Forfatter Emne: Om køb udenfor EU  (Læst 5805 gange)

Kenneth

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 647
Om køb udenfor EU
« Dato: December 05, 2021, 17:09:27 »
Der skal siden 1/7-21 betales moms + told af alle forsendelser - uanset beløbet - fra ikke EU-lande.

Leverandører kan tilmelde sig et program hvor de tager sig af det der skal betales for kunden og afregner med EU. Det er det der hedder IOSS (Import One Stop Shop). Dermed undgår man transportørens momsgebyr som fx hos Postnord er 160,-

DOG er der en beløbsgrænse PR FORSENDELSE på €150,- Overskrides den så skal der betales moms + told når varen kommer til landet i stedet for hos leverandøren. TJEK derfor at de ikke opkræver det hos leverandøren da man så skal til at have det refunderet fra leverandøren når man opdager at man skal betale ved modtagelsen.

Ovennævnte kræver som nævnt at leverandøren er tilknyttet IOSS - er de ikke det så opkræves det som normalt i modtagerlandet. Dette kan man enten spørge leverandøren om, eller tjekke at de på betalingen har trukket for moms mv.

Ved import hvor momsen afregnes gennem fx postnord vil man skulle lægge dansk moms, told(typisk nogle få %) og ikke mindst det forhadte gebyr på 160,- oveni beløbet.

Til fælles glæde kan jeg fortælle at ARCEUROTRADE arbejder på at blive tilmeldt IOSS programmet så det igen vil give mening at handle småting hos dem. Det er dog endnu ikke aktivt.

Med venlig hilsen
Kenneth

Joris

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 50
Sv: Om køb udenfor EU
« Svar #1 Dato: December 05, 2021, 17:53:41 »
Hej Kenneth
Tak for info.
Ved du om Aliexpress er med i IOSS ordningen? Alle mine indkøb hos dem er ophørt med Postnords indberetning til told og skat.
Venlig hilsen

Kenneth

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 647
Sv: Om køb udenfor EU
« Svar #2 Dato: December 05, 2021, 18:56:06 »
Ja det er de  :)

Typisk kan du se det på om de lægger moms på vare, men ellers kan man søge på IOSS og så firmanavnet på nettet.

Hilsen Kenneth

Tommy

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1794
Sv: Om køb udenfor EU
« Svar #3 Dato: December 05, 2021, 19:20:30 »
Tak Kenneth [th]

Men jeg har altså også et eller andet sted læst det, som Jens nævner, med at det har betydning, om varen er fabrikeret i det land man køber i.
Er det 150 € grænsen, der er højere eller  [quest] [quest] [quest]
Mvh. Tommy
Der skriver, som kvinder taler- Lidt hurtigere end hjernen kan følge med til. ;-)

System i rodet er bedre end rod i systemet.

Kenneth

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 647
Sv: Om køb udenfor EU
« Svar #4 Dato: December 06, 2021, 10:00:38 »
Tak Kenneth [th]

Men jeg har altså også et eller andet sted læst det, som Jens nævner, med at det har betydning, om varen er fabrikeret i det land man køber i.
Er det 150 € grænsen, der er højere eller  [quest] [quest] [quest]

Det kan have betydning for tolden hvor varen er produceret - nogle varer bliver straffet hårdt af told hvis de kommer fra fx Asien. Det hedder antidumpingtold. Jeg kender ikke til om der er det på den slags varer som vi normalt køber her i forummet, men jeg ved at der er på fx befæstelse som vi køber fra Asien her i firmaet.

Det der sker hvis beløbet er over €150 er at momsen så opkræves her i Danmark - man skal derfor IKKE betale moms hos afsenderen.

Hilsen Kenneth

Niels Haldrup

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 107
Sv: Om køb udenfor EU
« Svar #5 Dato: December 06, 2021, 10:32:15 »
Ved f.eks. AliExpress, gælder det så for alle deres forhandlere, eller, skal man også holde øje når man smider tingene i kurven, selvom de opkræver VAT på ordrer under €150 ?

Kenneth

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 647
Sv: Om køb udenfor EU
« Svar #6 Dato: December 06, 2021, 10:55:13 »
Jeg er RET sikker på at alle betalinger går gennem Aliexpress selv, og dermed afregnes hos dem, men jeg ville da altid lige tjekke indkøbskurven når varen var klar til betaling :)

Tommy

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1794
Sv: Om køb udenfor EU
« Svar #7 Dato: December 06, 2021, 13:07:00 »
Tak Kenneth [th]

Men jeg har altså også et eller andet sted læst det, som Jens nævner, med at det har betydning, om varen er fabrikeret i det land man køber i.
Er det 150 € grænsen, der er højere eller  [quest] [quest] [quest]

Det kan have betydning for tolden hvor varen er produceret - nogle varer bliver straffet hårdt af told hvis de kommer fra fx Asien. Det hedder antidumpingtold. Jeg kender ikke til om der er det på den slags varer som vi normalt køber her i forummet, men jeg ved at der er på fx befæstelse som vi køber fra Asien her i firmaet.

Det der sker hvis beløbet er over €150 er at momsen så opkræves her i Danmark - man skal derfor IKKE betale moms hos afsenderen.

