Forfatter Emne: Hjælp til teori/litteratur omkring slør  (Læst 14936 gange)

Hugo

  • Gæst
Hjælp til teori/litteratur omkring slør
« Dato: August 18, 2014, 09:33:54 »
Jeg er stadig i gang med at lære alting fra bunden :-)
Så her er endnu et spørgsmål fra bunden :-)

Indtil videre er jeg kommet frem til at i alle konstruktion hvor der er et emne med et i hul og en stang/aksel hvor emnet skal glide langs stangen/akslen vil slør forhindre en jævn bevægelse.

Mit spørgsmål er - hvor finder jeg noget teori/litteratur omkring "slør" og om hvordan slør minimeres/elimineres?

Som en del af min oplæring er jeg ved at lave en simple borestander og her er jeg løbet ind i en hel del slør som fuldstændig forhindre at boremaskinen kan bevæge sig ned at stangen den sidder på. Jeg kan komme på masser af ideer jeg kan prøve, men jeg ville godt spare noget tid ved at prøve det som har den bedste effekt :-)

På forhånd tak :-)
/Hugo

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2615
Sv: Hjælp til teori/litteratur omkring slør
« Svar #1 Dato: August 18, 2014, 10:01:47 »
Som jeg forstår det vil du have nogle bøsninger, til at glide på en rund stang.

Jeg har ikke lige noget teoretisk....

Det kan også være et spørgsmål om valg af materialer, bruger du ens materialer i stang og bøsning, er det ikke så god.
Hvis din stander nu er almindelig stål, kunne du vælge bøsninger i messing /bronze eller nylon.(der findes specielt non fric. nylon som har en meget lav friktion)
Men for at det kan komme til at køre, skal du have to bøsninger med nogen afstand, (eller en lang bøsning) der er flugtborede, ellers kæntre de, og de klemmer sig fast.
Jeg ved ikke med tolerancen, men vil mene at ca 5/100 mm slup vil være et godt udgangspunkt, men nu nævner du jo ikke diameteren.
Husk altid at skille tingene ad.

Hugo

  • Gæst
Sv: Hjælp til teori/litteratur omkring slør
« Svar #2 Dato: August 18, 2014, 12:29:47 »
Kæntre - det er præcis det problem jeg har :-) Vidste ikke det hed kæntre :-)

Jeg har lavede en prototype i spånplade og et 25mm alu-rør. Min tanke var uanset valg af materiale så ville jeg få de samme problemer. Til den endelige udgave ville jeg anvende 1" og 3/4" jernrør.

Rent intuitivt forestillede jeg med noget med en rørstump uden på hovedrøret - det er vel en bøsning? - og de ville være i samme materiale - sort jern. En anden løsning jeg også kiggede på var netop noget en afstand mellem to "holdepunkter".

Men for ikke at prøve en masse gange og spilde en masse materiale så tænkte jeg at der måtte være en formel eller teori om hvor langt det skulle være mellem de to punkter eller hvor en lang rørstump/bøsning skulle være før de virkede efter hensigten. Jeg tænker også at vægten af boremaskinen samt afstanden fra røret måske også måtte en faktor i forhold til afstanden mellem/længen af bøsningerne/bøsningen?

Jeg var ikke klar over materialevalget var en parametre.

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2615
Sv: Hjælp til teori/litteratur omkring slør
« Svar #3 Dato: August 18, 2014, 13:24:07 »
Medmindre det betyder meget at det er noget du selv bygger op, så ville det nok være en nemmere, bedre og måske også billigere, at købe en lille bænkboremaskine.



Jeg har lige købt denne borestander på DBA for 75 kr. og boremaskiner er gratis fra genbrugspladsen.
Skulle bore nogle 20mm huller i en stor jernplade, så havde brug for noget transportabelt.

Bemærk hvor langt der er mellem de to bøsninger, den køre helt perfekt uden slør.
Husk altid at skille tingene ad.

Hugo

  • Gæst
Sv: Hjælp til teori/litteratur omkring slør
« Svar #4 Dato: August 19, 2014, 09:00:44 »
Mange tak for dit input.

