Debat Forum > Selvgjort er velgjort.

Vertikalhoved Pedersen

(1/4) > >>

jens:
Jeg har erhvervet mig, et gammelt Pedersen vertikalhoved, nu er det ikke en Pedersen fræser jeg har, så det kræver lidt ombygning.
Så er det desværre kun en MK3 konus ( lidt kortere end standard) Så jeg har adskildt det, for at finde ud af, om det kan laves om til MK4, som der er i min fræser, så det vil være det nemmeste. Men det kræver, lidt omforandringer i indmaden, for at opnå tilstrækkelig godstykkelse, så det spekuleres, og måles der på.

Men jeg oprettede tråden, for at høre om nogen ved hvad max o/m i tror det er født til.
Samt hvilken type fedt der bør bruges, om det bare er almindelig lejefedt, eller?
Fedtet der var i var noget indtøret, ildelugtende stads. (der er ikke beregnet til olie)
mvh jens

Hans Ingvorsen:
Du skal bruge noget alm kugleleje fedt. Hvis lejer er smurt og ikke skruget for hårt sammen så vil det memt kunne kører 1500 til 2000 omdr. Med hensyn til MK 3 til MK 4 så kan du lade være med at gå så langt op. Når du skal lave Mk 4 så gå hen på et maskinværksted hvor de har noget CNC maskiner. Frem for at du selv skal stå der med fortsætter på skrå i den rigtig vinkel. Stil en kasse æl på gulvet så er det ordnet
Hans

Palle:
Der er ikke gods nok til MK4, går man op i størrelse, så vil den ringere godstykkelse ødelægge lejerne. De var altså ikke helt dumme hos Pedersen.
At Morsekonusser skulle have været forbudt på fræsere, er så noget helt andet.

jens:
Hvis jeg laver det om til MK4, skal der "lidt" ændringer til.
Det orginale hovedleje er et konisk rulleleje, som måler 80mm udv, og et hul på 40 mm.
Udskiftes det med et på  80mm udv. og til et med 50 mm hul ( SKF 32010) er der gods nok i den "tykke ende"
Vinkeltandhjulet har et hul på 38mm, det kan bores op til 44-45 mm. (det har en fin reces, så opspænding så det løber, er muligt, og navet er ikke hærdet)

Det bagerste leje er et bronze leje (konisk så evt slør kan bortjusteres) det skal bores op, eller laves et nyt.
Så skal der også et nyt trykleje til, og så selvfølgelig en ny spindel, med MK4.

Så godstykkelsen i spindelen, bliver ikke mindre, tværtimod lidt større.

Jeg kan nu sagtens selv dreje en MK4 ;) 

Men jeg har nu ikke endelig, besluttet om jeg laver det om....

Mvh jens

mhh:
Af ren og skær nysgerrighed... Hvad er det for en fræser du har?

Navigering

[0] Emneindeks

[#] Næste side

Skift til fuld version