Hilsen Kenneth

Ja, jeg har fået noget lignende og lidt diffust ud af at læse lidt mere. :D

Det meste af det vi køber i både Tyskland og UK er jo lavet i Kina og defineres vistnok som "maskindele".
Når man tænker på, priserne på ting der sendes fra diverse adresser i Tyskland og Tjekkiet (som vel bare er "mellemstationer" for kinesiske firmaer), så er der ikke noget, der tyder på, at der er voldsom straftold på det.

Jeg har aldrig handlet ved Ali-Expres, Wish og hvad de ellers hedder, men hvor mange % kommer I typisk til at betale mere for køb under 150 €  [quest]
Mvh. Tommy
Der skriver, som kvinder taler- Lidt hurtigere end hjernen kan følge med til. ;-)

System i rodet er bedre end rod i systemet.

Søren

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1363
    • Frylunds Maskinforum
Sv: Om køb udenfor EU
« Svar #8 Dato: December 06, 2021, 13:25:00 »
Jeg snakkede med en kammerat om nogle Pinball maskiner han ville købe i USA.
Han påstod at så længe det var elektronik, så var der ingen told..

Men til +50 af de lange, så ville jeg nok være HELT sikkert inden jeg overførte.. ;)

Mvh Søren

Roder med (alt alt - ALT for) meget. :) Til gengæld så keder jeg mig heller aldrig. :D

JensOC

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 440
Sv: Om køb udenfor EU
« Svar #9 Dato: December 06, 2021, 15:22:16 »
Hej.
Jeg mener at Aliexpres har momsen includeret i den viste pris
medens EBAY først lægger den til når man afregner/betaler.
Jeg har handlet meget med begge foretagerne siden EU lavede om,
og der har ikke været bøvl undtaget lige i en overgangs period hvor
post DENMARK spildte 4-5 breve på mig.

Mvh JensOC
Læs hodjasblog.one på Nettet

Kenneth

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 647
Sv: Om køb udenfor EU
« Svar #10 Dato: December 06, 2021, 15:42:19 »
Tak Kenneth [th]

Men jeg har altså også et eller andet sted læst det, som Jens nævner, med at det har betydning, om varen er fabrikeret i det land man køber i.
Er det 150 € grænsen, der er højere eller  [quest] [quest] [quest]

Det kan have betydning for tolden hvor varen er produceret - nogle varer bliver straffet hårdt af told hvis de kommer fra fx Asien. Det hedder antidumpingtold. Jeg kender ikke til om der er det på den slags varer som vi normalt køber her i forummet, men jeg ved at der er på fx befæstelse som vi køber fra Asien her i firmaet.

Det der sker hvis beløbet er over €150 er at momsen så opkræves her i Danmark - man skal derfor IKKE betale moms hos afsenderen.

Hilsen Kenneth

Ja, jeg har fået noget lignende og lidt diffust ud af at læse lidt mere. :D

Det meste af det vi køber i både Tyskland og UK er jo lavet i Kina og defineres vistnok som "maskindele".
Når man tænker på, priserne på ting der sendes fra diverse adresser i Tyskland og Tjekkiet (som vel bare er "mellemstationer" for kinesiske firmaer), så er der ikke noget, der tyder på, at der er voldsom straftold på det.

Jeg har aldrig handlet ved Ali-Expres, Wish og hvad de ellers hedder, men hvor mange % kommer I typisk til at betale mere for køb under 150 €  [quest]

Hvis de er på IOSS, så ingen told da det er medregnet. Ellers typisk 3-5% told + moms + gebyr.

Søren

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1363
    • Frylunds Maskinforum
Sv: Om køb udenfor EU
« Svar #11 Dato: December 26, 2021, 09:35:49 »
Jeg manglede nogle stumper til min 3d printer og der er ikke andre end kineserne der kan være med i priserne. 
Så i starten af december prøvede jeg at lægge en ordre ved Wish.
Den dukkede op inden jul, og med kombineret forsendelse, så helt uden problemer. :)
De opkræver også momsen ved afregning..
Mvh Søren

Roder med (alt alt - ALT for) meget. :) Til gengæld så keder jeg mig heller aldrig. :D

Tommy

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1794
Sv: Om køb udenfor EU
« Svar #12 Dato: December 26, 2021, 11:35:37 »
Nogen der ved, om Bangood virker på samme måde [quest]
Mvh. Tommy
Der skriver, som kvinder taler- Lidt hurtigere end hjernen kan følge med til. ;-)

System i rodet er bedre end rod i systemet.

Søren

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1363
    • Frylunds Maskinforum
Sv: Om køb udenfor EU
« Svar #13 Dato: December 26, 2021, 11:48:38 »
Det kan du se når du har tingene i indkøbskurven,  så opkræves der 25% moms. :)

Sendt fra min SM-G780F med Tapatalk

Mvh Søren

Roder med (alt alt - ALT for) meget. :) Til gengæld så keder jeg mig heller aldrig. :D

PerHolland

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 25
Sv: Om køb udenfor EU
« Svar #14 Dato: December 26, 2021, 11:52:18 »
Jeg har lige købt 4 centerkapsler til mine hjul på bilen hos Ali-expres jeg er blevet trukket for 53,35kr incl. forsendelse. De kom forøvrigt 14 dage før lovet. Er yderst tilfreds. De skrev de skulle sendes fra Kina poststemlet var fra Holland. Banggoods hjemmeside er lukket i Danmark