Forfatter Emne: TIG reguleringspedal  (Læst 4455 gange)

Floyd

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 38
TIG reguleringspedal
« Dato: December 05, 2021, 15:22:23 »
Jeg prøver indædt at undgå at kalde den en fodpedal, fordi det er dobbeltkonfekt. "Pedal" kommer af "pedes" som er latin for fødder.
Hvorom alting er, så er jeg ved at tilpasse en pedal fra min gamle Tig svejser til min nye. Det er lidt småt med diagrammer, men jeg kan se, at der mellem to af benene skal være en modstand på 220 K Ohm, såldes at svejseren kan vide, at der er en regulering tilsluttet. En sådan kan jeg også, med lidt besvær, finde, men så er spørgsmålet: Hvor mange volt skal den være på?
Jeg er overbevist om, at der bare er tale om noget styrestrøm (spænding), formodentlig 24-48 V, men jeg er lidt tilbageholdende med at jage et multimeter i stikket.
Jeg mener jeg fandt en 50 V modstand et sted, ville der ske noget ved at bruge den selvom styrespændingen så kun var 24 V?
Det jeg lærte om elektronik i ungdomsskolen for 55 år siden rækker ikke rigtigt, så jeg håber nogen med en lidt større viden om elektronik vil hjælpe mig videre.
If you can't fix it with a hammer, it's an electrical fault

Harry

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 69
Sv: TIG reguleringspedal
« Svar #1 Dato: December 05, 2021, 15:32:13 »
Mig bekendt er en modstand uafhængig af spændingen, så det må være hvormange Watt den kan klare det så drejer drejer sig om er strømmen den skal klare.

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2610
Sv: TIG reguleringspedal
« Svar #2 Dato: December 05, 2021, 15:35:54 »
Det er effekten modstanden/watt skal kunne håndtere, som jeg husker det er de almindelige små modstande på 1/4 watt.
Men en modstand på 220 k ohm vil jo typisk ikke trække det helt vilde.
Husk altid at skille tingene ad.

Kenneth

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 647
Sv: TIG reguleringspedal
« Svar #3 Dato: December 05, 2021, 17:21:41 »
Er enig med Jens. De helt almindelig modstande er på 1/4W, men modstande kan fås i enhver størrelse. Der er ingen spænding relateret til en modstand, da det netop kun er hvor mange Watt der afsættes i modstanden der har betydning (Volt X Ampere).

Hilsen Kenneth

Floyd

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 38
Sv: TIG reguleringspedal
« Svar #4 Dato: December 05, 2021, 21:36:17 »
Tak for jeres hurtige bidrag. Jeg synes bestemt at jeg fandt nogle med en spændingsangivelse, men kan selvfølgelig ikke finde dem igen.
Det lyder også helt rigtigt, det I siger, så det er nok en erindringsforskydning ;-)
God Jul
If you can't fix it with a hammer, it's an electrical fault