Forfatter Emne: Justering af vertikalhovede  (Læst 12267 gange)

Max

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 573
    • Sandcastle
Sv: Justering af vertikalhovede
« Svar #15 Dato: April 24, 2017, 14:34:23 »

Jeg synes vippeindikatoren er lidt bøvlet at bruge, men jo nok smag og behag, og på mange måder er det jo mere flexibelt. (og husker jeg rigtigt, skal man tage sig i agt for parallakse fejl målinger) og det er et Mitutoyo, samt Tesa ure jeg har..


Nu er det jo ligegyldigt om man måler med en tommelsrtok, et måleur, en vippeindikator, en skydelære, eller hvad man nu bruger, så skal man passe på med bl.a. ting som parallelaksefejl.

Max

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 573
    • Sandcastle
Sv: Justering af vertikalhovede
« Svar #16 Dato: April 24, 2017, 14:37:04 »
Her har de et "dobbelt måleur" dog noget dyrt synes jeg.
https://www.globaltools.dk/vaerktoej/maalevaerktoej/maaleur-tilbehoer/dobbelt-mleur-0-10-mm-x-001

Ok, så var det måske der jeg havde set det, tak for det.

Sjovt at man idag kan opfatte 1000 kr. som dyrt for et måleur, de kostede vel i det nabolag da jeg kom lære :)

Tommy

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1794
Sv: Justering af vertikalhovede
« Svar #17 Dato: April 24, 2017, 15:29:18 »

Jeg synes vippeindikatoren er lidt bøvlet at bruge, men jo nok smag og behag, og på mange måder er det jo mere flexibelt. (og husker jeg rigtigt, skal man tage sig i agt for parallakse fejl målinger) og det er et Mitutoyo, samt Tesa ure jeg har..


Nu er det jo ligegyldigt om man måler med en tommelsrtok, et måleur, en vippeindikator, en skydelære, eller hvad man nu bruger, så skal man passe på med bl.a. ting som parallelaksefejl.

Jo, men Jens har jo ret i, at parallakse - jeg kan bedre forstå ordet vinkelfejl ;) nærmest er indbygget i en vippeindikator, - netop fordi den måler ved at vippe. ;)
Mvh. Tommy
Der skriver, som kvinder taler- Lidt hurtigere end hjernen kan følge med til. ;-)

System i rodet er bedre end rod i systemet.

Bjørn H

  • Gæst
Sv: Justering af vertikalhovede
« Svar #18 Dato: April 24, 2017, 15:47:58 »
Såvidt jeg husker er langt de fleste kalibreret med tasten i 12gr i fht.
fladen der måles på - skal man måle "større"forskelle i højde er der selvfølgelig en indbygget unøjagtighed, men til opretning er de - efter min mening, ikke til at slå
« Senest Redigeret: April 25, 2017, 12:53:38 af Bjørn H »

Max

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 573
    • Sandcastle
Sv: Justering af vertikalhovede
« Svar #19 Dato: April 24, 2017, 19:31:28 »
Såvidt jeg husker er langt de fleste kalibreret med tasten i 12gr i fht.
fladen der måles på - skal man måle forskelle i højde er der selvfølgelig en indbygget unøjagtighed, men til opretning er de - efter min mening, ikke til at slå

Når man bruger den til opretning, ja så er både skala og evt. målefejl ligegyldige. Man arbejder jo bare på at få viseren til at stå stille, man måler jo ikke rigtig noget.

krudt

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 147
Sv: Justering af vertikalhovede
« Svar #20 Dato: April 24, 2017, 20:39:51 »
Hej.
Har lavet en med to måleure, som jeg bruger til at rette min fræserindstilling på drejebænken op med. Det er rimelig nemt at rette op med, og til mig også nøjagtig nok til mig.
Jørgen
Jørgen Neess

nfoldager

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 70
Sv: Justering af vertikalhovede
« Svar #21 Dato: April 24, 2017, 22:25:14 »
I må meget undskylde, men jeg har stadig ikke forstået fordelen ved vippeindikatoren frem for måleuret. Måske er det fordi jeg ikke ved, hvordan den virker. Jeg har aldrig haft en i hånden. Hvorfor er det ikke ligeså godt at bruge et måleur, sådan som det er vist på Frylunds illustration?

Hans Ingvorsen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1357
Sv: Justering af vertikalhovede
« Svar #22 Dato: April 25, 2017, 00:03:36 »

 jeg lavet et selv og har også lavet to som jag har solgt.
Det er to ure på en tvær bom og et ur på hver side, man får på ingen tid en 100% opstiling.
Jeg har fundet ud af man får den pæneste slæt fræsning hvis man stiller hovet lidt skæv et par hundredele, for så slipper man for at de modsatte skær risser overfladen
men så er emnet ikke 100 % plan men det må man så tage som egen bedømmelse og kommer også an på hvad det skal bruges til
Men det er nem at lave, køb to ure  resten kan man lave selv
http://forumfagteori.ef.dk/forum/index.php?topic=1245.0

1 Du spænder urne op i spindlen, så lægger du et 10 mm tolstål på planet, Så så føfter du planet op mod uret så  uret  køre en omgand så drejer du skalaen på uret så det 0 er ud for den røde viser, så fjerner du tolatål of vender spindlen 180 grader, så uren har byttet plads og skal læses fra bagsiden, så tager du før nævente tool stål og skubber det ind under uret og igen drejer du skiver so den røde viser er ud for 0, Så er du færdig. Fjerner toollstålet og drejer spindlen 180 g
når du så løfter planet op mod de to ben som er på urnen så skal de vise NUL på bække to og hvis de ikke gør det så er hovet skævt og skal rettes og der efter skal du kontroler om det passer og hvis du har gjort det rigtig så passer det og hovet er helt lige hvis ikke så er det en ommer og øvelse gør mester, husk at alt omkring skal være helt rent der må ikke komme spåner ieller andet skidt i klemmer for så dur det ikke
Hans

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2615
Sv: Justering af vertikalhovede
« Svar #23 Dato: April 25, 2017, 00:43:18 »
I må meget undskylde, men jeg har stadig ikke forstået fordelen ved vippeindikatoren frem for måleuret. Måske er det fordi jeg ikke ved, hvordan den virker. Jeg har aldrig haft en i hånden. Hvorfor er det ikke ligeså godt at bruge et måleur, sådan som det er vist på Frylunds illustration?