Bøsninger var helt nyt for mig. En ny verden har åbnet sig for mig :-)
Det betyder nu at jeg skal tilbage i tænkeboksen - nu med mit nye våben - Bøsninger :-)

Er bøsninger og glidelejere det samme?
 - eller er der en lille teknisk forskel?

Jo - det ville være lettere at købe en, men jeg ville ikke lære så meget af det :-)
Jeg har også tidligere kigget på DBA, men alle de virkelige gode tilbud ligger langt uden for københavn :-(
Nu har jeg besluttet mig for at selv  at prøve og lave en og lære en masse i forløbet.

Jeg kan jo lige fortæller at jeg ikke er arbejde med metal til daglig, men med computere så jeg skal virkelig lære alting fra bunden! :-) Men jeg er frisk og satser på jeg nok skal lære det :-)

Hugo

  • Gæst
Sv: Hjælp til teori/litteratur omkring slør
« Svar #5 Dato: August 19, 2014, 10:44:24 »
Nyt praktisk problem:
Hvor kan jeg få fat i Bøsninger?

Det ser ud til at være meget industrielt orienteret - så noget med at købe nogle få stykker bliver vist svært?

j håndstad

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 461
Sv: Hjælp til teori/litteratur omkring slør
« Svar #6 Dato: August 19, 2014, 19:57:06 »
Ja verden er af lave. Når nu den sidste HÅNDVÆRKER er død og alle sidder ved deres komputer og leder efter en "stør" så er menneskeheden tilbage på abestadiet  :o

Bj@rne

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 360
Sv: Hjælp til teori/litteratur omkring slør
« Svar #7 Dato: August 19, 2014, 20:53:30 »
Men måske skulle håndværkerne komme med råd til manden istedet for hånlige bemærkninger  ;)

Bøsninger der skal bruges på en aksel (søjlen) kunne for eksempel laves af messing, forskellige former for plast (nylon, PEHD, POM) eller lejebronce.

Men du skal jo så måske nok alliere dig med en der kan dreje bøsningerne for dig, hvis du ikke selv har drejebænk og knowhow.

Fedt i øvrigt at du kaster dig ud i sådan et projekt, er det noget der skal bruges til noget specifikt, eller er det bare "tinkering" ?

Mvh

j håndstad

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 461
Sv: Hjælp til teori/litteratur omkring slør
« Svar #8 Dato: August 19, 2014, 22:57:28 »
Det var ikke en hånlig bemærkning men en joke. Men da han arbejder med computere til daglig er det vel let for ham at søge på bøsning, men andre har jo svaret på hans spørgsmål.

Hugo

  • Gæst
Sv: Hjælp til teori/litteratur omkring slør
« Svar #9 Dato: August 28, 2014, 12:40:57 »
Ja, det er mest "tinkering" og glæden ved at kunne have bygget et stykke værktøj som jeg kommer til at bruge selv.

Jeg har fundet nogle glidelejre på http://www.igus.dk/iglidur som kunne bruges. Jeg har også fundet plast til glidelejer på http://vink.dk/. Bare i fald den første løsning ikke passer eller virker.

Det jeg arbejder med er to aksler på 8 mm centerless slebet komprimeret stål og "holderen" som føre boret op og ned er 20x20x100 mm i sort jern. Holderen - som også får den nederste bøsning - får et "støtte" stykke som ligger oven over og som får den øverste bøsning. Afstanden mellem de to bliver et eksperiment, men det bliver noget med at den skal danne en med spids vinkel under 30 grader i forhold til armen som gå ud fra "holderen".

Jeg har tænkt mig først at teste et par ting omkring mit design og lige få en fornemmelse af friktionen. Det er gået op for mig at mit prototype af spåntræ og aluminium nok af den værste kombi jeg kunne vælge i forhold til friktion og prototype. Jeg har kigget lidt på formler omkring kraftpåvirkning og vinkel og det ser ud til at jo længere der er i mellem de to bøsninger jo mere reduceret bliver den kræft (tyngdekraften) som får "holderen" til at kæntre og klemme sig fast. Min viden om fysik rækker ikke til korrekt at analysere de krafter som påvirker et sådan system. Det er rent intuition ud fra det jeg ser i andre konstruktioner og hvordan formlerne ser ud.

