Forfatter Emne: Lade batteri....  (Læst 6546 gange)

Villy

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 422
Lade batteri....
« Dato: April 08, 2022, 05:20:54 »
En a de ting som jeg ikke begriber: Min gamle dame a en hd har et lithium ion batteri monteret, det eneste som kan holde i en stivstel...
Der skal en speciel lader anskaffes hvis man vil lade på det via 220v...I cyklen lades det fint op til trods for der sidder en ganske alm generator på den .....HVORFOR     HVORFOR   HVORFOR.... [quest]

Neubert

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 435
Sv: Lade batteri....
« Svar #1 Dato: April 08, 2022, 11:03:27 »
grunden til speciel lader, er at lithium batterier skal ballanceres under opladning.
batterier til cykler gætter jeg på kommer  med et indbygget bms (battery managment system) som tager sig af balanceringen.
cand. næsten alt. med specialt i det der lige falder mig ind.

JensOC

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 440
Sv: Lade batteri....
« Svar #2 Dato: April 08, 2022, 17:36:42 »
Der findes flere typer Litium xxxx
Lithium batterier bruges til backup i computere og må overhovedet ikke lades
holder typisk i 10 år
Lithium Ion akkumulatorer bruges i Pcer El-Biler Cykler Elværktøj og meget andet,
findes i to grupper en der kan yde få ampere og en der kan yde mange ampere (Værktøj)
Drift spændingen er typisk 3,6 volt pr celle og må ikke lades over 4,2 volt og pakken er normalt
forsynet med BMS som Neubert skriver.
LiPO4 Er en gruppe som er egnet til store solcelleanlæg med 200-300 Ampertimer kapasitet men er
ikke egnet til store strømme som en startmotor i bil el HD.
Lithium Ferrite (LiFe) er en  tredie gruppe som arbejder med 3,3 volt og som kan klare store startrtrømme,
men da den arbejder med en anden spænding skal der også en anden lader til.
max lade spænding pr. celle 3,65 volt Dvs. for 4 celler drift 13,2 volt Max 14,6 volt.
Man kan selvfølgelig lade dem alle sammen fra en variabel strømforsyning, og så selv
holde øje med slut spændingen, og slukke til tiden.

Edit: Da LiFe ligner Blyakku. meget kan den sikkert lades med en alm. bil lader, spændingen
 må bare ALDRIG komme over 14,6 volt så dør de.







« Senest Redigeret: April 08, 2022, 18:14:51 af JensOC »
Læs hodjasblog.one på Nettet

Chrismark

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 85
Sv: Lade batteri....
« Svar #3 Dato: April 08, 2022, 18:11:10 »
Der findes også Litium-Polymer kaldt  Li-Po.
De bruges iser hvor man ønsker meget høj effekt. Dominerende indenfor modelflyvning, telefoner m.m.
Har startet 2,5 Diesel med en 5Ah 12V Li-Po 30-40 C. (skriver 5 amper timer accu !)
Men kan bruges som på billeder som en power-bank.
Billeder af Li-Po i bilen samt BMS (battery management system) og noget sollader.

Villy

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 422
Sv: Lade batteri....
« Svar #4 Dato: April 09, 2022, 08:25:25 »
Tak for svar.....Synes jeg  har fået et lidt større indblik i lit-ion batterier....Har  prøvet  en hel del forskellige batt, de eneste som har kunnet holde er lit-ion...

Der er jo en hel del rystelser på sådan en gammel mc.... :) :)

Chrismark

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 85
Sv: Lade batteri....
« Svar #5 Dato: April 09, 2022, 11:43:09 »
Der skal en speciel lader anskaffes hvis man vil lade på det via 220v...I cyklen lades det fint op til trods for der sidder en ganske alm generator på den .....HVORFOR     HVORFOR   HVORFOR.... [quest]

Hvis det virker på mc-en tyder det på, at akkuen har en BMS der styrer ladningen. Derfor vil jeg mene, at du skal bare give den ganske alm. lader dog indstillet på lille strøm. Der findes BMS-er der afbryder ved for høj lade/aflade strøm.
Men skriv i det mindste akkuens type.

