Forfatter Emne: Myford gevind "box" KISS DIY  (Læst 2854 gange)

Chrismark

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 85
Myford gevind "box" KISS DIY
« Dato: Januar 18, 2022, 19:58:20 »
Det er nu mange år siden, men bare synet af skiftehjul der skulle kombineres for og dreje 1,25 mm gevind, gav mig kvalme. Jeg læste og læste, Youtube osv.
Alle de vinkler, grader, splitsekunder af 360 grader,,,,, >:(
Samtidig rodede jeg med tandremme til CNC.
Tand mig her, vinkel her splitsekunder og noget med antal step pr. omdrejning af del af 360.  :-[

Mit hoved var fyldt med spaghetti i uendeligt mange stykker, hvor jeg ikke kunne hverken se begyndelsen eller enden.  :-[ 

Åbenbaringen kom, da jeg besluttede og glemme ALT om 360 grader. 
Instedet tænkte jeg på noget som bare skulle deles. En cirkel er trods alt samling af punkter der er ens. Om det er tænder, centimeter eller 127 perler på en snur er lige fedt.

Jeg besluttede og bygge rem baseret gevind gear "box".
Når det er Myford er det " alt handler om. Men ikke hos mig. !

127 er det magiske tal hvor metriske mål bliver spiselige ved konvertering.
 
Forsættes.....
« Senest Redigeret: Januar 18, 2022, 21:11:23 af Chrismark »

Chrismark

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 85
Sv: Myford gevind "box" KISS DIY
« Svar #1 Dato: Januar 19, 2022, 16:20:12 »
Lidt flere billeder af arbejdet. (fremskridtet) . ;)

Nu er det vel altid sådan, at hvis man vælger gå op ad bakken i regnvejr, vil man glide og falde nogle gange.  :D


Chrismark

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 85
Sv: Myford gevind "box" KISS DIY
« Svar #2 Dato: Januar 20, 2022, 20:03:22 »
Nogle billeder.
Istøbning af bøsning.
Nu har jeg ikke lige det rem der er "optimalt" derfor laver jeg det selv. Man kan ikke bare lime noget glasfiber oven på remmen, da det giver stift sandwich konstruktion. Derfor måtte jeg tage min DIY vinkelsliber i brug for og slibe noget af gummiet væk. Slibemaskinen er en 775 12V motor med ER11 samt et bevel-gear lavet af krans fra en borpatron og dertil passende nøgle.  ;)

Billede af det glasfiber limmede rem med kontaktlim.

« Senest Redigeret: Januar 20, 2022, 20:21:50 af Chrismark »

tk

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 109
Sv: Myford gevind "box" KISS DIY
« Svar #3 Dato: Januar 23, 2022, 12:48:08 »


   Hej crismark, man må sige at du er en sand pioner udi denne hobby , som
   alle vi her deler. 8) [th] [th] ]flub[ ]flub[

    Hilsen teddy
teddy

j håndstad

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 461
Sv: Myford gevind "box" KISS DIY
« Svar #4 Dato: Januar 23, 2022, 16:40:01 »
Fantastisk du er en sand mester ingen tvivl om det .  Når du nu har en brugbar model så kan du jo bruge den som model til at lave det i alu. forstået på den måde at du bruger det som master med en stopanordning for hver tand,og så laver et stikstål eller en fræser af tandformen . Måske lidt nørdet men mere holdbart på lang sigt . Du kunne måske også støbe det i Plasic Padding Alu.

Chrismark

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 85
Sv: Myford gevind "box" KISS DIY
« Svar #5 Dato: Januar 23, 2022, 19:16:09 »
Tak for jeres svar og støtte.

Ja, nogle gange skal ting bare være sjove og have lov til og udvikle sig selv.  :)
Hvis man kan styre det altså.

Vel 3 år siden ønskede jeg, at min Arduino (microprocessor) skulle sende mig en SMS. Så langt, så godt.
Men efter 1 uge (7 dage) intet. Der bliver man sku i tvivl. Men SÅ kom den. Min stol omdannede sig til et katapultsæde hvor jeg røg gennem loftet og taget. Nu kunne jeg sende SMS til den med ordre og næsten programmere den. Men videre kom jeg ikke.


OG sådan færdig opkalds fidus kan købes for ca. 1K.

Par billeder af Myford konvertering.