Forfatter Emne: QCTP ide.  (Læst 14323 gange)

Tommy

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1794
QCTP ide.
« Dato: April 18, 2017, 09:51:06 »

Rathje vile gerne se tegningen af det QCTP sæt, som jeg har gået og tænkt over, og kan der komme lidt snak ud af det, så er det da fint.

Det er tegnet efter bedste evne og kun fra oven, for at vise forskellene til færdigkøbte. Der er heller ingen mål på (størrelsen vil  jo være individuel) men  forholdene passer på en blok på 70 x 70 x 70 og et rundt stempel på 32 mm.

Der er også et billede af en Tripan, for at vise enden af stemplet i blokken. Det kan måske forvirre lidt, men er svært at tegne uden 3D. Mit stempel er selvfølgelig ikke W formet i enden, men er i 90 grader sammen med blokken.

Forskellen i forhold til Tripan er at min trækker holderen ind på plads og over mod blokkens faste hjørne (rød pil) hvor tripan skubber holderen væk fra blokken, (Ulogisk i min optik). Desuden er min kvadratisk, så man slipper for Tripans underlige vinklede holdere til borestål, som jeg aldrig har forstået årsagen til.

Stemplets hjørner (blå pile)  skal naturligvis fræses glat med blokken, når holderen er trukket an.
Antræksbolten kan laves på mange måder, men som vist med 12 mm gevind i stemplet, regner  med at ½ omgang nok til at løsne og stramme, og så kan man jo fint sætte et lille håndtag på i stedet for en møtrik.

Mvh. Tommy
Der skriver, som kvinder taler- Lidt hurtigere end hjernen kan følge med til. ;-)

System i rodet er bedre end rod i systemet.

Bjørn H

  • Gæst
Sv: QCTP ide.
« Svar #1 Dato: April 18, 2017, 15:34:11 »
problemet med din kvadratiske konstruktion er at du, for at ha' et sikkert antræk skal ha' en meget "spids" svalehale (max 45 gr.) sådan en
er sårbar - det Tripan bla. andet får ud af deres 60gr. "trekant" form er et sikkert greb på stålholderne - de bliver holdt stabilt ind og mod kroppen
med kun et spændeelement - skal dit virke med 90gr. grundform & 60gr. spor skal du ha' 2 - en for hver svalehale -
en anden årsag til Tripan's grundform er  også pladshensyn - det kan være svært at få plads nok når du har pinolen i sving også. Så kan jeg sagtens leve med at den "rigtige" udboringsstålhld. er en tung klods - (det kan mærkes når du har skiftet måske 300 gange i løbet af en dag) - men det man gør, hvis der er tale om mindre indvendige værktøjer er bare at lave en simpel indsats til mindre udboringsstål - og så køre dem i alm udv. holder.
Tripan er et godt og gennemprøvet system - i mine øjne det bedste - enkelt og robust - meget få dele - nemt at holde rent - og det gentager indenfor 0.01mm - også efter dagligt brug i 15 år - - -

Rathje

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 36
Sv: QCTP ide.
« Svar #2 Dato: April 18, 2017, 17:55:58 »
Fin tegning tak for kikket. Og lidt i den retning jeg også havde tænkt mig.  Jeg er dog begrænset lidt af måden den er spændt på slæden. se billede. (ikke mit billede men et billede af samme bænk) Så det kræver nok 2 antræk som Bjørn nævner.

Tommy

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1794
Sv: QCTP ide.
« Svar #3 Dato: April 18, 2017, 19:11:11 »

Bjørn: Jeg er skam slet ikke i tvivl om, at Tripan er både gennemprøvet og i en klasse for sig selv. Det er også schwitsisk topkvalitet, lavet af super materialer  og kan formentlig ikke slides op. De få der er til salg  koster i hvert fald  en bondegård.

Køber man holdere til dyrt produktionsmaskineri, er det jo ligegyldigt, hvillken facon de har, og fidusen med plads til pinolen kan jeg også sagtens se. Den fordel er tripan jo også den eneste som har, og jeg tror måske, at den er hovedårsagen til udformningen.

Jeg forstår sådan set også godt, det du siger med et sikkert antræk, især når man ser på Tripans "næse". som går ud og griber ind i holderens svalehale. Min vender jo netop omvendt og trækker indad, hvor ingenting kan gå nogen steder, så antrækket vil under alle omstændigheder være sikkert.

Jeg tror i hvert fald så meget på det, at det skal prøves. ;) Hvis det ender i brokkassen, så bliver det ikke ensomt.  ;D

Rathje: Jeg er også bundet af en bolt på fortsætteren, men det betyder jo ikke noget, når man selv bestemmer dimensionen.
Endelig kan man jo også gøre sådan her:
       

           
       
;D
Men OK! din bænk er nu nok stiv nok uden det. ;)
Mvh. Tommy
Der skriver, som kvinder taler- Lidt hurtigere end hjernen kan følge med til. ;-)

System i rodet er bedre end rod i systemet.