Villy

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 422
Sv: Lade batteri....
« Svar #6 Dato: April 09, 2022, 13:35:38 »
Nope...mc kan fint lade batt, men en alm lader kan ikke- heller ikke ctek...jeg har måttet købe en jmk lader tror jeg den hedder.... :)

JensOC

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 440
Sv: Lade batteri....
« Svar #7 Dato: April 09, 2022, 14:42:33 »
Hej Willy...Du skriver ...Hvorfor..... men du giver ingen oplysninger om batteri type fabrikat osv.
vi får heller ikke noget om laderne der duer eller ikke dur, så det er gætteri så det er mordeligt
svært at give et relevant svar, men.
Gamle ladere er helt ligeglade med hvad de er tilsluttet, om der er nul volt når man tilslutter dem
så virker de bare.
Moderne "smarte" ladere føler sig for og er der for lav spænding på batteriet, starter ladningen ikke
Der er kasseret millioner af batterier for de er  kommet for langt ned i spænding, de skulle bare hjælpes
op over "Smart" laderens startspænding,så virkede alt fint, så det er kun smart for sælgeren af batterier.

Mvh JensOC
Edit 2: Når man tænker på hyleriet om vores overforbrug, burde Smart ladere og Makita med der
spærring for genanvendelse af deres batterier,  forbydes ved lov, politikerne taler og taler
om bæredygtighed og GRØN dit og dat, men de fatter ikke en brik, og gør intet andet en symbolik.
« Senest Redigeret: April 09, 2022, 20:02:34 af JensOC »
Læs hodjasblog.one på Nettet

Chrismark

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 85
Sv: Lade batteri....
« Svar #8 Dato: April 09, 2022, 18:27:47 »
Bare for og starte et sted; er det 6 eller 12 Volt ? ???

Villy

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 422
Sv: Lade batteri....
« Svar #9 Dato: April 10, 2022, 03:14:49 »
Mit batt er det her fra biltema:  Litiumbatteri Litium LiFePO4, 12 V, 2,4 Ah, 113 x 69 x 85 mm
Art. 80-171..
Det er jo et ganske lille batt da min mc jo kun har kickstart....Og nej jens jeg har kun fundet en lader som kan lade det og det er min jmk lader ...Jeg fatter bare ikke at på cyklen er der ingen problemer, til trods for at det er et gammelt ladeanlæg fra start 70 erne....En helt alm generator opgraderet med elektronisk laderelæ... [th] :)

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2610
Sv: Lade batteri....
« Svar #10 Dato: April 10, 2022, 09:28:48 »
Biltema har en lader der passer til  LiFePO4 batterier fra 1-20 ah
Dog er den ved at udgå, og kun lagervare i 3 butikker.
https://www.biltema.dk/bil---mc/bilbatterier/batteriladere/batterilader-litium-lifepo4-12-v-4-a-2000037465

Men det er jo nok noget lignende du skal have fat på..

Jeg bruger en Bosch lader til akku værktøj, til at lade nogle 4 ah batterier (ikke LiFePO4 ) men almindelig tørbatteri.
Men måske sådan en lader kan bruges til LiFePO4  ??
« Senest Redigeret: April 10, 2022, 09:35:24 af jens »
Husk altid at skille tingene ad.

JensOC

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 440
Sv: Lade batteri....
« Svar #11 Dato: April 10, 2022, 14:18:13 »
Willy har en lader kaldet jmk tilsyneladende fra Indien der virker, han spørger bare "HVORFOR"
og den fine Ctech fra Sverige ikke virker.
Det kunne jeg også godt lide at vide ?
Så derfor Willy kan du ikke fortælle lidt mere om jmk laderen, evt. billede.
Læs hodjasblog.one på Nettet

Villy

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 422
Sv: Lade batteri....
« Svar #12 Dato: April 10, 2022, 15:00:58 »
Ja præcis jens oc...Min jmk som i virkeligheden hedder jmp 4000 klarer alle batt.... 8)Min fine ctek kunne ikke klare det.... [quest]

Jens ved godt de har fine ladere hos biltema men jeg har jo en som klarer det :)

Men hvorfor..... [quest] [quest]

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2610
Sv: Lade batteri....
« Svar #13 Dato: April 10, 2022, 15:21:35 »
Den virker måske ikke fordi at dit batteri er et 2,4 Ah ?
Din skulle gå fra 3-80 Ah batterier...



« Senest Redigeret: April 10, 2022, 15:30:07 af jens »
Husk altid at skille tingene ad.

Villy

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 422
Sv: Lade batteri....
« Svar #14 Dato: April 10, 2022, 15:30:21 »
Jo Jo jens min jmp lader klarer det fint som skrevet..... :)

Har en anden stor lader og en nu solgt ctek som ikke kan....Og hvorfor kan min mc lade lithium når de andre ikke kan  [quest] [quest]