Det er smag og behag..
Jeg har et par vippeindikatore, men bruger den kun hvis der ikke er plads til et "rigtig" måleur.


Husk altid at skille tingene ad.

Tommy

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1794
Sv: Justering af vertikalhovede
« Svar #24 Dato: April 25, 2017, 09:38:03 »
Jeg har fundet ud af man får den pæneste slæt fræsning hvis man stiller hovet lidt skæv et par hundredele, for så slipper man for at de modsatte skær risser overfladen

Det er rigtigt nok hans, men så får du jo også en overflade, som bliver mere hul jo større diameter dit værktøj har.

Altså når vi nu er ude i nørderi med parallaksefejl på 1000 dele millimeter. ;)
Mvh. Tommy
Der skriver, som kvinder taler- Lidt hurtigere end hjernen kan følge med til. ;-)

System i rodet er bedre end rod i systemet.

Max

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 573
    • Sandcastle
Sv: Justering af vertikalhovede
« Svar #25 Dato: April 25, 2017, 12:33:43 »
I må meget undskylde, men jeg har stadig ikke forstået fordelen ved vippeindikatoren frem for måleuret. Måske er det fordi jeg ikke ved, hvordan den virker. Jeg har aldrig haft en i hånden. Hvorfor er det ikke ligeså godt at bruge et måleur, sådan som det er vist på Frylunds illustration?

Vippeindikatorens store fordel er dens muligheder for at måle på mange måder, fordi man kan flytte den arm der måler kan man jo måle om et 3mm hul i drejebænken løber og når man så lige vipper målearmen, ja så kan man måle om endefladen i emnet løber, og så kan man lige vippe armen og se om udvendig diameter løber sammen med det andet. Disse målinger er så lavet uden man flytter på opspændingen af instrumentet, man flytter kun armen der aftaster emnet. En af ulemperne ved en vippeindikator er så den lille vandring de har, ofte er det kun 1-2 mm.

Men i min verden er måleuret og vippeindikatore ligeværdige partnere, hver især kan de ikke løse alle opgaver, men sammen er de et stærkt team.
« Senest Redigeret: April 25, 2017, 13:32:04 af Max »

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2615
Sv: Justering af vertikalhovede
« Svar #26 Dato: April 25, 2017, 12:56:01 »
Har set flere Youtu´bere bruge denne arm, til at sætte på et almindeligt måleur.
http://www.starrett.com/metrology/product-detail/Indicator-Accessories/Indicators-and-Gages/Precision-Hand-Tools/Precision-Measuring-Tools/670a

Har før øvrigt lige en lille sjov historie om måleure, på mit tidligere arbejde skulle en kollega opspænde nogle ø600 mm stålringe i drejebænken, de skulle løbe inden for 0,4 mm, en fiffig kollega så sit snit til at bytte 1/100 dels uret ud, med et 1/1000 dels ur, nøj hvor han døjede, kom så opgivende og sagte, det lort kan jeg simpelthen ikke få til at løbe bedre end 0,8 mm, han kunne så trøstes med at den faktisk løb inden for 0,08mm.
 
« Senest Redigeret: April 25, 2017, 13:02:11 af jens »
Husk altid at skille tingene ad.

nfoldager

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 70
Sv: Justering af vertikalhovede
« Svar #27 Dato: April 25, 2017, 15:22:32 »
Tak for alle input. Herunder til Hans og Max for nærmere forklaringer.

OT:  Jens, jeg var offer for noget lignende i min studietid: Jeg lavede forsøg, hvor jeg efter stopur skulle starte en meget lang række reagensglas med kemiske reaktioner til forskellige tider. Mens reaktionerne løb havde jeg en pause, hvor jeg gik væk fra stedet. Da jeg vendte tilbage for at stoppe reaktionerne til nøjagtige tider, lå mit stopur, hvor jeg lagde det, - men standset og nulstillet!!
Jeg råbte naturligvis meget højt op, - hvorefter min gode kammerat (fortsat) kom fnisende frem med det rigtige stopur.

nfoldager

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 70
Sv: Justering af vertikalhovede
« Svar #28 Dato: Maj 01, 2017, 13:27:41 »
Nu har jeg lavet en L-bøjle med påmonteret måleur. Det virker fint.

Spsmed

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 106
Sv: Justering af vertikalhovede
« Svar #29 Dato: Marts 02, 2019, 16:26:18 »
Ved godt det en gammel tråd..Men skal ha købe grej til opretning af vertikalhoved på min gamle svensk fræser.. Er de helt billige på ebay crab eller hvad vil i anbefale? Har pt. En alm diesella måleur købt i special butikken samt en billig ebay kineser vippe måleur (se billederne) men hvor meget kan man stole på disse billige ure..?
« Senest Redigeret: Marts 02, 2019, 16:36:24 af Spsmed »