Bjørn H

  • Gæst
Sv: QCTP ide.
« Svar #4 Dato: April 18, 2017, 21:00:49 »
"hagen" er 15gr. skrå i den gale retning

Rathje

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 36
Sv: QCTP ide.
« Svar #5 Dato: April 18, 2017, 21:49:22 »

Rathje: Jeg er også bundet af en bolt på fortsætteren, men det betyder jo ikke noget, når man selv bestemmer dimensionen.
Endelig kan man jo også gøre sådan her:
       

           
       
;D
Men OK! din bænk er nu nok stiv nok uden det. ;)

Havde det bare været en bolt, så kunne man arbejde sig udenom, men den her klods er 50mm med splines i som udvider sig når du spænder bolten ydermere er den ikke i center på slæden men en anelse forskudt. Det bliver en sjov opgave at komme i gang med.  :D

Hvad angår materiale valg, kan alt bruges eller..? har et stykke rundt jern/stål nemt at dreje, det er 157mm i dia. så der er plads nok til at lave sådan en klods på 110x110x85mm.

Tommy

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1794
Sv: QCTP ide.
« Svar #6 Dato: April 19, 2017, 08:06:37 »
"hagen" er 15gr. skrå i den gale retning

Hvis du kan overbevise mig om at retningen er gal eller forkert, så gider jeg selvfølgelig ikke spilde tid på det.
Men hvorfor er den "gal"? Den er anderledes vinklet end en Tripan - ja, men den trækker også indad i en "positiv" svalehale i stedet for at skubbe ud i en negativ.

Hvis du kigger på billedet, så presser stemplet med kraften A i den blå pils retning på holderens svalehale, som skal presses ned og mod højre, for at sidde fast i blokkes (røde) svalehale.

Ingen ting kan bevæge sig andre steder hen, end der hvor det skal, for at sidde fast. Hvad kan gå galt?
« Senest Redigeret: April 19, 2017, 08:14:15 af Tommy »
Mvh. Tommy
Der skriver, som kvinder taler- Lidt hurtigere end hjernen kan følge med til. ;-)

System i rodet er bedre end rod i systemet.

Bjørn H

  • Gæst
Sv: QCTP ide.
« Svar #7 Dato: April 19, 2017, 11:06:27 »
For at kunne virke som hurtigskifte holder skal der være lidt luft 
i svalehalen, typisk 0.3-0.4 mm.
Med en spændeflade der er vinklet som din, er der en reel risiko for at indsatsen vil kunne rotere/rokke over det punkt hvor du har din røde pil - den kraft der skal holde indsatsen mod den brede flade af svalehalen mangler.

Tommy

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1794
Sv: QCTP ide.
« Svar #8 Dato: April 19, 2017, 17:39:41 »
Det er da godt, at det er en debatside, for det er altså ikke fordi, jeg bevidst  VIL være dum.  :)

Men jeg kan altså ikke se det rigtige i det du siger. For ikke at vippe må det være lige så vigtigt at presse til siden som indad - og svalehalens vinkling i begge ender fordeler jo spændkraften mellem "X og Y akse.

Min spændflade / kontaktflade er 60 grader som i alle andre systemer, det forskellige er kun retningen som kraften leveres i.

Ser du på en Aloris o.l. "kiletyper",  som amerikanerne elsker, så komme spændkraften vinkelret fra siden i form af en kile, som bliver skubbet  op mellem blokken og holderens svalehaler.
 
På en Dickson komme den vinkelret bagfra, men den virker kun, fordi der er 2 svalehaler. (spor)

I nogle typer er det endda kun et lille stempel, som presser holderen væk fra blokkn, så den kommer ud og "hænge" i svalehalen.  I den type er vi enige i det du siger, fordi den skaber luft mellem blok og holder.

Jeg presser ind på en positiv svalehale, så der ingen frigang / luft er.


Mvh. Tommy
Der skriver, som kvinder taler- Lidt hurtigere end hjernen kan følge med til. ;-)

System i rodet er bedre end rod i systemet.

Tommy

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1794
Sv: QCTP ide.
« Svar #9 Dato: April 19, 2017, 20:43:49 »
Havde det bare været en bolt, så kunne man arbejde sig udenom, men den her klods er 50mm med splines i som udvider sig når du spænder bolten ydermere er den ikke i center på slæden men en anelse forskudt. Det bliver en sjov opgave at komme i gang med.  :D

Hvad angår materiale valg, kan alt bruges eller..? har et stykke rundt jern/stål nemt at dreje, det er 157mm i dia. så der er plads nok til at lave sådan en klods på 110x110x85mm.