OG så ind i mellem skal jeg finde ud af hvordan jeg bore et hul lige UDEN en søjleboremaskine, borestander eller borestyr :-) Jeg har eksperimenteret med at lave mit eget borestyr af det 20x20mm sort jern jeg ligger inde med :-) Det jeg har opnået indtil videre er, at jeg kan se på de slidmærker jeg laver på borestyret, at jeg ikke bore lige hele tiden :-) MEN det er et spørgsmål om øvelse, øvelse og atter øvelse. Jeg havde same problem med at skære en lige med en nedstryger - det er jeg også MEGET bedre til nu.

Jeg overvejer at ligge hele konstruktionen ned så jeg ikke skal slås så meget med tyngdekraften ;-) Men kun skal kigge på at tingene ligger i rigtig højde. Der er så den lille ting med skæreolien løber hurtigere af :-(

Søren

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1377
    • Frylunds Maskinforum
Sv: Hjælp til teori/litteratur omkring slør
« Svar #10 Dato: August 28, 2014, 14:52:52 »
Nu skriver du ikke i den profil hvor du bor, for jeg er temmelig sikker på at der er en hjælpsom person i nærheden, som gerne vil hjælpe dig igang.
Bor du ikke for langt fra Viborg, er jeg ihvertfald klar. :)

Mvh
Søren
Mvh Søren

Roder med (alt alt - ALT for) meget. :) Til gengæld så keder jeg mig heller aldrig. :D

mhh

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 200
Sv: Hjælp til teori/litteratur omkring slør
« Svar #11 Dato: August 28, 2014, 15:37:51 »
http://www.cnc4you.co.uk/image/cache/data/SBRxxUU-500x500.JPG
Kunne sådan et par bruges?
Jeg har vist et par stykker til at ligge fra et projekt der ikke blev til det store. :D

mhh

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 200
Sv: Hjælp til teori/litteratur omkring slør
« Svar #12 Dato: August 28, 2014, 15:53:56 »
Forresten....

Hvorfor ikke lave en søjleboremaskine?

http://www.instructables.com/id/Great-Projects-from-Old-How-to-Magazines/step3/Drill-Press/  ;D

Vidste jeg havde set en i et gammelt Populær mekanik blad!  ;D

Hugo

  • Gæst
Sv: Hjælp til teori/litteratur omkring slør
« Svar #13 Dato: August 29, 2014, 13:11:57 »
Profil opdateret: bor i Hvidovre nær København :-)

Ja, jeg har tænkt at skulle prøve en af søjleboremaskinerne fra populær mekanik. Jeg har været på biblioteket og hente bogen "40 maskiner til værkstedet - byg dem selv", men nu har jeg købt ind til en anden udgave. Jeg har tænkt at jeg nok er nød til at lave en semi-borestander som i det mindste kunne hold boremaskinen lige og stille og den øvelse ville så samtidig være halvdelen af projektet :-)

Hvad er det helt præcist jeg ser på her:
http://www.cnc4you.co.uk/image/cache/data/SBRxxUU-500x500.JPG
 - det kunne måske forklare hvordan og hvorfor de ville hjælpe mig :-)

mhh

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 200
Sv: Hjælp til teori/litteratur omkring slør
« Svar #14 Dato: August 29, 2014, 16:06:03 »
Hvad er det helt præcist jeg ser på her:
http://www.cnc4you.co.uk/image/cache/data/SBRxxUU-500x500.JPG
 - det kunne måske forklare hvordan og hvorfor de ville hjælpe mig :-)

Ja det burde jeg jo egentlig have skrevet.  :)

Det er en føring som kan glide op og ned af en slebet aksel, de er rimelig præcise.
De bliver ret ofte brugt af folk der laver hobby cncmaskiner

Her er et billede der nok forklarer det lidt bedre.

http://3.bp.blogspot.com/_3D8MX6Q_YGw/TJdR8rQDUhI/AAAAAAAAAuU/mwqLcA4_FZE/s1600/z-axis.png

Det kan jo være at jeg komplet har misforstået hvad du er ude efter.  ;D