DIAL+INDICATOR&client=firefox-b-d&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=2ahUKEwjzhbTNi-_zAhVniP0HHemeCMQQ_AUoAXoECAEQAw&biw=1320&bih=711&dpr=1.25


Men et lille vippeindikator ur kan jo også gøre det  :)
Husk altid at skille tingene ad.

Tommy

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1794
Sv: Opretning af vertikalhoved, ny metode (for mig)
« Svar #3 Dato: Oktober 29, 2021, 14:02:15 »
Hvis du søger på "BACK PLUNGER DIAL INDICATOR" dukker der en del op.
https://www.google.com/search?q=BACK+PLUNGER+DIAL+INDICATOR&client=firefox-b-d&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=2ahUKEwjzhbTNi-_zAhVniP0HHemeCMQQ_AUoAXoECAEQAw&biw=1320&bih=711&dpr=1.25


Men et lille vippeindikator ur kan jo også gøre det  :)

Med det navn kan jeg godt forstå, at jeg aldrig har fundet det. ;D Tak

Ja, men lige til det der vender uret forkert ½delen af tiden ;) og det er somme tider "bøvet" at finde ud af, hvor meget en vippeindikator egentlig viser - med mindre selvfølgelig at den lige holder sig på 0 i første hug. :)
Nå ja! Måske er det mest et "nice to have" - ellers havde jeg nok også søgt noget grundigere. 8)
Mvh. Tommy
Der skriver, som kvinder taler- Lidt hurtigere end hjernen kan følge med til. ;-)

System i rodet er bedre end rod i systemet.

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2610
Sv: Opretning af vertikalhoved, ny metode (for mig)
« Svar #4 Dato: Marts 13, 2022, 13:14:45 »
Så lige denne smarte hjemmelavede værktøj  til at oprette fræseren med, ret enkelt t fremstille.
og man kan bruge et almindelig måleur..
       
                   
Husk altid at skille tingene ad.

Tommy

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1794
Sv: Opretning af vertikalhoved, ny metode (for mig)
« Svar #5 Dato: Marts 13, 2022, 14:03:34 »
Mr. Pete kan jo få en video ud af det meste, og ideen er da ikke tosset - men burde han ikke have brugt en spændetang til demonstration.
Jeg har ingen borepatron, som jeg turde stole på til det der ude i en diameter på ca. 40 cm.   ;)
Mvh. Tommy
Der skriver, som kvinder taler- Lidt hurtigere end hjernen kan følge med til. ;-)

System i rodet er bedre end rod i systemet.

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2610
Sv: Opretning af vertikalhoved, ny metode (for mig)
« Svar #6 Dato: Marts 13, 2022, 14:55:41 »
Det fede ved metoden er at det er ligegyldigt om armen er spændt lige op, for når man rotere ½ omgang, følger eventuel skævhed jo med, så den skal bare være spændt så den sidder fast.

Akkurat som den opstilling jeg viser i første indlæg..
Husk altid at skille tingene ad.

Tommy

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1794
Sv: Opretning af vertikalhoved, ny metode (for mig)
« Svar #7 Dato: Marts 13, 2022, 15:16:20 »
Det fede ved metoden er at det er ligegyldigt om armen er spændt lige op, for når man rotere ½ omgang, følger eventuel skævhed jo med, så den skal bare være spændt så den sidder fast.

Akkurat som den opstilling jeg viser i første indlæg..

YEP ]flub[ - Det kan jeg godt se, at du jo har ret i. [th]
Undskyld Mr. Pete, men en borepatron i en fræser ser altså provokerende ud. ;) Det er smart, at man kan dreje uret. [th]
Mvh. Tommy
Der skriver, som kvinder taler- Lidt hurtigere end hjernen kan følge med til. ;-)

System i rodet er bedre end rod i systemet.

JensOC

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 440
Sv: Opretning af vertikalhoved, ny metode (for mig)
« Svar #8 Dato: Marts 13, 2022, 17:01:44 »
Hej de herrer, det er godt med et måleur men hvordan holder man hovedet ca. 30kg medens
man flytter det 1/100 mm og spænder det fast, det mener jeg er det svære, eller er
jeres fræsere forsynet med en finindstilling eller hvad?
Billeder udbedes.

Jeg borede et hul i søjlen ind til den nederste T-møtrik og skar gevind i hullet
og puttede en lang 8mm bolt i, så nu kan jeg stå afslappet og skrue lidt på bolten
og finjustere vertikalhovedet

Mvh JensOC.
« Senest Redigeret: Marts 13, 2022, 17:03:42 af JensOC »
Læs hodjasblog.one på Nettet

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2610
Sv: Opretning af vertikalhoved, ny metode (for mig)
« Svar #9 Dato: Marts 13, 2022, 17:16:18 »
Jeg har ingen finindstilling, jeg spænder de 4 møtrikker, der holder vertikalhovedet,  let til og så ellers finjustere med en fiberhammer. (på selve huset på vertikalhovedet, det er ret solidt)
« Senest Redigeret: Marts 13, 2022, 17:18:02 af jens »
Husk altid at skille tingene ad.

RH

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1377
Sv: Opretning af vertikalhoved, ny metode (for mig)
« Svar #10 Dato: Marts 13, 2022, 20:55:56 »
Mr. Pete kan jo få en video ud af det meste, og ideen er da ikke tosset - men burde han ikke have brugt en spændetang til demonstration.
Jeg har ingen borepatron, som jeg turde stole på til det der ude i en diameter på ca. 40 cm.   ;)
CA 8 minutter inde i videoen viser han faktisk præcis det du og andre har stillet spørgsmålstegn ved.



Sendt fra min Redmi Note 9 Pro med Tapatalk


jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2610
Sv: Opretning af vertikalhoved, ny metode (for mig)
« Svar #11 Dato: Marts 13, 2022, 21:36:18 »
Denne her type af ur til opretning, kræver så til gengæld at den er spændt op så den løber.

Husk altid at skille tingene ad.

Bj@rne

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 360
Sv: Opretning af vertikalhoved, ny metode (for mig)
« Svar #12 Dato: Juli 26, 2022, 18:18:08 »
Det er da en fin ide, jeg er dog lidt skeptisk over, at rette op på “kun” 120mm, når nu man har et plan på 4-600mm længde, og personligt syntes jeg ikke, at sporene er et problem.

Mvh

RH

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1377
Sv: Opretning af vertikalhoved, ny metode (for mig)
« Svar #13 Dato: Juli 27, 2022, 15:19:13 »
Jeg har et plan på +1000mm, men retter aldrig op på mere end jeg gør på min anden, som har et væsentligt mindre.

Længden har reelt set ikke så meget at sige, andet end hvor meget præcision der kræves af urene. 120mm er alt rigeligt

Sendt fra min Redmi Note 9 Pro med Tapatalk