Jeg havde håbet, at du fik svar på materiale, af en af dem der har styr på den slags. ;)

Både Jens herinde og de to Youtube-fyre, jeg linkede til i den anden tråd, har lavet holdere af noget der, som jeg forstår det, ikke er superhårdt. Henholdsvis st42 og st60 samt C-40 og C-45.
De bruger alle færdige blokke i noget hærdet "super et eller andet", og jeg har bestilt et stykke 42CrMo4+Qt beregnet til blokken. Det siger Bjørn er OK til hårde belastninger.

Det skal ikke være nogen hemmelighed, at hvis ikke lige det her var blevet en "fiks ide" for mig, så havde jeg nok købt en "wegde type" som denne her: http://www.arceurotrade.co.uk/Catalogue/Machines-Accessories/Lathe-Accessories/Tool-Posts/Model-222-Quick-Change-Tool-Post
Næsten alle amerikanerne bruge dem, og de er nemme at lave holdere til. Arceurotrade har dem i tre størrelser.

Og ja. Det han sgu være, at jeg ender med sådan en til sidst alligevel. Det andet er måske ikke helt så enkelt, som jeg lige troede. ???

Men du får da godt nok en udfordring, hvis ikke den klump på din centerbolt kan fjernes eller laves om. ;)
« Senest Redigeret: April 19, 2017, 20:48:53 af Tommy »
Mvh. Tommy
Der skriver, som kvinder taler- Lidt hurtigere end hjernen kan følge med til. ;-)

System i rodet er bedre end rod i systemet.

Hans Ingvorsen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1357
Sv: QCTP ide.
« Svar #10 Dato: April 19, 2017, 23:15:17 »
Jeg har fulgt med i de mange indlæg om stålholder. Det jeg bruger hedder Toolfix og er lavet i  Halmstad i Sverige Jeg har brugt dem i mange år og uden problemer. De er pokkers dyre, men man får hvad man betaler for. Jeg tror at de er lavet af en art støbejern. De er håre og kan hverken files eller saves i. Når jeg siger støbejern så er det at jeg engang fandt en i en brokkasse som var knækket et stykke af , og brudfladen kunne godt ligne støbejern.
Mår man har valgt det materiale så er det for at dæmpe vibrationer . Og det er meget vigtig for at få en pæn ra. overflade ved slet i sær på tynde emner

Hans Ingvorsen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1357

Tommy

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1794
Sv: QCTP ide.
« Svar #12 Dato: April 20, 2017, 07:42:04 »
http://toolspann.dk/pdf/TOOL-FIX.pdf
http://www.dba.dk/toolfix-toolfix-hurtigspae/id-1033241785/
Meget billigt

Hej Hans

Ingen tvivl om at Toolfix / Malcus er topkvalitet, og det sæt du linker til er meget billigt.

Det er vel nærmest en "luxudgave" af Dickson (samme antræk). Så hvis man synes, at det er sjovt at have mange holdere, så er de svære at lave selv, og det bliver nok også svært at finde supplement til en tilsvarende pris.
Mvh. Tommy
Der skriver, som kvinder taler- Lidt hurtigere end hjernen kan følge med til. ;-)

System i rodet er bedre end rod i systemet.

Søren

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1377
    • Frylunds Maskinforum
Sv: QCTP ide.
« Svar #13 Dato: April 20, 2017, 08:04:18 »
Hej Tommy.

Har du set denne model?

Der ligger færdige tegninger und alles. :)

http://www.homemodelenginemachinist.com/showthread.php?t=4504
Mvh Søren

Roder med (alt alt - ALT for) meget. :) Til gengæld så keder jeg mig heller aldrig. :D

Tommy

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1794
Sv: QCTP ide.
« Svar #14 Dato: April 20, 2017, 08:36:16 »
Hej Tommy.

Har du set denne model?

Der ligger færdige tegninger und alles. :)

http://www.homemodelenginemachinist.com/showthread.php?t=4504

Tak Søren. Den er skam studeret i detaljer. ;)

Det er jo nøjagtig samme princip som min, med 45gr. antræk og 60gr. svalehaler.

Jeg synes bare min er enklere og mere solid, uden så mange bevægelige / sammenskruede dele, som jeg helst vil undgå. Både af hensyn til stabilitet - og arbejde. ;D
« Senest Redigeret: April 20, 2017, 08:48:36 af Tommy »
Mvh. Tommy
Der skriver, som kvinder taler- Lidt hurtigere end hjernen kan følge med til. ;-)

System i rodet er bedre end rod i systemet.